Euro=Markka?

Aloittaja Floora, 10.01.08 - klo:15:00

« edellinen - seuraava »

Floora

Eli kuluttajien hintatietoisuus heikompi kuin markka-aikana, onko? Muuttaako täällä vielä joku muukin eurot mummonmarkoiksi? Onko hinnat kallistuneet?
Strange but not twisted

~Alya~

Itse ainakin muutan vielä eurot mummonmarkoiksi ja huomaan että jos niin teen ei kaupasta oikeastaan tule ostettua mitään.. Olenkin siis yrittänyt ajatella eurot euroina..

Hinnat ovat kallistuneet huomattavasti.. Ja sen voi kyllä huomata jokainen.. Vaikka ei asiaa niinkään juuri edes tutkisi.. Auta armias, nykyään työpaikoilla kohtuu kuukausipalkka on 1500-1700€ eli 8940-10132mk.. Auta armias jos tuolla kuukausipalkalla tulee juuri ja juuri toimeen, mutta ei siitä oikeen omaan taloon säästetä (tai ainakin siihen säästämiseen menisi todellakin tovi aikaa).. Markka-aikaan 9000 markalla tuli toimeen vaikka kuinka hyvin ja siitä jäi vielä ihan hyvä summa sinne säästöönkin..
Eurojen mukana on hinnart kohonneet aivan törkeen paljon.. Markan leipä maksaa tätä nykyään euron jne. Kaikki hinnat on muunnettu melkeinpä markoista suoraan euroiksi..
~Hakuna Matata, sana ihan on.. Hakuna Matata, kertoo kohtalon.. Ei huolen häivää, päivä on huoleton.. Filosofiaa, Näin on se vaan.. Hakuna Matata~

Nuubialainen Prinsessa

Hei Floora,
tuo linkki ei jostain syystä toimi. Kävin tutkailemassa sen kautta löytynyttä stt:n sivua ja siellä oli jokin maininta, ettei sivun uutisia saisi linkittää ilman kirjallista lupaa. Mahtoiko tuo koskea myös kyseistä aihetta? Ei ainakaan kaupallisiin tarkoituksiin, mutta koskiko se myös muuta käyttöä?

Ehkä ymmärsin väärin, mutta kandee tarkastaa tuo sivusto uudestaan. Maininta on etusivun alapuolella..

Tuosta markka-euro suhdanteesta olen sitä mieltä, että hinnat on kyllä karanneet käsistä :(
Itse vertaan euroja tuon tuostakin markkaan ja harmittaa sitten kun tajuaa kuinka paljon jo pelkästään ruoka maksaa nykyään. Varsinkin kun tuo palkka ei päätä huimaa..
Ennen keittiöapulaisen palkka tuntui ihanan suurelta, vaikka se olikin 4100mk kuukaudessa, nyt en uskaltaisi harkitakaan tekeväni töitä niin vähällä rahalla, jos jostain vain löytyy parempi palkkainen työ...


Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Floora

Lainaus käyttäjältä: Nuubialainen Prinsessa - 10.01.08 - klo:20:09
Hei Floora,
tuo linkki ei jostain syystä toimi. Kävin tutkailemassa sen kautta löytynyttä stt:n sivua ja siellä oli jokin maininta, ettei sivun uutisia saisi linkittää ilman kirjallista lupaa. Mahtoiko tuo koskea myös kyseistä aihetta? Ei ainakaan kaupallisiin tarkoituksiin, mutta koskiko se myös muuta käyttöä?

Ehkä ymmärsin väärin, mutta kandee tarkastaa tuo sivusto uudestaan. Maininta on etusivun alapuolella..

Oho! Kiitos kun huomautit! En huomannut itse tuota mainintaa ollenkaan, siispä poistan linkin :)

Noh, asiaa on kuitenkin käsitelty m.m. ilta-sanomien, maikkarin, hs:n ja iltalehden sivuilla.

Itse olen ainakin huomannut hintojen nousun. En enää käännä hintoja mummonmarkoiksi sillä kun käännän kauhistun aina yhtä paljon! Muistan saaneeni kuukauden kesätöistä joskus 3400 mk ja se oli älytön määrä rahaa. Shoppailuun saimme äidiltä 300-500 mk ja sillä sai paljon! Munnettuna euroiksi mietinkin miten sitä pärjäsikin niin vähällä, ainiin eihän ne paljoa silloin maksaneetkaan vai maksoiko? Maksisiko saman verran jos olisimme vielä markoissa vai olisiko hintojen nousu väistämätöntä valuutasta huolimatta? Sen ainakin tiedän että 12 mk kahvistakupposesta oli silloin kiskuri-hinta, maksoin kahvista tasokkaassa kantakahvilassa 5-6 mk ja taisi munkkipossukin maksaa saman verran. Tyhmänä tyttönä kun en ruokavälkällä käynyt syömässä vaan suuntasin kavereiden hännillä kahvilaan, ku neki! Sain silloin 20 mk jos sain ja se oli yleensä riittävästi, viikonloppuisin sain 50 mk joka riitti juuri sopivasti (hieman häveten myönnän) kaljaan ja tupakkaan, ei siideriin. Mitäs nykyään? Saahan kympillä edelleen tupakkaa ja kaljaa mutta muistettakoon että alkoholin hinta romahti tuossa vuosi pari takaperin. Bussissa matkasin joskus 16 vuotiaana viidellä markalla, sitten hinta nousi 6 markkaan koska eurot olivat tulossa. Emme oikeastaan koskaan oppineet käyttämään senttejä, 20 senttiähän ei ollut raha eikä mikään... siis markka.
Strange but not twisted

Mina

Niinpä.. Laskin tuossa yhtenä päivänä bussissa istuessani, että olen mennyt kolmena kertana bussilla 16km matkan, ja rahaa mennyt melkein 20€. Sehän on melkein 120markkaa! Tajuton hinta.. ennen tuolla rahalla sai auton tankin täyteen jolla pääsi useamman sata kilometriä. Mistä ihmeestä nuo hinnat oikeen revitään? Ja olen kuullut jtn juttua (en siis seuraa uutisia kovinkaan tarkasti) että luottokortin käyttö ja rahan nostaminen olisi tulossa maksulliseksi, samoin kun meilien lähettäminen. Ihan tajutonta tuollanen
If only I had a heart it would break - Oh sure

Floora

Jep, rahan nostaminen on tulossa maksulliseksi koska rahan käsittely maksaa kaupoille enemmän kuin pankkikorttikäsittelyt. Eli KAUPAN edun takaamiseksi pistetään kansa maksamaan :'( Jos rahan nostaminen ei tunnu enää houkuttelevalta, lisää se pankkikorttimaksuja.
Strange but not twisted

Nuubialainen Prinsessa



Kylläpäs alkaa ahdistamaan kun rupeaa ajattelemaan miten tuo raha pyörittää kaikkea..kohta tosiaankin joudutaan maksamaan puhtaasta hengitysilmastakin :(
Surullista..

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Mina

Kun käyttää pankkikortteja maksamiseen niin niiden magneettinauha kuluu ja sen jälkeen kaikissa paikoissa korttia on erittäin hankala käyttää kun laite ei enää lue sitä
If only I had a heart it would break - Oh sure

Floora

Niin ja sen magneettinauhan voi helposti pilata myös muutenkin tai se voi pilaantua muistaakseni magneettikentän läheisyydessä tai vastaavaa (se jolla on faktaa saa korjata =D) ja kuten miehelleni kävi tuossa parisen kuukautta sitten, voi sirukortin sirussa olla vikaa uutenakin. Sitäpaitsi kortin käyttö on hankalaa esim. useissa ruokaloissa tai kulkuvälineissä varsinkin kun visa-electron käy tai ei käy ja jos on ruuhkaa, ei se soitto mene perille ikinä. Olen nimittäin kuullut huhuja että pankkikorttien jakelu lopetetaan kokonaan ja siirrytään pelkkiin luottokortteihin tai visa-electronia vastaaviin kortteihin.
Strange but not twisted

Mina

Mie sitten taas kuulin juttua että luottokorttien käyttö tulisi maksulliseksi ja pankkikortteja alettaisiin suosimaan. On muuten erittäin ärsyttävää kun koittaa joskus jossain alennusmyynnissäkin maksaa Electronilla ja saa melkeinpä polvillaan rukoilla että voishan se tietenkin toimia tällä kertaa.. erittäin rasittavaa kuten Floorakin on huomannut :D
If only I had a heart it would break - Oh sure