Hyvää ruokaa

Aloittaja Nuubialainen Prinsessa, 25.08.07 - klo:18:43

« edellinen - seuraava »

Nuubialainen Prinsessa



Tällainen aihe oli tuolla vanhalla foorumilla, joten laitan sen nyt tänne uudelleen. Elikkäs kertokaahan jos haluatte..

Millaisia ruoka elämyksiä olette kokeneet, mikä on eksoottisinta mitä olette syöneet?
Millainen ruoka teistä on hyvää ja laitatteko itse vai tykkäättekö kenties syödä mieluummin valmista ruokaa?

Ruokareseptejäkin voi laittaa, jos joku tietää jotain todella hyvää, minkä haluaa jakaa muiden kanssa...

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Floora

Oi, rakas avopuolikkaani teki niin hyvää lohiruokaa tuossa alkukesässä että piti kaverikin kutsua syömään, kokiksi opiskeleva. Marinoituja lohifileitä katkarapujen ja sienien kera. Resepti oli eräästä ulkomaisesta ruokaohjelmasta ja lohen sijasta merikrottia mutta koska olin saanut lohifileet lahjaksi, käytimme niitä. Jouduimme myös vaihtamaan kanttarellit siitakesieniin kun ei kausi osunut kohdalle. Löysin reseptin netistä, joten tässä:

PAISTETTUA MERIKROTTIA KATKARAPUJEN JA KANTARELLIEN KANSSA

800 g merikrottia
200 g tuoreita kuorimattomia katkarapuja
200 g pieniä kantarelleja
1 sipuli silputtuna
1 rkl tomaattipyreetä
1 dl kermaa
voita
öljyä
vettä
silputtua ruohosipulia
tilliä

Kuori katkaravut ja säästä kuoret. Kuumenna pannussa tilkka öljyä, lisää sipulisilppu ja tomaattipyree ja ruskista kevyesti. Sekoita joukkoon katkaravun kuoret. Lisää sitten vettä niin että ainekset peittyvät. Kuumenna kiehuvaksi ja anna porista hiljalleen noin 10 minuuttia. Siivilöi ja keitä lientä kokoon, kunnes sitä on jäljellä desilitran verran.

Leikkaa merikrotti kahdeksaksi viipaleeksi. Mausta suolalla ja anna kuivahtaa liinan päällä ennen paistamista. Ruskista kalaviipaleet molemmin puolin voissa keskilämmöllä 8 – 10 minuuttia. Nosta ne sitten lautaselle ja pidä lämpiminä.

Paista kantarellit voissa kauniin ruskeiksi. Mausta suolalla ja valkopippurilla. Lisää kokoon keitetty liemi ja kerma. Keitä, kunnes kastike sakenee hieman. Nosta sitten kalaviipaleet kastikkeeseen ja ripottele päälle ruohosipulisilppu, katkaravut ja tilliä. Tarjoa keitettyjen perunoiden kanssa. Huom! copy paste suoraan YLE:n sivuilta! Onko sallittua?
Strange but not twisted

Nefertiti

#2
Mun pravuuri täytetyt paprikat. Nam 

Resepti menee kutakuinkin näin:

n 300g jauhelihaa tai tonnikalaa, kasviksia tai sieniä
1-2 paprikaa
keitetyä riisiä (Voit itse katsoa mikä on sopiva määrä, itse keitän n. pari desiä riisiä)
Juustoa, siis sellaista mikä itsestäsi on hyvää/sopivaa (ei ole pakollista)
mausteita.

1 Paista jauheliha pannussa ja nakkaa mukaann vähän sipulia ja mausteita makusi mukaan.
1b Jos et syö lihaa niin jauhelihan sijasta voit käyttää joko kasviksia, tonnikalaa tai sieniä. Tonnikalaa ei tartte paistaa, sen voi lisätä suoraan keitettyjen riisien sekaan. Jos ostat pakastevihanneksia, myös ne voi heittää riisien sekaan sellaisenaan. Sienet sitä vastoin kannattaa käyttää pannulla ennen kuin lykkää riisin sekaan. Aina voi tehdä sekoituksia kuten jauheliha-sieni/jauheliha-kasvis/Sieni-kasvis/tonnikala-kasvis näissä on vain mielikuvitus rajana.
2 Keitä riisi ja sekoita jauheliha (tai muu valitsemasi täyte) riisin kanssa
3 Puolita paprikat, siisti siemenet pois ja huuhdo.
4 Mätä täytettä paprikoihin ja sen jälkeen juustoa ja vaikka halutessasi yrttejä tai oreganoa juustoraasteen päälle.
5 Pistä uuniin ja anna muhia niin kauan, että juusto sulaa ja on saanut hieman väriä pintaan.
Mä yleensä teen niin että, kun olen saanut täytteen laitettua, lisään vielä pannussa pyöräytettyjä herkkusieniviipaleita siihen täytteen päälle ja sitten juustoraastetta ja sen jälkeen paan paprikat uuniin ja alan touhuta muuta.
Ja ei ku herkuttelemaan.
Täytettyjä paprikoita voi syödä sellaisenaan tai sitten vaikkapa keitettyjen pottujen tai pottumuusin kanssa. Keitetyt paprikat menee myös kylmänä, mutta omasta mielestäni maistuvat paremmalta lämitettyinä.

Sitten jos tykkää broiskusta niin siitäkin saa yllättävän paljon kaikkea hyvää.
Esim broisku salaattia. Jos sulla on vaikka (kypsää!)broiskua niin paloittele se ja salaattiainekset ja sekoita ne keskenään. Näin sulla on hyvä ja täyttävä ja terveellinen ateria valmis.

Yksi nopea mulla on vielä. Eli paista sopivaksi katsomasi määrä jauhelihaa, keitä makaroonit ja sekoita keskenään. Mätä lautaselle, iske ketsuppia ja vaikka juustoraastetta päälle ja herkuttele. Jos taas ei syö lihaa, niin voi sekoittaa kasviksia/kalaa/broiskua/sieniä tms makaronien kanssa ja hyvää tulee.
Makaroneista muuten tulee maukkaampia, kun iskee keittovaiheessa sinne keitto veteen liha- tai kasvisliemikuution.

Tässäpä tuli näitä mun nopeita sapuskoita. :)

Edith... typoja
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Floora

Lainaus käyttäjältä: Nefertiti - 28.08.07 - klo:17:06
Sitten jos tykkää broiskusta niin siitäkin saa yllättävän paljon kaikkea hyvää.
Esim broisku salaattia. Jos sulla on vaikka (kypsää!)broiskua niin paloittele se ja salaattiainekset ja sekoita ne keskenään. Näin sulla on hyvä ja täyttävä ja terveellinen ateria valmis.

Yksi aines mitä myös kannattaa reippaasti varsinkin broilerisalaateissa kokeilla on hedelmät! Mangoa tai melonia tai jotain muuta tuoretta sekaan sopiva määrä broiskuun suhteutettuna - Yam!

Lainaus käyttäjältä: Nefertiti - 28.08.07 - klo:17:06
Makaroneista muuten tulee maukkaampia kun iskee keittovaiheessa sinne keitto veteen liha tai kasvisliemikuution.

Tuo on totta! Itsekin huomattu sama! Toimii myös riisillä.

Kannattaa myös kokeilla curryn poisjättämistä kerran, kun kanaruokia tekee. Sahramia ja neilikkaa riisiin, inkivääriä, hunajaa ja ehkä jotain valmista tandoori-maustetta kanaan ja lisukkeeksi tai kastikkeen sekaan ananasta tai paprikaa. Meillä mies tekee yleensä ruoan mutta kun itse erehdyn keittiöön, tykkään kokeilla ihan kaikkea mihin mielikuvitus vaan pystyy, siinä on tietty se riskinsä ettei lopputulos ole aina mitään gourmeeta =P
Strange but not twisted

Nuubialainen Prinsessa



"..kun itse erehdyn keittiöön, tykkään kokeilla ihan kaikkea mihin mielikuvitus vaan pystyy, siinä on tietty se riskinsä ettei lopputulos ole aina mitään gourmeeta =P"

Hihhih, itsellänikin toisinaan tulee hieman yliammuttua, (varsinkin jos nälkäisenä teen ruokaa) eikä ruoka sitten olekaan sellaista kuin olisi kuvitellut. Se on niitä improvisoinnin varjopuolia, mutta noh, kohan menee kurkusta alas niin hyvä juttu - pääasia ettei ole karrelle palanutta tai liian suolasta :)

Tuosta tulikin mieleeni yksi juttu..jotain viisi vuotta sitten tehtiin kaverin kanssa, toisen tyttäreni ristiäisiin voileipäkakku, josta tuli tosi suolaista kun sattui niin ikävästi, et juhlittiin edellisenä päivänä ja sitten mielitekojen ansiosta laitettiin reilusti niitä suolaisempia aineksia enemmän joukkoon..hihhih..

Miulla on muuten yks mandariinikananohje. Taidan laittaa sen tänne, kunhan löydän..





Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Nuubialainen Prinsessa


                                             Mandariini kanafileet


Kanan luuttomia fileitä
yksi purkki säilykemandariineja
suolaa, ripaus grillimaustetta ja sitrus-grillimaustetta
(voi maustaa myös oman maun mukaan mieleisillä mausteilla)

Kastikkeeseen:
yli puoli pakettia koskenlaskija juustoa
nokare voita
säilykemandariini purkin mehu
1½dl vehnäjauhoja&lasi vettä

Paista ensin kanafileet pannulla ja mausta mieleisillä mausteilla. Nosta fileet pannulta uunivuokaan ja kaada purkki mandariineja päälle.

Tee sitten kastike kattilassa: sulata juoksevaksi koskenlaskija juustoa yli puoli pakettia, nokare voita, mandariinipurkista jäänyt mehu ja loraus vettä. Tee saos sotkien 1½dl vehnäjauhoja lasiin vettä(katso ettei tule kovasti paukkuja saokseen ja jos tulee niin laske saos siivilän läpi). Lisää saos kattilaan ja sekoita liedellä hetki.

Kaada kastike kanojen päälle vuokaan ja laita vuoka uuniin 175 asteeseen ja paista noin 1½tuntia.

Tosi hyvää ja kauhea kaloripommi. Olen tehnyt tuon lisäksi riisiä...



Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Floora

Oi että tuo resepti kuulostaa hyvältä!
Koskenlaskija on muutenkin sellainen mitä on mukava käyttää ruoanvalmistuksessa. Ihan arkisesta makkarakeitostakin saa mainion kun lisää hieman koskenlaskijaa ja oreganoa joukkoon =P mieheltä oppittu resepti, taas!
Strange but not twisted

Mina

Teiän reseptit kuulostaa todella hyviltä, mutten ikinä uskalla kokeilla itse mtn kun olen älyttömän nirso ruokani suhteen. Häpeän aina itse kun menemme esim. jonnekin syömään ja sitten kun Neiti Nirppanokalle ei maistu. Mut jos ruoka on sellasta etten tosiaankaan tykkää (mitä on todella paljon) niin oksennan jos koitan syyä.. ei kovin kivaa, joten mieluummin jätän koko kyläreissun väliin..
If only I had a heart it would break - Oh sure

Floora

Lainaus käyttäjältä: Mina - 04.10.07 - klo:13:46
Mut jos ruoka on sellasta etten tosiaankaan tykkää (mitä on todella paljon) niin oksennan jos koitan syyä..

Hyyi, tuosta tuli mieleen kun olin ala-asteella ja luokallamme oli yksi äärettömän ujo poika joka ei voinut syödä hernekeittoa. Nooh pieni kyläkoulu kun oli ja keittäjä tietenkin patistamassa aina edes maistamaan (lue: lautanen tyhjäksi) eikä kuunnellut mitään syitä miksi ei voisi jotain syödä. Nooh oli sitten hernekeittoa ensimmäisen kerran ja tämä poikarukka kyllä otti keittoa kun ei saanut sanottua ettei kykene sitä syömään ja istui pöydässä hiljaa vain tuijottaen lautastaan pää painuneena. Totuus oli että poika itki mutta kukaan ei sitä huomannut ja keittäjä kävikin patistamassa välillä "reippasti syömään tai edes maistamaan". Poika sitten yritti, otti lusikallisen, ohjasi sen suuhunsa ja kuten arvata saattaa, oksensi kaikkien vastapäätä istuneiden oppilaiden lautasille. Ei ollut mukavaa ei vaikken itse saanut "osaani" kun istuin toisella puolella pitkää pöytää. Pojan ei tarvinnut enää ikinä syödä hernekeittoa, ymmärrettävästi sattuneesta syystä.
Strange but not twisted

Mina

Mulla sitten tällanen resepti..

Kanakastike

450g                   Karinimen hunajamarinoituja broilerin fileesuikaleita (tai muu vastaava)
1 purkki (250ml)   Ruokakermaa
1 purkki                Cremé Bonjour'in ruuanlaittofraichéa, maultaan tomaatti ja välimeren yrtit (punakantinen purnukka)


Paista broileri, itse tykkään sellaisesta missä broikku on hiukan saanut väriä pintaan
Kun ovat valmiita niin kaada ne kattilaan (tai voi pitää pannullakin jos korkeareunainen pannu) ja lisää tomaatti ja välimeren yrtit-purnukka ja ruokakerma.
Sekoita ja voilá! Ruoka on valmis. Lisäkkeeksi voi keittää riisiä tai nuudelia, makaronin kanssa kastike ei mielestäni sovi, mutta jokaisella on omat mieltymyksensä. Jos haluaa tehdä suuremman annoksen, niin täytyy ottaa kaksi purkkia fraichéa ja semmonen 2dl'n ruokakermapurkki lisäksi. Kanaa voi lisätä niin paljon kuin huvittaa ja tietysti sekaan voi laittaa herne-maissi-paprikaa tai pelkkää maissia, ei tarvitse sulattaa ensin, mutta siinä tapauksessa kannattaa kastikkeen olla vähän aikaa hellalla. Palaa pohjaan suht helposti, eli jos tekee kastikkeen ensin, niin levy korkeintaan kakkoselle siksi aikaa kun riisit/nuudelit kiehuvat..

Toinen resepti..

Kanawokki

600g       Karinimen hunajamarinoituja broilerin fileesuikaleita (tai muu vastaava)
2 pussia   Wokkivihanneksia (Findus perinteinen wokkivihannessekoitus tai muu vastaava)
1 prkl      Uncle Ben's Sweet&Sour kastiketta

Paista kanat, lisää wokkivihannekset, kypsennä ne ja lisää kastike, sekoita kunnolla ja pidä levyllä kunnes ovat tarpeeksi lämpimiä. Lisukkeeksi sopii hyvin riisi. Äiteen keksimä resepti ja tykkään. Tulee noilla määrillä ihan pariksi päiväksikin ruokaa ja jos on pieniruokainen yksilö niin sitten varmaan kolmeksikin päiväksi..

Kolmas resepti

Kesäinen kanawokki

Toimii parhaiten valurautapannulla kypsennettynä, mutta wokkipannu sopii myös mainiosti

600g   Kariniemen hunajamarinoituja broilerin fileesuikaleita (tai vastaava)
1        Purjosipuli
1 pkt   Herkkusieniä
Tilkka öljyä

Paista kanat ja kuullota sipuli öljyssä. Sekoita keskenään. Lisää joukkoon pilkotut herkkusienet ja kypsennä kunnes sienet kypsiä. Öljyä saa laittaa vähän reippaammin että sitä hiukan jää valmiiseen ruokaan, maistuu tajuttoman hyvältä. Lisukkeeksi sopii niin riisi kuin uudet perunatkin, taas maku ratkaisee.
If only I had a heart it would break - Oh sure

Nuubialainen Prinsessa



Kuulostaa hyviltä nuo siun reseptit Mina. Mie oon monesti pyöritelly käsissäni noita Uncle Bens purkkeja, mutta en ole sit jostain syystä ostanut kokeillakseni. Pitänee ensi kerralla ostaa, eikä epäröidä.

Mie laitoin tänä iltana sellasta dieettikeittoa, mikä on tosi ihanaa. ( siis jos tykkää pelkistä kasviksista )

                             
                                                  Kasviskeitto


1 pss pakaste keittovihanneksia tai juureksia
1 paprika
1 sipuli
1 tuore selleri
tuorekurkkua
2 lihaliemikuutiota
Iso kattilallinen vettä
Syödään tuoreiden sämpylöiden, juuston ja suolakurkkujen kera.

Pestään, putsataan ja pilkotaan paprika, sipuli ja selleri. Pistetään pakastevihannekset, lihaliemikuutiot ja selleri kiehumaan veteen. Noudatetaan pakastevihannespussin keittoohjetta ja annetaan kiehua  kunnolla ennekuin lisätään sipuli ja paprika. Nämä viimeiseksi, koska niiden kypsymiseen ei mene aikaa kuin hetki. Annetaan kiehua kunnes kaikki ovat kypsiä ja jätetään liedelle hautumaan.

Pilkotaan oman lautasen pohjalle kasa tuorekurkkua ja kaadetaan valmis kuuma keitto päälle. Syödään juusto suolakurkku sämpylöiden ja kylmän maidon kanssa. Hyvää, eikä ole kaloreita..

 
Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Floora

Lainaus käyttäjältä: Nuubialainen Prinsessa - 08.10.07 - klo:23:06
Kuulostaa hyviltä nuo siun reseptit Mina. Mie oon monesti pyöritelly käsissäni noita Uncle Bens purkkeja, mutta en ole sit jostain syystä ostanut kokeillakseni. Pitänee ensi kerralla ostaa, eikä epäröidä.

Nuo valmiskastikepurkit on yllättävän hyviä ja helppoja! Itse en aiemmin koskaan ostanut niitä mutta mutta muutettuani yhteen mieheni kanssa, opin häneltä niiden käytön tai toisin sanoen "löysin" ne. Pastakastikkeet ja kaikki.

No nyt tuli diagnoosi jota olin pelännyt jo pitkään ja joka tulee rajoittamaan elämistä syömisen kannalta aika paljon. Minulla todettiin keliakia, joten tästä lähin avainsana ruoassa on gluteeniton. Jos teillä on jotain todella hyviä gluteenittomia leivos-/kakku-/leipäreseptejä, olen pelkkänä korvana... silmänä! Eli gluteeniton ruokavalio tarkoittaa sitä etten voi syödä enää tavallisia viljatuotteita jotka sisältävät vehnää, ruista tai ohraa sillä ne sisältävät gluteenia. Tähän lasketaan siis kaikki tärkkelykset tms jotka sisältävät jotakin näistä viljoista. Itse pystyn syömään kauraa, se on usein sallittujen listalla muttei kaikille keliaakikoille. Hieman harmittaa kun loppui erikoisoluiden maistelu tähän ja lempikarkkini eli lakritsit sisältävät yleensä vehnäjauhoja :( no more noitapillejä.. suklaan ystävä en ole kummemmin koskaan ollut.
Strange but not twisted

Nuubialainen Prinsessa



Olen pahoillani, keliakian ruokavalio mahtaa tuoda paljon haasteita ruuanlaittoon. No onneksi nykyään on kaikenlaisiin ruoka-aine allergioihin on kiinnitetty enemmän huomiota kuin meidän vanhempien aikaan. Katselen omia vanhoja reseptejä, jos löytyisi jotain..en voi kyllä luvata, mut katsotaan :)

Yleensä noista hyvistä resepteistä tuli mieleeni, että olen huomannut s-omistajille tulevan lehden välissä sellaisen reseptilehtisen, josta löytyy joskus mitä ihanimpia herkkuohjeita..

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Floora

Lainaus käyttäjältä: Nuubialainen Prinsessa - 09.10.07 - klo:20:48
Yleensä noista hyvistä resepteistä tuli mieleeni, että olen huomannut s-omistajille tulevan lehden välissä sellaisen reseptilehtisen, josta löytyy joskus mitä ihanimpia herkkuohjeita..

Ai sinäkin olet huomannut sen :D itse ainakin katselen sieltä reseptejä ja yritän kovasti saada keittiömestarinkin innostumaan niistä! Tulee myös Pirkka-lehti jossa myöskin on ihan hyviä reseptejä, en vain ymmärrä miksei "tavallisia" reseptejä enää mainosteta vaan niistä on muunneltu superhyperexoottisia mangocurrystrutsinlihapullia tai basilika-ananasperuunamuuseja. Välillä on mennyt hermo kun on yrittänyt löytää ihan tavallista lihapullareseptiä tai pelkästään lohimedaljonkien valmistusohjetta. Onhan erikoisia ruokia kiva kokeilla muttei silti ole perinteisen arkiruoan voittanutta!
Strange but not twisted

Nefertiti

Mie voisin kattoo, mitä mun leipomus kirjasta löytyy, ku sellanen jäi ammiksen jälkeen omaan käyttöön, kun sillon piti se ostaa. Meinaan kun siellä on hyviä ohjeita, joskin aineksien määriä pitää pienentää, sillä niistä tulee muuten liian isoja kun ovat tarkoitettukin enemmän leipomo käyttöön.
Täytyy vaan kattoa minne oon se laittanut, sillä siellä pitäis olla kyllä gluteenittomankin leivän ohje.
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.