Yleistä hölinää

Aloittaja Nefertiti, 14.02.09 - klo:13:02

« edellinen - seuraava »

Nefertiti

Joo no. Mulle noita kämmejä tulee tämän tästä ja saapi huomauttaa, koska tosiaan en välillä huomaa niitä ollenkaan ennen kuin vasta sen jälkeen, kun oon jo lähettäny viestin. Lukihäiriö kai.
Mut kyl se tästä. Pää asia kuitenkin on, et pystyy ilmaisemaan asiansa edes jotenkin. :)

Hmm.. nyt tekisi mieli kirjoittaa, mutta vaikka inspiraatiota olisi, niin ideoita ei oikein olisi. Pitäis varmaan hetki rauhoittua, niin ehkä sellaisiakin tulisi. :)
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Mustang

#511
Itsellä on kanssa lievää häiriökäyttäytymistä kirjoittamisen kanssa. Siksi yleensä luen tekstini läpi miljoona kertaa, ennenkuin uskallan sen näytteille laittaa. Ehkä omien virheiden korjailusta ja häpeilystä johtuen olenkin tänä päivänä pahemman luokan kielipoliisi. :D Näitä tällaisia viestejä en käy läpi niin tarkkaan, koska omasta mielestä pienet kirjoitushäröt tällaisessa ketjussa ei ole tappavia. :) Tulee pilkku- ja yhdyssanavirheitä kyllä, mutta omasta mielestäni kaikki tekstini on siitä huolimatta suhteellisen siistiä. Välillä joutuu toden teolla miettimään joidenkin sanojen kirjoitusasuja ja lähes poikkeuksetta tietyt sanat menevät korjaukseen oikolukuvaiheessa (esim sydämmestä putoaa vasta oikolukiessa toinen m pois). Innostuessani viljelen pilkkuja joka hiton väliin ja virkkeet tuppaavat kasvaa niin pitkiksi, että erotan ne oikolukiessa kahdeksi erilliseksi lauseeksi. Välillä innostuessani kirjoitan aivan päättömiä lauseita, jota ei ymmärtäisi suomi-Mustang-Suomi sanakirjankaan kanssa. :D

Ei sinun teksti, Nefertiti, ole edes häiritsevimmästä päästä, vaikka välillä silmiin sattuukin jokunen yhdyssanavirhe ja sellaisia tyylikeinoja, jotka lukiossa kiellettiin virheinä, vaikka niitä ihan oikeat kirjailijatkin käyttää. Aina olen ymmärtänyt, mitä tahdot sanoa ja olen jättänyt tarkoituksella mainitsematta pienistä kirjoitusvirheistä sanomatta, sillä niitä tulee meille kaikille, ne eivät häiritse millään tavalla tekstin tulkitsemista ja kaikesta huolimatta teksti on hyvin elävää ja parhainkin kirja käy läpi tarkan syynin ennen painoon laittamista. :)

Nyt täytyisi keksiä vielä Sparkleen joku jännä juonenkäänne, ennen kuin laitan pätkän tänne, ettei ihan liirumlaarumiksi mene. :D

Vielä pieni editti tähän loppuun: Palautetta antaessani minua kiinnostaa lähinnä tekstin sisältö, ei niinkään se täydellistäkin täydellisin kielioppi. Mielikuvitus kunniaan! Lukiossaniin masennettiin noiden sääntöjen ja lakien kanssa, etten tahdo ketään muuta niillä masentaa, vaikka itsellä kielioppikoukerot suhtalaisen hyvin (kai?) ovat hallussa vielä. :)
Mustavalkoiseen maailmaan tahdon kuitenkin palata ja huutaa: Vihaan sinua, ihminen.

Nefertiti

Hmm.... Sanotaanko nyt et ainakin perus asiat on hallussa, mut en nyt ihan kaikkia hienouksia muista. Olis mulla tuolla vielä ammiksen aikainen äikänkirja, josta katsoa vinkkejä. Mut enimmäkseen mä luen paljo ja melko lailla kaikkiruokaisesti, paitsi noita kaupan romanttiikaa tihkuvia pehmeäkantisia halpispokkareita ja harlekiini sarjaa. Suosikkeja kuitenkin on nyt ja aina Stephen King, J.R. Tolkien, J.K Rowling(Potterit on nannaa ja Kuoleman Varjelukset on vaihteeksi luvun alla ja sormusten herra on vieläkin kesken :D) Agatha Christie, Enid Blython, sir Arthur Conan Doyle, Jules Verne, Mark Twain (Tom Saywer(kirjotettiinkos toi nyt noin) on suosikkini), Kaisa Ikola, Astrid Lindgren ja moni muukin. Mm suomalaisista vielä ainakin Tuija Lehtonen ja hänen kirjoittamansa kirja R.I.P on aivan mahtavaa tekstiä, yhtä aikaa hauskoja ja kuitenkin sellaisia et vois oikeastikin tapahtua. Suosittelen.
Tuo lukeminen on hyvä tapa pärjätä myös kirjoittamisen kans ja samalla saa uusia ideoita omiin sepustuksiin ja näkee miten muut kirjottaa. Osa olis varmaan äidinkielen opettajien painajaisia, kun jotkut asiat näemmä tykätään kirjoittaa niin et näyttää hyvältä, vaikkei ihan kaikkien pilkkusääntöjen mukaan meniskään. :D
Pilkuista puheenollen, kyllä mäkin niitä viljelen välillä ihan liikaa ja sotken noiden yhdyssanojen kanssa. Yritän toki muistella et mites ne menikään, mut joskus ei vaan muista. Onneksi tuo Word ilmoittaa ainakin osasta kämmejä. :)
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Nuubialainen Prinsessa

#513
Lainaus käyttäjältä: Mustang - 11.04.11 - klo:20:21
Huhhuh. Mustang ilmoittautuu jälleen! En pudonnut hevosen selästä, vaikka hevosen nimi olikin enne. Pelle oli kyllä niin pöljä tänään, "säikkyi", kun on kevättä rinnassa, mutta enpä vieläkään pudonnut. Mutta saatiin me tehtyä töitäkin, en ole koskaan saanut Pelleä menemään noin nätisti ennen satunnaisia hallitsemattomia laukkapätkiä lukuunottamatta. :D Se on nyt tällaista jokusen viikon, kevät on hevosten jännintä aikaa, lumen alta paljastuvat puut ja roskat on kauheen pelottavia, samoin äänet ja hahmot. Pian päästään maneesista ulos ratsastamaan.

Hahhah, hevosilla on ihmeellinen aistimaailma. Ne kuulee ja näkee paljon sellaista, mitä ihminen ei edes tajua. Miulla oli tapana istua ja seurata karvaturpani mielenliikahduksia aitauksessa, ja se näytti aina kuulevan jotain mitä minun ihmiskorvani eivät kuulleet. No, Lassessahan mie kyllä rakastuinkin sen villiin luonteeseen, se näytti niin kauniilta (tummanruunikko) ravatessaan välittäjän laitumella todella nopeasti turkki kiiltäen ja harja hulmuten kuin ansaan jäänyt viillihevonen. Rakkautta ensisilmäyksellä:b

Miekin huomaan paljon omia ja toisten tekemiä kirjoitusvirheitä, mutta en koskaan mainitse virheistä toisille, koska en halua masentaa ketään pienillä yksityiskohdilla, niitä virheitä sattuu kaikille. Omani kyllä pyrin korjaamaan, jos vain suinkin ennätän ja siksi yleensä kirjoitankin wordilla, että näen, jos virheitä tulee. Minun ongelmakohtia taitavat olla sanojen toistamiset, liioittelusanat, yhdyssanat, liian pitkät lauseet ja kaukaisen maan heprea, joka pitää suomentaa uudestaan -  siitä ei saa mitään selvää, koska siinä ei ole mitään järkeä :DD

Minä kirjoitan työkseni tällä hetkellä lääkäreiden saneluita ja niiden pitäisi olla suhteellisen hyvää kieltä, koska mahdollisuutta Wordiin ei ole. Onneksi kiire ei anna aikaa miettiä, kuinka paljon milloinkin tulee kirjoitettua kökköä :DD


Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Mustang

Itse kirjoitan monesti yhteen sanat, joista en ole varma. Word kyllä korjaa sen sitten virheelliseksi, jos se sitä on. Itse opin joskus sellaisen jutun yhdyssanoihin, että jos ei ole varma, niin laittaa sanojen väliin sana kaunis. "Yhdys kaunis sana" ei kuulosta oikealta, kun taas "kaunis yhdyssana" kuulostaa. Samoin "talon kaunis piha" kuulostaa yhtä oikealta, kuin "kaunis talon piha", koska talon piha ei ole yhdyssana, vaikka joku voisi sen niin huolimattomuuttaan kirjoittaa. Sääli vain, että on olemassa kasa poikkeuksia, joihin tuo sääntö ei päde, mutta yleensä kyllä sopii perusasioihin. Sillä itse opin käyttämään yhdyssanoja oikein.

Nuubialainen, mulla on kans toi runsas toistaminen ongelmana. Se on kanssa niitä, jotka monesti karsiutuu vasta monen lukukerran jälkeen, kun muu häiritsevä on syynäilty pois. Välillä tuntuu tyhmältä alkaa keksiä jollekin tietylle hahmolle esim synonyymejä, kun tajuaa käyttäneensä hahmon nimeä ihan liian monta kertaa samassa kappaleessa. Välillä joku lause menee kokonaan uusiksi, jotta sieltä saa pois sen toistetun sanan.
Mustavalkoiseen maailmaan tahdon kuitenkin palata ja huutaa: Vihaan sinua, ihminen.

Nuubialainen Prinsessa

Lukemalla oppii kirjoittamaan värikkäästi :)
Selailin lukion kirjastossa Anna-Leena Härkösen Häräntappoasetta ja mietin, tarvitseeko tekstin olla hyvää kirjakieltä ollakseen menestyksekäs. Ko. kirja on hyvä esimerkki siitä, että kirjakielellä voi heittää vesiliitoa silloin kun haluaa erottua joukosta..

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Nuubialainen Prinsessa

Lainaus käyttäjältä: Mustang - 11.04.11 - klo:23:22
Itse kirjoitan monesti yhteen sanat, joista en ole varma. Word kyllä korjaa sen sitten virheelliseksi, jos se sitä on. Itse opin joskus sellaisen jutun yhdyssanoihin, että jos ei ole varma, niin laittaa sanojen väliin sana kaunis. "Yhdys kaunis sana" ei kuulosta oikealta, kun taas "kaunis yhdyssana" kuulostaa. Samoin "talon kaunis piha" kuulostaa yhtä oikealta, kuin "kaunis talon piha", koska talon piha ei ole yhdyssana, vaikka joku voisi sen niin huolimattomuuttaan kirjoittaa. Sääli vain, että on olemassa kasa poikkeuksia, joihin tuo sääntö ei päde, mutta yleensä kyllä sopii perusasioihin. Sillä itse opin käyttämään yhdyssanoja oikein.

Nuubialainen, mulla on kans toi runsas toistaminen ongelmana. Se on kanssa niitä, jotka monesti karsiutuu vasta monen lukukerran jälkeen, kun muu häiritsevä on syynäilty pois. Välillä tuntuu tyhmältä alkaa keksiä jollekin tietylle hahmolle esim synonyymejä, kun tajuaa käyttäneensä hahmon nimeä ihan liian monta kertaa samassa kappaleessa. Välillä joku lause menee kokonaan uusiksi, jotta sieltä saa pois sen toistetun sanan.


Tuo on niin tuttua tuo synonyymien syynäily..ja sitten ei enää keksi, miten sen lauseen kirjoittaisi niin, että siitä tulisi mieleinen :DD

Mie tunnistan yhdyssanan siitä, että mietin sanan merkitystä. Esim. sanat voi ja veitsi tarkoittavat erikseen kahta eriasiaa, ja kun ne yhdistää, ne saavat yhden merkityksen voiveitsi, ja riippuen siitä, mitä tekstissä tarkoitetaan, sen sitten tekstiin lisäilen..ongelma onkin siinä, että sanan merkitystä ei välttämättä malta jäädä miettimään kun kirjoittaa "hurmiossa" tekstiä sellaisella tykitysvauhdilla..



Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Nefertiti

Niin no. Mut sillon kun tosiaan innostuu kirjottamaan, sitä kirjottaa ja vasta jälkikäteen tarkastaa ne kämmit pois. :)
Mutta hyvää tekstiä olette kirjoittaneet kaikki. :)

Ja pahoittelut hetkellisestä poissaolosta. Kirjoitin näet pienen pätkäsen tuonne Rakkauden Tähden Jatkikseen. :)
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Nefertiti

Kylläpä täällä nyt näyttää olevan vieraita. Yleensä on vaan muutama. :)
Jaa joo, jos kirjoittais sen pätkän nyt tuohon Tuhon Enteisiin valmiiksi ja painuisi sitten unille. :)
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Mustang

No ohhoh, 38 vierasta. O_o yleensä niitä on 0-5. :D Toivottavasti saadaan lisääkin urheita mukavia ihmisiä tänne kirjoittelemaan. :)
Mustavalkoiseen maailmaan tahdon kuitenkin palata ja huutaa: Vihaan sinua, ihminen.

Nefertiti

Nyt näyttää vähentyneen ja siellä on vain ne pari kolme vierasta. Ehkä se oli vain jokin hetken hepuli porukalla. :)
Siellä on nyt sit tuore pätkä Tuhon Enteitäkin luettavissa ja minä painun nyt nukkumaan. Öitä. :)
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Päärynä

Huomentapäivää. Mä täällä hillun koulussa enkuntunnilla urakan jälkeen. Mukavaahan se vaan on, että pääsee lukemaan mitä halua ja tekemään mitä haluaa, kun enkun kaikki tehtävät on kuitenkin niin hirvittävän helppoja.

Mä kyllä arvaan, mistä tuo vieraspiikki johtuu...

Mustang

Enkku on ihanaa. :) Harmi, ettei sitä enää nykyään juuri tarvitse. Kerro ihmeessä tännekin, mistä epäilet vieraiden suuren määrän johtuneen! :D Mä en yhtään osaa arvata.
Mustavalkoiseen maailmaan tahdon kuitenkin palata ja huutaa: Vihaan sinua, ihminen.

Päärynä

Nefertiti taisi hieman raatolan poksissa puhua Zombeilusta ja muista tarinoista, jos en ihan väärässä ole.

Vielä tunti ruotsia ja sitten kotiin kirjoittamaan Vuoriputousten kaupunkia...

Nefertiti

Mainostin joo. Mutta tuolta näkee aika hyvin millä alueella vieraat kulloinkin on tai mitä lukevat ja kaikkea muuta taisivatten lueksia kuin mainittuja tarinoita. Ellei sitten kaikki muut osastot olleet tarinointi osastoa kiintoisampia. :)

Jep tän päivän duunit tehty. Kaupassa pitäs vielä käydä, mut odotan, et se avopuoliskoinen nyt pääsis kotio omilta asioiltaan, kun mulla ei nyt oo rahaa.
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.