Unet ja niiden tulkinta

Aloittaja Nefertiti, 31.01.08 - klo:03:35

« edellinen - seuraava »

Loather

Mulla on alkanu unet sekottua todellisuuteen;   näin (kait) unta siitä että olin illalla pessyt lempipaitani ja se oli kuivuneena tuolinnojalla. Päätin että laitan sen aamulla, mutta sitten aamulla herättyäni sainkin huomata paidan olevan pesussa. Pieni asia, mutta siltii...  :)
No lyö sitä turpaan!

SuiSeli

Lainaus käyttäjältä: Loather - 20.05.08 - klo:20:03
Mulla on alkanu unet sekottua todellisuuteen;   näin (kait) unta siitä että olin illalla pessyt lempipaitani ja se oli kuivuneena tuolinnojalla. Päätin että laitan sen aamulla, mutta sitten aamulla herättyäni sainkin huomata paidan olevan pesussa. Pieni asia, mutta siltii...  :)

Toi on iha luonnollista. Mullaki käy tollee usein.

Floora

Itselläni kävi myös samantyyppisesti kun piti pyykkiä pestä. Olin muistaakseni nähnyt kaksi täysinäistä huuhteluainepulloa keittiössä ja lähdin hakemaan niitä. Kun ei löytynyt, kysyin äidiltä missä ne mahtaisivat olla jolloin sain vastauksen ettei hän ole ostanut huuhteluainetta sen jälkeen kun se pääsi loppumaan. Olin ihan varma asiasta kunnes totesin että sen oli pakko olla unta.
Strange but not twisted

hiiii

aina kun on nähnyt jonkun ''täysmittaisen unen'' ja yrittää muistaa sen, niin väkisinkin yksityiskohdat vaipuu unohdiksiin, ja jos vielä seuraavana päivänä muistaa unen selkeästi, niin se unohtuu ainakin viikossa kokonaan jos ei sitä kerro jollekkin kaverille tai kirjoita vaikka nettiin...

oletteko muuten huomanneet, että unet jäävät parhaiten mieleen, jos sinut herätetään kesken unen, niin etteivät aivot ehdi ''deletoimaan'' unta?

Tuulia

Lainaus käyttäjältä: LorraineK - 26.04.08 - klo:01:16
Miks nään aina unia että putoan? Ensiksi katson kattoon ja sitten nukahdan nopeasti, ja herään kun putoan tai sitten kerran kirkonkellot soivat. Onko se ruumiistapoistumisen alku? Olisi kyllä hienoa päästä irtautumaan ruumiistaan.

Joskus lapsena (nykyään todella harvoin) näin ensin varsinaisen unen, ja lopulta tipuin katosta alas sänkyyni, ja heräsin. Miten tuota pitäisi tulkita? Tipuinko siis unimaailmasta takaisin maan pinnalle?

Tuulia

Unien ja todellisuuden sekoittumisesta:

Joskus saatan alkaa selittää esim. äidilleni tai avomiehelleni tyyliin "silloin eilen kun oltiin kahvilla ja puhuttiiin siitä ja siitä", huomaankin heidän ilmeistään pienen epäilyksen. Tajuan hetken kuluttua, että asiaa ei ole tainnutkaan tapahtua, ja että olen vain nähnyt unta. Tosi outoa. Ja välillä tosi inhottavaa, kun luulee tehneensä asioita ja sitten ei olekaan!

theevilone

Lainaus käyttäjältä: hiiii - 06.07.08 - klo:14:15
oletteko muuten huomanneet, että unet jäävät parhaiten mieleen, jos sinut herätetään kesken unen, niin etteivät aivot ehdi ''deletoimaan'' unta?
Itse en monestikaan muista jos joku tulee kesken unen herättämään. Toisaalta se sitten saattaa muistua kuitenkin myöhemmin mieleen.

Lainaus käyttäjältä: Tuulia - 06.07.08 - klo:20:23
Unien ja todellisuuden sekoittumisesta:

Joskus saatan alkaa selittää esim. äidilleni tai avomiehelleni tyyliin "silloin eilen kun oltiin kahvilla ja puhuttiiin siitä ja siitä", huomaankin heidän ilmeistään pienen epäilyksen. Tajuan hetken kuluttua, että asiaa ei ole tainnutkaan tapahtua, ja että olen vain nähnyt unta. Tosi outoa. Ja välillä tosi inhottavaa, kun luulee tehneensä asioita ja sitten ei olekaan!
Juu ei ole aina miellyttävää jos näin käy vaikkei ehdikään sanomaan kellekään. :)
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Loather

Mä näin toissapäivänä unta, jossa 50 cent oli ryöväämässä nakkikioskia :D   se oli aika koomista, paitsi että ei siinä unessa. Mä menin seisomaan sen taakse ja sitte joku poliisi hyökkäs sen kimppuun ja pidätti. Mulla oli pään päällä (???) sellanen enkeli-juttu ja se myyjä siinä kioskissa haukku 50 centtiä kuinka turha julkkis se on ja että kukaan ei pidä siitä :D   oli yö, ja ketään muita ei ollu kaupungissa.

Ja sitte ois vielä toinen uni selostettavana, mutta se on iha sairaan pitkä ja monimutkanen, pläääh.
No lyö sitä turpaan!

Julle

Mitähän nämä tällaset unet tarkottaa, ku oon nähny viimeaikoina paljon sellasia unia, että oon silponut, kiduttanut ja murhannut lähimpiä ystäviäni ja avovaimoani? Ei ne unet mitenkään kummemin itseäni häiritse, mutta ois vaan mukava tietää, että mitähän tuollanen uni yleensä tarkottaa.
Kari Tapio on Äijä!

theevilone

Lainaus käyttäjältä: Julle - 21.08.08 - klo:20:12
Mitähän nämä tällaset unet tarkottaa, ku oon nähny viimeaikoina paljon sellasia unia, että oon silponut, kiduttanut ja murhannut lähimpiä ystäviäni ja avovaimoani? Ei ne unet mitenkään kummemin itseäni häiritse, mutta ois vaan mukava tietää, että mitähän tuollanen uni yleensä tarkottaa.
Tahtoisitko silpoa?-) Tuntuu, että olisi jotain mitä Sinun pitäisi selventää itsellesi ja tahtoisit purkaa sen rajummallakin tavalla (ei tarkoita väkivaltaa, vaan silleen että se purkaus ryöppyää. Ehkä huutamista tai jatkuvaa valitusta?) tuttaviisi ja lähimmäisiisi. Oikeasti sinun pitää tiedostaa kohde, kelle/mihin sinun pitäisi purkaa asia. Yleensä ystäville on helpompaa purkaantua. Ei välttämättä edes kysele mitään sen enempiä, vaan saa purkaa ja kuitenkin ystävä tajuaa, että tässäpä autan ystävääni. Turvallista purkaa. Koita selvittää asia. Toisaalta voisi ajatella että saat sen tietoisuuteesi ilman kamalaa miettimistäkin. :) Kertoiles sitten miten menee.
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Floora

Lainaus käyttäjältä: Julle - 21.08.08 - klo:20:12
Mitähän nämä tällaset unet tarkottaa, ku oon nähny viimeaikoina paljon sellasia unia, että oon silponut, kiduttanut ja murhannut lähimpiä ystäviäni ja avovaimoani? Ei ne unet mitenkään kummemin itseäni häiritse, mutta ois vaan mukava tietää, että mitähän tuollanen uni yleensä tarkottaa.

Hmmh.. kannattaa myös miettiä omaa suhtautumista silpomiseen. Saako siitä mielihyvää, kauhistuttaako se, voiko se kenties olla "huomionosoitus"? Tuli vaan mieleen kun alkuviikosta luin unikirjaa jossa oli paljon (yllätys yllätys) Freudia ja muun muuassa käsiteltiin läheisiin kohdistuvia seksiunia. Freudin mukaan se on vain eräs välittämisestä ja rakastamisesta kertova muoto joka unessa esiintyy varsin kursailettomasti usein eroottisena vaikka unennäkijällä ei olisi mitään eroottisia tunteita henkilöitä kohtaan. Tuli vain heti mieleen kun sanoit unesi koskevan läheisiäsi, sen olevan jonkinlainen tunteiden osoitus. Siksi onkin tärkeä kuulostella mitä silpominen itsellesi merkitsee. Olen itsekin joskus silpponut isäni unessa ja heittänyt jäänteet grilliin ja vain hampaat jäivät nurmikolle. Toisaalta jokainen unessa esiintyvä ihminen edustaa jotakin itsessään joten siltäkin kannalta kannattaa miettiä. Onko ystävissäsi jotain mistä et pidä mutta joiden piirteitä olet löytänyt itsestäsi? Aion taas käyttää omaa untani esimerkkinä, eli isä on aina (tai oli silloin) omissa silmissäni ollut vastuuta pakeneva ja edustanut vastuuttomuutta. Siihen aikaan olin lukioni keskeyttänyt työtön sossupummi ja inhosin tätä tilannetta ja uskonkin purkaneeni pahaa oloa omaa vastuuttomuuttani kohtaan unessa.
Strange but not twisted

Luge

Itellä oli joskus pikkukersana tapana lähteä painajaisia nähdessä äidin ja isän viereen nukkumaan. Yksi yö sitten heräsin johonkin painajaiseen ja olin lähdössä äidin ja isän makuuhuoneeseen. Sinne piti kulkea yhdistetyn olohuoneen ja keittiön välistä. Aiemmilla kerroilla olin huomannut aina olohuoneessa olevan telkkarin virtavalon hohtavan punaisena (tietenkin, koska tv ei ollut täysin sammutettu). Lähdin aina juoksemaan kohti makuuhuonetta mutten päässyt kuin puoliväliin ja matto alkoi rullaamaan jalkojeni alla kuin liukuhihna. Katsoin taakseni ja siellä oli odottamassa suuri, eläintä muistuttava, irvihampainen hirviö jättimäinen nuija kädessään. Liukuhihna vei minut sen luokse jolloin heräsin. Arvatkaapa uskasinko enää lähteä sinne porukoiden makuuhuoneeseen :D Mukava huomata, että muillekin on yrittänyt unet tehdä tepposia:
Lainaus käyttäjältä: Nemesis - 26.04.08 - klo:13:38

Havahduin selälläni sängystäni ja hämmästelin, sillä pystyin liikkumaan, eli tällä kertaa en ollut saanut unihalvausta. Olin helpottunut, sillä tuo uni on ihan hirveä - kunnes yhtäkkiä aloin kohota ylös sängystäni kohti kattoa liioitellun hitaasti, ja katon saavutettuani paiskauduin takaisin sängylle, jolloin oikeasti heräsin ja tällä kertaa unihalvauksessa.

Tosi mukavaa kun omat unetkin jo pyrkivät hämäämään... :)
Toinen uni jonka näin reilu viikko sitten oli kans mieleenpainuva mutta ihan muusta syystä kuin sen takia, että se olisi ollut pelottava. Olimme ilmeisesti jossain pohjoisnavalla etsimässä jotain. Muistan vaan ajatelleeni siinä, että helvetti joulukin meni tässä ihmetellessä ohi. Sit oltiin sellaisella aukealla ja saatiin ilmoitus, että nyt Joulupukki on järjestänyt meille ilotulituksen. Sit alkoi sellainen todella vaikuttava ilotulitus, muistan vaan ajatelleeni, että ei helvetti miten kaunista ja ettei tällaista olekaan. Hienoin paukku siinä oli, kaksi satametristä aukiota ympäri juoksevaa ihmishahmoa. Muistan vaan ajatelleeni, että tällaista kun voisi aina vaan katsella niin voi jumankeuta.

Tästä pääsenkin aasinsillalla toiseen asiaan mitä piti kysyä eli lucid-unet. Theevilone asiasta pikkuisen mainitsikin jo tuolla alussa. Onko kukaan nähnyt näitä selkounia vahingossa tai tarkoituksella?
Jos jollekulle tulee outona asiana, niin lucid-unilla tarkoitetaan tilannetta jossa voit unta nähdessäsi tiedostaa näkeväsi unta ja sitä kautta kontrolloida mitä haluat unessasi tehdä. Lueskelin netistä vinkkejä joiden avulla voi valmentautua tajuamaan unessa se, että tosiaan nukut. Onko jollakin hyviä vinkkejä tähän liittyen? Netistä löysin vinkeiksi erilaisten "todellisuustestien" tekemisen. Eli esim. tarkkailet hereillä ollessasi ympäristöäsi tarkemmin, huomioit onko siinä jokin vialla ja kokeilet esim. toimiiko valonkatkaisin normaalisti vai tapahtuuko ympäristössä muuta kuin valojen syttyminen/sammuminen? Tarkoituksena oli vissiin, että jos näitä asioita tekee hereillä niin ne voivat tulla sit lihasmuistin kautta uniinkin, jolloin huomaat unessa tiedostavasi tilanteen.

Loather

Mä heräsin keskellä yötä, enkä pystynyt kääntymään, sillä aina kun yritin vaihtaa asentoani, tuntui siltä kuin solisluu olisi murtunut. En heti muistanut tuota juttua aamulla, mutta sitten se palasi jossain vaiheessa päivää mieleen. Mitä ihmettä oikein tapahtui?
No lyö sitä turpaan!

Nemesis

Olen huomannut sellaisen jutun viime aikoina, että minun ja erään ystäväni unet ovat ikään kuin yhteydessä. Vaikka unet olisivatkin tapahtumiltaan ja muiltakin ominaisuuksiltaan aivan erilaisia, niissä esiintyy pieniä, yhteisiä elementtejä, jotka ovat samassa yhteydessä kummankin unessa. En oikein osaa selittää tätä, mutta kun kerromme uniamme toisillemme, huomaamme heti, että jokin ikään kuin yhdistää niitä. Että jokin pieni, mitättömän tuntuinen asia on sama. :) Epäselvää, tiedän.

Tästä taas tulee mieleen eräs toinen asia. Viime kesänä Lapissa vieraillessani, kuulin ensimmäisen kerran saamelaisilta ns. varjosielusta, joka saattaa päästä vapaaksi nukkuessa, ja varjosielun kokemukset nukkumisen aikana nähdään unina. Jotenkin tämän suuntaisesti käsitin tämän selityksen. En ole varma, jos olen jotakin ymmärtänyt väärin. ^^ Jos joku tietää asiasta enemmän ja osaa valaista minua, olisin kiitollinen. :D
Mutta kuitenkin, aloin miettiä, että jospa minun ja ystäväni varjosielut vapaaksi päästessään kohtaavat ja näin synnyttävät uniemme välille eräänlaisen "sillan". :) Ehkä vähän kaukaa haettu, mutta mielestäni hyvin kiehtova ajatus. ^^

Nuubialainen Prinsessa



Miekin olen kuullut tuosta varjosielusta. Törmäsin siihen kun etsin juttuja kaksoisolennoista keskeneräiseen pöytälaatikkoromskuuni. Mielenkiintoinen ajatus. Uutena tietona tuli tuo, että Lapissa saamelaiset ovat asiaan paremmin perehtyneitä. Toisaalta, eihän se sittenkään ole mikään yllätys..

Muistelen, että tuo varjosielu olisi ihmisen tietoisuus(sielu), joka irtautuu ruumiista lepotilassa kuten siekin olit asian ymmärtänyt. Se vaeltelee ympäriinsä ja palaa sitten takaisin ruumiiseen. Muistaakseni luin jostain, että kun ihmisen varjosielu lähtee vaeltamaan, saattaa sen vuoksi joku nähdä kyseisen henkilön ns. kaksoisolennon, vaikka tämä olisikin juuri silloin nukkumassa..
Hitsi kun muistaisin mistä tuon oikein luin..no googlettamalla tuosta varmaan löytyy jotain tietoa..tai ehkä joku osaa paremmin tuosta kertoa:)

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"