Tänään on perjantai 25. kesäkuuta 2021
Nimipäivää viettää Uuno

Kirjoittaja Aihe: Unet ja niiden tulkinta  (Luettu 59274 kertaa)

Loather

• Aloittelija
  • **
  • Viestej: 52
  • I scream
    • Profiili
Vs: Unet ja niiden tulkinta
« Vastaus #30 : 20.05.08 - klo:20:03 »
Mulla on alkanu unet sekottua todellisuuteen;   nin (kait) unta siit ett olin illalla pessyt lempipaitani ja se oli kuivuneena tuolinnojalla. Ptin ett laitan sen aamulla, mutta sitten aamulla herttyni sainkin huomata paidan olevan pesussa. Pieni asia, mutta siltii...  :)
No ly sit turpaan!

SuiSeli

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 36
    • Profiili
« Vastaus #31 : 22.05.08 - klo:14:35 »
Mulla on alkanu unet sekottua todellisuuteen;   nin (kait) unta siit ett olin illalla pessyt lempipaitani ja se oli kuivuneena tuolinnojalla. Ptin ett laitan sen aamulla, mutta sitten aamulla herttyni sainkin huomata paidan olevan pesussa. Pieni asia, mutta siltii...  :)

Toi on iha luonnollista. Mullaki ky tollee usein.

Floora

• Aktiivinen
  • Viestej: 328
    • Profiili
« Vastaus #32 : 23.05.08 - klo:08:39 »
Itsellni kvi mys samantyyppisesti kun piti pyykki pest. Olin muistaakseni nhnyt kaksi tysinist huuhteluainepulloa keittiss ja lhdin hakemaan niit. Kun ei lytynyt, kysyin idilt miss ne mahtaisivat olla jolloin sain vastauksen ettei hn ole ostanut huuhteluainetta sen jlkeen kun se psi loppumaan. Olin ihan varma asiasta kunnes totesin ett sen oli pakko olla unta.
Strange but not twisted

hiiii

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 8
    • Profiili
« Vastaus #33 : 06.07.08 - klo:14:15 »
aina kun on nhnyt jonkun ''tysmittaisen unen'' ja yritt muistaa sen, niin vkisinkin yksityiskohdat vaipuu unohdiksiin, ja jos viel seuraavana pivn muistaa unen selkesti, niin se unohtuu ainakin viikossa kokonaan jos ei sit kerro jollekkin kaverille tai kirjoita vaikka nettiin...

oletteko muuten huomanneet, ett unet jvt parhaiten mieleen, jos sinut hertetn kesken unen, niin etteivt aivot ehdi ''deletoimaan'' unta?

Tuulia

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 5
    • Profiili
« Vastaus #34 : 06.07.08 - klo:20:20 »
Miks nn aina unia ett putoan? Ensiksi katson kattoon ja sitten nukahdan nopeasti, ja hern kun putoan tai sitten kerran kirkonkellot soivat. Onko se ruumiistapoistumisen alku? Olisi kyll hienoa pst irtautumaan ruumiistaan.

Joskus lapsena (nykyn todella harvoin) nin ensin varsinaisen unen, ja lopulta tipuin katosta alas snkyyni, ja hersin. Miten tuota pitisi tulkita? Tipuinko siis unimaailmasta takaisin maan pinnalle?

Tuulia

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 5
    • Profiili
« Vastaus #35 : 06.07.08 - klo:20:23 »
Unien ja todellisuuden sekoittumisesta:

Joskus saatan alkaa selitt esim. idilleni tai avomiehelleni tyyliin "silloin eilen kun oltiin kahvilla ja puhuttiiin siit ja siit", huomaankin heidn ilmeistn pienen epilyksen. Tajuan hetken kuluttua, ett asiaa ei ole tainnutkaan tapahtua, ja ett olen vain nhnyt unta. Tosi outoa. Ja vlill tosi inhottavaa, kun luulee tehneens asioita ja sitten ei olekaan!

theevilone

• Yleisvalvoja
  • Kokenut
  • Viestej: 161
    • Profiili
« Vastaus #36 : 06.07.08 - klo:22:35 »
oletteko muuten huomanneet, ett unet jvt parhaiten mieleen, jos sinut hertetn kesken unen, niin etteivt aivot ehdi ''deletoimaan'' unta?
Itse en monestikaan muista jos joku tulee kesken unen herttmn. Toisaalta se sitten saattaa muistua kuitenkin myhemmin mieleen.

Unien ja todellisuuden sekoittumisesta:

Joskus saatan alkaa selitt esim. idilleni tai avomiehelleni tyyliin "silloin eilen kun oltiin kahvilla ja puhuttiiin siit ja siit", huomaankin heidn ilmeistn pienen epilyksen. Tajuan hetken kuluttua, ett asiaa ei ole tainnutkaan tapahtua, ja ett olen vain nhnyt unta. Tosi outoa. Ja vlill tosi inhottavaa, kun luulee tehneens asioita ja sitten ei olekaan!
Juu ei ole aina miellyttv jos nin ky vaikkei ehdikn sanomaan kellekn. :)
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Loather

• Aloittelija
  • **
  • I scream
    • Profiili
« Vastaus #37 : 19.07.08 - klo:20:05 »
M nin toissapivn unta, jossa 50 cent oli ryvmss nakkikioskia :D   se oli aika koomista, paitsi ett ei siin unessa. M menin seisomaan sen taakse ja sitte joku poliisi hykks sen kimppuun ja pidtti. Mulla oli pn pll (???) sellanen enkeli-juttu ja se myyj siin kioskissa haukku 50 centti kuinka turha julkkis se on ja ett kukaan ei pid siit :D   oli y, ja ketn muita ei ollu kaupungissa.

Ja sitte ois viel toinen uni selostettavana, mutta se on iha sairaan pitk ja monimutkanen, plh.
No ly sit turpaan!

Julle

• Kokenut
  • Viestej: 145
    • Profiili
« Vastaus #38 : 21.08.08 - klo:20:12 »
Mithn nm tllaset unet tarkottaa, ku oon nhny viimeaikoina paljon sellasia unia, ett oon silponut, kiduttanut ja murhannut lhimpi ystvini ja avovaimoani? Ei ne unet mitenkn kummemin itseni hiritse, mutta ois vaan mukava tiet, ett mithn tuollanen uni yleens tarkottaa.
Kari Tapio on ij!

theevilone

• Yleisvalvoja
  • Kokenut
  • Viestej: 161
    • Profiili
« Vastaus #39 : 21.08.08 - klo:23:08 »
Mithn nm tllaset unet tarkottaa, ku oon nhny viimeaikoina paljon sellasia unia, ett oon silponut, kiduttanut ja murhannut lhimpi ystvini ja avovaimoani? Ei ne unet mitenkn kummemin itseni hiritse, mutta ois vaan mukava tiet, ett mithn tuollanen uni yleens tarkottaa.
Tahtoisitko silpoa?-) Tuntuu, ett olisi jotain mit Sinun pitisi selvent itsellesi ja tahtoisit purkaa sen rajummallakin tavalla (ei tarkoita vkivaltaa, vaan silleen ett se purkaus ryppy. Ehk huutamista tai jatkuvaa valitusta?) tuttaviisi ja lhimmisiisi. Oikeasti sinun pit tiedostaa kohde, kelle/mihin sinun pitisi purkaa asia. Yleens ystville on helpompaa purkaantua. Ei vlttmtt edes kysele mitn sen enempi, vaan saa purkaa ja kuitenkin ystv tajuaa, ett tssp autan ystvni. Turvallista purkaa. Koita selvitt asia. Toisaalta voisi ajatella ett saat sen tietoisuuteesi ilman kamalaa miettimistkin. :) Kertoiles sitten miten menee.
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Floora

• Aktiivinen
  • Viestej: 328
    • Profiili
« Vastaus #40 : 22.08.08 - klo:11:03 »

Hmmh.. kannattaa mys mietti omaa suhtautumista silpomiseen. Saako siit mielihyv, kauhistuttaako se, voiko se kenties olla "huomionosoitus"? Tuli vaan mieleen kun alkuviikosta luin unikirjaa jossa oli paljon (ylltys ylltys) Freudia ja muun muuassa ksiteltiin lheisiin kohdistuvia seksiunia. Freudin mukaan se on vain ers vlittmisest ja rakastamisesta kertova muoto joka unessa esiintyy varsin kursailettomasti usein eroottisena vaikka unennkijll ei olisi mitn eroottisia tunteita henkilit kohtaan. Tuli vain heti mieleen kun sanoit unesi koskevan lheisisi, sen olevan jonkinlainen tunteiden osoitus. Siksi onkin trke kuulostella mit silpominen itsellesi merkitsee. Olen itsekin joskus silpponut isni unessa ja heittnyt jnteet grilliin ja vain hampaat jivt nurmikolle. Toisaalta jokainen unessa esiintyv ihminen edustaa jotakin itsessn joten siltkin kannalta kannattaa mietti. Onko ystvisssi jotain mist et pid mutta joiden piirteit olet lytnyt itsestsi? Aion taas kytt omaa untani esimerkkin, eli is on aina (tai oli silloin) omissa silmissni ollut vastuuta pakeneva ja edustanut vastuuttomuutta. Siihen aikaan olin lukioni keskeyttnyt tytn sossupummi ja inhosin tt tilannetta ja uskonkin purkaneeni pahaa oloa omaa vastuuttomuuttani kohtaan unessa.
Strange but not twisted

Luge

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 9
    • Profiili
« Vastaus #41 : 01.09.08 - klo:16:16 »
Itell oli joskus pikkukersana tapana lhte painajaisia nhdess idin ja isn viereen nukkumaan. Yksi y sitten hersin johonkin painajaiseen ja olin lhdss idin ja isn makuuhuoneeseen. Sinne piti kulkea yhdistetyn olohuoneen ja keittin vlist. Aiemmilla kerroilla olin huomannut aina olohuoneessa olevan telkkarin virtavalon hohtavan punaisena (tietenkin, koska tv ei ollut tysin sammutettu). Lhdin aina juoksemaan kohti makuuhuonetta mutten pssyt kuin puolivliin ja matto alkoi rullaamaan jalkojeni alla kuin liukuhihna. Katsoin taakseni ja siell oli odottamassa suuri, elint muistuttava, irvihampainen hirvi jttiminen nuija kdessn. Liukuhihna vei minut sen luokse jolloin hersin. Arvatkaapa uskasinko en lhte sinne porukoiden makuuhuoneeseen :D Mukava huomata, ett muillekin on yrittnyt unet tehd tepposia:

Havahduin selllni sngystni ja hmmstelin, sill pystyin liikkumaan, eli tll kertaa en ollut saanut unihalvausta. Olin helpottunut, sill tuo uni on ihan hirve - kunnes yhtkki aloin kohota yls sngystni kohti kattoa liioitellun hitaasti, ja katon saavutettuani paiskauduin takaisin sngylle, jolloin oikeasti hersin ja tll kertaa unihalvauksessa.

Tosi mukavaa kun omat unetkin jo pyrkivt hmmn... :)
Toinen uni jonka nin reilu viikko sitten oli kans mieleenpainuva mutta ihan muusta syyst kuin sen takia, ett se olisi ollut pelottava. Olimme ilmeisesti jossain pohjoisnavalla etsimss jotain. Muistan vaan ajatelleeni siin, ett helvetti joulukin meni tss ihmetelless ohi. Sit oltiin sellaisella aukealla ja saatiin ilmoitus, ett nyt Joulupukki on jrjestnyt meille ilotulituksen. Sit alkoi sellainen todella vaikuttava ilotulitus, muistan vaan ajatelleeni, ett ei helvetti miten kaunista ja ettei tllaista olekaan. Hienoin paukku siin oli, kaksi satametrist aukiota ympri juoksevaa ihmishahmoa. Muistan vaan ajatelleeni, ett tllaista kun voisi aina vaan katsella niin voi jumankeuta.

Tst psenkin aasinsillalla toiseen asiaan mit piti kysy eli lucid-unet. Theevilone asiasta pikkuisen mainitsikin jo tuolla alussa. Onko kukaan nhnyt nit selkounia vahingossa tai tarkoituksella?
Jos jollekulle tulee outona asiana, niin lucid-unilla tarkoitetaan tilannetta jossa voit unta nhdesssi tiedostaa nkevsi unta ja sit kautta kontrolloida mit haluat unessasi tehd. Lueskelin netist vinkkej joiden avulla voi valmentautua tajuamaan unessa se, ett tosiaan nukut. Onko jollakin hyvi vinkkej thn liittyen? Netist lysin vinkeiksi erilaisten "todellisuustestien" tekemisen. Eli esim. tarkkailet hereill ollessasi ympristsi tarkemmin, huomioit onko siin jokin vialla ja kokeilet esim. toimiiko valonkatkaisin normaalisti vai tapahtuuko ympristss muuta kuin valojen syttyminen/sammuminen? Tarkoituksena oli vissiin, ett jos nit asioita tekee hereill niin ne voivat tulla sit lihasmuistin kautta uniinkin, jolloin huomaat unessa tiedostavasi tilanteen.

Loather

• Aloittelija
  • **
  • I scream
    • Profiili
« Vastaus #42 : 12.09.08 - klo:17:52 »
M hersin keskell yt, enk pystynyt kntymn, sill aina kun yritin vaihtaa asentoani, tuntui silt kuin solisluu olisi murtunut. En heti muistanut tuota juttua aamulla, mutta sitten se palasi jossain vaiheessa piv mieleen. Mit ihmett oikein tapahtui?
No ly sit turpaan!

Nemesis

• Aloittelija
  • **
  • Viestej: 95
    • Profiili
« Vastaus #43 : 14.10.08 - klo:10:43 »
Olen huomannut sellaisen jutun viime aikoina, ett minun ja ern ystvni unet ovat ikn kuin yhteydess. Vaikka unet olisivatkin tapahtumiltaan ja muiltakin ominaisuuksiltaan aivan erilaisia, niiss esiintyy pieni, yhteisi elementtej, jotka ovat samassa yhteydess kummankin unessa. En oikein osaa selitt tt, mutta kun kerromme uniamme toisillemme, huomaamme heti, ett jokin ikn kuin yhdist niit. Ett jokin pieni, mitttmn tuntuinen asia on sama. :) Epselv, tiedn.

Tst taas tulee mieleen ers toinen asia. Viime kesn Lapissa vieraillessani, kuulin ensimmisen kerran saamelaisilta ns. varjosielusta, joka saattaa pst vapaaksi nukkuessa, ja varjosielun kokemukset nukkumisen aikana nhdn unina. Jotenkin tmn suuntaisesti ksitin tmn selityksen. En ole varma, jos olen jotakin ymmrtnyt vrin. ^^ Jos joku tiet asiasta enemmn ja osaa valaista minua, olisin kiitollinen. :D
Mutta kuitenkin, aloin mietti, ett jospa minun ja ystvni varjosielut vapaaksi pstessn kohtaavat ja nin synnyttvt uniemme vlille ernlaisen "sillan". :) Ehk vhn kaukaa haettu, mutta mielestni hyvin kiehtova ajatus. ^^

Nuubialainen Prinsessa

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Viestej: 1184
    • Profiili
« Vastaus #44 : 15.10.08 - klo:01:26 »

Miekin olen kuullut tuosta varjosielusta. Trmsin siihen kun etsin juttuja kaksoisolennoista keskeneriseen pytlaatikkoromskuuni. Mielenkiintoinen ajatus. Uutena tietona tuli tuo, ett Lapissa saamelaiset ovat asiaan paremmin perehtyneit. Toisaalta, eihn se sittenkn ole mikn ylltys..

Muistelen, ett tuo varjosielu olisi ihmisen tietoisuus(sielu), joka irtautuu ruumiista lepotilassa kuten siekin olit asian ymmrtnyt. Se vaeltelee ympriins ja palaa sitten takaisin ruumiiseen. Muistaakseni luin jostain, ett kun ihmisen varjosielu lhtee vaeltamaan, saattaa sen vuoksi joku nhd kyseisen henkiln ns. kaksoisolennon, vaikka tm olisikin juuri silloin nukkumassa..
Hitsi kun muistaisin mist tuon oikein luin..no googlettamalla tuosta varmaan lytyy jotain tietoa..tai ehk joku osaa paremmin tuosta kertoa:)

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perss.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieni ystvin."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Copyright © 2000 Juplin.net. All Rights Reserved. Design by Juplin.