Tänään on torstai 24. kesäkuuta 2021
Nimipäivää viettää Johannes, Juhani, Juha, Jukka, Janne, Juho, Jani, Jussi ja Juhana

Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien lempparit  (Luettu 32139 kertaa)

Floora

• Aktiivinen
  • Viestej: 328
    • Profiili
Sarjakuvien lempparit
« : 17.08.07 - klo:09:22 »
Samankaltainen ketju edellisesskin foorumissa eli kysymys kuuluu: mitk sarjakuvat tai sarjakuvahahmot kuuluvat suosikkeihisi? Olisi mys mukava tiet millaisesta tyylist pidtte ja onko mieltymyksenne muuttuneet vuosien saatossa?

Omat suosikkini nuorempana olivat kaikki hauskat sarjikset kuten Karvinen sek tietenkin Aku Ankka/Kalle Anka (heh joo, olen sumenrutsalainen) mutta myhemmin "makuni" on muuttunut.

Jos hauskoista ptk-sarjiksista puhutaan niin ehdottomat lempparini ovat Nemi ja Jere eli Zits. Luen kuitenkin kaikkea hauskaa mit ksiini vain satun saamaan mutten sill tavalla hae sit. Viime vuosina minua on alkanut enemmn ja enemmn kiehtomaan "rosoiset" sarjakuvat ja synktkin tarinat, kiitos siit Kornille :D heill oli biisi Spawn-soundtrackilta ja oli tietenkin pakko ottaa selv mist on kyse ja ihastuinkin synkkn sarjakuvaan samantein kun sen onnistuin googlettamaan. Tosin siit on jo liki kymmenen vuotta eik kyseist sarjakuvaa taideta en edes valmistaa.

Sitten lysin mieheni Heavy Metal-kokoelman, josta en kuitenkaan heti ensimmiselt istumalta innostunut niinkn mutta se on viimeisen puolen vuoden aikana noussut yhdeksi ehdottomaksi suosikikseni mit lehtiin tulee. Pidn siit ett voin sit kautta tutustua erilaisiin piirustus-tyyleihin ja tarininoihin/maailmoihin. Aika paljon lytyy avaruus-aiheista josta en niinkn innostu ellei sit ole silmiinpistvn nerokkaasti toteutettu. Lehti on mys tynn eri artistien luomuksia jotka ovat toinen toistaan uskomattomampia jopa siinmrin ett oma amatriminen raapustelu alkaa tuntua nololta. Siit en tosin pid ett sarjakuvat ovat vain ptki itse tarinasta, joten jos joku oikein mielenkiintoinen sarjis kolahtaa, ei sit voi lukea kokonaan.

Pidn realistisemmasta piirustustyylist vaikka aihe olisi tysin mielikuvituksen tuotetta sinisine ihmisineen ja maanalaisine mrkineen. Mangasta en ole oikeastaan innostunut ollenkaan vaikka animesta sitvastoin pidn, ja paljon - Japaniksi puhuttuna tietenkin! Lytyy mys eprealistisia tyylej jotka kolahtavat.
Strange but not twisted

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Viestej: 2100
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
Vs: Sarjakuvien lempparit
« Vastaus #1 : 17.08.07 - klo:10:50 »
Min mys luen Nemi!
Mulla on lj Nemi albumeita. M pidn jotenkin Nemin piirrustustyylist ja Nemiin on hahmona helppo samaistua, vaikka en harrastakaan samopja paheita kuin Nemi.
Mys Zits on hauskaa luettavaa, melkein voisi kuvitella, ett perheen, jossa on teini, arki olisi tuollaista. Muita sarjiksia, joita mielellni luoen, ovat Karvinen, Lassi&Leevi(Calvin&Hobbes), Velho ja iltiksenki sarjis sivulla seikkaileva Tenavat.
Joskus oon lukenut noita marwelinkin sarjiksia ja mulla on pari elokuvista tehty sarjista, Hmhkkimies(joka kyll alunperin tehtiin sarjiksesta leffaksi) ja Episodi III - Revenge of the Sith.

Olen mys vilkuillut sit W.I.T.C.H Sarjista, koska pidn sen piirustus tyylist ja pidn mys fantasiasta. Samoin pidn ElfQuestista, jossa on todella upeaa se piirrosjlki.
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit psi tyynylleni pni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Mina

• Aktiivinen
  • Viestej: 327
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.09.07 - klo:09:23 »
Nemi! Ehdoton lemppari :D Lise osaa piirt niin hienosti ja ne Nemin sekoilut ja elmnviisaukset.. niin loistavia. Muita sarjakuvia mit luen on Aku Ankka, Karvinen ja jos tulee Iltalehti -tai sanomat ostettua niin kyll ne kaikki sarjakuvat sielt tulee luettua. Ehk paras sarjakuvapiirtj tuon Lise Myhren lisksi on Don Rosa. Sill aina niiiiiiin upeita piirroksia Aku Ankassa, tytyisi kert ne kovakantiset Don Rosa-sarjakuvakirjat mit Aku Ankasta on tehty
If only I had a heart it would break - Oh sure

Nemesis

• Aloittelija
  • **
  • Viestej: 95
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.09.07 - klo:14:27 »
Juu u, Nemi on kyll aivan loistava sarjakuva! :) Sitten tietysti Aku Ankkaa on tullut luettua jonkun verran, tosin ei niin paljoa en. Don Rosasta olen kyll samaa mielt. Se nkee oikeen vaivaa niiden tarinoiden eteen hakemalla niin paljon taustatietoja ja hiomalla aivan loistavan juonen ja sitten viel upeat piirrokset plle. Ei voisi paremmin olla. Mangaakin luen, tosin vain yht sarjaa, nimittin Inuyashaa (Ihana juoni!), anime uppoaa paremmin ja sit tuleekin enemmn katseltua.

~Alya~

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 10
  • ~Lemu~
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.12.07 - klo:12:31 »
Mun kaikkien aikojen suosikki on edelleen Aku Ankka.. :) Mutta toki olen lukenut sarjakuvia laidasta laitaan..
Kaikki menettelee, Ihme Naisesta - Mangaan... Mangaa tosin olen lukenut piirrustus vinkkien takia, nykyisin en
lue sit en juurikaan.. :)

~Hakuna Matata, sana ihan on.. Hakuna Matata, kertoo kohtalon.. Ei huolen hiv, piv on huoleton.. Filosofiaa, Nin on se vaan.. Hakuna Matata~

nukka_

• Vieras
« Vastaus #5 : 15.01.08 - klo:23:57 »
Pistn listana mieleeni tulevat "parhaimmat" sarjakuvat:

-Tintti
-Nemi
-Aku Ankka (sydess tulee luettua :D )
-Jere
-Harald Hirmuinen (tulee luettua jos lehdess vastaan tulee)
-Touhulan Perhe (lytyy ainakin Kalevasta)
-Velho (samoten Kalevasta lytyy)
-Viivi Ja Wagner (harvemmin tulee luettua)
-Fingerpori (HS.fi sivuilta tullu luettua)

hmm... muutapa ei nyt tule mieleen...

piparMinttu

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 8
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.05.08 - klo:18:49 »
Sanoisin, ett sarjakuvamakuni on muuttunut hyvin paljon siit kun olin pieni :'D. Nuorempana tykksin lukea sellaisia hassuja huumorisarjoja kuten Karvinen, mutta mys veljen tilaamaa Aku Ankkaa luin ja Lucky Luke -sarjiksiakin lainasin kirjastosta aina ajoittain.

Sitten alkoi Pokemon telkkarista ja pikkuhiljaa Ranmoja ilmesty kauppohin - innostuin animesta ja mangasta. Mangaa olen lukenut paljon ja niin monia eri sarjoja, etten niit edes luettele kaikkia tss. Mutta se mangan suurkulutuskin on jo hiipumassa, enk en hirvesti mitn uusia sarjoja osta - mutta toisaalta, jos lydn mielenkiintoisen nkisen/tuntuisen sarjan niin ostan ehdottomasti.

Juuri tll hetkell suurin kiinnostukseni lep Tintti -sarjakuvissa. Pienen en voinut siet Tinttej: ne olivat mielestni supertylsi ja niiss oli ihan liikaa teksti. Nyt olen lainaillut kirjastosta ison kasan Tinttej ja vaikka osa jutuista on aika absurdeja tai muuten vain hlmj en voi olla nauramatta ptni irti niit lukiessani (no en ehk ihan). Tintin tyyli ei vlttmtt ole mikn kaikkein kaunein ja viimeistellyin, mutta pidn tosi paljon. Siin on kuitenkin sit jotain, joka viehtt.

Aku Ankkaa luen nykyn melkeinp ainoastaan, jos piirtjn on Don Rosa. Kuten jo muutama muukin aiemmin sanoi, Don Rosa on taivaallisen hyv piirtj ja hnen huumorintajunsa on kyll vailla vertaa. Ja hei, kuka amerikkalainen tekee sarjakuvan SUOMEN kansalliseepoksesta vaikutteita ottaen? :D respectit hnelle.

Sarjakuvahahmoista, tykkn syvllisist hahmoista ja tietenkin sellaisista 'tavallaan' comic relief, eli hupihahmoista (toisaalta Akua en voi aina siet). Hyvin usein sympatiani kaatuvat mys ppahisten puolelle, mutta sekin liittyy hyvin vahvasti siihen syvllisyyteen - hahmoilla pitisi olla hyv motiivi siihen mit tekevt, ei kukaan automaattisesti vain ole paha. Sille pit olla syy, miksi hn tekee niin kuin tekee. Olen kuitenkin loppujen lopuksi aika kaikkiruokainen hahmojen suhteen; suosikeistani lytyy sivuhahmoista phenkiln ja ppahikseen. Riippuu hirven paljon hahmon luonteesta.

Tll hetkell suosikkini ovat Tintti sarjasta kapteeni Haddock ja professori Tuhatkauno. Haddock, koska hnell nyt vaan on asennetta! Idolihahmo :'D en muista milloin viimeksi nauroin jonkun hahmon takia niin paljon kuin nyt nauran Haddockille. Hn on ihana. Ja Tuhatkauno vaan on rettmn symppis huonoine kuuloineen ja lyhyine pinnoineen. Tintist en ole koskaan erityisemmin vlittnyt, tied sitten miksi. Ehk hnen tavismaisuutensa tai 'goody-goody' luonteensa vaan eivt iske.

Olen aina ollut enemmn sarjakuvien kuin kunnon kirjojen suurkuluttaja :D.

SuiSeli

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 36
    • Profiili
« Vastaus #7 : 17.05.08 - klo:20:21 »
Kyll ehdoton suosikki on legendaarinen Aku Ankka ja Karvinen tulee hyvn kakkosena:D

Mustang

• Erittin aktiivinen
  • Viestej: 576
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.06.08 - klo:01:46 »
Karvinen, Nemi, Polle ja Aku Ankka on yleisimmt ja ehdottomia suosikkeja. Kolmen ensimmisen huumori on loistavaa ja Aku Ankka on sellainen perussarjis, joka on yksinkertaisesti aina vain pakko lukea. Maisa ja Kaarina on mys mahtava. Pienempn luin mys W.I.T.C.H.I: ja Hevoshullun tyylisi hevossarjakuvalehti. Nalle Puh kuului mys nuorempana suosikkeihin.
Mustavalkoiseen maailmaan tahdon kuitenkin palata ja huutaa: Vihaan sinua, ihminen.

Floora

• Aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #9 : 25.06.08 - klo:14:09 »
Onko Sandman tuttu kenellekn? Itse olen siit lukenut vain vhsen mutta pidn hahmoista ja niiden ymprille luoduista tarinoista. Taas jlleen kerran: ihanan synkk :>
Strange but not twisted

hiiii

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 8
    • Profiili
« Vastaus #10 : 06.07.08 - klo:14:49 »
juho juntunen on yksinkertaisesti paras! mikn sarjakuva ei naurata minua niin paljon kuin juho juntusen kirja munkit, nunnat ja donitsit. on miehelt ksittkseni aiemminkin pari sarjakuvakirjaa ilmestynyt, mutta ne ovat, taas kerran ksittkseni, kerilyharvinaisuuksia. akuankka on mennyt jotenkin tysin tylsksi joskus 2000 - luvun alkupuoliskolla. piirrosjlki on yhtkki samanlaista joka tarinassa eik roope-sedn aarteidenetsintseikkailuja, jotka olivat yleisi ainakin viel 90- luvun alussa, ne en ollenkaan. aku ankan seikkailut noudattavat koko ajan samaa kaavaa ja silti ne valtaavat miltei koko lehden. roope-sedstkin on tullut vain tyls hahmo, jolla aina tarinan alussa on joku ongelma bisneksiens kanssa, hn pist akun asialle ja lopussa aku sekaa kaiken. mikki hiiren etsivseikkailujakin nkee aku ankassa en harvoin. mutta onneksi roope-set lehdess roopen aarteenetsinnt ja mikin etsivseikkailut ovat silyneet. suosittelen vakavasti aku ankan tilauksen lopettamista ja vaihtoa roope-setn kaikille, jotka ovat mys tmn aku ankan tason laskemisen havainneet.

Mustang

• Erittin aktiivinen
  • Viestej: 576
    • Profiili
« Vastaus #11 : 14.07.08 - klo:18:42 »
Viimeksi jotenkin kuin unohtui sanoa, ett kulutan mys tuhottoman mrn mangaa. ^^ Ei muuta tlt er.
Mustavalkoiseen maailmaan tahdon kuitenkin palata ja huutaa: Vihaan sinua, ihminen.

Haltijanainen

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 22
    • Profiili
« Vastaus #12 : 08.11.08 - klo:09:29 »
Luen hvettvn vhn sarjakuvia, yleens tulee selattua lehdist ne pienet klipit ja siin sitten saa vhn kaikkea. En koskaan osta sarjakuvia, miehelleni tulee kotiin Myrkky ja pojalle Aku Ankka. Olen katsonut, ett siin on sarjakuvasivistyst kerrakseen. Nykysarjiksissa on niin pyristyttvt hinnat, ett heikompaa huimaa, pahvikantisesta sarjis"kirjasta" saa helposti pulittaa 7 ja yli, eivtk nykysarjikset ole en niin laadukkaita, kuin ennen. Kaiken maailman manga-hmptykset ovat vieneet sarjakuvatuotannon todella alas. Nykyn tunnutaan arvostettavan mr, laatu on sivuseikka.

Olen kovin ihastunut tll hetkell Milla Paloniemen Kiroilevaan Siiliin. Jokin siilin asenteessa ulkomaailmaa kohtaan hertt pienen piikkipallon minussakin ja vaikka piirrosjlki saattaa aluksi nytt sutaisten tehdylt, erottuu siit ajan mittaan erittin hienoja svyj. Kun ensimmisen kerran nin siilisarjiksen, olin sit mielt ett taas tss on nit tusinatyll sutaistuja teoksia joiden ei ole tarkoitus tehd mitn muuta, kuin rahaa piirtjlleen. Kun tutustuin paremmin, huomasin piikkisen pinnan alla piilevn herkn filosofin, kipeiden aiheiden tulkitsijan ja aivan uskomattoman viehken ja kieroontuneen huumorintajun. Ja mik parasta, Siilukkaa voi lukea netist virallisilta kotisivuilta ja Milla vastaa ihailtavan ripesti ihailijapostiin :).

Vanhoista sarjiksista mainitsemisen arvoisia ovat Lucky Luke ja tietysti Asterix. Olen lainannut nit kirjastosta jo yli 20 vuotta ja jaksan lukea ne aina vain uudestaan. Jos jotain joskus ostan, voisin ostaa kaikki nuo Asterix-kirjat. Olisi siin jotain historiallista tosiasiaa jlkipolville jtettvksi ;).

Netist tulee lueskeltua mys Viivi ja Wagner-tuotantoa, Juba saa sian ja naisen vliseen parisuhteeseen hienosti ujutettua pivn polttavampia puheenaiheita ja vakavampiakin asioita on ksitelty hienosti huumorin kukkasta lannoittaen. Soljuva yhteiskuntakritiikki ja hersyvt piirrokset tekevt Viivist ja Wagnerista paljon enemmn, kuin pelkn sarjakuvan, tuotanto toimii mys hyvn parisuhdeoppaana, kun olemme yleens tottuneet sanomaan asioita hieman kierrellen. Parisuhteesakin sstyttisiin varmaan monelta yhteenotolta ja vrinksitykselt, jos asioita ruodittaisiin hieman suoraviivaisemmin :). Tai sitten erotilastot kasvaisivat rjhdyksenomaisesti :D...

Floora

• Aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #13 : 10.11.08 - klo:09:41 »
Vanhoista sarjiksista mainitsemisen arvoisia ovat Lucky Luke ja tietysti Asterix. Olen lainannut nit kirjastosta jo yli 20 vuotta ja jaksan lukea ne aina vain uudestaan. Jos jotain joskus ostan, voisin ostaa kaikki nuo Asterix-kirjat. Olisi siin jotain historiallista tosiasiaa jlkipolville jtettvksi ;)

Oletko lukenut Asterixia savon murteella? :D Ostettiin joskus faijalle niin muistin vain niitkin lytyvn.
Strange but not twisted

Haltijanainen

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 22
    • Profiili
« Vastaus #14 : 11.11.08 - klo:11:17 »
Vanhoista sarjiksista mainitsemisen arvoisia ovat Lucky Luke ja tietysti Asterix. Olen lainannut nit kirjastosta jo yli 20 vuotta ja jaksan lukea ne aina vain uudestaan. Jos jotain joskus ostan, voisin ostaa kaikki nuo Asterix-kirjat. Olisi siin jotain historiallista tosiasiaa jlkipolville jtettvksi ;)

Oletko lukenut Asterixia savon murteella? :D Ostettiin joskus faijalle niin muistin vain niitkin lytyvn.

En ole kunnolla lukenut, vaikka olen niit kirjastossa nhnyt :D. Lehteillyt olen muutamaa, mutten ole uskaltautunut lainaamaan asti, saattaa olla liian iso pala minulle ;). Muuttuuko niiss huumori jotenkin olennaisesti verrattuna ns. normaaliin kirjakieleen? Koska jos muuttuu, en ole varma haluanko edes tutustua, koska juuri se tietynlainen huumorinkukkanen on kiehtonut minua kaikki nm vuodet.

Copyright © 2000 Juplin.net. All Rights Reserved. Design by Juplin.