Tänään on perjantai 25. kesäkuuta 2021
Nimipäivää viettää Uuno

Kirjoittaja Aihe: Yleinen pulina ja kommentit kirjoituksista vol 2  (Luettu 145244 kertaa)

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Viestej: 2100
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
Vs: Yleinen pulina ja kommentit kirjoituksista vol 2
« Vastaus #45 : 06.11.10 - klo:23:26 »
No mie kirjotan niin kauan kun ideaa vaan sattuu pukkaamaan ja ympristst saa vlill aika paljonkin ideoita, kirjoista, telkusta, ja ihan ulkoa katsomalla ihmisi, luontoa jne.
Pelkst lhist sai jo oman tarina. Vois mietti millaisia elmnkohtaloita jokaisen ikkunan takana on. Vhn kuin yhdess Nemi-albumissa, jossa se on toteutettu todella hyvin ja melkein itselle tulee tippa linssin joka ikinen kerta kun sen luen.
Mut elm on joskus raakaakin, kun tnne pallolle ja mahtuun niin monen moista ihmist.
Tytyy joku kerta vilasta et mik Nemi-albumi se on.

Toisaalta kirjoittaminen on mulle tapa ksitell asioita, mm koulukiusaamista, joka aina vlill palailee mieleen, vaikken niit aikoja mielellni ajattele. Tulee vaan paha mieli. Ehk tarinoiden pahikset on kiusaajan korvikkeita, joita sitten rkkn, kun en kouluaikana osannu pist vastaan.
Vasta nin jlkikteen mietin, et miksi m en pistny sit kiusankappaletta turpiin kun habaa varmasti olis ollu. Mutta uskallusta taas ei. N kiusaamisetkin nousi nut mieleen kun tuolla iltalehdess oli yhden vanhan opettajan todella lyks kommentti, joka pisti mut nkemn punaista. :(
Mutta joo, te kaks ootta kivoja ja saatte mut ihan punastelemaan. Ei nuo mun tekstit nyt niin ihmeellisi ole. :)
Joskus tuntuu, ett te kirjotatte paljon parempaa teksti kuin m. Siis Mustang, siun tekstis eilen sai mut ihan oikeasti kyyneliin. Niin kaunista se oli.
Tosin m oonkin herkkis, kun vlill vollaan mm Potterin jutuille, viimeksi kutoskirjaa lukiessani Dumbledoren kuolemalle ja nyt kun huvikseni luen kuoleman varjeluksia enkuksi, niin Mad Eye Moodyn ja Hedvikin kuolemat vhn sai haikeaksi. Mutta se kai kertoo, ett tuntee jotain. Olis kamalaa jos ei tuntis yhtn mitn.
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit psi tyynylleni pni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #46 : 06.11.10 - klo:23:28 »
Kuule Mustang, en usko, ett sie kirjoittaisit mitn tyls Danin tarinaan vaan pinvastoin, min ainakin tykksin siit lukemastani nytteest kovasti. Ja toivon, ett Dani tulee huomaamaan miten ihana mies hnell onkaan vierelln, se Jack kuulostaa nimittin tosi ihanalta :)

Olen ehdottoman samaa mielt Nuubialaisen Prinsessan kanssa. Jackista tulee kovasti oma miehekkeeni mieleen, joskaan hn ei vlttmtt tykkis jos mulla olis toisia miehi. Mutta siis yht kultainen ja ihana tapaus. :)

Lukaisin tuon ptkn sitten ja voi ett miten ihana Jack on. Aivan Awww... Suloinen suloinen mies. :)
« Viimeksi muokattu: 06.11.10 - klo:23:32 kirjoittanut Nefertiti »

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Mustang

• Erittin aktiivinen
  • Viestej: 576
    • Profiili
« Vastaus #47 : 06.11.10 - klo:23:33 »
No siis tuon uuden jutun ohitus ei ole mikn ihme. Laitoin sen uudestaan topicia luodessani samaan ptkn vanhan kanssa, unohdin vain siit sitten mainita. :)
Mustavalkoiseen maailmaan tahdon kuitenkin palata ja huutaa: Vihaan sinua, ihminen.

Mustang

• Erittin aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #48 : 06.11.10 - klo:23:36 »
Hih, kiitos, Nefertiti. :) Kiva kirjoittaa, kun saa kommenttia, oli se sit positiivista tai negatiivista. Ehk tst joskus lhdetn kehittymn. :)
Mustavalkoiseen maailmaan tahdon kuitenkin palata ja huutaa: Vihaan sinua, ihminen.

Nuubialainen Prinsessa

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Viestej: 1184
    • Profiili
« Vastaus #49 : 06.11.10 - klo:23:58 »

Lukaisin tuon Danin tarinan uudet ja sen ensimmisenkin osan, ja tytyy sanoa, ett kyll sie osaat Mustang kirjoittaa hienosti. Yleens oikeat kirjailijat kyttvtkin juuri tuollaisia faktoja apunaan, jolloin tarinasta tulee uskottavampi. Huomaan, ett olet nhnyt vaivaa, ja se on kannattanut. Hienoa tyt :)

Tuo Dani muutenkin henkilhahmona on selvsti eksyksiss oleva, tunteikas ja eptoivoon helposti ailahteleva persoona. Pidn tavastasi kirjoittaa niin, ett saat Danin kuulostamaan rikkiniselt ihmisenkelilt, joka etsii eptoivoisesti sisist rauhaa ja turvaa rakkaudesta^^

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perss.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieni ystvin."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #50 : 07.11.10 - klo:00:02 »
Joo m oon huomannut sen itsekin ktevksi tavaksi. Vhn niin kuin mun allekirjoituskin sanoo, ett hankkii niit faktoja tarpeeksi, ett voi sitten satuilla loput luovasti.

Ja joo Dani on loistava persoona, mun tarinan tyypit taitaa olla jo stereotyyppisi ja latteita. Mutta Jackista pidn ja toivon niin, ett Jack ja Dani ptyisivt lopulta yhteen. :)

Mulla on nyt mieless kovasti nuo Vaarallisen Nytelmn kuviot, joita pyrittelen mielessni. Tll hetkell Miles ja Rachel on ystvi, vaikka kummallakin on syvempi tunteita toisiaan kohtaan, joita he eivt uskalla nytt. Rachel haluaisi, mutta Miles ei, sill Miles pelk, ett tmkin suhde pttyisi toisen kuolemaan. Jollain tasolla hn tiet, ett joku ei pid hnen naisystvistn ja systemaattisesta raivaa heidt tieltn, joten hn haluaa suojella Rachelia, peittmll todelliset tunteensa.
Muutenkin Miles on aivan rikki Rebeccan kuoleman takia, eik Crookin lehteen kirjoittamat jutut ole ainakaan parantaneet asiaa.
Thn hain sitten tietoa teatterista ja teatterisanastoa, etten ihan lpi puhuisi phni. Ja suunnittelin, ett kaikki pttyisi sinne, mist se alkoikin, teatteriin. Mutta katson nyt, ett mitenk tuo tuosta etenee ja miten paljon juoni mutkistuu, ennen loppua, ett sopiiko se loppu siihen ensinkn, mit ajattelin.
Mutta nyt tll hetkell menossa vaihe, jossa Miles on sairaalassa, ja joku rjytti Rachelin auton ja samalla tuhosi Milesin talon etuosan. Mutta lukee niin tiet tarkemmin miss mennn.
Ai juu ja David tuli jrkiins, kun nki mit Miles teki itselleen ja ymmrt nyt millaisessa ahdingossa Miles on. Siin oli kyll sellanen ptk jota kirjoittaessa elydyin aika voimakkaasti noiden hahmojen tunteisiin. Rachel on lisksi kuin kopio sisarestaan, mutta ehk hieman tulisempi ja lempempi ja itsepisempi. :)
Lisksi on niljakas Crook ja Joanna joka on suoraan sanottuna psykopaattinen blondinarttu, joka yleens saa sen mit tahtoo, paitsi nyt.

Mutta joo, jos pstsin muutki plisemn. :)
« Viimeksi muokattu: 07.11.10 - klo:00:12 kirjoittanut Nefertiti »

Nuubialainen Prinsessa

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #51 : 07.11.10 - klo:00:07 »
No mie kirjotan niin kauan kun ideaa vaan sattuu pukkaamaan ja ympristst saa vlill aika paljonkin ideoita, kirjoista, telkusta, ja ihan ulkoa katsomalla ihmisi, luontoa jne.
Pelkst lhist sai jo oman tarina. Vois mietti millaisia elmnkohtaloita jokaisen ikkunan takana on. Vhn kuin yhdess Nemi-albumissa, jossa se on toteutettu todella hyvin ja melkein itselle tulee tippa linssin joka ikinen kerta kun sen luen.
Mut elm on joskus raakaakin, kun tnne pallolle ja mahtuun niin monen moista ihmist.

Toisaalta kirjoittaminen on mulle tapa ksitell asioita, mm koulukiusaamista, joka aina vlill palailee mieleen, vaikken niit aikoja mielellni ajattele. Tulee vaan paha mieli. Ehk tarinoiden pahikset on kiusaajan korvikkeita, joita sitten rkkn, kun en kouluaikana osannu pist vastaan.
Vasta nin jlkikteen mietin, et miksi m en pistny sit kiusankappaletta turpiin kun habaa varmasti olis ollu. Mutta uskallusta taas ei. N kiusaamisetkin nousi nut mieleen kun tuolla iltalehdess oli yhden vanhan opettajan todella lyks kommentti, joka pisti mut nkemn punaista. :(
Mutta joo, te kaks ootta kivoja ja saatte mut ihan punastelemaan. Ei nuo mun tekstit nyt niin ihmeellisi ole. :)
Joskus tuntuu, ett te kirjotatte paljon parempaa teksti kuin m. Siis Mustang, siun tekstis eilen sai mut ihan oikeasti kyyneliin. Niin kaunista se oli.
Tosin m oonkin herkkis, kun vlill vollaan mm Potterin jutuille, viimeksi kutoskirjaa lukiessani Dumbledoren kuolemalle ja nyt kun huvikseni luen kuoleman varjeluksia enkuksi, niin Mad Eye Moodyn ja Hedvikin kuolemat vhn sai haikeaksi. Mutta se kai kertoo, ett tuntee jotain. Olis kamalaa jos ei tuntis yhtn mitn.

Itsekin olen miettinyt joskus, ett mithn tarinoita tuon talon sislle mahtuu tai mietin nkemieni ihmisten kohtaamisia ja puheita, joita kuulen, ett millaisia tarinoita ihmiset kantavatkaan mukana.

Sie oot niin herkk, ja kirjoittamisessa herkkyys on vahvuus. Sen vuoksi siun tarinat onkin niin elvisi :)

Lapsissa asuu rakkaus.

Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieni ystvin."

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #52 : 07.11.10 - klo:00:18 »

Itsekin olen miettinyt joskus, ett mithn tarinoita tuon talon sislle mahtuu tai mietin nkemieni ihmisten kohtaamisia ja puheita, joita kuulen, ett millaisia tarinoita ihmiset kantavatkaan mukana.

Sie oot niin herkk, ja kirjoittamisessa herkkyys on vahvuus. Sen vuoksi siun tarinat onkin niin elvisi :)

Niin no. M ny vollaan, vlill ihan elokuviakin katellessa, mut se mik ihmetytt, ni Titanicia katsoessani en itkenyt ollenkaan. Toki mulle tuli sellanen haikea olo kun tiesin, ett se paatti upposi oikeasti ja vei mennessn paljon ihmisi, lhinn niit alemman luokan kansalaisia, jotka ei psseet pelastusveneisiin, joita ei muuten pistetty niin tyteen, kuin olis voinu. Mutta siis muuten en itkeny vaikka tarina ja musiikki olivatkin kauniita.

Mutta annas olla jos katon disneyt niin varmasti leikin suihkukaivoa. mm Dumbon iki-ihana Baby of mine kohtaus. Ilkeet laittaa niin surullisia ja kauniita kohtauksia lasten filmiin. :)

Mutta kai sit sit on oltava edes pikkuisen herkk ett osaa asettua toisen asemaan, tuntea ja kokea ne tunteet, tapahtumat. Empatiaksi sit kutsutaan. :)

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #53 : 07.11.10 - klo:01:34 »
No niin, Vaarallisessa Nytelmss olis taas yksi tunteikas ptknen. :)
Hm... Taisi tulla taas tunteellista harlekiinihpin, mut kaipa sit jatkettua saa ja tosiaan, mun aikaisempia aivoituksia saa aivan vapaasti kytt.
Min ajattelin, ett Miles yrittis ensin pst jotenkuten kuntoon niin henkisesti, kuin fyysisesti, ennen kuin menee edes lhellekn teatteria, jossa hn menetti rakkaansa.
Lisksi mietin, miten teatterin henkilkunta hneen reagoisi, etenkin jos ovat lukeneet Crook niljakkeen juttuja. Vai vielk vanhat ystvyys suhteet ovat kestneet jne...
Mutta katsotaan sit sitten. Odotan mielenkiinnolla, ett mit kiemuroita te tuohon keksitte, mikli teillkin ideaa sattuu tulemaan. :)
« Viimeksi muokattu: 07.11.10 - klo:01:47 kirjoittanut Nefertiti »

Mustang

• Erittin aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #54 : 07.11.10 - klo:07:01 »
Kiitos taas tytt. :) Itsest kyll tuntuu hyvin usein, ett omat tekstit on tosi pienen budjetin juttuja ja aika harvaa varmaan kiinnostaisi lukea nit, muuta kuin nin foorumitasolla. Jotenkin tuntuu, etten osaa ajatella niin kuin oikeat kirjailijat. Mun tekstit ei ole yht yksityiskohtaisia ja liian hyvst mielikuvituksesta johtuen varmasti unohdan mainita paljon asioita ja yksityiskohtia, kuvailusta puhumattakaan, koska itse nen nm niin selvn pssni. Kvin muutama vuosi sitten itseni kanssa valtavan taistelun jotta sain nihin edes tmn verran kerronnallisia osia, ett lukijakin ymmrtisi millainen tarinan tunnelma ja milj on. Sitten tuli lukio ja luokion idinkielen kurssit. 9 arvosana putosi seiskaan ja yhtkki m en osannutkaan en mitn. Mun ajatukset vaan toimii vrin. Missaan teksteist sellaisen pointin, jonka koko muu luokka tuntui lytvn sielt ja mun ptelmt ja ajatukset oli aina opettajan mielest vrin. Tll Juplinissa vasta taas alkanut kirjoittelemaan.

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #55 : 07.11.10 - klo:07:26 »
Lukion ikk ei kerro totuutta, liian teknist ja keskitytn ihan muuhun kuin siihen tarinan sisltn. M tosin en ole lukiota kyny, kaks eri ammattitutkintoa kyllkin. Mut jotenkin tuntuu et kaikissa ikk jutuissa keskitytn enemmn oikeinkirjotuksiin, sanamuotoihin ties mihin, mit en en muista ja panotetaan biljoonaan kertaan juttuja, jotka tulee siihen ptttutkintoon, joka sitten on maaiilman trkein asia, luovalla kirjoittamisella ei vli.
Okei pttty on trke ja on hyv et osais kirjottaa teksti josta saa selv, mut luovan kirjottamisen kanssa menee toisin. Mulla on hmr muistikuva siit, et joku muukin oli sanonu ett vaikka peruskoulussa olis ikk ollu 9, niin lukiossa numero sitten putosi heti alas.

l sie ota siitt opesta nyt ittees, vaan jatka kirjoittamista, sill nimenomaan luovassakirjoittamisessa mielikuvitus on hittovie yksi trkeimmist osista. Toki on hyv osata kuvailla miljt, ihmisi jne, mut aina, siis aina sit teksti voi ja pitkin hioa jlkeen pin uudelleen, jos tuntuu, ett joku tkkii.
Mut paras on kumminkin kirjottaa se ajatus ja idea yls, ennen kuin se unohtuu.
Kas kun luovuus on jotain sellaista, jota ei kannata piilottaa jonkun opettajan hpinitten vuoksi. M ymmrrn kyll, ett tekstin pit olla sujuvaa ja niin pois pin, mutta ilman luovuutta, se teksti tulee olemaan aika tyls ja kuivaa luettavaa. Toki se vanha ikn kirja on hyv olla lhell ja ne ihan perustiedot osata, loppu tulee sinusta itsests.
Mit olen sinun tekstejs lukenu, ni ne on oikeasti todella loistavaa ja on julkaisukelpoista. Siis kun lukee kirjailijoidenkin, (nyt vaikka Kaisa Ikolan, Jaana Kaparin(joka suomensi Potterit) tai vaikka Maija-Liisa Diekmani (kirjotettiinko noin?)) niin ei niidenkn tekstit nyt ole ikn oppikirjan mukaisia aina. Paljon (siis luen paljon kun sille plle satun ja kotikotona asuessa luin paljon, kvin kirjastossa ja kuuntelin nikirjoja) lukeneena, voin sanoa, ett kyll ne kirjailijatki osaa kmmi teksint kanssa ja pieni kirjotusvirheit lytyy aina.
Luulen, ett joku lukion iknope lyttis nekin jos uskaltaisi.

Joten nyt nainen, anna palaa ja tysill, viis siit mit joku homeinen opettaja sulle selostaa. Siis kun mkin vlill kyn jlkikteen korjailemassa omia tekstejni kun vasta vaikka hyvin nukutun yn jkeen lydn vaikka mit kmmej ja alkeellisia kirjoitusvirheit tekstistni. Sinun tekstists en muuten lytnyt ainoatakaan virhett.
Sitpaitsi ei kirjoittamaan opikaan kuin kirjoittamalla, joten kuten sanoin, niin anna palaa vaan. :)

Kato nyt, lysin tstkin tekstist heti kmmej... :D
« Viimeksi muokattu: 07.11.10 - klo:07:33 kirjoittanut Nefertiti »

Mustang

• Erittin aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #56 : 07.11.10 - klo:07:38 »
Olen kyll tarkka kirjoitusvirheille silloin, kun luon omaa. Pilkkuvirheit en vlttmtt huomaa, pienest piten olen lyknnyt pilkkua kaikkiin vleihin, mihin se vhnkin tuntuu sopivan. Niist sain ainekirjoituksissa aina isoimmat miinuksetkin, kun liki neljsosa kyttmistni pilkuista oli tarpeettomia. :D Kyll min ihan osaan pilkkusnnt ja muistankin, mutta innostuessa vlill viel karkaa vhn lapasesta niiden kanssa. :)

Monet kerrat juteltiin luokkakaverin kanssa juuri siit, ett miksi lukioidinkielen pit olla lukuaine? Miksi siin prj ne, jotka muistaa erilaisten tekstien kaavat ulkoa, eik ne, jotka osaa luoda omaa. Minusta on paljon vaativampaa kirjoitella omaa, itsenist teksti, kun tiet eri tekstilajien nimet ja pikkurakenneosaset, osata luetella ne ja kirjoittaa tismalleen samanlainen teksti, kun ne tuhannet muutkin ihmiset, jotka osaavat ulkoa samat asiat.

Ja tuokin on ihan totta ja oikein rsytt, ett sitten saat kirjoittaa kuinka epselkoa ja kielirikkeill hystetty teksti, kun on niin iso nimi, ettei kukaan voi en tulla haukkumaan.

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #57 : 07.11.10 - klo:08:02 »
M en ole tarkka virheille. Toki m niit yritn karsia ja officen word on siin hyv apu, mutta silti jlkeenpin kun myhemmin kyn teksti uudelleen lpi lydn virheit. Huomaan, ett ilman wordia, joissain sanoissa mulla vaihtaa pari kirjainta paikkaa tai kirjaimia puuttuu, joten epilen ett mulla mys on jonkinsortin lukihiri, mutta m en anna sen hirit. Aina ne kmmit korjata voi jlkikteenkin.

No lukio on lukio ja se rakenne sun muu on osattaa nimenomaan niit lopputit varten, johon ei luova kirjoittaminen nemm kuulu. Ainahan voi kyd esim jollain tyven kirjotuskurssilla kouluttamassa itten.
Oikeasti, kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla, mutta mys lukemalla roppakaupalla kirjoja siis ihan laidasta laitaan, romaaneja, novelleja, runoja, tietokirjoja ja havannoimalla ymprist, ihmisi, elm, ihan kaikkea, unohtamatta kuitenkaan sit luovuutta. Kyll se oma teksti sitten kun vauhtiin psee, on paljon mukavampaa, virheist ynn muista kommelluksista huolimatta. :)
Sitpaitsi, pit uskaltaa erottua, kun tuntuu ett tss maailmassa pitis nykyn olla kuin joku hemmetin klooni ja jos erotut, et sovi joukkoon. Typer.

Ja mit pilkkuihin tulee, mkin yritn niit viljell vhn liikaa, mut vlill kyll katon, etten niit ihan joka vliin nge.
Ai niin ja piti sanoa huomenta, kun hoksin sun olevan hereill. :D
Itseasiassa, m tykkn muustakin luovuudesta, piirtelen omaksi ilokseni ja koko ajan tekisi mieli maalata makkarin valkoiselle seinlle jotain, mutta ei oikein voi, sill jos joskus muuttaa tst pois, niin se pits sit kumminkin maalata peittoon.
Huomasin, ett kun pari vuotta sitten oli pajalla tiss, savi puolella niin sen saven kanssa ltrminenkin oli kivaa.
M olen aina ollut luova (niit therryksi mun ja broidin (oli yhteinen huone) makkarin tapeteissa ei lasketa. :D) ja olen aina tyknny piirt, kirjottaa ja tehd ksill.
rsytt kun joka paikassa vitetn, ettei taiteella el. No ents nuo kirjailijat ja taiteilijat sitten. Jostainhan hekin sit rahaa saa, siis muualta kuin sossun luukulta ja kelasta.
Jotenkin tuo luovuus ja ajoittainen omaan maailmaan pakeneminen auttoi selvimn koko peruskoulun, kun koulu alkoi v*tuttaa sen alituisen kiusaamisen takia. Mys kirjoja lukiessa saatto paeta pahaa maailmaa ja nauttia niiden hahmojen kokemista seikkailuista.
Yl-asteella vasta lysin kirjoittamisen ja aloin sit vhn enemmn harrastamaan.
Jotkut tekstien ideat vaan oli enemmn tai vhemmn lyttmi, enk nykyisin tekisi sellaisia, mutta nuorempana sit ei oikein ajatellut. Nyt kiinnitt yksityiskohtiinkin enemmn huomiota, joskin m haluan mys jtt lukijallekin vhn tilaa kuvitella asioita ja paikkoja omasta nkkulmasta. Ei tietenkn liikaa, mut sen verran, ett voisi itsekin kuvitella millainen milj, millaisia ihmisi, kun loppujen lopuksi jokainen nkee ne phenkiltkin omalla tavallaan, vaikka sen oman suosikki nyttelijn/laulajan mink vaan siin phenkiln. :)

Mutta joo jos nyt vhn hillitsis tt puhetulvaansa. :D

Nuubialainen Prinsessa

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #58 : 07.11.10 - klo:11:38 »

Huomenta tytt :)

Tst on tulossa huono tapa, tulin vilkaisemaan keskustelut ja juutuin sitten lukemaan ja kommentoimaan, vaikka pitisi pikku hiljaa ruveta siivoilemaan taloutta yms.

Olen tuosta lukion idinkielest hieman ristiriitaista mielt. Toki on totta, ett tiettyihin kaavoihin ahdetut tekstit rajoittavat todella paljon luovuutta, mutta min oikeasti pidin niist novellia-analyyseist yms. Itse sain kyll lukion idinkielen kursseista kiitettvi, ja ne kaavoihin ahdetut tekstit onnistuivat ihan hyvin, mutta kirjoitukset menivt sitten ihan surkeasti :S Nykyn en taida en edes muistaa niit kaikkia tekstitaidon termej, joita silloin piti niin kovasti harjoitella. Minulla on todella surkea muisti, mutta ei se mitn, ainahan st voi luntata siit ikn paksusta snthirvist, jos tarve tulee :DD

Tuo kielioppi on minusta toisinaan hankalaa, mutta ei sit pitisi kait niin kovasti tuskailla. Itse huomasin lukion aikana ja sen jlkeen usein miettivni, miksi jotain asiaa ei voi muka kirjoittaa vastoin kielioppisntj kun eivthn kirjailijatkaan noudata sntj. Sitten tuli sellainen olo, ett "min haluan aloittaa tmn lauseen sanalla mutta tai koska, mutta en voi kun snniss sanotaan toisin" tai kuten viime aikoina "haluan kirjoittaa tarkoituksella tst lauseesta vailinnaisen, mutta Word nytt punaista viivaa, enk voi siis jtt lausetta vailinnaiseksi kun tiedn sen olevan vailinnainen" :DD

Tmn hetkisess tyssni minulla on toisella typisteell yksi lkri, joka on toiselta ammatiltaan kuulemma idinkielenopettaja. On kiva kirjoittaa hnen saneluitaan, kun luettelee kaikki pilkt ja pisteet tarkkaan sek tavaa kaikki vaikeiden sanojen kirjaimet kirjain kerrallaan auttaakseen kirjoittajaa kirjoittamaan sanan oikein. Ihana ihminen^^

Runoissa olen puolestaan viimeisen 1 vuoden aikana paljon tuskaillut,"laitanko ison alkukirjaimen rivin alkuun vai en, ent pilkun ja kuulostaako hlmlt, jos laitankin sekaan murre sanan tarkoituksella"..ja sitten jtn sen murresanan laittamatta :) Snnt siis tappavat luovuutta..

Yksi sntjen kapinointini runoissa on lainausmerkkien sisn kirjoitettu lause, en ole nhnyt sit kytettvn runoudessa, mutta min teen sit siitkin huolimatta, siit en luovu :)

Olen sit mielt, ett kirjakielt on turha murehtia, parhaat tekstit syntyvt luovuudesta. Ja se on kaikkein trkeint, ett itselle tulee hyv mieli kirjoittamisesta :)

Lapsissa asuu rakkaus.

Mustang

• Erittin aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #59 : 07.11.10 - klo:13:45 »
Analyyseiss minkin oli hyv, mik on kummallista, kun tekstitaidon muissa koukeroissa olin tosi huono ja tosissaan missasin sen trkeimmn pointin. Kaunokirjallisesta tekstist sen sen sijaan aina lysin, varsinkin, jos oli yhtn erikoisempi teksti. Kurssin opettaja antoi minulle arvosanan 9, mik harmitti minua kovasti, sill olin hyvin harrastunut ja aktiivinen sill kurssilla, sain kaikista analyyseist tydet pisteet ja kokeestakin tuli 10-. Jotenkin odotin kymppi siit kurssista. Loput kurssit ovatkin sitten kutosia ja seiskoja, yksi kasi taisi tulla mys vastaan. Minulla oli yhteens kuusi eri opettajaa lukion aikana, mik oli kanssa tuskallista, kun jokaikinen opettaja opetti eri tavoin.

Tavallinen kielioppi on hyvst, helpottaa lukemsita ja kirjoittamista, kun on yhteisesti sovitut pelisnnt ja kielioppivirheit teksteissni oli hyvin vhn, joskus ei ollenkaan. Se sislt oli se, mist tuli noottia. Monta kertaa lhdin melkein itkien palatuspivn luokasta, kun tekstitaidon harjoitusvastauksesta tuli 1,5 pistett, vaikka nin miten paljon vaivaa. Ja ylasteen ysi arvosana ja stipendi idinkielest saivat minut jotenkin kuvittelemaan, ett se olisi se minun juttu. Ptin jo valmiiksi,ett laudatur siit tulee. Siksi koko lukioidinkieli olikin aika synkk ajanjakso mun elmss ja masensi aika tavalla. Jlkikteen tiedn, ett ylasteen hyv menestys idinkieless johtui luovemmasta ainekirjoittamisesta ja vapaammista aiheista ja siit, ett tulkinnanvaraisuus katsottiin hyvksi.

Lukiossa rsytt toden teolla se, ett sulla tarvitsee olla sellainen tusinamieli, ett prjt. Tytyy ajatella asioista samalla tavalla kuin kaiki muut. Teksteist lysin kaikenlaista jnnittv ja mielestni pointit olivat aina hyvi, mutta ne ohitettiin, koska opettaja haki eri asioita. Ja Omasta mielestni kirjallisuus ja tekstit ylipns ovat sellaisi, ett niit on oikeus tulkita ihan miten itse haluaa. Eri ihmiset ymmrtvt biisien sanoitukset erilailla, miksi ei siis muitakin tekstej? Ei ollut mukava huomata, ett kuusi eri opettajaa oli vakaasti sit mielt, ett mun mieli on viallinen ja ajattelen vrin.

Copyright © 2000 Juplin.net. All Rights Reserved. Design by Juplin.