Tänään on keskiviikko 23. kesäkuuta 2021
Nimipäivää viettää Aatu, Aatto ja Aadolf

Kirjoittaja Aihe: Jumala, Kristus, enkelit, Saatana ym.  (Luettu 11861 kertaa)

Bam

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 28
    • Profiili
Jumala, Kristus, enkelit, Saatana ym.
« : 27.08.08 - klo:23:52 »
Nist asioista ei nyttnyt tll olevan viel topickia ja ksittkseni kuitenkin kuuluvat thn osioon (no riippuen tietysti siit mihin uskoo).
Eli siis, uskotteko Jumalaan? Jeesukseen Jumalan poikana ja vapahtajana? Sek muihin thn liittyviin vai kuulutko kentien johonkin muuhun uskoon tunnustaen esim. Allahia tai muuta sellaista, tai oletko ateisti?

Itse olin oikeastaan pienest asti sit mielt, ett kaikki tmmisen jutut on hptyst ja hiljalleen, kun kasvoin isommaksi, "epuskoni" muotoutui ateismiksi. Ja tll ei ollu mitn tekemist vaikka vanhempieni uskon kanssa, olen nimittin suurimman osan elmstni elnyt oikein uskovaisen itini kanssa ja pitnyt hnen mielipiteitn suorastaan pttmin. Eli ihan pienest piten hyvin tieteellinen ihminen olin ja kovasti kiinnotusnut evoluutiosta ja muusta tieteellisest ja niiden kautta sitten tullut se usko, ettei mitn Jumalaa tms. ole olemassakaan. Ylasteella saatoin jopa esitt neen kielteisi mielipiteitni ja odotin kovasti ett psisin eroamaan kirkosta.
No, ajat kuitenkin muuttuvat, enk kyll olisi ikin uskonut, ett thn tilanteeseen tullaan. Nyt (olen pian 18-vuotias) nimittin uskon Jumalaan, tuskimpa uskoni olisi nin vahva ellei elmn mittaista prosessia olisi kyty lpi. Mik sitten tki tmn muutoksen? No, mynnettkn, ett vaikka en uskonutkaan mihinkn, tuli muutaman kerran rukoiltua, kerran pienempn aivan lapsellisesta syystki (lelu oli kadonnut), mutta sitten ylaste ikisen hiukan toisenlaisista asioista. Ja joka kerta rukoukseni toteutuivat. Tiedn, ett ne voi laittaa sattuman piikkiin, kuten laitoinkin siit huolimatta, ett joka rukouksessani vakuutin, ett jos tm toteutuu niin alan uskoa. Toteutumisen jlkeen kaikki jatkui aina ennallaan.
Nyt parin vuoden sisn asiat kuitenkin muuttuivat, ers mielestni hyvinkin outo ja eptoivoinen rukous, sen toteutuminen ja tm tytt avasi mielens ja alkoi mietti asioita eik sit kokemusta voi sanoin kuvailla ja se jatkuu edelleen. Tuntuu kuin saisin jatkuvalla sytll saisin uusia oivalluksia elmst ja vaikka aina olen ollut kova pohdiskelemaan ja ajattelemaan asioita monelta kulmalta, nyt tuntuu jotenkin erilaiselta. Kuin kaikki kysymykset avautuisivat helposti ja selkesti. Ja ennen kaikkia toisinaan tulee se tunne, etten ole yksin ja joku rakastaa minuakin, tulee oikein turvallinen olo, mik on varsin trke edistys askel, koska en ole aikoihin luottanut kehenkn lheiseeni. Elmn asenne on muuttunut paljon niden muutosten myt.

Eli siis kyll, uskon Jumalaan, uskon, ett Jumala nytt tiet jokaiselle meist, voi joko seurata tai olla seuraamatta, mutta moni asia on mennyt paremmin kun olen seurannut. Samoiten uskon, ett kaiken lhtkohta on rakkaus, se mit Jumala tuntee maapalloa (kenties koko maailmankaikkeutta?) kohtaan ja kun olen miettinyt, niin oikeastaan kaikki ongelmat mit maailmasta lytyy, niin henkil kuin yleisellkin tasolla, johtuu pitklti rakkaudettomuudesta. Jos ihmiset kiinnittisivt enemmn huomiota yhtlisyyksiin kuin eroihin, niin ehk maailmas olisi parempi paikka? Ja mitk eroja tekevt; uskonnot, kansallisuudet, yhteiskunnat, yhteist. Itse uskon, ett vaikka meill on monia eri uskontoja, kaikkien takana on kuitenkin sama Jumala, vaikka hneen uskotaankin monella eri tavalla ja nimell.
Sen sijaan en usko Jeesukseen Jumalan poikana, vaan ihmisen. Profeettoja ja saarnamiehi on ollut ja tulee aina olemaan, semmoinen uskon Jeesuksenkin olemaan, ihminen, joka uskoi vahvasti Jumalaan, mutta ei jlkelinen.

^ Tllaisia ajatuksia siis minulla, entp teill? Ja modet siirtvt aiheen mikli ei kuulu tnne (:
Before you my life was like a moonless night.

Floora

• Aktiivinen
  • Viestej: 328
    • Profiili
Vs: Jumala, Kristus, enkelit, Saatana ym.
« Vastaus #1 : 28.08.08 - klo:10:32 »
Sinulla on hyvin paljon samankaltainen nkemys uskonnoista, uskosta ja rakkaudesta kuin minullakin. Uskon jumalaan tai kutsun sit jumalaksi vaikka lhinn sana voima tai puhtaan yksinkertaisesti rakkaus, kuvailisi sit paremmin. Se on kaikki ja yksi - kokonaisuus. Jeesus ymmrsi rakkauden trkeyden ja onnen ja tahtoi jakaa sen muiden ihmisten kanssa, tst syyst hnest pidettiin. En usko ett hn siin mieless kierteli ja saarnasi ihmisille miten tulisi/ei tulisi el vaan yksinkertaisesti antoi arvokkaita elmnohjeita ihmisille. Nin itse nen Jeesuksen. Tavallisena ihmisen.

Kirkkoon en usko enk kirjoihin jotka kertovat miten tulisi olla, el ja osoittaa kunnioitusta jumalaa kohtaan. Uskon ett yksi ainoa sana riittisi jumalan itsens kirjoittamaan raamattuun: Rakasta!

Olen lukenut mys paljon kirjoja viimeaikoina joista mielenkiintoisimmiksi tlt kantilta on osoittautunut Paulo Coelhon kirjat. Tapa jolla hn ksittelee nit aiheita on uskomaton; hyvin yksinkertaista kerrontaa ja helposti ymmrrettv teksti, kantaaottavaa muttei missn mieless omia uskojaan tyrkyttv. Hnen kirjansa aiheet ovat sellaisia joita olen usein miettinytkin ja hn on kirjoittanut esimerkiksi Maailman Sielusta josta olen kuullut puhuttavan ennenkin, mutta hnen kirjojensa kautta olen kuitenkin avannut omien pohdintojeni solmuja.

Uskon ernlaiseen Maailman Sieluun, se on omassa ksityksessni vhn kuin intuitio. Tunne suuresta yhtenisyydest johon kuuluu koko maailmankaikkeus, ei vain ihmiset. Tapahtumat ovat kytkksiss toisiinsa ja tavallaan ennalta mrtyt mutta me itse mrmme mink polun valitsemme ja kuulostelemalla itsemme, voimme lyt oikeat raktaisut ja suunnat. Vhn kuin Flow. Merkkej tulee mys jatkuvasti eteen, jotkut asiat ovat vain liian ihmeellisi ollaakseen sattumaa ja nm ovat ne nkyvimmt. Jos ihminen on "oikealla" tiell, voi sen tuntea ja jos taas edess on vaikeampi "vr" tie (mikn tie ei ole vr tai oikea, ainoastaan erilainen) tuntuu se ahdistavalta ja jollakin tavalla vrlt, puurossa kahlaamiselta. Nit asioita ei saisi sivuuttaa ja pakottaa itsen asioihin jotka eivt tunnu hyvilt. Itsellni ei esimerkiksi hyvn lukioon psy tuntunut ollenkaan silt milt kuvittelin kun kaikki ymprillni taas hehkuttivat sit ja nyt sen keskeyttneen ei se (keskeyttminen) ahdista yhtn niin paljon kuin ihmiset odottavat sen minua ahdistavan, itse asiassa se ei vaivaa juuri ollenkaan. Juuri niden asioiden uskon olevan trkeit. Se mihin sydn johdattaa ja "se tulee jos on tullakseen" onkin ollut suurten askeleiden ohjenuora elmssni.
« Viimeksi muokattu: 28.08.08 - klo:10:46 kirjoittanut Floora »
Strange but not twisted

Bam

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.08.08 - klo:10:59 »
^ Ooo, jnn, ett jollakin on noin samanlainen ksitys kuin minulla, koska olen kuitenkin tysin oman itseni kanssa muodostanut tmn maailmankuvani, en siis ole sit mitenkn lukemalla ja uskontoja tutkimalla lytnyt. Tytyykin ehk kyd tutkailemassa jos jostain lytisin tuon kirjan, toisaalta tosin en ehk halua thn uskooni mitn vaikutteita, mutta ihan mielenkiinnosta ja objektiiviselta kannalta voisi tutkailla. Tm siksi, koska minusta on paras, ett jokainen ihminen saisi muodostaa itse oman uskonksityksens. Siksi minusta onkin tavallaan inhottavaa, ett joissakin uskonnoissa melkein pakotetaan esimerkiksi lapset uskomaan samaan kuin muu yhteis (esim. lestadiolaiset) ja vaikka ei pakotettaisikaan, niin lapsille jo "pelotellaan" mit tapahtuu jos et usko nin tai nin, jolloin tietysti voi tulla jopa sellainen olo ettei uskalla poiketa siit mihin muut saman uskonnonedustajat uskovat. Mik julminta, joissakin uskonnoissa siit eroaminen tarkoittaa mys eroamista perheest ja sukulaisista.

Minkn en usko kirkon valtaan, saatikka raamattuun. Molemmat ovat ihmisen tuotosta. Jossain mrin kirkko jopa ostaa uskovia ihmisi itselleen; jos et kuulu kirkkoon ei tule kirkko hit, et pse kummiksi ym. Sitten vertaillaan miss on hienoin kirkko. Toisaalta, ei noilla kirkkohill ole niin suurta merkityst, kun tiet Jumala on kuitenkin lsn ja sen lupauksen voi antaa miss ja milloin vain, oli sormuksia tai ei. Sama kummiudessa. Mutta toisaalta se on traditio, nin totuttu tekemn (menemn naimisiin kirkossa ym.), joten ihmiset seuraavat perinnett ja kirkko rikastuu. Mik "uskon tyyssija" se semmoinen sitten on, joka rahastaa toisten uskolla ja mittaa kell on koreampi rakennus? Kirkko on maallistunut ja se, ett kuuluu kirkkoon ei tee kenestkn viel uskovaista.
Samaten raamattu on ihmisen kirjoittama tarina joka on muokkautunut vuosien saatossa ja ties miten kunkin ajan ihmiset ovat sit muokanneet omia tarpeitaan vastaavaksi? Mik oli raamatun alkuperinen sanoma? Oliko edes semmoista..

Tuo Maailman Sielu kuulostaa mielenkiintoiselta, tytynee ottaa siit selv. (:

Floora

• Aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.09.08 - klo:08:55 »
Raamattuhan on ihmisen tuotosta ja vaikka sielt lytyy hyvi elmnohjeita lytyy sielt mys tytt eriarvoista sontaa. Jeesuksen jumaluuskin nestettiin Nikeassa. Islaminopissa (ainakin) Jeesus nimetn profeettana, ei jumalan poikana ja oma nkemykseni on samantapainen. Heh, hyvn tahdon lhettils. Ja eiks se ollutkin Jeesus joka oli sit miellt ettei jumala asu kylmiss kivirakennuksissa?

Olen samaa mielt kanssasi Bam siin ettei lapsia saisi pakottaa johonkin tiettyyn oppiin ja uskontoon. Siin vaiheessa kun lapsi tulee itsetietoisemmaksi ja alkaa huomioimaan ymprist eri tavalla (murrosik, varhais teini-ik) voi hn itse laajentaa ajatuksiaan jotain uskontoa kohtaan mikli hn itse sen sattuu kohtaamaan. Tai sillai..
Strange but not twisted

theevilone

• Yleisvalvoja
  • Kokenut
  • Viestej: 161
    • Profiili
Uskonnot
« Vastaus #4 : 02.09.08 - klo:20:43 »
Tnn on jaossa pikakirjoituksia ennen kuin joutuu rientmn muualle.

Coelhon kirjat ovat oikein mainiota lukemista. Portobellon Noita vaikutti jotenkin keskeneriselt, mutta siin tulee enemmn esille jotain sit, mink voi mietti sopivan itselleen. Enemmn wiccaa kuin kristinuskoa, joka tapauksessa kuitenkin sit rakastamista ja semmosta. Kirkkoht ja muut tuntuu kyll aika teenniselt nykyn, varsinkin jos ei edes usko mitenkn pin kristinuskon jumalaan. Kuten kirkkoon kuuluminen takaa uskoa, ei kirkosta eroaminenkaan uskottomuutta. Silti siit on kamalaa vouhotusta paikasta ja toisestakin. Kait se on jotain kapinointia is ja iti, yhteiskuntaa, maailmaa sek itse vastaan. Se on aina hauska kuunnella "saatananpalvaajien" kiroamisia jeesuksesta ja jumalasta, etteivt usko ja iha per* ja plaplapla, vaikka juurikin tunnustavat uskovansa mys jumalaan ja muuhun kristittyjen juttuihin. Ei saatanaa ilman jumalaa? Tai jos satanistit sekoitetaan saatananpalvojiin ja wiccat ovat mys samaa lahkoa jne. Se on aina hyv puhua mist ei tied. ;)
Kamalaa alajaoittelua - esim. lestaadiolaiset vs. "normi luterilaiset", vaikka kuitenkin uskoo samaan jumalaan. On vain eri snnt. ;) Itse uskon, siis olen. En ala nyt mrittelemn tarkemmin. Kuitenkin sen verran, ett aihe (uskonnot) on kiinnostavaa ja miettimist herttv.
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Julle

• Kokenut
  • Viestej: 145
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.09.08 - klo:23:38 »
Olen samaa mielt kanssasi Bam siin ettei lapsia saisi pakottaa johonkin tiettyyn oppiin ja uskontoon. Siin vaiheessa kun lapsi tulee itsetietoisemmaksi ja alkaa huomioimaan ymprist eri tavalla (murrosik, varhais teini-ik) voi hn itse laajentaa ajatuksiaan jotain uskontoa kohtaan mikli hn itse sen sattuu kohtaamaan. Tai sillai..

Eiks se nuin menekin? Paitsi ett lapsi tulee siihen uskontoon miss iti on, tiettyyn ikn asti, ja sen jlkeen saa valita vapaasti uskontonsa. En mene tysin takuuseen tuosta, mutta muistaisin, ett nin on mulle opetettu.
Kari Tapio on ij!

Floora

• Aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.09.08 - klo:08:53 »
Eiks se nuin menekin? Paitsi ett lapsi tulee siihen uskontoon miss iti on, tiettyyn ikn asti, ja sen jlkeen saa valita vapaasti uskontonsa. En mene tysin takuuseen tuosta, mutta muistaisin, ett nin on mulle opetettu.

Juu niinhn se menee mutta siin vaiheessa kun saisi itse valita on idin uskonto jttnyt jo (ehk pysyvt) jljet :)
Strange but not twisted

Bam

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.09.08 - klo:10:14 »
Julle, tss on nyt eri asia siit mihin uskontoon kuuluu ja siit mihin uskoo. Kuulun evankelisluterilaisiin, mutten ole koskaan sinns ollut siin uskossa.
Eik ole niin sanottu, ett sitten viidentoistavuoden iss, kun saa uskontoaan vaihtaa tai erota kirkosta, en pystyykn tekemn sit kun on kasvanut tietyss ympristss ja tavallaan juurtunut siihen. Tietysti tmmisest vapaammasta uskonnosta, kuten ev. luterilaisuus, voi lhte hyvinkin ongelmitta ja vapaasti. Mutta sitten kun ajatellaan esimerkiksi lestadiolaisuutta (jlleen tm esimerkkin, mutta poikaystvni kuuluu thn uskoon joten tunnen sen), siit jos eroat, eroat samalla perheestsi ja suvustasi, koska jotkut vanhoillisimmat eivt en hyvksy sinua. Ksittkseni sama koskee esimerkiksi amisheja.

Toinen mik voi sitoa synnyinuskontoon on esimerkiksi se, ett tavallaan pelk siit irtautumista. Jlleen esimerkkin lestadiolaisuus. Lapset kasvavat siihen uskoon, ett jos et pysy tiettyjen normien sispuolella, joudut helvettiin. Ainakin jos itselleni olisi tmminen kuva opetettu lapsesta asti, en ehk uskaltaisi erota uskonnosta, koska pelkisin ett ehk he ovat oikeassa ja tuomitsen itseni helvettiin jos nyt teen nin. Eik se ole heidn keskuudessaan mikn leikin aihe, vaan todellinen pelko.

Nuubialainen Prinsessa

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Viestej: 1184
    • Profiili
« Vastaus #8 : 09.09.08 - klo:16:13 »

Minkin olen kynyt mielessni lpi uskonnon osuutta lapsieni elmn. Vaikka en itse olekaan mikn uskovainen, tuntui minusta silti hyvlt kastaa lapseni heidn isn uskontoon eli ortodoksiksi. Trkeint kasteessa on ehk se, ett lheiset ymprivt lasta ja se, ett sill tavoin lapsi tavallaan toivotetaan tervetulleeksi sukuun ei niinkn itse uskonto.
Ajattelin itse asiaa niin, ett kunhan lapset ensin kasvavat aikuisiksi ja alkavat itse muodostaa omia mielipiteitn, niin sitten otetaankin oikein mehev keskustelutuokio asiasta tyttjen kesken. Mielestni heidn tytyy itse tehd ptkset ensin, enk usko ett uskonnon tunnit niit kovasti ajatusmaailmaa mullistavat, sill enhn itsekn ole uskovainen vaikka uskontotunnilla penkki kulutin siin miss muutkin.. itse asiassa, uskonnon opetuksessa olen kiinnittnyt huomioita joihinkin hyviinkin seikkoihin..siell opetetaan toisten huomioonottamista, lheisten rakkautta yms. joten ei ne tunnit varmaan niin kamaliakaan voi olla:)
Itse olen luterilainen, enk tied mit uskon. En ainakaan Jeesukseen, mutta tst en sen enemp sill mielipiteitni olen kertonut ehk liiankin kanssa tuolla toisessa keskusteluosuudessa.

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perss.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieni ystvin."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Floora

• Aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #9 : 10.09.08 - klo:08:45 »
Mielestni heidn tytyy itse tehd ptkset ensin, enk usko ett uskonnon tunnit niit kovasti ajatusmaailmaa mullistavat, sill enhn itsekn ole uskovainen vaikka uskontotunnilla penkki kulutin siin miss muutkin.. itse asiassa, uskonnon opetuksessa olen kiinnittnyt huomioita joihinkin hyviinkin seikkoihin..siell opetetaan toisten huomioonottamista, lheisten rakkautta yms. joten ei ne tunnit varmaan niin kamaliakaan voi olla:)

Tuo on kyll totta ett siell homioidaan esim. juuri raamatun hyvt neuvot mutta riippuu ihan opettajasta minklaisen kuvan uskonnosta saa :( itsellni oli uskovainen opettaja ja kamppailen vielkin helvetinkuvieni kanssa.
Strange but not twisted

Mina

• Aktiivinen
  • Viestej: 327
    • Profiili
« Vastaus #10 : 11.09.08 - klo:10:08 »
Julle, tss on nyt eri asia siit mihin uskontoon kuuluu ja siit mihin uskoo. Kuulun evankelisluterilaisiin, mutten ole koskaan sinns ollut siin uskossa.
Eik ole niin sanottu, ett sitten viidentoistavuoden iss, kun saa uskontoaan vaihtaa tai erota kirkosta, en pystyykn tekemn sit kun on kasvanut tietyss ympristss ja tavallaan juurtunut siihen. Tietysti tmmisest vapaammasta uskonnosta, kuten ev. luterilaisuus, voi lhte hyvinkin ongelmitta ja vapaasti. Mutta sitten kun ajatellaan esimerkiksi lestadiolaisuutta (jlleen tm esimerkkin, mutta poikaystvni kuuluu thn uskoon joten tunnen sen), siit jos eroat, eroat samalla perheestsi ja suvustasi, koska jotkut vanhoillisimmat eivt en hyvksy sinua. Ksittkseni sama koskee esimerkiksi amisheja.

Tmminen viel itsell, ett Jehovan todistajat ovat ainakin samanlaisia ett jos eroat uskonnosta, eroat perheest. Setni vaimo ei ole nhnyt sisartaan moneen vuoteen, koska sisar erosi uskonnosta ja setni on yhteisn yleisen mielipiteen kannalla, ett sitten ei pidet mtn yhteytt, ei edes kuvia silytet. Sama kun setni vanhin poika, olkoon nyt vaikka Mikko oli nukkunut samassa sngyss tyttystvns kanssa, he eivt olleet harrastaneet seksi, ja molemmilla oli pyjama tms. pll, niin setni heitti Mikon ulos talosta ja sanoi ett takaisin ei ole tulemista ikin. Ett tllanen tapaus tmkin, onko tuo muka suvaitsevaisuutta?? Sama mielestni naispapit ja homous, ei sille voi mtn kehen rakastuu, ei mielestni ole kauhean suvaitsevaista jos homot tuomitaan helvettiin ja syntisiksi sen perusteella ett ovat rohkeasti omia itsejn. Samaan aikaan kirkon papit etc jvt kiinni seksiin pakottamisesta, pedofiliasta ja ties mist muusta.

Aiheeseen ett jumala (pienell, koska en itse usko :)  ) ei asu kivitaloissa, olen joskus kuullut sellaisen jutun, ett jumala on jokaisella aina mukana, omassa sydmess ja teoissa :)
If only I had a heart it would break - Oh sure

nocturna

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 13
    • Profiili
« Vastaus #11 : 07.11.08 - klo:16:53 »
En usko raamatun Jumalaan, enk Jeesukseen, en Saatanaan enk muutenkaan raamatun ihmetekoihin, vain osittain. Tulkinnalleni noista tarinoista on kaksi selityst:

1. Niit ei ole tapahtunut ja joku huru-ukko on kirjoittanut ne, onhan sillonkin ollut mielisairauksien mahdollisuus, esim vainoharhat yms. Tai vhintnkin sitten se, ett ne on todellisuuteen perustuvia, mutta yliluonnollisuuksilla vritettyj TARINOITA. Eli esim Mooses voisi vastata nykypivn Batmania :D mist sit tiet, todeksi en kuitenkaan usko esim veden muuttamista viiniksi yms yms.

2. Ufot ovat vaikuttaneet taas kerran nkemyksissni kaikkeen ja uskon ett jos raamatun ihmetapauksissa on toden per, ne liittyvt ufoihin, aivan kuten ksitykseni jopa pyramideista ja joistain mayojen yms. kehittyneiden kansojen jutuista.. Lisksi uskon vakaasti ett vuonna 2012 on tysi mahdollisuus tulla maailmanloppu, koska mayat nin ennustivat, eivtk nhneet jrkevksi tai tarpeelliseksi jatkaa kalenteria siit eteenpin. Tarkentaakseni uskon, ett mikli noin aikainen maailmanloppu tulee, on siihenkin ufoilla vaikutuksensa. Muutoin uskon maailmanlopun tulevan sitten kun auringon vety- yms. varastot loppuvat ja aurinkokuntamme kuuluukin luhistua.

DhTier

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 5
  • Basisti
    • Profiili
    • Deviantart
« Vastaus #12 : 10.11.08 - klo:21:47 »
Mielenkiintoinen pointti vetst tuo maailmanloppu thn vliin. Tulee tai ei, sittenp nhdn.

Mun mielestni uskonnot on pohjimmiltaan ihan okei. Siis ett ihmiset hakee turvaa jostain itsen korkeammasta voimasta, jostain, joka tuntuu turvalliselta hdn hetkell ja muutenkin. Varsinkin kuolema on aihe, joka mielestni on oleellinen aihe uskonnoista puhuttaessa. Ihminen pyrkii selittmn kuolemaa ja sen jlkeist, mit se sitten onkaan; kukaan ei ole toistaiseksi tullut todistettavasti kertomaan, millaista on olla kuollut. Tietmttmyys pelottaa, ja uskolla pelastavasta voimasta hlvennetn pelkoa. Tuntuu, ett tm lnsimaalainen uskonnon ksittminen on mennyt siihen, ett kun on ht, niin sitten rukoillaan ja saadaan/ei saada se, mit pyydetn kaikkivoipalta jumalalta. Mys kirkon yhteys valtioon ja muuhun maalliseen onkin taas oma lukunsa, joka mielestni vrist uskonnon perimmist tarkoitusta. Mielestni kaikenmaailman jumalanpalvelukset ovat turhia; jos joku haluaa uskoa jumalaan, niin sen voi tehd yksin kotona, vaikka rukoillen. Tai no onhan siin tietysti pointtina nhd ja tavata muita seurakuntalaisia niss jumalanpalveluksissa ja kokea jotain yhteenkuuluvuuden tunnetta, mutta loppujen lopuksi kyseess on kuitenkin henkilkohtainen usko, eik joukkotapahtuma, jossa jrsitn lpinkyv leip ja kastetaan kielenp viiniin.

Itse olen kokenut voimakasta yhteytt tllaiseen "jumalaan" joskus ripariaikoina, kun tt oppia suorastaan pakkosytettiin nuorten aivoihin. En olisi halunnut aluksi rippikouluun menn ollenkaan, mutta itini pakotti. Mielestni uskonnot ovat aivopesua. Rippikoulu on aivopesua.
Myhemmin nousi voimakas vastareaktio tlle uskon tunteelle ja halusin johonkin kauas uskonnosta ja tst jumalasta, jonka hyvyytt ja rakkautta minulle oltiin tuputettu. Vihasin kristinuskoa yli kaiken, kaikki siihen liittyv tuntui kuvottavalta. Toisaalta samaan aikaan mielenkiinto siirtyi satanismiin ja kulttien tutkiminen oli mielenkiintoista. Krjisten sanottuna suora vastakohta sille, mit olin aikaisemmin kokenut. Ymmrrys, ettei tuolla ole ketn, joka katsoo minun perni ja huolehtii minusta - paitsi min itse. Melkein kokisin sen ahdistavana, ett joku tarkkailisi tekemisini jatkuvalla sytll.

Nykyn arvioisin olevani ateisti. En oikeastaan usko mihinkn. Tuomitsen kirkon maallisen vallan - joka onneksi on ollut hiipumaan pin jo aikoja - sek nm tietyt seikat kristinuskossa, kuten paavin, joka keksii pstn lakeja, vitt olevansa jumalasta seuraava ja on tietenkin erehtymtn. Samoin nm fundamentalistit, jotka lukevat Raamattua kuin keittokirjaa ja ottavat kaiken sanatarkasti. Suurimmaksi osaksi Raamattu sislt paskaa, mutta toisaalta on yleisen moraalin perusta.

Se siit.
« Viimeksi muokattu: 10.11.08 - klo:21:51 kirjoittanut DhTier »

theevilone

• Yleisvalvoja
  • Kokenut
  • Viestej: 161
    • Profiili
« Vastaus #13 : 11.11.08 - klo:14:42 »
Mun mielestni uskonnot on pohjimmiltaan ihan okei. Siis ett ihmiset hakee turvaa jostain itsen korkeammasta voimasta, jostain, joka tuntuu turvalliselta hdn hetkell ja muutenkin. Varsinkin kuolema on aihe, joka mielestni on oleellinen aihe uskonnoista puhuttaessa. Ihminen pyrkii selittmn kuolemaa ja sen jlkeist, mit se sitten onkaan; kukaan ei ole toistaiseksi tullut todistettavasti kertomaan, millaista on olla kuollut. Tietmttmyys pelottaa, ja uskolla pelastavasta voimasta hlvennetn pelkoa.

Juuri tm, lohtu! Ihmiset eivt ole omnipotentiaaleja joten he tarvitsevat jonkin joka on. Mutta (henkilkohtainen, yksityinen) uskonto on sinns hyv ett se todellakin antaa lohtua ja turvaa eik tarvitse mietti liikoja kuolemanjlkeisi juttuja jos ne on mritelty uskonnossa. Sitten tm raha ja valta ja muut tahtovat pilata kaiken... Niin ja tietysti tyhmt ihmiset. ;)
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Copyright © 2000 Juplin.net. All Rights Reserved. Design by Juplin.