Tänään on tiistai 07. joulukuuta 2021
Nimipäivää viettää Sampsa

Kirjoittaja Aihe: Unet ja niiden tulkinta  (Luettu 61390 kertaa)

nocturna

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 13
    • Profiili
Vs: Unet ja niiden tulkinta
« Vastaus #45 : 07.11.08 - klo:16:48 »
Monesti tulee nhty unia ja sitten j mieleen vaan ppiirteet mutta sitten pivll tulee ihan sellanen tunne ett tuosta nin unta vaikka oli ihan mittn ajatus, tulee hullu tunne. Mutta luulisin ett se johtuu jotenkin siit, ett unet on niin laajoja asiakokonaisuuksia aivoissa, ett kun uni osuu edes lhelle sit asiayhteytt miss spsht ett tm oli unessa niin varmaankin muistaa unesta asioita ja yksityiskohtia, joita siin ei oikeesti ollut ja luulee vaan muistavansa nyt tarkemmin kuin aamulla ja nin. Luulisin siis mielikuvituksen selittvn yhteensattumat. Eli ett taannehtivasti kehitt unelle lis sislt tai jtn..

Floora

• Aktiivinen
  • Viestej: 328
    • Profiili
« Vastaus #46 : 10.11.08 - klo:09:30 »
Huh, olen nyt kahtrena yn perkkin nhnyt painajaista :/ ei kovin kivaa.. sunnuntai-aamuna hersin zombie-uneen mutta viime y oli pahempi.. pelkotilat alkoivat jo ennen nukahtamista ja hersin sitten omaan huutooni ja puuskuttamiseen. Oli jopa vhn koomista hert niin, muistan nimittin koko unen ja mit huusin. Jostain syyst puhuin unessani englantia ja hersinkin huutoon "they're everywhere". Nin unta ett hersin omassa sngyss murinaan, olin herttnyt koiran ja sngyssni olikin hyvin paljon jackrusselia muistuttava koira. Rapsuttelin sit vhn hmmentyneen ja ihmettelin kenen se on. Kaulapannassa oli jokin nettiosoite mutten erottanut sanoja (ne liikkuivat kuten tekstit yleens unessa). Nousin yls ja totesin olevani kaverillani mutta kaikki puhuivat englantia ja oli tarkoitus menn kellariin suihkuun mutta siell oli jotain. En osaa selitt mit se oli mutta talo tuntui huokuvan pahaa. Menin takaisin yls kylpytakki pll ja kysyin "is there another bathroom upstairs" ja keittist huudettin ett ei mutta kuitenkin menin toisen kylpyhuoneeseen ja se oli liikaa. Sen jlkeen menin paniikkiin ja aloin huutamaan vain nime Morgan ja juoksin pihalle. Olin nkevinni lepakon kaltaisen olennon puskassa kun perhe seurasi minua kauhuissaan ulos ja kysyi mik on, huusin vain "they're everywhere" ja thn hersinkin. On jnn tunne hert omaan puheeseen kun sit vain pakottaa sanat suustaan, vaikkei saisi suutaan kunnolla edes auki. Sanat vain mlhtivt ulos ja tosiaan hengitys oli pinnallista, kiivasta puuskutusta.

Hyi.. se oli vain niin todentuntuinen uni.
Strange but not twisted

perhonen

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 1
    • Profiili
« Vastaus #47 : 11.02.09 - klo:16:37 »
Lysin tmn sivuston sattumalta, ja laitan tnne nkemni unen, koska en kehtaa sit kenellekn muulle kertoa.

Eli uni alkoi niin, ett olin kylvettmssa nuorimmaista tyttni, ja oma isni oli siin vieress. Olin riidellyt aviomieheni kanssa (oikeassakin elmss tll hetkell konfliktia, avioeroprosessi vireill). Olin ottanut tyttreni pois vannasta, mink jlkeen isni sanoi minulle, ett tule tnne, niin halataan. Siis sit varten, koska minulla oli paha mieli. En olisi halunnut halata isni, mutta halasin kuitenkin. (Lapsuuden perheessmme ei juuri halailla oikeastikaan ihan muuten vain). Isni halasi minua, ja yritin irrottautua otteesta, ja isni vain puristi kovempaa. Seuraavaksi unessa tajusin, ett isni nosti minut yls, aikomuksenaan raiskata minut, ja itse yritin huutaa apua, aviomieheni oli makuuhuoneessamme, ja muut kaksi lasta lastenhuoneessa. Unessa kuitenkin tunsin paniikin kasvavan, ja huomasin, ett en saanut nt ulos suusta, vaikka kuinka koitin. Tmn jlkeen olen hernnyt.

En tied, mit uneni tarkoittaa, mutta teki hyv, kun sain sen kerrottua edes kirjoittamalla, koska tosiaan kenellekn en ole kehdannut kertoa, koska ei kai se nyt ole ihan normaalia nhd unta, jossa oma is yritt raiskata. Ja tietkseni mitn tuollaista ei ole menneisyydess oikeasti tapahtunut.

Loather

• Aloittelija
  • **
  • Viestej: 52
  • I scream
    • Profiili
« Vastaus #48 : 14.02.09 - klo:20:27 »
On tullut nhty outoja unia jo noin vuoden ajan yhest saaresta, jossa pikkusena olin aina perheeni kanssa kesisin tai syyslomalla. Yleens niiss unissa on ollut vampyyrej ja kerran mys jotain pimeit ja pahoja hiski. Ne pahat oli aina justiinsa siin saaren osassa, jossa en ole koskaan kynyt. Niit unia on ollut kolme, ainakin mit nyt muistan.

Toissapivn kuulin kaveriltani ett siin saaren majakassa on ollut joskus jotain satanisteja ja joku pikkulapsi oli nhnyt majakan sisll yksin kydessn verta ja suolenptki seinill.

Tuo satanisti-juttu ei vlttmtt edes ole totta, tai siis olen kuullut siit vain kaveriltani, mutta voisiko siell oikeasti olla jotain pahaa? Saaressa on mys talo, jota sanotaan "kummitustaloksi". En tied miksi, kaiketi se vain nytt silt, pienen pelksin olla sen lhell, koska talo tosiaan on aika karmivan nkinen.
No ly sit turpaan!

theevilone

• Yleisvalvoja
  • Kokenut
  • Viestej: 161
    • Profiili
« Vastaus #49 : 24.02.09 - klo:01:20 »
Lysin tmn sivuston sattumalta, ja laitan tnne nkemni unen, koska en kehtaa sit kenellekn muulle kertoa.

Eli uni alkoi niin, ett olin kylvettmssa nuorimmaista tyttni, ja oma isni oli siin vieress. Olin riidellyt aviomieheni kanssa (oikeassakin elmss tll hetkell konfliktia, avioeroprosessi vireill). Olin ottanut tyttreni pois vannasta, mink jlkeen isni sanoi minulle, ett tule tnne, niin halataan. Siis sit varten, koska minulla oli paha mieli. En olisi halunnut halata isni, mutta halasin kuitenkin. (Lapsuuden perheessmme ei juuri halailla oikeastikaan ihan muuten vain). Isni halasi minua, ja yritin irrottautua otteesta, ja isni vain puristi kovempaa. Seuraavaksi unessa tajusin, ett isni nosti minut yls, aikomuksenaan raiskata minut, ja itse yritin huutaa apua, aviomieheni oli makuuhuoneessamme, ja muut kaksi lasta lastenhuoneessa. Unessa kuitenkin tunsin paniikin kasvavan, ja huomasin, ett en saanut nt ulos suusta, vaikka kuinka koitin. Tmn jlkeen olen hernnyt.

En tied, mit uneni tarkoittaa, mutta teki hyv, kun sain sen kerrottua edes kirjoittamalla, koska tosiaan kenellekn en ole kehdannut kertoa, koska ei kai se nyt ole ihan normaalia nhd unta, jossa oma is yritt raiskata. Ja tietkseni mitn tuollaista ei ole menneisyydess oikeasti tapahtunut.

Voisiko unesi liitty kasvuun ja kehitykseen? Millainen on kehityksesi ollut vauvasta vanhemmaksi? Isn mukanaolo kuulostaisi silt, ett jotain selvittmtnt on oidipaalisvaiheessa. Miksi et olisi halunnut halata issi? Yhdistitk sen unessa oikeaan elmn ja lapsuuteen? Onko joku koittanut... kosketella sinua siveettmsti joskus jossain? Tietksesi ei, mutta... Voisiko jotain sitten olla? Lapsena jo pienikin "ylitys" voi hmment lapsen mielen ja seksuaalisuuden ja se voi tulla vastaan vanhemmassa iss.Yleens unessa henkilt ovat sellaisia, ettei asioita ksit vrin. (Esim. nin yhdest ihmisest hieman _sellaista_ unta, mik oli kasvu&kehitysuni, koska tiesin ett en ajattele tyypist yhtn _siten_, hnet oli turvallista sijoittaa uneen siihen rooliin.) Onko is kuitenkin turvallinen? Toisaalta sitten taas sanotaan, ett unessa kaikki henkilt on unennkij itse.

Varmasti raastavaa kyd moista prosessia lpi jo itsen ajatellen, saati sitten lapsia. Kannattaa ehk mietti vhn lapsia, omaa lapsuuttaan, tilannetta jossa nyt elt(te) ja sitten mietti, mist moinen uni on voinut tulla ja mit se voisi opettaa. MIt raiskaus sinulle on?

Tai jotain. Pit viel vhn lukea ja mietti kun on enemmn hereill. :P
« Viimeksi muokattu: 24.02.09 - klo:01:23 kirjoittanut theevilone »
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Nami

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 6
    • Profiili
« Vastaus #50 : 27.05.09 - klo:22:57 »
Itse en ne kovin paljon painajaisia ja muistankin unistani todella harvoin mitn.
Viime viikolla sattui poikkeus, tuntui ett nin koko yn samaa painajaista.
Uni alkoi sill ett asuin jossain valtavassa kartanossa, joka oli opiskelijasolu. Silloin sinne ei ollut muuttanut viel ketn muuta kuin min ja joku jannu. Unen sen osan muistan vain hmrsti, pient erotiikkaa oli ilmassa ja loppujen lopuksi pdyin etupihallemme kaivamaan jonkun hautaa kynsillni auki ja huusin tll hetkell kateissa olevan kissani nime.
Se alkoi varmaan siit huutamisesta. Aloin pikku hiljaa tukehtua omaan huutooni ja yritin hert. Uni jatkui vain seuraavaan.
Seuraavaksi olin uimassa aurinkoisella metslammella. Unen svy oli ihan erilainen kuin ensimmisen, vrimaailma oli kirkas kun kartanomme oli ollut sininen. Se ei kuitenkaan muuttanut jatkoa miksikn. Seuraavaksi valtavat vrikkt kalat alkoivat tynt minua kauemmas rannasta ja aloin taas huutaa. Sain keuhkoni tyteen vett ja tajusin sen taas uneksi. Yritin jlleen hert.
Seuraavasta unesta en muista muuta kuin sen, ett tukehduin oksentamalla niit samoja kaloja joiden seassa edellisess unessa uin. Niit alkoi kasvaa kurkustani ja oksentelin lpikuultavia erakkorapuja, kultakaloja ja mustekaloja. Hemmetin ahdistavaa. Tajusin kuitenkin tmnkin uneksi ja yritin taas hert.
Tll kertaa avasin silmni omassa sngyssni. Huokaisin ja yritin sanoa jotain neen, mutta pihaustakaan ei lhtenyt. Yhtkki tuli taas se sama tukehtumisen tunne. Yritin huutaa ja kurkustani valui verta. Kieriskelin hetken ennen kuin tajusin ett vaikka olen omassa sngyssni niin en voi olla hereill.
Hersin unessani viel muutaman kerran omasta sngystni ja kurkkuni kuivui taas ja aloin taas kirkua niin ett lakanat muuttuivat verest punaisiksi. Pelksin jo etten her ikin.
Viimeisell kerralla olin ihan varma ett nyt hersin. Ajattelin ett pakko kvell eteenpin etten nukahda taas, en halunnut kokea sit taas. Puolessa vliss huonettani kurkkuni kuivui taas. Htnnyin ja yritin TAAS huutaa ja pyyt vanhempiani auttamaan. En saanut pihaustakaan kuuluviin ja kaaduin lattialleni. Aloin potkia Kissan kuljetuskoppaa herttkseni porukat mutta ne eivt kuulleet. Sitten tukehduin
ja hersin. Olin ihan lpimrk hiest enk uskaltanut nousta ettei viimeinen uni olisi toteutunut. En kuitenkaan uskaltanut laittaa silmi kiinni uuden unen pelossa.
Se oli ihan hullun ahdistavaa. Jos mun varjosieluni seikkailee tolla tavalla niin onnea sille.:D

Nuubialainen Prinsessa

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Viestej: 1184
    • Profiili
« Vastaus #51 : 27.05.09 - klo:23:33 »
No huh, onpas ollut painajainen, Nami:S
Onneksi vain unta. Voin uskoa, ett tuntui kamalalta.
Muistan itsekin miten kauhealta tuntui hert painajaisesta, kun ei uskaltanut liikahtaakaan peiton alta, hyv jos hengitt.
Se on kamala tunne. Varsinkin, jos on syyt pelt jotain oikeastikin..
Onneksi en en viimeaikoina ole nhnyt erit painajaisia kuten ennen, vain toisinaan jotain pient.
Yvalo on tuollaisen unen jlkeen enemmn kuin tervetullut..ja nippu aku ankkoja:)

Niin, ja muuten.. tervetuloa tnne sekalaiseen joukkoomme:) Aina on kiva saada uutta verta sekaan..

« Viimeksi muokattu: 27.05.09 - klo:23:40 kirjoittanut Nuubialainen Prinsessa »
Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perss.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieni ystvin."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Nami

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 6
    • Profiili
« Vastaus #52 : 28.05.09 - klo:16:28 »
Kiitos.:)
En ole tll kyll ihan ensimmist kertaa, pyrin myyttien keskusteluissa nuorempana nickill DarkAngel. Mutta kiitos kuitenkin. Kiva olla tll taas.^^
Tuo yvalo olisi kyll kova juttu. En en pelk pime niin paljon kuin ennen, voi johtua siit ett on jnyt kauhuleffojen katsominen niin paljon vhemmlle. Mutta voisi hommata vastaisuuden varalle. Kesll on kyll sen verran valoisammat yt ett verhojen avaaminen auttaa.
Nkeek kukaan teist ihmissuhdepainajaisia? Vaikka ett riitelee myrkyissti poikaystvn kanssa tms? Niist on tullut mulle aika yleinen ongelma, ja herttyn on pakko varmistaa ett toinen ei ole suuttunut mistn tai lhtenyt pois vierest. Joskus on tullut kiukkuista murinaa takaisin kun olen alkanut yll tkkimn ett "ethn oo menossa mihinkn?":D

Nuubialainen Prinsessa

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #53 : 29.05.09 - klo:01:06 »

Ai DarkAngel. No, enps ois tajunnut. Heh:)

Nuo ihmissuhdepainajaiset on kyll tosi rsyttvi.
Kun nkee jotain sellaista,
niin on herttyn itse niin pahalla pll,
ettei paljon naurata..

On ensin levttv hetken aikaa,
ennenkuin pahatuuli katoaa ja tajuaa, ett se olikin vain unta..
ja vasta sen jlkeen voi nauraa omalle tyhmyydelleen, hih.

Lapsissa asuu rakkaus.

Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieni ystvin."

theevilone

• Yleisvalvoja
  • Kokenut
  • Viestej: 161
    • Profiili
« Vastaus #54 : 01.06.09 - klo:22:18 »
Nkeek kukaan teist ihmissuhdepainajaisia?

Viimeksi viimeyn lapsuudenystvn kanssa menneist vleist... Tai hnest aika monestikin, kait pitisi ottaa rohkeasti yhteytt ja puhua asiat halki kun se nytt niin vaivaavan. Vaikka hn sen alotti - vai lopetti - voin min sen lopettaa / sit jatkaa? :P
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Nuubialainen Prinsessa

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #55 : 05.06.09 - klo:19:47 »
Nkeek kukaan teist ihmissuhdepainajaisia?

Viimeksi viimeyn lapsuudenystvn kanssa menneist vleist... Tai hnest aika monestikin, kait pitisi ottaa rohkeasti yhteytt ja puhua asiat halki kun se nytt niin vaivaavan. Vaikka hn sen alotti - vai lopetti - voin min sen lopettaa / sit jatkaa? :P

Kenties ystvsikin muistelee ystvyyttnne? Oveen koputtavalle avataan :D

Nin viimeyn hyvin levotonta unta. Se liittyi erseen ystvni, enk voi siit puhua kenellekn.
Jin vain miettimn, miksi uni tuntui jotenkin merkitykselliselt ja olen pohtinut unta koko pivn.
Unet taitavat tosiaankin olla kurkistus omaan sielunmaisemaan. Ne saattavat kertovat kaikenlaisia tukahdettuja asioita,
joita ei haluaisi hereill ollessa ajatella laisinkaan.

Noh, jokatapauksessa mieltni vaivaa tuo uneni ystv.
Olikohan kyseess vain mieleni esiintuoma levoton uni,
vai sittenkin jotain muuta?
Ei voi tiet...

Edith: kyseess ei sitten ollut mikn eroottinen uni. Tunnepitoinen monin tavoin ja sekava, mutta ei sellainen..;)
Luettuani uudestaan, tajusin tuon kirjoitukseni olevan tulkittavissa monintavoin :D
« Viimeksi muokattu: 05.06.09 - klo:19:59 kirjoittanut Nuubialainen Prinsessa »
Lapsissa asuu rakkaus.

Copyright © 2000 Juplin.net. All Rights Reserved. Design by Juplin.