Kauhuleffat

Aloittaja Nefertiti, 17.08.07 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

piparMinttu

Sweeney Toddia voin kyllä suositella, mutta itse on kyllä luokittelisi sitä kauhuleffaksi :D. Okei, siinä on paljonpaljonpaljon verta jne. mutta.. ei se pelottava tai muutenkaan 'kauhuleffa' tyylinen mielestäni ollut. Mutta siis, Tim Burtonin leffat on kyllä ihan omanlaisiaan ja niin oli tämäkin. Ja jos musikaallisuutta pelkää niin turhaan, itse ainakin ihastuin kappaleisiin älyttömästi ja oli soundtrackkin pakko hankkia :D Depp laulaa hyvin ja laulut ovat hauskoja (jotkut) ja tosi hyviä! Tämäkin on tietty ihan mielipidekysymys, mutta itse ainakin suosittelen Sweeney Toddia kaikille. Ja hei, missä leffassa on SEKÄ Johnny Depp, ETTÄ Alan Rickman :D.

Kauhuleffat on kyllä ihania (ehkä hieman väärä sana). Tosi monet leffat on tylsiä ja ehkä huonoja sen takia, ettei ne herätä minkäänlaisia tunteita, mutta sitä pelkoa ei onneksi kauhuleffoissa yleensä ole. Jo se kun DVD:n takana lukee 'kauhuelokuva' saa aikaan tietynlaisen odotuksen leffaa katsoessa, että "milloin ja mitä tapahtuu pian?".

Tykkäättekö enemmän säikättelykauhuista (kaapista tai nurkantakaa tms. loikkaa yhtäkkiä joku kaamea monsteri) vai ns. hiljaisesta kauhusta (mystinen hahmo seisoo pimeässä käytävässä tms.), jota esiintyy enimmäkseen juuri japainlaisissa kauhuleffoissa, kuten kauna? En nyt ihan osaa selittää mitä näillä tarkoitan, varsinkin tuon hiljaisen kauhun selittäminen on tosi hankalaa :P. Niissä leffoissa ei välttämättä ole kauheasti sellaisia äkkinäisiä säikäyttämiskohtia, vaan koko leffassa on tietynlainen pahaenteinen tunnelma ja kauhut tulevat mystisistä puhelinsoitosta ja hahmoista vaeltamassa ympäriinsä. Toki näitäkin voi säikähtää kun yhtäkkiä päähenkilön takana käytävällä kävelee hitaasti tyttö pitkät mustat hiukset silmillä, mutta se ei kuitenkaan ole siinä se perimmäinen tarkoitus.

ÄH, ei tosta selityksestä oikein nyt tullut mitään. Mutta itse pidän ehkä enemmän 'hiljaisesta kauhusta' koska se on pitkäkestoista ja siinä tulee ihan vainoharhaiseksi ja se on oikeasti pelottavaa 8D. Onhan säikäytyskohtauksetkin pelottavia, mutta lähinnä vain lyhyen hetken.

Nefertiti

Hiljainen kauhu? Tarkoittanet kaiketi psykologista kauhua. Korjaa jos oon väärässä.
Mä tykkään enemmän just tuosta "hiljaisesta" kauhusta, kun noi splatterit ja slasherit ei jaksa kiinostaa tippaakaan, jus sen juonettomuuden takia. Mun mielestä se ei ole kunnon juoni, että tehdään laumasta nuoria tai vanhoja ihmisistä fileitä.

Nyt olen löytänyt katsottavakseni kasan hammerin loistavia klassikko leffoja. Eivät kylläkään ole pelottavia, mutta viihdyttäviä. Sitä paitsi Christopher Lee on niissä parhaimmillaan ja niin komeana ilmestyksenä että niitä kattoo jo ihan sen takia.
Joskus pitäs varmaan hommata Psykot(alkuperäiset ei niitä typeriä remakeja) katsottavakseen ja vähän muutakin Hitchcockin tuotantoa. Hitchcockin, jos kenen leffat ovat juuri sitä "hiljaista" kauhua ja jännitystä ja samalla vähän dekkariakin. Suosittelen.
Myös Edgar Allan Poen teoksista tehtyjä fimatisointeja olisi kiva nähdä, koska kirjoina ne on ahdistavia ja siksi myös pelottaviakin. En sovellu herkkähermoisille ne opukset.
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Floora

Itsekin pidän enemmän hermoja kutkuttavasta kauhusta joka porautuu tajuntaan kuin sellaisesta äklötyksen tai iljetyksen tuomasta mitä splatterit tarjoavat. Splattereita on vain tällaisena hermoheikkinä helpompi katsoa kun tietää mitä on tulossa.
Strange but not twisted

piparMinttu

Lainaus käyttäjältä: Nefertiti - 20.05.08 - klo:21:26
Hiljainen kauhu? Tarkoittanet kaiketi psykologista kauhua. Korjaa jos oon väärässä.

Joo! Justiinsa tuota mä tarkotin 8D; mistä ihmeestä mä sen hiljasen siihen vedin. Psykolgista kauhua kyllä tarkoitin, anteeksi sekoiluni.

Mina

Eipä tuo mtn, sanat hakusessa itse kullakin aina välillä :) Itse olen erittäin suuri psykologisen kauhun ystävä, mutta myös ns. pelotusleffat toimivat :) Siis lähinnä viihteenä, usein avokin kanssa katsellaan jtn kauhuleffaa tyyliin "Ai! Tuossa piti pelästyä" :D Liftari oli aika karmea ekalla kerralla, pelästyin kokoajan, mutta pelästysleffat eivät ole kauhean pitkäikäisiä. Sarjamurhaajaleffat (Friday the Thirteenth mm.) ovat hauskoja koska tykkään katsoa että miten kukakin kuolee, esim. Jason X leffassa kun Jason heitti yhden tyypin johonkin ihme poranterän näköiseen juttuun ja ukko sitten pyöri siitä "poranterän" juureen terä mahasta törröttäen :D Hienoa :D
If only I had a heart it would break - Oh sure

Killahead

The Thing on mun mielest tosi hyvä kauhuleffa.
Kun on korviaan myöten kusessa on parempi pitää suunsa kiinni.

azn

no mua edelleen pelottaa nightmare on elmstreet, nimenomaan se ensimmäinen osa.. vaikka oon nähny tän jo varmaan 20 kertaa, on se silti pelottava =)
ne jatko-osat onkin sitten täyttä p**kaa =D

Nefertiti

Lainaus käyttäjältä: azn - 15.10.08 - klo:21:42
no mua edelleen pelottaa nightmare on elmstreet, nimenomaan se ensimmäinen osa.. vaikka oon nähny tän jo varmaan 20 kertaa, on se silti pelottava =)
ne jatko-osat onkin sitten täyttä p**kaa =D

Mua tuo ei pelota pätkääkään. Nimimerkki nukahdin kesken leffan. :D
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Floora

Itseäni kiinnostaisi nähdä tämä kauhuleffaksi kategorisoitu Sauna-elokuva. En usko että se on kauhua sanan varsinaisessa merkityksessä vaan pikemmin kauhistuttava, siksi se kait kiehtoo.. mikähän siinäkin on että kaikki kauhistuttava kiehtoo ja kauhun saralla kaikki realistiset tarinat ahdistavat ja kiehtovat enemmän kuin paranormaalit tai kauhuskifit?
Strange but not twisted

Mina

Varmaan sen takia, että esim. 28 päivää myöhemmin voisi oikeastikin tapahtua. Mitä pelättävää on jossain jatkuvasti henkiinheräävässä sarjamurhaajassa jota et saa hengiltä, kun tiedät että sellaista ei voi oikeasti olla? Ei mitään.. Sama Alien VS Predator: Requiem ja miksei myös ykkösosa, en näe mitään kauhistavaa siinä että avaruusmörkö yhtäkkiä nappaisi minut, ja jos nappaisi, so what? Siinä kuolisi aika nopeasti, ei ehtisi pelätä että mitä tapahtuu..
If only I had a heart it would break - Oh sure

nukka_

Lainaus käyttäjältä: azn - 15.10.08 - klo:21:42
no mua edelleen pelottaa nightmare on elmstreet, nimenomaan se ensimmäinen osa.. vaikka oon nähny tän jo varmaan 20 kertaa, on se silti pelottava =)
ne jatko-osat onkin sitten täyttä p**kaa =D


Itse olen aivan hulluna Freddy Kruegeriin!!! Julistekin löytyy makkarin seinästä :) Mielestäni ykkönen on paras, mutta en nyt kaikkia jatko-osia niin huonoiksi menisi haukkumaan. Freddy vs. Jason taasen oli melko huono. Jatko-osissa jotenkin ärsyttää Freddyn "persoonan" muuttuminen. Ykkösessä ja kakkosessa se oli aivan erinlainen mitä tulevissa jatko-osissa. Eli siis Freddy oli sellainen "salamyhkäisempi" ykkösessä ja kakkosessa.

Juplin

Lainaus käyttäjältä: Floora - 16.10.08 - klo:10:56
Itseäni kiinnostaisi nähdä tämä kauhuleffaksi kategorisoitu Sauna-elokuva. En usko että se on kauhua sanan varsinaisessa merkityksessä vaan pikemmin kauhistuttava, siksi se kait kiehtoo.. mikähän siinäkin on että kaikki kauhistuttava kiehtoo ja kauhun saralla kaikki realistiset tarinat ahdistavat ja kiehtovat enemmän kuin paranormaalit tai kauhuskifit?
Kävin katsomassa Saunan kaverini kanssa joka tuli vierailemaan luonani toiselta paikkakunnalta viime viikonloppuna. En tiennyt leffasta oikeastaan mitään. En muuta kuin, että pääroolissa on Ville Virtanen, ja olin nähnyt elokuvan kansikuvan. Tiesin että se liittyy isonvihan jälkeiseen aikaan, ja että siinä on sauna missä pestään synnit pois. En edes tiennyt, että kyseessä on kauhuelokuva. Kuvittelin että kyseessä on draama tai jokin muu ajan kuvaus. Lähdin sen katsomaan, koska kaverini sitä ehdotti, ja ajattelin että mikäs siinä.

Vasta hieman ennen leffan puoliväliä tajusin, että tässähän on jotain yliluonnollista, hetkeä sen jälkeen ymmärsin että kyseessä onkin suomalainen kauhuelokuva. En muista koskaan ennen nähneeni suomalaista kauhuelokuvaa. Yllätys oli positiivinen, ja kiinnostuin leffasta entistä enemmän, vaikka se kiinnosti paljon jo heti rajun alun jälkeen.

Leffa oli loistava, pelottava ja ajatuksia herättävä. Juoni punottiin kasaan hienosti, ja se piti otteessaan loppuun saakka. Se oli myös omalla tavallaan psykologinen, eikä kaikkia ratkaisuja suoraan kerrottu, vaan ne jätettiin katsojan oman mielikuvituksen varaan pohdittavaksi. Leffasta ei voi paljoa kertoa, paljastamatta juonesta liikaa, mutta se todellakin kannattaa katsoa.
Elämä ei ole mustavalkoista, vaikka Juplin.net olisikin.

Julle

Onkos muut kattonu tuota Saunaa? Ite eilen katoin hallituksen(eli vaimoke) kanssa, ja kyllä oli positiivinen yllätys! Siinä on kyllä oikeasti leffa jota voin suositella kaikille jotka ovat miettineet kyseisen rainan katsomista! Oli ehkä välillä vähän turhan tyhjän oloinen, mutta ehkäpä se oli tarkoituskin? Jos vielä pitäs pisteyttää 1-5, niin jykevästi 4+! Kiitos. :)
Kari Tapio on Äijä!

Nami

Lainaus käyttäjältä: Nefertiti - 07.03.08 - klo:23:45
Tuli tänään katsottua 1408 ja täytyy sanoa, että oli aika hyvä leffa. En välttämättä katsoisi sitä, jos avokkini olisi lähödössä jonnekin ja jäisin yöksi yksin, sillä mielikuvitukseni laukkaisi sitten vähän turhakin tehokkaasti.
Ja mikäli leffan extroihin on uskominen, pohjautuu leffan kässäri, Stephen Kingin kirjoihin. Tunnelman perusteella uskoisin sen pitävän paikkansa.

Joo, kyseinen leffa perustuu Kingin novelliin. Luin yhden kokoelman josta kyseinen teksti löytyi, novellina se on äärimmäisen hämärää tekstiä. Luultavasti toimii paremmin valkokankaalla, haluan itsekin kyseisen pätkän vilkaista.
Kokoelmasta löytyi myös Kingin Riding the bullet, joka taas toimi paremmin novellina. Suosittelen kuitenkin kaikkia King-faneja vilkaisemaan. Ihan katsomisen arvoinen.

Mina

Kyseinen leffa löytyy nyt tuolta PS3'sen uumenista, ehkä vielä iltapäivällä saatais avokin kanssa katottua se :)
If only I had a heart it would break - Oh sure