Tänään on sunnuntai 05. joulukuuta 2021
Nimipäivää viettää Selma

Kirjoittaja Aihe: Kirjotelmia koulusta ja koulukiusaamisesta  (Luettu 7949 kertaa)

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Viestej: 2101
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
Kirjotelmia koulusta ja koulukiusaamisesta
« : 10.09.07 - klo:00:50 »
Tmn tarinan kirjoittamista inspiroitti omat kouluaikaiset kokemukset ja tuntemukset, sek Tommi Lntisen iki ihana kappale, Syvlle Sydmeen Sattuu.
Ei mua ihan noin pahasti kiusattu, mutta melkein. Enemmn kai se satutti, ett mua haukuttiin ja ett mut jtettiin kaiken kivan ulkopuolelle. Kivalla, meinaan kaikkee, mit kaveriporukoissa tehdn.
Ehkp m siks sain vhn liiankin vilkkaan mielikuvituksen, sill ei mulla montaa hyv ystv ollu ja monesti olin sitten itsekseni, joten mielikuivtus psi ainakin kehittymn.
Hassua, vaikka toivoinkin, ett tapahtuis jotain kamalaa, niin ettei olis tarttenut menn kouluun, niin en m silti koskaan edes miettinyt itsaria tai jos ajattelin, niin tuumin kai, ett se olis vaa pelkuruutta, eik edes oikein lheisi kohtaan.
M olen tavallaan pyyhkiny koko kouluajan mielestni, mutta ajoittain mieleen nousee niitkin muistoja, joita en halua en muistaa.

Thn voi kirjoitella ajatelmia, tarinoita, runoja ja mit vaan, mit mkoulusta ja kiusaamisesta tulee mieleen.

M en halua menn kouluun

iti, en tahdo menn kouluun, iti saan aina olla yksin
Ei kukaan musta vlit, saan aina yksin leikki.
iti, miks toiset vaan kiusaa?

Aamu valkeni taas ja kouluun olisi lhdettv, mutta kun ei huvita, niin ei huvita. Piv olisi taas aivan samanlainen kuin muutkin. Samat haukut, potkut ja kiusanteot, samat kiusaajat ja opettajat jotka katsovat vierest, mutta eivt osaa puuttua.
Voi eik t voi loppua, ajattelen. Miksi juuri min, enk voisi vain nukkua pois ettei tarttis menn en kouluun. M en en jaksa, m en mee tnn kouluun sanon, mutta lopulta mun on luovutettava ja lhdettv kouluun piinattavaksi.

Matkalla toivon, ett jisin auton alle tai tapahtuisi jotain, joka ests mua menemst kouluun. Mutta mitn ei tapahdu ja pian olen koulun pihalla. Seison yksin ja odotan, ett kellot soisivat tunnin alkamisen merkiksi. Yritn pysy huomaamattomana, etteivt ne huomaa mua ja aloita heti aamusta haukkumista ja tnimist.
Ne huomaa mut, kun kello soi ja alan hitaasti laahustaa kohti ovea. Mun eteen tyntyy jalka ja m kompastun ja lennn rhmlleni maahan. Tunnen kuinka kaikki tuijottaa mua ja kuulen kuinka mulle nauretaan. Pidttelen itkua ja nousen yls ja olen kuin mitn ei olisikaan tapahtunut.

M laahustan hitaasti luokan eteen ja viimeisen luokkaan ja painun kauimmaiseen pulpettiin mahdollisimman etlle muista. Tunnilla en viittaa, enk osallistu lainkaan, en vaikka maikka yrittkin pakottaa mua. Tiedn, ett vastasinpa mit tahansa, saan osakseni ivahuutoja ja naurua.
Jokainen tunti on kidutusta ja jokainen hetki pelkk piinaa, joka helpottaa kun psen kotiin, mutta tuntuu piv pivlt pahemmalta, kun tiedn joutuvani tuohon julmaan leikkiin, jossa min olen se, jota potkitaan. Viimein piv pttyy ja psen lhtemn kotiin ja yh toivon, ett tapahtuisi jotakin, joka estisi mua menemst kouluun huomenna.

Voi kuinka koskee. Kelle sen kertoisin. Syvlle sydmeen sattuu.

Illalla mietin miten voisin jd kotiin, ettei tarttis taas menn kouluun. Voisinhan teeskennell olevani kipe, olisinpa edes yhden pivn rauhassa kiusaajiltani. Joten aamulla valitan huonoa oloa, mutta iti ei usko. En osaa valehdella ja se nkee mun lpi, mutta miksi se ei huomaa, ett m krsin.

Kampean itseni yls ja laahustan keittin aamiaiselle, mutta en sy sill ei ole nlk. iti mulla on paha olla, etk s ne miten muhun koskee? Ajattelen, mutta en uskalla sanoa, sill ei se auta. Kiusaajat saavat vain jlkkri ja sitten ne kostavat mulle ja kiusaavat entist enemmn.
Sit en kestis, joten olen hiljaa ja yritn kest kaiken, vaikka se onkin niin pirun vaikeeta. Apeana raahustan taas kohti koulua ja toivon ties kuinka monennen kerran ihmett, joka pelastas mut kouluun menemiselt. Mutta kuten aina mitn ei tapahdu ja olen taas koulun pihalla. Yksin.

Kaikki etenee taas niin kuin ennenkin ja taas mut kampataan, mutta tll kertaa lyn pni lujasti asfalttiin. Kaikki pyrii silmiss, enk m pse yls. Kuulen taas ivanaurun korvissani ja tunnen tuijotuksen, mutta en liiku. Porukka kerntyy ringiksi mun ymprille ja llltt jotain mist en saa selv. Tunnen kun joku potkaisee mua kylkeen, se sattuu, mutta en jaksa vlitt, en en. kki kaikki hiljenee ja kuulen askeleet, jotka lhestyvt. Opettajan terv ni kskee oppilaita hajaantumaan. Kun oppilaat vistyvt mun ymprilt, hn huomaa, ett makaan maassa. Opettaja sikht ja kskee jotakuta hakemaan apua.
Opettaja kumartuu mun puoleen ja se kysyy jotain, mutta en jaksa vastata. Yritn sanoa jotakin, mutta en pysty. Suljen silmni ja kaikki menee pimeksi. En her en, en milloinkaan ja olen vapaa, vapaa tst kaikesta. Lennn jonnekin, miss mua ei en kiusata.

Kiusaajat elvt tm tunnollaan, mutta psivt silti kuin koirat verjst, ei tuomiota, kun olivat alaikisi. Mutta min en vlit sill olen pssyt irti heidn otteestaan ja olen nyt vapaa ja onnellinen.

Voi kuinka koskee. Toiset ei ymmrr. Syvlle sydmeen sattuu
« Viimeksi muokattu: 10.10.08 - klo:21:51 kirjoittanut Nefertiti »
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit psi tyynylleni pni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Viestej: 2101
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
Vs: Kirjotelmia koulusta ja koulukiusaamisesta
« Vastaus #1 : 10.10.08 - klo:11:35 »
Kukaan ei halua nhd.

Ystv, knt selkns, ei halua nhd.
- Ei minun ystvni kiusata.
Hpe

Opettaja sulkee silmns, hn ei halua tiet.
- Ei minun luokallani kiusata. Ei koskaan.
Pelkoa

Rehtori sulkee silmns, hn torjuu.
- Minun koulussani ei esiinny kiusaamista. Ei koskaan.
Epuskoa.

Vanhemmat, sulkevat silmns, sill he eivt usko.
- Ei minun lapseni kiusaa. Ei ikin.
Kielto.

Kiusattu haluaa sulkea silmns, knt selkns kiusaajille.
Mutta hn ei pysty, ei milloinkaan. Syvt arvet jvt hnen sieluunsa.
Tuskaa.

Tss yksi runonptk, jonka olen joskus kirjoittanut ja ko runo tai oikeammin ajatelma lytyy mys Rakkausrunot.fi:st.
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit psi tyynylleni pni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Copyright © 2000 Juplin.net. All Rights Reserved. Design by Juplin.