Vapaa-aika

Aloittaja Floora, 28.08.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

Floora

Mitäs puuhailette vapaa-aikananne? Harrastatteko jotakin vai onko arki niin kiireistä ettei kerkeä oikein edes hengähtää.

Itse olen aloittanut piirtämisen "uudestaan" ja varsinkin ihmisen anatomia on sellainen joka kiehtoo ja jota harjoittelen paljon. Suunnittelen myös omaa tatuointiani.. suunnitellut jo viimeisen vuoden ajan kohta =/ yli-itsekriittisen perfektionistin projekti!

Muuten lähinnä lojun ja katselen telkkaria mikä on aika harmittavaa. Jos mies on kotona haluaa hän pitkän työpäivän jälkeen vain ottaa rennosti ja katsoa telkkaa, jolloin ei oikein muutakaan voi tehdä ellei nyt juuri silloin jaksa lähteä kahvittelemaan kavereiden kanssa. Voisihan sitä piirtää tai lukea mutta ei aina huvita. Ärsyttää kun sen telkan pitää tosiaan olla päällä jatkuvasti. Musiikkilaitteetkin ovat samassa elektroniikkasyssyssä niin ei voi kuunnella musiikkiakaan ilman kuulokkeita, joita en luonnollisestikaan ole saanut aikaiseksi.

Välillä käymme naapurikuppilassa pelaamassa biljardia mutta sekään ei loppujen lopuksi ole kovinkaan halpaa edes jaettuna.
Strange but not twisted

Mina

Minäpä sitten taas vapaa-aikanani lähinnä luen, katselen leffoja/telkkaa, leikin tietokoneella (eli en oikeastaan tee mtn, kunhan kuuntelen musiikkia surfatessani netissä :D), silittelen miisua.. Viikonloppuna (jos on varaa) lähden "kotiin" ja menen ratsastamaan, se on muuten erittäin hauska harrastus.. Eipä sitten kai muuta, jotenkin tuntuu että on hiukan köyhä elämä.. Varsinkin nyt kun konekin on taas jälleen kerran huollonkin jälkeen sekaisin eikä sitä oikeen voi käyttää kun mikään ei toimi kunnolla. Perkele.. Sori offtopic
If only I had a heart it would break - Oh sure

Nemesis

#2
Noo... en harrasta mitään vaikka olenkin jo pitkän aikaa harkinnut jonkin harrastuksen aloittamista. Siitä ei vaan tunnu tulevan mitään kun en osaa päättää mitä haluaisin harrastaa ja sitten jos jonkun päätöksen teenkin niin se vaan jotenkin jää.

Lähinnä vapaa-aika menee kavereiden kanssa touhuillessa mitä merkillisempien puuhien parissa ja tietysti koneella istuessa. ;) Koneella ollessani kirjoittelen omituisia sepustuksia, surffailen netissä ja väsään kaiken maailman videoita windows movie makerilla. Tykkään piirtää, lukea ja katsoa telkkaria mutta yleensä se tietokone vie kaikesta voiton vaikka olisikin jotain tärkeämpääkin tekemistä. Elokuvissa tulee käytyä myös aika paljon ja musiikkia tietysti kuuntelen sekä pelaan videopelejä. Jälkimmäinen ei tosin juuri nyt onnistu, sillä pleikkari lähti menemään siskon mukana.

Ulkoilemisesta voisin sanoa että pyöräilen (ainakin kesällä) ja talvisin taas tykkään hiihtää jos vaan tulisi lunta. :)

Julle

Suurin osa vapaa-ajasta tulee vietettyä kihlattuni kans reenikämpällä ja muun bändin jäsenten kans tottakai reenaamassa, ja säveltämäsä uusia biisejä. :) Ja jos ei satu oleen kitara kourassa, nii silloin on jotain aivan muuta. Eli kirja! Kirjoja luen suht paljon tai miten sen ny ottaa. Joskus, kun tuntuu siltä ettei jaksa lukea, nii nappaan Cannibal corpsen soimaan, ja rentoudun. :)
Kari Tapio on Äijä!

jänkkis

tänään satun olee kipee joten on aikaa istuu koneella mut yleensä arki on aika kiireistä. silloin kun on aikaa vien koiraa ulos käyn ratsastamassa tai käyn hiekkamontulla harjoittelemassa ampumista.

theevilone

#5
Vapaa-aika. Kovin iskunkestävä sana. Miten te määrittelette vapaa-ajan? Eikö ihmisen aika ole vapaata koko ajan, vai onko sitä olemassakaan? Aika jännä jos yleiset määritelmät voittavat (että vapaa-aika on työ-, koulu-, armeija- sunmuutommone-ajan ulkopuolella. Eikö meidän kuitenkin pitäisi koettaa tehdä elämäämme sellaiseksi ettei tarvitsisi miettiä mitä tekee vapaa-ajalla. Silloin aika yleisesti koostuisi eri osista: työ, uni, harrastukset, koulu, jne. Joka tapauksessa vastaus kysymykseen tulee tässä:

Elämäni vapaa-aika
Katson, että vapaata aikaa elämässäni olisi runsaasti tarjolla jos! En murehtisi, ajattelisi tai stressaisi asioista, tilanteista ja ihmisistä niin paljoa. Nyt minun aikani sekä työ- että eityöaikana kuluu muiden virikkeiden, kuten askartelun (joo voi kuulostaa lapsimaiselta, mutta kokeilkaa itse), kirjojen lukemisen ja itseopiskelun, tietokoneiden ja kaiken muun tekemisen kanssa sillä, että ajattelen, mietin, pohdin ja murehdin. Ajattelen muita ihmisiä, itseäni, ihmissuhteita, päivittäisiä tilanteita; olisinko voinut sanoa nuin, olisiko pitänyt sanoa ehkä näin. Entäs toisella tavalla? Miten hän ottaa lauseet, sanat ja merkitykset, entä eleet? Kuinka voisin oppia tulkitsemaan ihmisiä paremmin, entä näyttämään selkeämmin itseäni. Vaikka nickini antaa muusta viitettä, olen oikeasti hyvin kiltti. ;) Tietyissä tilantessa tarvitsisin ns. pokerinaamaa, miten luon itselleni sellaisen? Kysymykset ja pohdinnat valtaavat aivoni häiriten muuta tekemistäni. Nukkumaanmenessänikin viimeiset mietteet ovat tällaisia. Eli siis pitäisi opetella niistä irti, mutta... miten? :) Jokaisella on varmasti ajatuksia, murheita, ilojakin ja muuta, mutta silloin kun ne täyttävät pään, miten ne voisi valuttaa pois etteivät ne tippuessaan revi itseä mukanaan?
Koen vapaaksi ajakseni ajan jolloin en mieti kaikkea - uusia ja tietysti samoja kerrasta toiseen - ainakaan niin pinnalla, että se vaikuttaisi tekemisiini. Silloin olen yleensä keskittänyt pääni tekemään jotain ihan muuta, kuten vaativaa työtä. Silloin ei ole aika miettiä "omia asioita". Sitä on minun sekä vapaa- että ei-vapaa-aika. ;)
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Nuubialainen Prinsessa



Niin vapaa-aika.. onhan se hieman liukuva käsite kun voihan työssäoloaikakin olla mieluisaa, mutta siitä ei koskaan puhuta vapaa-aikana. Miusta vapaa-aika on sellaista omaa aikaa, jolloin saa koko ajan itselleen jollain tapaa.

Olla ajattelematta mitään tai ketään.. no se on kyllä vaikeaa :) Kumpa voisikin kytkeä päänupista tuon osa-alueen offille välillä. Oletko kokeillut jotain sellaista puuhaa, joka vie ajatukset täysin pois kaikesta muusta? Sellaista tekemistä, missä ei voi ajatella mitään muuta kuin sitä puuhaa jota on tekemässä. Miulla niin tapahtuu ainakin kirjoittaessani..se voidaan varmaan ainakin lukea vapaa-ajaksi =)

Ymmärrän miltä sinusta tuntuu, sillä itsekin murehdin yleensä paljon kaikenlaista mikä liittyy toisiin ihmisiin. Asiaa ei yhtään auta, jos vaistoaa herkästi toisten tunteet ja tekojen motiivit. Tai ainakin kuvittelee vaistoavansa :(




Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Mina

Vähän offtopicia, mutta..  mua on itseäni aina ärsyttäny tollaset ihmiset jotka stressaa muusta maailmasta etc kauheesti. Tottakai muut ihmiset pitää ottaa huomioon, mutta.. esim. jos olen tapellut avokin kanssa niin pystyn silti nukkumaan hyvin, se ei unia häiritse, muuta toimintaa kylläkin saattaa. Kannattaisi kokeilla ratsastusta, siinä ei oikeen voi miettiä muuta kuin sitä mitä on tekemässä ettei satu vahinkoja :)
If only I had a heart it would break - Oh sure

theevilone

Lainaus käyttäjältä: Mina - 15.12.07 - klo:11:35
Vähän offtopicia, mutta..  mua on itseäni aina ärsyttäny tollaset ihmiset jotka stressaa muusta maailmasta etc kauheesti.
Tollaset. Kovin negatiivista. ;-)

Lainaus käyttäjältä: Mina - 15.12.07 - klo:11:35
Tottakai muut ihmiset pitää ottaa huomioon, mutta..
Tietysti pitää, mutta... Mutta pilaa monesti kaiken. On melkein aivan sama mitä ennen on sanonut, vakuuttanut, luvannut, jne. jos sen jälkeen tulee mutta... Oletko ajatellut tätä? Viet pohjaa sanoiltasi. Tässä tilanteessa joku voisi sanoa sinua melkein välinpitämättömäksi. En minä sano, mutta joku voisi. ;) Kyllä, teen sitä itsekin (plaplapla, mutta...). Kyllä, hyvinkin monesti, mutta. Joissain tilanteissa ei ole vain yksinkertaisesti sanoilla tai lausemuodoilla tai millään mitään väliä oikeasti, kunhan sanoo sen jotenkin. Toisinaan en ajattele sen kummemmin mitä kirjoitan tai sanon, toisinaan sitten teen sitä aivan liiankin tietoisesti. Se on hauskaa. Katsoa ja huomata, että kovin harva ihminen tajuaa mitä kuulee tai lukee.

Lainaus käyttäjältä: Mina - 15.12.07 - klo:11:35
... esim. jos olen tapellut avokin kanssa niin pystyn silti nukkumaan hyvin, se ei unia häiritse, muuta toimintaa kylläkin saattaa.
Se on hyvä silti, että Sinä itse tunnet näin ja voit olla turhia mietiskelemättä. Todella on monia asioita, joita itsekin vatvon turhaan ja tiedän ja tajuan sen. En vain ole vielä sisäistänyt sitä. Kuitenkin yleisesti ottaen pidän siitä että kykenen olemaan empaatiinen ja tuntemaan erilaisia tuntemuksia (en sano etteikö joku, joka ei "turhia mietiskelisi" voisi olla hyvinkin empaattinen, tietysti voi! Älkää ottako sillä.), itselleni se on tärkeää - jo parantumiseni kannalta. Toisaalta on hyvä jos on vähän tietynlaista kovuuttakin, ettei murru itse. Siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä, joillekin ehkä huvia.

Lainaus käyttäjältä: Mina - 15.12.07 - klo:11:35
Kannattaisi kokeilla ratsastusta, siinä ei oikeen voi miettiä muuta kuin sitä mitä on tekemässä ettei satu vahinkoja :)
Ratsastus. Voi kyllä. Se on toisaalta rentouttavaakin kun ei myllää ajatukset vaan keskittyy juurikin siihen mitä on tekemässä.
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Floora

#9
Lainaus käyttäjältä: theevilone - 06.11.07 - klo:14:14
Vapaa-aika. Kovin iskunkestävä sana. Miten te määrittelette vapaa-ajan? Eikö ihmisen aika ole vapaata koko ajan, vai onko sitä olemassakaan? Aika jännä jos yleiset määritelmät voittavat (että vapaa-aika on työ-, koulu-, armeija- sunmuutommone-ajan ulkopuolella. Eikö meidän kuitenkin pitäisi koettaa tehdä elämäämme sellaiseksi ettei tarvitsisi miettiä mitä tekee vapaa-ajalla. Silloin aika yleisesti koostuisi eri osista: työ, uni, harrastukset, koulu, jne.

Hmm.. tuossa on ponttia mutta toisaalta tässä miten itse näen asioita. Elämähän on täynnä valintoja, voit itse valita miten aikasi käytät ja voit itse määritellä ns vapautesi mutta esim. itselleni vapaus/vapaa-aika tarkoittaa vapautta itse päättää tekemisistäni tai oma aikani jonka uhraan vain itselleni jos niin mielin. Mikäli päättäisin elää vapaata aikaa jatkuvasti, tekisin töitä silloin kun tahdon sisällyttää sen aikaani tai kävisin koulua silloin kun mieleni tekkisi mutta kun todellisuus ei oikein toimi näin mutta jompaakumpaa olisi tehtävä jos mielii jotakin itselleen. Joten koska olen valinnut tämän työn, istun täällä 8-16 päivittäin en voi käyttää aikaani miten mielin sillä minulla on työn velvoitteet mutta teen sen mielelläni jotta oma aikani todella tuntuisi vapaalta :) Olen ollut joskus sossupummi enkä tahdo enää palata tuohon turhauttavaan toimettomuuden tilaan. Siispä omista valinnoistaan riippuen (jotka usein pohjautuu omiin periaatteisiin, mieltymyksiin, asenteisiin etc) jokaisella on tavalla tai toisella mahdollisuus itse vaikuttaa ja tällä tavalla määritellä oma vapaa-aikansa. Oma vapaa-aikani on se aika jolloin en työskentele, joskin olen sen verran onnekas että ajankäyttöni töissä on näinkin vapaata.

Edit: korjasin oman typon - theevilonei
Strange but not twisted

Mina

Kamala kun theevilone nyt rusikoi minua :D Olen huomannut kaikki mainitsemasi asiat, ja tiedän olevani joissain asioissa täysi paska ihmisenä ja usein se "ei sun ongelmat oo mitään mun ongelmiin verrattuna" mentaliteetti tulee esiin. Olen mielestäni pystynyt pitämään sen kuitenkin vain esillä omassa päässäni ja pohtinut asioita vain siellä. Kuuluisa mutta, onhan se aika rasittavaa kun avokki on 5h päivässä töissä ja valittaa että kauhean raskasta etc. useammankin kerran jopa äitini sanonut hänelle että menepäs kuule 8h tehtaaseen töihin tekemään niin paljon töitä kuin vain pystyy ja seisomaan koko aika. Ei se herkkua ole, pitäisi suhteuttaa.. nyt theevilone lopetetaan tämä oftopic ;) (ei pahalla)
If only I had a heart it would break - Oh sure

Loather

Keskiviikkoisin käyn partiossa, jossa ei oikeastaan tehdä muuta kuin pelataan pokeria, syödään karkkia ja jutellaan kavereiden kanssa :)  Torstaisin on ratsastus, lauantaina tokoon, sunnuntaina agilityyn. Muina päivinä löhöilen kotona tai lenkkeilen metsässä koiran kanssa. Jos olen nähnyt unen, alan kirjoittaa sitä erääseen vihkoon ja koetan sitten parhaani mukaan tulkita sen symboleja. Tietääkö kukaan, mitä auton pölykapseli voisi tarkoittaa?
No lyö sitä turpaan!

Floora

Lainaus käyttäjältä: Loather - 29.01.08 - klo:09:57
Tietääkö kukaan, mitä auton pölykapseli voisi tarkoittaa?

Onko se irti, irtoaako se vasta vai onko se lujasti paikallaan, onko siinä muhkuroita. Metallinen ympyrä, niin mikä on pölykapselin tehtävä? Mihin sitä voisi verrata?
Strange but not twisted

Loather

#13
Juu, tuo uni oli hiukkasen offtopic, joten poistin sen :)
No lyö sitä turpaan!

Mina

Eiköhän tuo ole jo offtopicia, voisi tehdä oman aiheensa unien tulkitsemisesta niille joita se kiinnostaa
If only I had a heart it would break - Oh sure