Lemmikki asiaa!

Aloittaja Julle, 28.08.07 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

Mina

Tänne toivoisin keskustelua aiheesta kissan päästäminen ulos.. Eli päästättekö/päästittekö kissanne ulos ilman valvontaa, vai valvonnan kanssa? Miksi, miksi ei? Omat horinat tähän perään sitte heti, eli meidän kissat ovat kaikki valjaissa ja vain valjaissa/murtovarmassa häkissä valvonnan alaisina ulkoilevia yksilöitä, yksi on arkuutensa vuoksi pelkästään sisäkissa. Valjaissa, koska kasvattaja sitä vaati ja oma järki kieltää päästämästä kissaa ulos valvomatta kun kuitenkin vilkasliikenteinen tie vieressä ja kettuja asustelee seudulla. Olen parin kissan päälle ajanut, autolla ja mopolla, enkä haluaisi samaa kohtaloa kenenkään kissalle. Kissat saattoivat selvitä hengissä, tai sitten eivät, koitin katsella ympärilleni, mopokolarissa kävi kyllä niin että tarvitsin itsekin hoitoa ja kissa oli kadonnut näköpiiristä, eli en sitä pahemmin etsinyt ja autolla kävin kanssa katsomassa, mutta en löytänyt puskatutkimuksista huolimatta. En kerinnyt kummassakaan tapauksessa väistämään kissaa, näin liian myöhään.

Ottaa suunnattomasti päähän ne ihmiset jotka päästävät kissansa ulos, koska "ne ovat niin fiksuja etteivät jää auton alle, kyllä ne osaavat pitää huolen itsestään, kissan täytyy saada olla vapaana" Katin villat, ei tarvitse! Kissa ei siitä kärsi sikälimikäli se on sisällä tai ulkoilee valjaissa. Enemmän markettinappulat niitä vahingoittavat. Omat lemmikit syö vain eläinkaupan kuivamuonaa, märkäruoka ostetaankin aina marketista, sillä ei ole terveydellisiä haittoja
If only I had a heart it would break - Oh sure

Floora

Itse en kannata kissan vapaana pitämistä koska kissa ei kuuluu osaksi Suomen luontoa. Se on kissan luonto tietenkin metsästää ja sillä on petoeläimen vaistot mutta se ei siltikään kuulu luontoon. Ei koirienkaan hyväksytä raatelevan jäniksiä pitkin kyliä. Toisekseen on tämä omistajan vastuu - oli kyseessä lemmikki kuin lemmikki - eli omistaja on vastuussa eläimen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Voin kertoa teille että monet, monet ja vielä kerran monet kissat kokevat pitkän ja varsin tuskallisen kuoleman auton alle jäätyään.

Ärsyttää ihmiset jotka jättävät eläimiään luonnon armoille. Kissat nyt tulevat yleensä takaisin niin kauan kuin niitä ruokkii mutta sitten on puistot täynnä noita rrrketin citykaneja..
Strange but not twisted

Julle

#32
Meillä on täälä nyt joku tuollane 2-3kk. kissan peniska, ja kyllä me jos sitä ulkona vapaana pidetään, mutta ei se sielä yksin oikeen viihdy, eli minä taikka emäntä yleensä ollaan kattomassa vähän perään, mutta kyllä se kohta osaa jo mennä ilman meitäki sielä, ku on aivan maukumassa ulko-ovella ulos pääsyä. :) Sitte tottakai pitäisin kyllä kattia jossain valjaissa, jos asuisin jossain kerrostalo/rivitalo asunnossa, mutta tämä on omakoti talo, niin on sen verran enemmän pihaa kuitenkin, että antaa pojan palloilla rauhassa, kunhan vaan pysyy pihalla. Eipä ole vielä kertaakaan kyllä mihinkään lähtenytkään, ja tuskin lähteekään.
Kari Tapio on Äijä!

Mina

Laita tiheetä aitaverkkoa ja senverta korkeeta ettei pääse.. :D Tai laita sille ulkouluhäkki pihalle? Väkisinkin pelottaa että joku otus sen sinun miisusi syö sieltä :(
If only I had a heart it would break - Oh sure

Mina

Jes, eli todennäköisesti huomenna tulee uusin perheenjäsen kotia :) Hän on anerytistinen viljakäärmeenpoikanen nimeltä Briza :)
If only I had a heart it would break - Oh sure

Floora

Oijoi :D Olen itsekin miettinyt viljakäärmeen tai gekon hankkimista (vuokraemäntä antoi luvan ottaa liskon tai käärmeen lemmikiksi). Olis kiva jos laittaisit vähän sen hoitamisesta ja kustannuksista omakohtasta kokemusta tänne :)
Strange but not twisted

Bam

Itse olen kyllä sitä mieltä, että kissat pitäisi pitää joko täysin sisäkissoina, tai sitten ulkoiluttaa valjaissa, ulkoiluhäkissä tai vaikka juoksuhihnassa. Kissa kuitenkin on eläin joka mieluilee itselleen isoakin reviiriä, varsinkin jos ei ole leikattu ja sattuu olemaan hyvin liikkuvainen yksilö. Siinä ei paljon paina jos sanoo, että lähimmälle autotielle on matkaa, koska aivan hyvin kissa voi kävellä sinne.
Sen lisäksi mikäli sitä matkaa tosiaan on paljon, tyyppi siis asuu niin sanotusti korvessa, on alueella myös muita eläimiä, kuten supeja, kettuja ja ilveksiä, jotka oikein mielellään haukkaavat kissan välipalaksi kun se oikein tarjottimella niille annetaan.

Valitettavasti, omat kissani ovat ulkokissoja, eli liikkuvat pihalla ilman valvontaa ja toinen mokoma on välillä useita päiviä poissa. Asiasta on kinattu äidin ja hänen ukkonsa kanssa koko kolme vuotta mitä kisut ovat meillä olleet, mutta heidän mielestään kissat kuuluvat ulos, eikä minulla ole asiaan sanan valtaa. Asiaan ei vaikuta ilmeisesti se, että 50m päässä kulkee autotie (no joo, sivutie) ja noin 500m päässä vitostie (!!), sekä alueella tiettävästi liikkuu ainakin supeja ja ilveksiä.
Itseäni tämä järjestely kyrsii pahemman kerran, varmaan jokainen kissan omistaja voi kuvitella miltä tuntuu kun lemmikki ei tulekaan kotiin kun sitä käyt huutelemassa, vieläpä jos misua ei näy moneen päivään.
Before you my life was like a moonless night.

Nuubialainen Prinsessa


Tuosta kissaaiheesta täytyy nyt vihastuttaa joitakin mukavia foorumilaisia..sillä itse olen kasvanut maatilalla, jossa kissat ovat eläneet vapaasti luonnossa ulkona kesät talvet..kissat pärjää mielestäni luonnossa kunhan ne saavat tarvittaessa tulla lämpimään syömään ja nukkumaan, ja niiden luonto kutsuu niitä vaeltamaan siellä vapaana ilman naruja ja pantoja..kaupunkialueelle en ottaisi kissaa jos sinne jostain syystä joutuisin muuttamaan, sillä kaupungissa ne aiheuttaisivat vapaana vain vahinkoa ja jäisivät helposti autonalle..
Itselläni oli kissa rivitalossa monta vuotta sitten ja jouduin lopettamaan sen kun kissaraasun pito kävi hankalaksi ensimmäisen tyttäreni synnyttyä. Talutin kissaa valjaissa, eikä se pitänyt siitä yhtään..enkä minäkään sen vuoksi..
Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka eivät raaski kissojaan luontoon omikseen laskea petojen ja autojen vuoksi. Eihän kaikki ole niin julmia niin kuin minä:)

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Mina

#38
Floora: Käärmeen hinnasta en osaa sanoa, sain sen suoraan kasvattajalta 20v synttärilahjaksi, faunaboksi (siis se ensimmäinen mihin tuon kokoisen käärmeen voi laittaa kun on niin pieni vielä) maksoi jtn 20e ellen ihan väärin muista, pieni vesikippo 10e ja Mörtti-Röpön elikkäs pohjamateriaalin hintaa en edes muista, yhteensä nämä kaikki taisivat tehdä jtn 36e, en tosiaankaan muista :D Käärme oli kuulemma värinsä takia suht arvokas. Ruokintaboksina toimii pienin faunaboksi, muistaakseni jtn 10e pintaan sekin, tällä hetkellä tosin lainassa kasvattajalta sellainen. Hiiren pinkit, eli ne ihan minihiiret mitä kärmes tällä hetkellä syö maksavat tuolta samalta kasvattajalta ostettuina 50cnt/pinkki, ja ajattelin kotona pitää aina sellaisen kuukauden varaston niitä, kun tuo nyt syö neljän päivän välein, mutta mitä hinnastoa tutkin, mielestäni ruoka on halpaa.

Hoitaminen on helppoa jossei pelkää ottaa käärmettä käteen, ensimmäinen reaktioni oli käden tempaisu nopeasti pois kun käärme tottakai sätkähti kosketusta kun on niin pieni vielä. Ei ne tarvitse muutakuin terraarioon/faunaan oikeanlaiset olosuhteet ja välillä ruokaa. Sain sellaiset ohjeet että matelijat.info sivusto on melkeinpä raamattu, että sieltä löytyy tietoa todella paljon ja jos ongelmia tulee, niin aina voi ottaa yhteyttä kasvattajaan. Käärmettä käsiteltäessä rauhalliset liikkeet ja nuin pientä käsiteltäessä lattiatasossa että jos käärme livahtaa näpeistä, niin ensimmäisenä ei tule sitä metrin tai yli pudotusta. Suuri oli ilo eilen kun Briza söi ekan kerran kotona :P Minä olen jostain syystä kauhea peto sille, aina kun näkee minut niin kauhee ns. hyökkäysasento ja varovaisuus päälle :P Eipä tuo pure eikä edes sähise, eikä purema kuulemma satu kun eihän kuristajakäärmeillä ole hampaita edes, eniten sitä vain pelästyy. Ruokinnan jälkeen käärmettä ei saa käsitellä paljoa, tänään ajattelin kyllä vähän pikkuista silitellä ettei ihan erakoidu ja että itse kanssa tottuu siihen käsittelyyn.

Onpas sekava selostus.. Juu, eli jos haluaa vielä jtn kysellä, niin feel free, vastailen tänne sitten, nyt ei muuta tule mieleen :)

Edit: Kyseltyäni vähän, sain selville että viljis on n. 100-120€ hinnaltaan, tuo anerytistinen voi olla jopa 250€ ^^'
If only I had a heart it would break - Oh sure