Tänään on keskiviikko 12. toukokuuta 2021
Nimipäivää viettää Lotta

Kirjoittaja Aihe: Elokuvien kliseet  (Luettu 25809 kertaa)

Nefertiti

  • Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • *****
  • Viestej: 2098
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
Elokuvien kliseet
« : 21.08.07 - klo:10:27 »
Eli tnne saa listata kaikkia leffoissa esiintyvi kliseit, jotka tuntuu toistuvan leffasta toiseen.
Miep laitan muutamia peruskliseit, jotka ainakin toistuu kauhuleffoissa.

1. Pakoon juostaan poikkeuksetta vrn suuntaan (umpikuja, ylkerta tms paikka mist ei varmasti pse pois)
2. Mukana on aina se yksi iso rintainen blodi, joka tulee kuitenkin lahdatuksi
3. Pakoon juostessa knnytn aina katsomaan, ett miss se psykopaattimonsteri nyt menee ja kompastutaan
4. Jos joku kskee jd paikoilleen odottamaan, niin sit ei totella, vaan lhdetn haauilemaan jonnekin ja joudutaan pulaan
5. Kaikkiin pimeisiin paikkoihin on pakko menn tutkimaan
6. Leffan pahis ei kuole koskaan vaan jatkaa jatko-osa jatko-osalta (mm. Nightmare on Elmstreet, Friday the 13th, Halloween)
7. Alakertaan on mentv katsomaan, jos kuuluu jotain nt ja pimess, vaikka pitisi soittaa apua pailkalle
8. Yleens joukko nuoria lhtee jonnekin lomailemaan ja yleens sinne miss kummittelee tai naapurissa asuu sekop
9. Kiljutaan paikallaan pahiksen/mosnterin/psykopaatin murhatessa kaveria, sen sijaan ett juoksisi hakemaan apua
10. Murhaaja/psykopaatti/monsteri tuntuu kuolevan vasta sitten, kun sit ammutaan phn/sydmeen/katkaistaan kaula tms

No niin jatkakaa te listk omia mit oottee huomanneet, ett leffoissa toistuu usein. :)
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit psi tyynylleni pni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Floora

  • Aktiivinen
  • ****
  • Viestej: 328
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #1 : 23.08.07 - klo:08:28 »
Miksi naiset on lhes aina kauheita tyhjpit elokuvissa? Kyselee tyhmi, saa ihme kiukkukohtauksia kesken kriittisen pakomatkan tai takaa-ajojahdin, tippuu, kompastuu, kmmilee ja tekee virheellisi(lue: tyhmi) johtoptksi kun on tehtv pikaisia ratkaisuja kun miehet taas ovat kylmpisi ja rationaalisia. Suorastaan v*tuttaa!

Katsoimme eilen Transporterin joka oli tynn nit esimerkkej! Sankarimme talosta tehdn rovio ja mit nainen tekee, kiljuu ja kiljuu ja empii ja jatkaa kiljumista. Tpr pelastus - tyhmt kysymykset ja kirsikkana kermaleivoksessa "palkitsen sinut nyt pelastamisestani" - haarat auki ja hommiin. Just.

Viikonloppuna tuli tm Harrison Fordin ja Anne Hechen thdittm romanttinen miklie Six Days Seven Nights, siin on kohtaus jossa pilottia on ammuttu mutta saavat kuitenkin koneen nousemaan. Nainen on taas hupsu hymyilev nainen kun mies tuskissaan, vertavuotavana ja lhell tajunsa menettmist ilmoittaa ett "kerron sinulle nyt jotain lentokoneista", mit nainen vastaa; "miksi?"... Niin miksi naiset ovat aina tyhjpit elokuvissa? Saako se miehet nyttmn sankarillisemmilta vai mik on homman nimi?

Nm nyt olivat vain pieni esimerkkej ja lytyyhn niit fiksujakin naisia mutta siin tapauksessa he yleens ovat poikkeuksellisessa osassa (posan superkykyj omaava kylmpinen sankaritar) kun taas miehet ovat tyhjpit vain jos ovat nynnyj tai homoja... esimerkit siis massahollywood-leffoista..
Strange but not twisted

Nefertiti

  • Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • *****
  • Viestej: 2098
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #2 : 23.08.07 - klo:10:22 »
Saattapi johtua siit, ett yleens ohjaaja on mies ja ne haluaa nytt naisen kana-aivona, jonak sankari sitten pelastaa jne.

Oletteko muuten huomanneet, ett noilla on aina lln mallinen peitto, joka peitt naisen kokonaan, mutta mies nkyy vytrst ylspin. Eik nainen muutenkan kulje  ilkosillaan vaikka pari olisi yll harrastanut seksi kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa asennoissa.

Konna aina selitt sankarille suunnitelmansa, sankari pelastuu tprsti pinteest, tappaa/teloo konnan, tekee tmn suunnitelman tyhjksi ja pelastaa maailaman.

Kumman usein jenkkiliset pelastaa maailman ja aina se muu maailma alkaa tuhoutua ensin ja sitten vasta jenkkil, ennen kuin alkavat tehd asialle jotain.

Tss taas muutama...
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit psi tyynylleni pni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

piparMinttu

  • Tulokas
  • *
  • Viestej: 8
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #3 : 23.08.07 - klo:21:59 »
Konna aina selitt sankarille suunnitelmansa, sankari pelastuu tprsti pinteest, tappaa/teloo konnan, tekee tmn suunnitelman tyhjksi ja pelastaa maailaman.

 Tm on niin totta ja niin typer klisee! :'D oikeasti, MIKSI niiden pahisten on aina vlttmtnt brassailla suunnitelmallaan ja mik ihmeellisint - kun he esim. Bond-leffoissa jttvt phenkiln johonkin hurjaan ansaan, eik nilt pahiksilta liikene ketn apuria, joka jisi varmistamaan ett sankari todella delaa eik vain tee taikatemppujaan ja pakene mahdottomasta ansasta. Kyll mi ainakin jttisin jonkun varmistamaan ett sankari todella kuolee - ampuu sitten vaikka phn jos tm ansan jotenkin selvitt!

 Hitsi, tytyy jostain sellainen lista miss oli tosi paljon ihme eploogisuuksia leffoista. Luulisin ett se sopisi thn topicciin. Sen muistan, ett siell oli esimerkiksi joku sellainen, ett sankarien knnykt toimivat aina - maan allakin on riittvsti kentt soittaa apua tai jollekin trkelle henkillle.

 Tuo on kyll mys ihan totta mit Nefertiti kirjoitti, ett berpahikset eivt kuole koskaan, vaan hervt elokuvan jatko-osissa jotenkin tosi mysteerisesti ja eploogisesti eloon. :D se on aika hiritsev, mikseivt kuolleet sankarit koskaan nouse haudan takaa jos pahiksetkin niin voivat tehd?

 Nit on ihan tajuttomasti, mutten saa tll hetkell muuta mieleeni. Tulen jatkamaan pohdintoja kun keksin lis :'D.

Nefertiti

  • Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • *****
  • Viestej: 2098
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #4 : 23.08.07 - klo:23:32 »
No niin mulla olikin wordissa tallessa kasa leffakliseit, jotka olin jostain netist kopannu ja tallentanu. Pahoittelen ett osa nist on jo mainittu tuolla, mutta en jaksa koko listaa kyd lpi.
Jatkakaatten te listaa jos lytyy liss kliseit. :)

Autolla pit tulla mutkaan renkaat ulvoen ja kovassa sivuluisussa vaikka nopeammin psisi, kun jarruttaisi ennen mutkaa ja sitten lis kaasua
Jos elokuvassa tilataan ruokaa/juomaa, sit ei koskaan syd/juoda loppuun
Aseista eivt lopu panokset
Singoissa jne raketinlaukaisimissa on rekyyli
Renkaat ulvovat kaikilla pinnoilla. J, hiekka jne...
Autoissa ja prtkiss on n^x vaihdetta. Isompaaisompaa...isompaa...isompaa...?
Jos sankaria ammutaan, tmn kannattaa juosta catwalkilla, tms ohuilla kaiteilla suojatulla alueella. Luodit osuvat aina kaiteisiin.
Luodit eivt lvist kaadettua lastulevypyt
Ennen kun ammutaan pahiksia/sankaria, pit ampua huoneen ikkunat, televisio tai muut hajoavat esineet, koska se on siisti
"Erikoisjoukot" eivt osaa edet oikein, eivtk osu mihinkn
Sarjatuliaseilla voi ampua yhdell kdell
Sankari tai ppahis voi ampua kahdella pistoolilla yht aikaa ja osua ihan yht hyvin
Kaikki hyppiminen, kieriminen ja kuperkeikat ovat makeita tapoja vistell luoteja
Poliisisarjojen pomot ovat aina reit kusipit, vatsahaavaisia, huutavat ja vittuilevat phenkillle
Pahiksien autoissa on aina 200l bensiini ja nalleja takakontissa, jos vaikka ajaisi vahingossa kolarin tms
Jos lentokone on putoamassa sen takia, ett siit loppuu polttoaine, rjht se silti kuin juuri tankattu silikone
Ksikranaatti rjht, kun 10kg dynamiittia, jos se heitetn juuri oikein
Avaruusleffojen avaruudessa on ilmaa, koska siell kuuluvat avaruuslaivojen net, rjhdykset jne.
Saippuasarjoissa ei juuri kytet puhelinta, jos on toiselle asiaa, mennn hnen luokseen juttelemaan.
Kun puhelu lopetetaan, ei sanota "moido" tms, vaan katkaistaan puhelu. Molemmat tietvt kuitenkin, ett puhelu on loppu, vaikkei hyvstelisi toista.
Star Trek -universumissa kaikki alienitkin puhuvat sujuvaa jenkkienglantia. Ne ovat mys aina humanoideja, eivtk esim. puhuvia kastematoja tai kvelevi salaatinlehti
Pahis/hirvi ei hykk heti sankari(ttaren) kimppuun, vaan pyshtyy osoittamaan aseella /uhoamaan /rjymn/selittmn maailman tuhoamissuunnitelmaansa
Ahtaissa kytviss ja pieniss huoneissakin luodit kimpoilevat pstellen pitki "ziiiiiiinnnggg" -ni. Ilmeisesti ne lentvt ympyr kuin krpset.
Rumat ihmiset ovat aina pahoja (tai ainakin tyhmi) ja kauniit aina hyvi.
Jos kaunis ihminen on pahis, hness on jokin kauneusvirhe.
Jos ruma ihminen on hyvis, hn ei ole sankari vaan tragikoominen sankarin apuri.
Sankaritar suuttuu jostain sankarille, joka thn toteaa: Voin Selitt, mutta sankaritar ei kuuntele. Lopussa sankari saa anteeksi.
Koko universumin kohtalo joudutaan aina ratkaisemaan kahden uroksen nyrkkitappelulla, joka kuulostaa silt kuin suolestamatonta sianruhoa hakattaisiin pajamoukareilla, joka tapahtuu aina tersvalimossa, satamavarastossa tai muussa vaarallisessa paikassa jossa on savua/hyry/kipinit ja korkeita paikkoja ja jossa sankari j ensin pahasti alakynteen, mutta voittaa kuitenkin ja selvi parilla naarmulla tai mustelmalla, kun taas pahis on tysin soseena tai kuula otsassa
Pahuuden Tyyssija / Aarrekammio tuhoutuu lopussa rjhdysten ja maanjristysten saattelemana. Sankarit selvivt ulos viime tingassa ja pahikset kokevat kaamean (ja kaikuvan ja nekkn) kohtalon
Tusinapahikset kuolevat hetkess ja muuttuvat vlittmsti menneen talven lumiksi. Sankarin ystv taas j haavoittuneena makaamaan ja lausuu yskien viimeiset sanansa sankarille.
Nille sanoille on aina aikaa, vaikka muuten olisi miten kiireinen tilanne.
Mys sankarin ja sankarittaren jousisoiton saattelemalle suudelmalle on aina aikaa, vaikka olisi miten htinen tilanne.
Rjhdyksist selvi jos niit juoksee pakoon tarpeeksi nopeasti ja pujahtaa piiloon nurkan taakse
Kaikesta selvitn aina viime tingassa, esim. pommi saadaan purettua vasta, kun kellossa seisoo 00:00:00:01
Shklaitteet hajoavat aina savun, massiivisten valokaarien ja magnesiumkipiniden sestmn.
Avaruusalukset ovat hyrykyttisi, ja niiss on kytvi, joissa hyry pihisee putkista ja venttiileist
Jokaisessa leffassa on aina yksi pakollinen musta mies, joka yleens on se humoristi ja joka aina tapetaan
Naiset kyttvt aina kauniita alusvaatteita
Miehet kyttvt boxereita
Naiset nukkuvat aina meikit naamalla ja ovat kuin suoraan Cosmopolitanin kannesta herttyn
Kun mies ja nainen hervt aamulla rakasteltuaan koko yn kaikissa mahdollisissa asennoissa, on nainen silti niin ujo, ett peitt rintansa.
Noustessaan sngyst nainen/mies kriytyy peittoon.
Pahis pyshtyy aina selittmn maailmanvalloituksensa ideaa sankarille juuri ennen kuin aikoo ampua tmn. Sankari kuitenkin aina voittaa ja pahis kuolee vkivaltaisesti roiskahtaen.
Vainajilla on aina silmt auki.
Kun sankarille trke ihminen kuolee, hn ehtii korista ummet ja lammet kaikkea turhaa, mutta jos kuoleva tiet ratkaisun johonkin polttavaan ongelmaan, sit hn ei ehdi sanoa.
Amerikkalaisissa koululuokissa kaikki oppilaat viittaavat innoissaan ja luokassa on selke jako; Pari rillipist nrtti edess, lauma suosittuja kikattamassa edess, keskell tai takana, tavikset kuka misskin ja kiusatut joko aivan syrjss tai tysin edess.
Naisesta kuin naisesta tulee kaunis, jos hn vain ottaa rillit pois, avaa nutturansa ja laittaa vhn ntimp ja paljastavampaa vaatetta plle. Naisen itsetuntokin kohentuu huomattavasti.
Leffoissa ei ole lihavia naisia, ei edes katukuvassa.
Autoa ei koskaan lukita, vaikka se parkkeerattaisiin kuinka epmriselle alueelle.
Autolle lytyy aina parkkipaikka aivan kohteen vierest.
Asunnot ovat aina isoja ja sijaitsevat aivan keskustassa.
Yksiniset ihmiset syvt aina kiinalaista ja heill on megaleve snky.
Kun pitisi tiukan paikan tullen pst jostain ulos/jonnekin sisn, ovi/luukku/kahva on aina jumissa ja aukeaa viime hetkell. Ptee varsinkin vedenalaisiin juttuihin tai tiloihin, jotka ovat esim. tyttymss vedell...
Vedenalaisissa kohtauksissa sankareilla tuntuu usein riittvn happea, vaikka kuinka pitkn tai ainakin juuri sopivasti jonkin haastavan toiminnon suorittamiseen.
Amerikkalaisissa autoissa on usein "pomppujouset" eli varsinkin hiekkateill ajettaessa auto loikkii kuin kenguru.
Autoilla pystyy tekemn mit mielenkiintoisimpia ilmalentoja esim. kuilujen yli. Alas tullaan kunnon rysyksell, mutta auto pelaa edelleen loistavasti, korkeintaan puskuri menee sleiksi.
Kun sankari kskee esim. jotain pelastamaansa tyyppi (usein lapsi tai nainen) "pysymn tss kunnes hn palaa", tyyppi todennkisesti lhtee harhailemaan kehotuksesta huolimatta ja joutuu pulaan.
Lapset ovat uskomattoman lykkit ja pikkuvanhoja ja selvivt omin pin lhes mist vain. Psykologisissa kauhuleffoissa lapset aavistavat/tietvt kaiken ja piirtelevt asiaan liittyen mystisi kuvia.
Aukinaisissa ikkunoissa on aina aavemaisesti lepattava verho ja kun phenkil ky sulkemassa ikkunan, jotain on yleens siin vaiheessa jo tullut sisn.
Kaikki ovat kovia sukeltamaan
Viinasta ei tule kovaan knniin/koordinaatio ei krsi
Rikollisen ktyrit, jotka ovat tosin koulutettuja tappajia ja nin ollen kieltmtt kovia jtki, ovat sankarille kuin rsynukkeja tappelussa. Vastaavasti toisin pin hyvien perusjtkien ja ppahiksen kohdalla.
Isokaliiperiset aseet saavat vaimentimilla hiljaisiksi. Oikeasti saa, mutta luodin lhtnopeus tulisi olla alle 310 m/s.
Kylpyhuoneessa tapahtuu pahoja asioita.
Luoti olkaphn ei ole vaarallinen asia.
Saksalaiset ihmiset ovat usein huomattavan kookkaita.
Kahden miehen tappeluissa ei ketn kovin pahasti satu, verta ei juuri tule, paitsi ehk pienenpieni noro suupielest, kovimpienkin iskujen jlkeen noustaan maasta ja jatketaan tappelua
Kauhuleffoissa on aina joku joka sanoo "Ill be back", eik tule ikin en takaisin.
Takaa -ajettu kaatuu jossain vliss juoksua, vaikkei esteit ole
Kauhuleffoissa aina isorintainen kaunis blondi juoksee karkuun ylkertaan, kun pitisi juosta ovesta ulos.
Kauhuleffojen pahikset hervt lhes poikkeuksetta henkiin aina seuraavassa jatko-osassa vaikka heidt olisi pilkottu osasiin, ammuttu, hukutettu, hirtetty jne
Sankarin/sankarittaren onnistuu aina viimehetkell paeta pahista tai muuten saada pahis nujerrettua, jotta he itse psevt karkuun.
Pahis her lopussa uudelleen henkiin tai havahtuu tajuttomuudestaan ja kuolee vasta, kun saa kuulan otsaansa/seivstetn/p katkaistaan/saa luodin rintaansa jne.
Sci-fi leffoissa avaruusolio ehtii tuhota lhes koko avaruusaluksen miehistn, kunnes se viimeinen eloon jnyt onnistuu joko ruttaamaan otuksen ulos aluksesta tai rjyttmn sek aluksen, ett olion atomeiksi.
Tm viimeinen eloonjnyt onnistuu pakenemaan viimetipassa pelastuskapselilla ja ehtii hiuksen hienosti tarpeeksi pitklle, niin ettei pelastuskapseli vaurioidu ollenkaan, vaikka rjhtv emoalus olisikin viel aika lhell.
Silti jotenkin se olio on taas jatko-osassa riehumassa
Jos maata/jenkkil uhkaa vaara, sankari yritt varoittaa kaikkia, mutta hnt ei uskota ennen kuin on liian myhist
Viimetipalla keksitn joku patenttiratkaisu, jolla koko maapallo/jenkkil pelastetaan
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:23:39 kirjoittanut Nefertiti »
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit psi tyynylleni pni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Mina

  • Aktiivinen
  • ****
  • Viestej: 327
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #5 : 03.09.07 - klo:09:45 »
Kiva lista :D Joitakin en ollut edes tuolleen eriteltyn kuullut, nhny leffoissa vaan.. vois kuitenkin list asian tai pari, kuten esim. sellasen jutun, ett pahiksen knnykk toimii oli se miss tahansa, mutta jos hyvis on todella kusessa ja tarvitsisi knnykk, se ei koskaan toimi.. tai ett kerkee juuri ja juuri soittamaan ja sitten akku loppuu tai kentt katoaa. Ei ole reilua ei.. Tai sitten sellaisia ett autoissa on aina avaimet jossainpin, tai auton kuin auton (oli se kuinka uudenaikaisilla varkaudenestojrjestelmill varustettu) voi kynnist johdoista, autojen hlyttimet eivt ikin laukea kun sankari rikkoo ikkunan koska ovi on lukossa, vaikka jos leffassa seurataan jtn tyyppi, hn ei autoaan kuitenkaan lukitse.. t tulikin jo mainittua, mut laitoin sen kumminkin ku liitty tohon ikkunanrikkomiseen..
If only I had a heart it would break - Oh sure

Julle

  • Kokenut
  • ***
  • Viestej: 145
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #6 : 12.09.07 - klo:10:40 »
Jenkkileffoissa, ainakin jenkkitoiminnasa on sellane aika yleist, ett Kaikki rjht jumalattomalla voimalla! Vaikka esim. autoa ammutaan pistoolilla renkaaseen nii se nytt silt ett se ois rjytetty jollain isommallaki pommilla ja lent ja pyrii ku perkele. No ei ny vlttmtt aivan nuin, mutta katoin tuosa sunnuntaina 4, kun tuli se charlien enkelit leffaa, nii siin esim. ammuttiin jotain crossipyr pistoolilla lokasuojaan, ja sehn rjhti! Tai sitte tuolapin maailmaa tehn hyvin hyvin rjhdys alttiita kulkuneuvoja.
Kari Tapio on ij!

Floora

  • Aktiivinen
  • ****
  • Viestej: 328
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #7 : 12.09.07 - klo:12:37 »
tuosa sunnuntaina 4, kun tuli se charlien enkelit leffaa, nii siin esim. ammuttiin jotain crossipyr pistoolilla lokasuojaan, ja sehn rjhti

HAH! Katsoin jonkin aikaa samaista leffaa ja kyseisess kohtauksessa totesimme mieheni kanssa yhteen neen "mik tossa niinku rjhti"! Sama kun katsoo xXx: niin tuntuu ett talotkin rjhtelevt yhdest laukauksesta, hmmh..

Hiritsee mys tm kun sankari tappelee ensin roiston kanssa ja saa turpaansa oikein kunnolla, tmn jlkeen pakenee roiston apureita luotisateen saattelemana, ampuu kaksi laukausta juoksusta ja osuu kahteen roistoon, jatkaa juoksua, hypp ikkunasta pudoten lasinsirujen keskelle, kierht, nousee, jatkaa juoksua, murtautuu autoon, ajaa pois ja soittaa matkapuhelimellaan apua kaverilta - vain hieman hengstyneen.
Strange but not twisted

azn

  • Tulokas
  • *
  • Viestej: 27
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #8 : 15.09.07 - klo:20:00 »
no varsinkin saippuasarjoissa jo hieman alkaa rasittamaan se ett phenkilt yleens ajattelevat neen asioita, ja vaikka vhn matkan pss seisoisi joku, ei hn kuitenkaan kuule mitn..
saippuoissa ei myskn kuulla sit jos ovi avataan tai suljetaan
ja tietenkin tm perus, toinen yritt selitt toiselle jotain, johon tm toinen vastaa, ett tiedn jo, ei tarvitse selitt.. ja sitten ollaan tietenkin pari jaksoa tss samassa tilanteessa, mutta kuitenkin ky ilmi ett ppari ei puhu lainkaan samasta asiasta... kovin rasittavaa

ja mit elokuviin tulee olen huomannut, ett aina kun autoa varastetaan lytyy avaimet sen "aurinkolipan" alta, ja tietty n perus, uusinkin auto kynnistyy vasta viime hetkell (kauhuleffoissa) ja autoa ajaessa pystytn katsomaan apukuskia vaikka kuinka kauan ilman ett katsotaan vlil tiehen. (ja saippuasarjoissa veivataan sit rattia siihen malliin, ett oikeassa elmss oltaisiin varmastikin jo pientareen puolella)

Nefertiti

  • Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • *****
  • Viestej: 2098
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #9 : 13.11.07 - klo:16:54 »
no varsinkin saippuasarjoissa jo hieman alkaa rasittamaan se ett phenkilt yleens ajattelevat neen asioita, ja vaikka vhn matkan pss seisoisi joku, ei hn kuitenkaan kuule mitn..
saippuoissa ei myskn kuulla sit jos ovi avataan tai suljetaan
ja tietenkin tm perus, toinen yritt selitt toiselle jotain, johon tm toinen vastaa, ett tiedn jo, ei tarvitse selitt.. ja sitten ollaan tietenkin pari jaksoa tss samassa tilanteessa, mutta kuitenkin ky ilmi ett ppari ei puhu lainkaan samasta asiasta... kovin rasittavaa

Siksip mie en pahemmin jaksa saippuasarjoja kattoa. Esim Kauniissa ja Rohkeissakin riitt, ett kattoo kerran vuodessa, kun ovat kuitenkin samassa tilanteessa kuin se vuosi sitten ja siin sarjassa suunnilleen kaikki on ollu kaikkien kanssa, eik kukaan en tied kuka oli kenekinkanssa ja teki mit. Siis bertyls ihmisuhdesekoilua, joka ei oo ees realistista. :p

M tykkn enemmn dekkareista ja toiminnallisemmista sarjoista, kuten NCIS, CSI, Criminal Minds, House, Dexter... jne. Realityt ei sitten iske milln. Mutta joo takas kliseisiin.
Noissa toiminta/dekkari sarjoissa on suunnilleen sama juoni joka jakso, joskus harvoin tulee sellainen ihan erinkkulmasta tehty jakso. Mutta ainakin CSI, NCSI noudattaa suunnilleen samaa kaavaa aina. Tapahtuu rikos/murha> Sit aletaan tutkimaan> Tulee vaikeuksia ja uusia asioita lytyy kun pengotaan> Tapahtuu uusi murha tai muuta odottamatonta> Tapahtuu jotain ratkaisevaa tai sitten jos joku ryhmn jsenist on ptetty syyst tai toisesta heivata sarjasta, niin se kuolee just sopivasti> Murhaaja/rikollinen saadaan kiinni> The Happy End, ellei sitten ole kaksiosaine jakso kyseess.

Niss sarjoissa nkyy ihan samoja kliseit, kuin leffoissakin. Mutta mys nit sarjoille ominaisia.

- Ryhmss tytyy olla yksi pelle (NCIS-> Tony), joka kyll osaa tarvittaessa toimia, mutta yleens hn hoitaa suunsoittamisen ja vitsit.
- Yksi tai useampi nrtti, jota tuo suupaltti kiusaa ja jota muutenkin pompotetaan.
- Yksi tai useampi nainen, joista toinen mahdollisesti lykk, toinen kovapintaisempi ja joka mys antaa suupaltille vastusta.
- re Ryhmnvetj, joka pist vipin koko ryhmn aina kun tarttee.
- Koko hommelin pomo, jonka kanssa tulee vistmtt kinaa ryhmnjohtajan kanssa.
- Jos sarjasssa muita tutkijoita niin ainakin yksi lkrikunnan edustaja tai patologi.

Muuta ei nyt tuu mieleen.
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit psi tyynylleni pni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Nuubialainen Prinsessa

  • Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • *****
  • Viestej: 1184
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #10 : 13.11.07 - klo:21:43 »

"Esim Kauniissa ja Rohkeissakin riitt, ett kattoo kerran vuodessa, kun ovat kuitenkin samassa tilanteessa kuin se vuosi sitten ja siin sarjassa suunnilleen kaikki on ollu kaikkien kanssa, eik kukaan en tied kuka oli kenekinkanssa ja teki mit."

Hih niinp niin, esimerkiksi Brookella on ollut ne samat kyyneleet silmkulmissa jo vuodesta keppi ja kivi ja aina on ollut kyse ridgest tai perheen muista miehist.. hyvin uskottavaa, et sama nainen ky lpi kaikki perheen miehet..*virn*

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perss.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieni ystvin."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Floora

  • Aktiivinen
  • ****
  • Viestej: 328
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #11 : 15.11.07 - klo:13:31 »
Hih niinp niin, esimerkiksi Brookella on ollut ne samat kyyneleet silmkulmissa jo vuodesta keppi ja kivi ja aina on ollut kyse ridgest tai perheen muista miehist.. hyvin uskottavaa, et sama nainen ky lpi kaikki perheen miehet..*virn*

Me naureskeltiin kaverin kanssa ihan samaa tossa viikko taaksepin. Brookella on se sama virne samoine uurteine ja samat tipat linssiss samoissa tilanteissa, ja se ky kaikki perheen miehet lpi.. itse asiassa kaikki taitaa kelvata, jopa oman tyttren poikaystvt :D
Strange but not twisted

FiFi

  • Tulokas
  • *
  • Viestej: 4
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #12 : 13.01.08 - klo:17:30 »
En muista mainittiinko tt viel mutta ei mielestni.
Eli yleens kauhuleffoissa uhri juoksee karkuun aina tysill, kun taas murhaaja kvelee rauhallisesti perst. Silti murhaaja saa uhrin aina kiinni.

Mina

  • Aktiivinen
  • ****
  • Viestej: 327
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #13 : 13.01.08 - klo:23:21 »
Lis noihin rikossarjojen kliseisiin.. miksi ihmeess molempia, CSI Las Vegasin ja CSI Miamin labroja tutkitaan joidenkin ihme vrinkytsten, tai huonon tyn vuoksi? Sama ett molemmissa sarjoissa on joku, jolla jtn ongelmia, kuten esimerkiksi Las Vegasissa Sanders vaikeuksissa kun joku vitt ett se on tehnyt huonoa tyt tutkiessaan juttuja ja Miamissa Wolfe, jolla oli silmtulehdus joka saattoi vaikuttaa tyhn..
If only I had a heart it would break - Oh sure

Floora

  • Aktiivinen
  • ****
  • Viestej: 328
    • Profiili
Vs: Elokuvien kliseet
« Vastaus #14 : 16.01.08 - klo:13:59 »
007 - The Spy Who Loved Me taisi olla ensimminen (suuren yleisn) toimintaelokuva jonka posa on mies mutta jonka sivuosassa oleva nainen ei ole tysi bimbo. Oikein pidin tst Anya-hahmosta. Ei mitn turhia kiljumisia ja kirkumisia ja lyttmi itkupotkuraivareita kesken taistelun tohinan kuten on totuttu nkemn vaan perti fiksulta vaikuttava hahmo Bond-tytksi sen lisksi ett oli kaunis. Tm nyt vain minun mielipiteeni :)
Strange but not twisted

 

Copyright © 2000 Juplin.net. All Rights Reserved. Design by Juplin.