Fantasia ja kauhu on eniten lähellä sydäntä, myös humoristisista kirjoista pidän paljon.
Fantasian puolelta lemppareita:
J.R.R Tolkien: Silmarillion, Hobitti, puolitoista Sormusten herraa (en tiedä miksi, mutta jotenkin en ole täysin saanut aikaiseksi lukea loppuun saakka. minulle käy niin usein, vaikka pitäisinkin kovasti kirjasta.)
Tracy Hickman & Margaret Weis: Dragon Lance -kronikat (myös kronikoitten epävirallinen neljäsosa Kesätulen lohikäärmeet luettu, kirjailijaa en muista)
David (& Leigh?) Eddings: Unennäkijöiden kirjat. Viimeistä lukuunottamatta omistan ne kaikki. Muuta en Eddingsiltä ole vielä saanut aikaiseksi lukea.
Terry Pratchett: Johan riitti!, Velhous verissä, Pyramidit, Eric, Elävät kuvat, Pienet jumalat, Herraskaista väkeä, Vartiosto valmiina palvelukseen, Valkoparta karjupukki, Pojat urhokkaat, Viimeinen manner, Maanalainen elefantti, Yläilmoissa, Vapaat pikkumiehet ja Tähtihattu.
Pratchett on yksi ehdottomista lemppareistani, tuossa on kaikki mitä olen lukenut ja herra huumorintajunsa kera ei koskaan petä!
Harry Potterit olen viimeistä lukuun ottamatta lukenut, niistä myös olen ihan kyllä tykännyt.
Stephen King on myös lemppareitani. Tässä joitain suosikkeja: Carrie, Christine, Buick 8, Uneton yö, Pimeä puoli ja Mustatorni, sekä Ennen aamunkoittoa -novellikokoelma.
En oikein tiedä, laittaisinko kauhuun vai fantasiaan, mutta Bram Stokerin Dracula on kyllä mahtava.
Ostin heräteostoksena myös toisen vampyyrikirjan, kirjailijaa en muista, mutta nimi on Vampyyrin palvelija.
Myös Houkutuksen ykkösosan luin, ennen kuin se oli suosittu ja se oli loistava! Jos minun nyt pitäisi lukea se, olisin hyvin ennakkoluuloinen sen suhteen. Tämän kohdalla siitä ei kannata välittää, yksi parhaita ikinä lukemiani kirjoja.
Aino Kallaksen Sudenmorsian on hyvin vaikuttava teos mielestäni.
Tämä taitaa mennä enemmän scifin puolelle, mutta Douglas Adams ja Linnunradan käsikirja liftareille on myös loistavaa huumorinsa puolesta.
Astrid Lindgrenin Ronja Ryövärintytärtä ja Veljeni Leijonamieltä rakastan, kumpaakin.
Nyt luen Nikki Sixxin Heroiinipäiväkirjaa, on ollut loistava tähän mennessä. Bändikirjoista tuleekin mieleeni, myös Marilyn Manson -kirjan luin joskus ja pidin paljon siitäkin.
Jean M. Untinen-Auelin Maan lapset -sarjan olen myös lukenut ja se kuuluu ehdottomiin suosikkeihin.
Huumoripuolelle kuuluvat myös Juha Vuoriset, Juoppohullun päiväkirjat ja Kristian-kirjat olen kaikki lukenut ja myös yksittäisiä muitakin kirjoja. Huumorini on naiselle välistä hieman epätavallinen ja noita kirjoja ovat miespuoliset tuttavani paljon suositelleet, eivätkä kyllä olleet väärässä sanoessaan, että pitäisin niistä.
Pienempänä olin myös Sisters Clubin ja vannoutuneena hevostyttonä Polluxin jäsen, joista kummastakin tuli 2 kirjaa kuukaudessa. Niillä kaikilla silloin pitämilläni en ala teitä kiusaamaan, mutta lempparina voin sanoa Hevoshoitolan sisarukset -sarjan, jonka joku saattaa tietääkin, sillä sitä tuli viimevuonna telkkarista joltakin isommalta kanavalta nimellä Heartland.

Jälkikäteen lueskellut noita lapsuusajan suosikkeja mielenkiinnon vuoksi. Osaan sitä on pettynyt kovasti. Millaista palikkakieltä ne ovatkaan ja kuvailu on jäänyt miltei tyystin pois! Osa taas jaksaa ihastuttaa vielä vuosien jälkeenkin. Noista kerhoista tuli välillä myös jännittäviä kirjoja ja kummitusjuttuja, josta rakkauteni kauhuun onkin lähtenyt.
Onpa vaikeaa listata lempikirjojaan, kun oma kirjahylly on ihan eri osoitteessa. olen tosi hidas lukija, joka myöskin on vaikuttanut siihen, ettei lemppareita ehkä ole niin paljon. Listailen lisää kun muistuu mieleen.