Sarjakuvien lempparit

Aloittaja Floora, 17.08.07 - klo:09:22

« edellinen - seuraava »

Floora

Samankaltainen ketju edellisessäkin foorumissa eli kysymys kuuluu: mitkä sarjakuvat tai sarjakuvahahmot kuuluvat suosikkeihisi? Olisi myös mukava tietää millaisesta tyylistä pidätte ja onko mieltymyksenne muuttuneet vuosien saatossa?

Omat suosikkini nuorempana olivat kaikki hauskat sarjikset kuten Karvinen sekä tietenkin Aku Ankka/Kalle Anka (heh joo, olen suåmenruåtsalainen) mutta myöhemmin "makuni" on muuttunut.

Jos hauskoista pätkä-sarjiksista puhutaan niin ehdottomat lempparini ovat Nemi ja Jere eli Zits. Luen kuitenkin kaikkea hauskaa mitä käsiini vain satun saamaan mutten sillä tavalla hae sitä. Viime vuosina minua on alkanut enemmän ja enemmän kiehtomaan "rosoiset" sarjakuvat ja synkätkin tarinat, kiitos siitä Kornille :D heillä oli biisi Spawn-soundtrackilta ja oli tietenkin pakko ottaa selvää mistä on kyse ja ihastuinkin synkkään sarjakuvaan samantein kun sen onnistuin googlettamaan. Tosin siitä on jo liki kymmenen vuotta eikä kyseistä sarjakuvaa taideta enää edes valmistaa.

Sitten löysin mieheni Heavy Metal-kokoelman, josta en kuitenkaan heti ensimmäiseltä istumalta innostunut niinkään mutta se on viimeisen puolen vuoden aikana noussut yhdeksi ehdottomaksi suosikikseni mitä lehtiin tulee. Pidän siitä että voin sitä kautta tutustua erilaisiin piirustus-tyyleihin ja tarininoihin/maailmoihin. Aika paljon löytyy avaruus-aiheista josta en niinkään innostu ellei sitä ole silmiinpistävän nerokkaasti toteutettu. Lehti on myös täynnä eri artistien luomuksia jotka ovat toinen toistaan uskomattomampia jopa siinämäärin että oma amatöörimäinen raapustelu alkaa tuntua nololta. Siitä en tosin pidä että sarjakuvat ovat vain pätkiä itse tarinasta, joten jos joku oikein mielenkiintoinen sarjis kolahtaa, ei sitä voi lukea kokonaan.

Pidän realistisemmasta piirustustyylistä vaikka aihe olisi täysin mielikuvituksen tuotetta sinisine ihmisineen ja maanalaisine mörköineen. Mangasta en ole oikeastaan innostunut ollenkaan vaikka animesta sitävastoin pidän, ja paljon - Japaniksi puhuttuna tietenkin! Löytyy myös epärealistisia tyylejä jotka kolahtavat.
Strange but not twisted

Nefertiti

Minä myös luen Nemiä!
Mulla on läjä Nemi albumeita. Mä pidän jotenkin Nemin piirrustustyylistä ja Nemiin on hahmona helppo samaistua, vaikka en harrastakaan samopja paheita kuin Nemi.
Myös Zits on hauskaa luettavaa, melkein voisi kuvitella, että perheen, jossa on teini, arki olisi tuollaista. Muita sarjiksia, joita mielelläni luoen, ovat Karvinen, Lassi&Leevi(Calvin&Hobbes), Velho ja iltiksenki sarjis sivulla seikkaileva Tenavat.
Joskus oon lukenut noita marwelinkin sarjiksia ja mulla on pari elokuvista tehtyä sarjista, Hämähäkkimies(joka kyllä alunperin tehtiin sarjiksesta leffaksi) ja Episodi III - Revenge of the Sith.

Olen myös vilkuillut sitä W.I.T.C.H Sarjista, koska pidän sen piirustus tyylistä ja pidän myös fantasiasta. Samoin pidän ElfQuestista, jossa on todella upeaa se piirrosjälki.
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit pääsi tyynylleni pääni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Mina

Nemi! Ehdoton lemppari :D Lise osaa piirtää niin hienosti ja ne Nemin sekoilut ja elämänviisaukset.. niin loistavia. Muita sarjakuvia mitä luen on Aku Ankka, Karvinen ja jos tulee Iltalehti -tai sanomat ostettua niin kyllä ne kaikki sarjakuvat sieltä tulee luettua. Ehkä paras sarjakuvapiirtäjä tuon Lise Myhren lisäksi on Don Rosa. Sillä aina niiiiiiin upeita piirroksia Aku Ankassa, täytyisi kerätä ne kovakantiset Don Rosa-sarjakuvakirjat mitä Aku Ankasta on tehty
If only I had a heart it would break - Oh sure

Nemesis

Juu u, Nemi on kyllä aivan loistava sarjakuva! :) Sitten tietysti Aku Ankkaa on tullut luettua jonkun verran, tosin ei niin paljoa enää. Don Rosasta olen kyllä samaa mieltä. Se näkee oikeen vaivaa niiden tarinoiden eteen hakemalla niin paljon taustatietoja ja hiomalla aivan loistavan juonen ja sitten vielä upeat piirrokset päälle. Ei voisi paremmin olla. Mangaakin luen, tosin vain yhtä sarjaa, nimittäin Inuyashaa (Ihana juoni!), anime uppoaa paremmin ja sitä tuleekin enemmän katseltua.

~Alya~

Mun kaikkien aikojen suosikki on edelleen Aku Ankka.. :) Mutta toki olen lukenut sarjakuvia laidasta laitaan..
Kaikki menettelee, Ihme Naisesta - Mangaan... Mangaa tosin olen lukenut piirrustus vinkkien takia, nykyisin en
lue sitä enää juurikaan.. :)


~Hakuna Matata, sana ihan on.. Hakuna Matata, kertoo kohtalon.. Ei huolen häivää, päivä on huoleton.. Filosofiaa, Näin on se vaan.. Hakuna Matata~

nukka_

Pistän listana mieleeni tulevat "parhaimmat" sarjakuvat:

-Tintti
-Nemi
-Aku Ankka (syödessä tulee luettua :D )
-Jere
-Harald Hirmuinen (tulee luettua jos lehdessä vastaan tulee)
-Touhulan Perhe (löytyy ainakin Kalevasta)
-Velho (samoten Kalevasta löytyy)
-Viivi Ja Wagner (harvemmin tulee luettua)
-Fingerpori (HS.fi sivuilta tullu luettua)

hmm... muutapa ei nyt tule mieleen...

piparMinttu

Sanoisin, että sarjakuvamakuni on muuttunut hyvin paljon siitä kun olin pieni :'D. Nuorempana tykkäsin lukea sellaisia hassuja huumorisarjoja kuten Karvinen, mutta myös veljen tilaamaa Aku Ankkaa luin ja Lucky Luke -sarjiksiakin lainasin kirjastosta aina ajoittain.

Sitten alkoi Pokemon telkkarista ja pikkuhiljaa Ranmoja ilmestyä kauppohin - innostuin animesta ja mangasta. Mangaa olen lukenut paljon ja niin monia eri sarjoja, etten niitä edes luettele kaikkia tässä. Mutta se mangan suurkulutuskin on jo hiipumassa, enkä enää hirveästi mitään uusia sarjoja osta - mutta toisaalta, jos löydän mielenkiintoisen näköisen/tuntuisen sarjan niin ostan ehdottomasti.

Juuri tällä hetkellä suurin kiinnostukseni lepää Tintti -sarjakuvissa. Pienenä en voinut sietää Tinttejä: ne olivat mielestäni supertylsiä ja niissä oli ihan liikaa tekstiä. Nyt olen lainaillut kirjastosta ison kasan Tinttejä ja vaikka osa jutuista on aika absurdeja tai muuten vain hölmöjä en voi olla nauramatta päätäni irti niitä lukiessani (no en ehkä ihan). Tintin tyyli ei välttämättä ole mikään kaikkein kaunein ja viimeistellyin, mutta pidän tosi paljon. Siinä on kuitenkin sitä jotain, joka viehättää.

Aku Ankkaa luen nykyään melkeinpä ainoastaan, jos piirtäjänä on Don Rosa. Kuten jo muutama muukin aiemmin sanoi, Don Rosa on taivaallisen hyvä piirtäjä ja hänen huumorintajunsa on kyllä vailla vertaa. Ja hei, kuka amerikkalainen tekee sarjakuvan SUOMEN kansalliseepoksesta vaikutteita ottaen? :D respectit hänelle.

Sarjakuvahahmoista, tykkään syvällisistä hahmoista ja tietenkin sellaisista 'tavallaan' comic relief, eli hupihahmoista (toisaalta Akua en voi aina sietää). Hyvin usein sympatiani kaatuvat myös pääpahisten puolelle, mutta sekin liittyy hyvin vahvasti siihen syvällisyyteen - hahmoilla pitäisi olla hyvä motiivi siihen mitä tekevät, ei kukaan automaattisesti vain ole paha. Sille pitää olla syy, miksi hän tekee niin kuin tekee. Olen kuitenkin loppujen lopuksi aika kaikkiruokainen hahmojen suhteen; suosikeistani löytyy sivuhahmoista päähenkilöön ja pääpahikseen. Riippuu hirveän paljon hahmon luonteesta.

Tällä hetkellä suosikkini ovat Tintti sarjasta kapteeni Haddock ja professori Tuhatkauno. Haddock, koska hänellä nyt vaan on asennetta! Idolihahmo :'D en muista milloin viimeksi nauroin jonkun hahmon takia niin paljon kuin nyt nauran Haddockille. Hän on ihana. Ja Tuhatkauno vaan on äärettömän symppis huonoine kuuloineen ja lyhyine pinnoineen. Tintistä en ole koskaan erityisemmin välittänyt, tiedä sitten miksi. Ehkä hänen tavismaisuutensa tai 'goody-goody' luonteensa vaan eivät iske.

Olen aina ollut enemmän sarjakuvien kuin kunnon kirjojen suurkuluttaja :D.

SuiSeli

Kyllä ehdoton suosikki on legendaarinen Aku Ankka ja Karvinen tulee hyvänä kakkosena:D

Mustang

Karvinen, Nemi, Polle ja Aku Ankka on yleisimmät ja ehdottomia suosikkeja. Kolmen ensimmäisen huumori on loistavaa ja Aku Ankka on sellainen perussarjis, joka on yksinkertaisesti aina vain pakko lukea. Maisa ja Kaarina on myös mahtava. Pienempänä luin myös W.I.T.C.H.I:ä ja Hevoshullun tyylisiä hevossarjakuvalehtiä. Nalle Puh kuului myös nuorempana suosikkeihin.
Mustavalkoiseen maailmaan tahdon kuitenkin palata ja huutaa: Vihaan sinua, ihminen.

Floora

Onko Sandman tuttu kenellekään? Itse olen siitä lukenut vain vähäsen mutta pidän hahmoista ja niiden ympärille luoduista tarinoista. Taas jälleen kerran: ihanan synkkää :>
Strange but not twisted

hiiii

juho juntunen on yksinkertaisesti paras! mikään sarjakuva ei naurata minua niin paljon kuin juho juntusen kirja munkit, nunnat ja donitsit. on mieheltä käsittääkseni aiemminkin pari sarjakuvakirjaa ilmestynyt, mutta ne ovat, taas kerran käsittääkseni, keräilyharvinaisuuksia. akuankka on mennyt jotenkin täysin tylsäksi joskus 2000 - luvun alkupuoliskolla. piirrosjälki on yhtäkkiä samanlaista joka tarinassa eikä roope-sedän aarteidenetsintäseikkailuja, jotka olivat yleisiä ainakin vielä 90- luvun alussa, näe enää ollenkaan. aku ankan seikkailut noudattavat koko ajan samaa kaavaa ja silti ne valtaavat miltei koko lehden. roope-sedästäkin on tullut vain tylsä hahmo, jolla aina tarinan alussa on joku ongelma bisneksiensä kanssa, hän pistää akun asialle ja lopussa aku sekaa kaiken. mikki hiiren etsiväseikkailujakin näkee aku ankassa enää harvoin. mutta onneksi roope-setä lehdessä roopen aarteenetsinnät ja mikin etsiväseikkailut ovat säilyneet. suosittelen vakavasti aku ankan tilauksen lopettamista ja vaihtoa roope-setään kaikille, jotka ovat myös tämän aku ankan tason laskemisen havainneet.

Mustang

Viimeksi jotenkin kuin unohtui sanoa, että kulutan myös tuhottoman määrän mangaa. ^^ Ei muuta tältä erää.
Mustavalkoiseen maailmaan tahdon kuitenkin palata ja huutaa: Vihaan sinua, ihminen.

Haltijanainen

Luen hävettävän vähän sarjakuvia, yleensä tulee selattua lehdistä ne pienet klipit ja siinä sitten saa vähän kaikkea. En koskaan osta sarjakuvia, miehelleni tulee kotiin Myrkky ja pojalle Aku Ankka. Olen katsonut, että siinä on sarjakuvasivistystä kerrakseen. Nykysarjiksissa on niin pöyristyttävät hinnat, että heikompaa huimaa, pahvikantisesta sarjis"kirjasta" saa helposti pulittaa 7€ ja yli, eivätkä nykysarjikset ole enää niin laadukkaita, kuin ennen. Kaiken maailman manga-hömpötykset ovat vieneet sarjakuvatuotannon todella alas. Nykyään tunnutaan arvostettavan määrää, laatu on sivuseikka.

Olen kovin ihastunut tällä hetkellä Milla Paloniemen Kiroilevaan Siiliin. Jokin siilin asenteessa ulkomaailmaa kohtaan herättää pienen piikkipallon minussakin ja vaikka piirrosjälki saattaa aluksi näyttää sutaisten tehdyltä, erottuu siitä ajan mittaan erittäin hienoja sävyjä. Kun ensimmäisen kerran näin siilisarjiksen, olin sitä mieltä että taas tässä on näitä tusinatyöllä sutaistuja teoksia joiden ei ole tarkoitus tehdä mitään muuta, kuin rahaa piirtäjälleen. Kun tutustuin paremmin, huomasin piikkisen pinnan alla piilevän herkän filosofin, kipeiden aiheiden tulkitsijan ja aivan uskomattoman viehkeän ja kieroontuneen huumorintajun. Ja mikä parasta, Siilukkaa voi lukea netistä virallisilta kotisivuilta ja Milla vastaa ihailtavan ripeästi ihailijapostiin :).

Vanhoista sarjiksista mainitsemisen arvoisia ovat Lucky Luke ja tietysti Asterix. Olen lainannut näitä kirjastosta jo yli 20 vuotta ja jaksan lukea ne aina vain uudestaan. Jos jotain joskus ostan, voisin ostaa kaikki nuo Asterix-kirjat. Olisi siinä jotain historiallista tosiasiaa jälkipolville jätettäväksi ;).

Netistä tulee lueskeltua myös Viivi ja Wagner-tuotantoa, Juba saa sian ja naisen väliseen parisuhteeseen hienosti ujutettua päivän polttavampia puheenaiheita ja vakavampiakin asioita on käsitelty hienosti huumorin kukkasta lannoittaen. Soljuva yhteiskuntakritiikki ja hersyvät piirrokset tekevät Viivistä ja Wagnerista paljon enemmän, kuin pelkän sarjakuvan, tuotanto toimii myös hyvänä parisuhdeoppaana, kun olemme yleensä tottuneet sanomaan asioita hieman kierrellen. Parisuhteesakin säästyttäisiin varmaan monelta yhteenotolta ja väärinkäsitykseltä, jos asioita ruodittaisiin hieman suoraviivaisemmin :). Tai sitten erotilastot kasvaisivat räjähdyksenomaisesti :D...

Floora

Lainaus käyttäjältä: Haltijanainen - 08.11.08 - klo:09:29
Vanhoista sarjiksista mainitsemisen arvoisia ovat Lucky Luke ja tietysti Asterix. Olen lainannut näitä kirjastosta jo yli 20 vuotta ja jaksan lukea ne aina vain uudestaan. Jos jotain joskus ostan, voisin ostaa kaikki nuo Asterix-kirjat. Olisi siinä jotain historiallista tosiasiaa jälkipolville jätettäväksi ;)

Oletko lukenut Asterixia savon murteella? :D Ostettiin joskus faijalle niin muistin vain niitäkin löytyvän.
Strange but not twisted

Haltijanainen

Lainaus käyttäjältä: Floora - 10.11.08 - klo:09:41
Lainaus käyttäjältä: Haltijanainen - 08.11.08 - klo:09:29
Vanhoista sarjiksista mainitsemisen arvoisia ovat Lucky Luke ja tietysti Asterix. Olen lainannut näitä kirjastosta jo yli 20 vuotta ja jaksan lukea ne aina vain uudestaan. Jos jotain joskus ostan, voisin ostaa kaikki nuo Asterix-kirjat. Olisi siinä jotain historiallista tosiasiaa jälkipolville jätettäväksi ;)

Oletko lukenut Asterixia savon murteella? :D Ostettiin joskus faijalle niin muistin vain niitäkin löytyvän.

En ole kunnolla lukenut, vaikka olen niitä kirjastossa nähnyt :D. Lehteillyt olen muutamaa, mutten ole uskaltautunut lainaamaan asti, saattaa olla liian iso pala minulle ;). Muuttuuko niissä huumori jotenkin olennaisesti verrattuna ns. normaaliin kirjakieleen? Koska jos muuttuu, en ole varma haluanko edes tutustua, koska juuri se tietynlainen huumorinkukkanen on kiehtonut minua kaikki nämä vuodet.