Tänään on keskiviikko 13. joulukuuta 2017
Nimipäivää viettää Seija

Kirjoittaja Aihe: Jatkis: Vampyyrin tarina  (Luettu 4122 kertaa)

Maranwel

• Tulokas
  • *
  • Viestej: 7
    • Profiili
Jatkis: Vampyyrin tarina
« : 10.01.10 - klo:23:39 »
Tss mun viime vuoden Nano-rple, jota ajattelin ensin jatkaa kun inspist tulee enemmn, mutta tuskin tulen tt koskaan saamaan yksin loppuun, joten katsotaan mit siit tulee yhteispelillmme.

Phenkiln haluaisin silyvn tuon Aaren Matiaksenpojan, mutta se voi olla tarinallisesti mahdotonta. Jos kuitenkin tuo ensimmisen persoonan kerronta silyisi, siis vaikka kertojahahmo vaihtuisikin vlill. Ymmrtnette varmaan mit ajan tll takaa.

Luku 1

Nin jlkikteen ajateltuna olisi pitnyt tiet, ettei sen metstien kyttminen ollut hyv idea. Mutta silti, jos psisin pari tuntia ajassa taaksepin, tekisin siin tilanteessa kaiken aivan samoin jokaista pient yksityiskohtaa myten. Tai no, ehken ihan kaikkia.

Min olen Aaren Matiaksenpoika ja tm on minun tarinani. Se oli ihan normaalia arkea minulle, ett juoksin isni, suuren kauppias Matiaksen, puolesta viemss ostoksia kaupunkimme asukkaille. Itse asiassa minun oli pikku pakko tehd niin kuin is tahtoi, koska muuten sain korvilleni niin ett korvat vain soivat viel pitkn ajan jlkeenkin. Muistan vielkin sen ainoan kerran kun yritin saada isn ottamaan jonkun nuoremmista sisaruksistani lhetiksi. Hn oli vain hyisesti kysynyt, ett halusinko niin kovasti pst eroon sisaruksistani, ett pistisin heidt vaaraan kaupunkiamme ymprivill kukkuloilla. Jotkut asiakkaistamme kun asuivat melko kaukana kaupungin rajojen ulkopuolella. Niinp olin tottunut juoksemaan isn lhettmn ympri kaupunkia.
Ern pivn olin joutunut juoksemaan paljon enemmn kuin aikaisemmin, sill iso juhla oli tulossa ja kaikki halusivat juhlistaa sit kauppias Matiaksen herkuilla. Pivn viimeiset kuljetukset olivat korissa sylissni ja jalkani viilettivt kadulla kuin tuli olisi ollut hnnn alla, sill halusin vihdoinkin pst lepmn ennen seuraavan pivn kiireit. Olin juuri auringon laskiessa saapunut viimeisen asiakkaamme talolle kaupungin viereisen metsn toisella puolen ja talon rouva pyysi minua jmn taloon yksi. Hn ei halunnut ajaa minua ulos yt vasten ja selitti jotain taikauskoista metsss vaanivista pedoista. Itsevarma ja tyhm kun olin, niin sanoin selvivni kyll parista hukasta, sill matka kotiin ei lopulta olisi niin pitk kuin rouva kuvitteli. Sit paitsi hukat eivt tulleet kaupungin liepeille muuten kuin pakon edess, suurimman nln korventaessa niiden sisuksia, mit tapahtui yleens vain keskitalvella. Muulloin ne saisivat ainakin jotain pikku jyrsijit saaliikseen. No rouva antoi vastahakoisesti minun lhte ja kntyessni katsomaan taakseni hetken aikaa kuljettuani, oli hn edelleen ovensuussa lyhty kdessn. Heilautin kttni itsevarmasti ja jatkoin matkaani kotia kohti. Kotimatkalla tapahtui kuitenkin jotain sellaista, mit en ollut osannut odottaa. Olin pssyt kommelluksitta metsn lpi kulkevalle tielle ja lhdin kulkemaan sit pitkin. Mutta kuten jo tarinan alussa totesin, olisi minun pitnyt vltt metstiet.

Metsn reuna nkyi jo kaukana edessni, kun kuulin erikoista nt. Ihan kuin joku olisi laulanut hiljaisella nell. ness oli erikoinen aksentti ja sanoista ei ottanut hullukaan selv, mutta yht kaikki laulu lumosi minut niin, ett knnyin kulkemaan yh syvemmlle metsn keskustaa kohden laulajan kutsuessa minua vastustamattomasti luokseen. Kuljettuani pienen ikuisuuden, vaikka todellisuudessa taisin kulkea vain pari sataa metri, halki pensaikkoisen metsn saavuin vihdoinkin aukeaman reunalle. Suunnilleen aukeaman keskell nin aivan uskomattoman kauniin nuoren naisen seisomassa. Hnen hiuksensa olivat mustat kuin eebenpuu ja ihonsa kuin valkeaa marmoria. Vanhanaikaiset vaatteensa vain korostivat hnen sirouttaan, mutta hnen kasvoissaan oli jotakin mik hiritsi minua. Hiritsi tosi paljon, vaikken osannutkaan mritell syyt siihen. Nainen hymyili minulle surumielisesti ja sisllni hersi halu poistaa tmn ihanan neidon surut. Lhestyin hnt varovaisesti, etten vain sikyttisi neitoa. Aivan kuin hiiri pystyisi sikyttmn leijonan, on minun nin jlkikteen listtv tarinaani.

Miksi olet niin surullinen? kysyin neidolta.
Olen noituudella kahlehdittuna thn aukeaan, enk pse koskaan pois. tm vastasi.
Nm sanat saivat minut suoranaisen raivon valtaan. Kuka oli juljennut noitua nin suloisen tyttsen ikiajoiksi metsn aukeaman vangiksi?
Onko mitn keinoa saada sinut vapaaksi? kysyin. Nyt jlkeenpin on helppo sanoa naisen ohjailleen tunteitani hyvin tarkasti.
On ers keino vapautua kirouksestani, joka minut tnne alun perin sitoi. Minun pit saada juoda pari suullista vapaaehtoisen uhrin verta, mutta kuka nyt tietoisesti suostuisi muuttumaan hirviksi? neito vastasi luoden katseensa surullisena maahan.
Kavahdin nm sanat kuullessani hiukan taaksepin, mik sai naisen ilmeen entist surullisemmaksi. Siin samassa ptin, ett jos naisen vapautus ei muuta vaatisi, niin olisin valmis tekemn hnen pyytmns uhrauksen. Ehk minun olisi pitnyt mietti asiaa perinpohjaisemmin, mutta olen aina toiminut hiukan htikidysti. Tt ptstni tulisin tosin katumaan enemmn kuin muita.
Astuin muutaman askeleen lhemms ja olin jo reilun ksivarren mitan pss naisesta.
Muutama veritilkkako riitt? min kysyin ja nainen nosti pns ylemms silmissn epuskoa. En vielkn tied, oliko se aitoa vai teeskennelty.
Niin minulle sanottiin silloin kun minut kirottiin. Sink ihan tosissasi olisit valmis auttamaan minua?
Onhan se aika iso hinta maksettavaksi vapaudestasi, mutten ne syytkn olla sit tekemtt. sanoin ja astuin viimeiset askeleet tullen aivan naisen eteen.
Neito tarttui olkapistni kiinni molemmilla ksilln ja painoi suunsa kiinni kaulaani. Tunsin terv kipua ja pian sen jlkeen minua alkoi heikottaa. Halusin niin paneutua pitkkseni kutsuvalle nurmimatolle, halusin tuon naisen olevan viel hetken luonani, vaikka tiesinkin sisimmssni hnen lhtevn pois aukealta saatuaan vapautensa takaisin.

Minun oli tytynyt menn maaten aukean nurmikolle, sill kun aukaisin silmni, huomasin makaavani maassa. Ihme kyll kipu oli hipynyt tysin, itse asiassa en tuntenut en yhtn mitn. En edes nurmikon pehmeytt ihoani vasten, vaikka makasinkin sill koko pituudeltani. Kaikki nytti silmiini hyvin selkelt, aivan kuin olisi ollut kirkkain piv sen sijaan ett oltiin keskell yt. Muutenkin aistini tuntuivat voimistuneen, sill kuulin ja haistoin kotikaupunkini, vaikkei se ihan vieress sijainnutkaan. Vaistosin etten ollut yksin aukiolla ja knsin katseeni hiukan itsestni oikealle. Siell nin naisen hahmon, joka nytti surulliselta.
Olen niin pahoillani, kun jouduin tekemn sinulle nin, mutta kirouksesta ei ollut muuta keinoa pst vapaaksi. Nyt sin vuorostasi joudut olemaan vankina tll, vain metsn elimet seuranasi. Vapaaksi pset valitettavasti vain samalla keinoin kuin minkin, tuhoamalla jonkun avuliaan ihmisen elmn.
Nin sanottuaan nainen jtti minut yksin aukealle ja vaistosin ennemmin kuin kuulin hnen lhtevn kohti kotikaupunkiani. Nousin siin samassa yls ja ryntsin hnen perns, mutta saavuttuani aukeaman reunalle tuntui minusta samalta kuin olisin juossut pin jykev muuria. Siit mist ihmisen olin pssyt vapaasti kulkemaan, esti jokin voima muuttunutta minua kulkemasta. Asia oli, kuten hn oli sanonut. En psisi aukealta pois ennen jonkun hyvuskoisen hlmn apua.

Huusin nekksti raivoni ilmoille, mutta vain kaiku vastasi. Olin ypyksin!
« Viimeksi muokattu: 11.01.10 - klo:00:14 kirjoittanut Maranwel »

Maranwel

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Jatkis: Vampyyrin tarina
« Vastaus #1 : 11.01.10 - klo:16:01 »
Luku 2

Pivt kuluivat hiljakseen eteenpin minun totutellessani uuteen olomuotooni. Ihan alussa nlkkn ei minua pahemmin vaivannut, mutta pari ensimmist piv oli kyll muuten tytt tuskaa. Ihmishahmossani en ollut edes voinut sellaista tuskaa kuvitellakaan. Tuntui kuin jokainen hermoni steilisi kipua kun jokin kosketti ihoani. Koko kehoa srki ja jouduin olemaan pitki aikoja seisaallani paikoillaan, koska makuuasennossa liian suuri osa kehostani osui nurmikkoon. Olikohan se viidenten vai kuudentena pivn, nin kuolemattomana sekoaa helposti ajankulussa, kun nlk oli pikkuhiljaa ajamassa minut mielipuolisuuden toiselle puolelle. Mutta olin jo ensimmisen pivn pttnyt, etten aiheuta kenellekn laupiaalle samarialaiselle samaa kohtaloa kuin mit itselleni oli kynyt. Nlk oli kumminkin aikamoinen. Vai pitisik sittenkin puhua janosta minun tapauksessani? En tied kumpi on parempi nimitys tlle tunteelle, mutta ehk on parempi puhua janosta. Se on kaikin puolin selkemp.

No, jano oli kova, mutten nhnyt vaihtoehtojakaan ihmisverelle ja siit kieltydyin tysin. Yhtkki haistoin maailman herkullisimman tuoksun tulevan aukion vastakkaiselta reunalta. Mik haisee noin hyvlt, mietin ja thyilin hajun suuntaan. Ihmeekseni olin samalla hetkell siirtynyt aukion yli. Olisinpa ollut nin nopea ollessani viel ihminen, tuumasin katkerana. Olisin saanut lekotella useimmat typivt sen sijaan ett jouduin juoksemaan ympri kaupunkia koko ajan. Mutta palatakseni siihen tuoksuun... Nin, ett aivan aukion reunan vieress pensaiden suojassa makasi haavoittunut peura. Tuoksu oli jumalainen janon korventamassa kurkussani, mutta havaitsin heti ongelman. Peura oli saavuttamattomissani ollessaan aukion rajan toisella puolella. Huusin turhautuneisuuteni ilmoille, mill oli mielenkiintoinen vaikutus peuraan. neni toimi kuin houkutin kaikelle elmlle ja samassa muistin, miksi alun perin olin lhtenyt kulkemaan tt eponnen aukiota kohti.
Sen naisen ni! Sama se, vaikka hn olisi rallatellut hvyttmi lauluja kapakkaneitosista ja heidn yllisist touhuistaan, olisin ollut yht tuomittu tulemaan tnne kuin hnen hymistessn epselvi laulunsanoja. Niinp kytin minkin samaa menetelm. Houkuttelin ja maanittelin peuraa tulemaan luokseni, vaikka se vaistosikin minun olevan kuolemaksi. Kun peura seisoi avuttomana edessni, olin kyll katuvainen tietessni pian pttvni sen elmn. No ainakin siihen saakka, kunnes veren haju sai pedon minussa esiin ja syksyin elimen kaulaan kiinni. Kesti hetken, ennen kuin opin juomaan oikealla tavalla ja pian huomasin peuran olevan tyhj verest. Ah, niin vhn oli peurasta ollut apua kurkkuani polttavaan janoon, mutta kun nyt tiesin keinon saada ravintoa, niin en pakottanut itseni kestmn janon tunnetta en kauempaa. Parin seuraavan pivn vai viikon, en muista en, aikana hioin metsstystaitojani krsivllisesti. Usein elimet huomasivat vaaran ajoissa ja lhtivt karkuun metsn vain ryskyess niiden vauhkon paon takia, mutta sain min aina vlill saalistakin. Riittvn usein ainakin, jotta jano hellitti viimein kokonaan.
En tiennyt, ett miten pian jano palaisi, joten makailin vain ruohikolla enimmn osan ajastani. Yksinisyys alkoi kalvaa pikkuhiljaa sisintni, ihmisen olin ollut erittin sosiaalinen tapaus ja tm pakotettu yksinisyys alkoi olla sietokykyni rajoilla. Koin itseni yhdess vaiheessa jopa niin yksiniseksi, ett harkitsin vakavissani yritt saada houkuteltua ihmisi niitylle. Onneksi sain itseni jrkiintymn ennen kutsuhuutoja, koska en todellakaan pystyisi hillitsemn itseni ihmisveren virratessa lhellni.

No pian jano taas tuli, minun todellakin pitisi ruveta merkitsemn muistiin, ett kuinka nopeasti jano palaa tultuaan tysin sammutetuksi. Tapani mukaan aloin houkutella elimi luokseni. Hmmstykseni oli suuri, kun aukiolle tallusti suuri naaraskarhu pentunsa kanssa. Oliko jo niin paljon aikaa kulunut muutoksestani, mietin sill olin muuttunut juuri sadonkorjuu-juhlan aattona ja karhunpentu oli selvsti jo nelisen kuukautta vanha. Olimme siis pitkll kevn puolella, melkein jo kesss, aikalaskelmieni heittess pahasti. Yleens emokarhut tuppaavat olemaan hiukkasen ksyj puolustaessaan pentujaan, joten tappeluhan meidn vlillemme kehkeytyi. Karhun puolustukseksi on sanottava, ett kyll se yritti parhaansa, siit todistaa riekaleiset vaatteeni, mutta eihn sill ollut mitn mahdollisuuksia jo kuollutta vastaan. Karhun veri tyydytti janoni paremmin kuin muiden kasvinsyjien, ehk siksi ett ne syvt ihmisten tapaan vhn mit sattuvat. Juotuani emon tyhjiin oli janoni tysin kadonnut, joten en halunnut haaskata pennun verta. Huomasin saaneeni uuden ongelman jo ennestn ongelmaiseen tilanteeseeni, sill en mitenkn voisi patistaa niin pient pentua yksinn metsn. Se ei siell kauan hengiss silyisi. Mutta miten ruokkia pentua, siin olisi jlleen uusi ongelma.

Pennun olisi saatava maitoa, se oli selv. Noin pieni ei viel selviisi pelkstn sill, mit aikuiset karhut sivt thn aikaan vuodesta. Kalaa en voisi pennulle saada, vaikka se olisikin ollut hyv ravinnonlhde. Niityll ei surukseni ollut lainkaan vesilhteit, ei puroa, lampia tai mitn vastaaviakaan. Ymprivss metsss tietysti voisi olla vaikka mit, mutta min en tilastani johtuen pssyt selvittmn asiaa lainkaan. Mietin pni puhki mit tehd ja samaan aikaan pentu alkoi kyd krsimttmksi. Se knysi kuolleen emonsa viereen ja yritti kuonollaan tkkimll saada emoa kntymn niin paljon, ett psisi nislle maitoa juomaan.
Hei kuule, et sin saa emolta maitoa. sanoin surullisena pennulle ja vedin sen pois emonsa luota. Maito on loppunut sielt. Olen pahoillani, ett tapoin emosi, mutta minunkin oli jano.
Pentu nteli surkeana ja meni irti pstettyni takaisin emonsa luokse tnimn sit kylkeen. Katselin tovin pennun eptoivoisia yrityksi ja tuumasin pennun kuolevan jos ei saa maitoa suhteellisen pian. Se ei ilmeisesti ollut saanut tnn maitoa paljon yhtn ja sitten min menin tappamaan emon. Mietin voisinko houkutella jonkun toisen emokarhun paikalle niin, ett se hyvksyisi pennun omakseen. Niinp pistinkin oikein soidinkuoron pystyyn, kun en muistanut tarkkaa nnett emokarhulle. Piv ehti vaihtua toiseen ja oli jo melkein ilta, kun viimein pensaikosta rymisteli kaikkien muiden elinten jlkeen iso karhu, jolla oli kaksi omaa poikasta. Pidin lumousta yll koko ajan tyntessni jo hiukkasen nntynytt pentua uuden emon viereen. Kumma kyll naaras antoi vieraan pennun ime nisns ja yksininen pentu piristyikin hiukan, ennen kuin srjin lumouksen ja sykshdin niityn toiselle reunalle. Kolmikko lhti takaisin metsn emon hiukan haisteltua ymprilleen ja vieras pentu lhti kuin epriden niiden pern. Oloni oli toiveikas pennun suhteen, vaikkakin menetin ainoan seurani.

Tmminen jatkopala, pahoittelen jos menee jonkun muun ajatukset nyt sekaisin.

« Viimeksi muokattu: 11.01.10 - klo:22:38 kirjoittanut Maranwel »

Maranwel

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : 11.01.10 - klo:23:15 »
Luku 3

Seuran menetys oli suurin murheeni pennun lhdetty vieraan emon mukaan. Tietysti toivoin, ett emo hyvksyisi sen omakseen, kun pennussa oli sen oma haju, mutten siltikn voinut olla surematta pennun lht. Toisaalta olin iloinen siit, ett ylipns tunsin viel tunteita. Ruumiinihan oli ollut tunnoton fyysisiin aistimuksiin alun kovien kipujen jlkeen, joten sellaiset aistimukset kuin suru ja ikv, olivat erittin tervetullut muistutus siit, etten ollut viel tysin kivettynyt sydmestni.
Pari piv pennun lhdn jlkeen tapahtui kuitenkin jotain erikoista. Oletan ett se oli pari piv, tosin minun ajantajullani se voisi hyvin olla mys pari viikkoa tai kuukauttakin. Nin kuolemattomana aika menett merkityksens, enk ollut ihmisenkn hyv vuodenaikojen tulkitsemisessa. Kuitenkin mets rapisi taas, joten oletin sielt tulevan jotain suurta. Hmmstyin kovasti kun nin hiukan suuremman karhunpennun tulevan pensaikosta. Kyll se taisi sama pentu olla, sill se meni siihen paikkaan maaten, mihin emokarhu oli silloin aikoinaan kuollut. Olin tietysti jo aikoja sitten hvittnyt karhunruhon niitylt, jottei se pelottaisi hajullaan muita saaliitani karkuun ennenaikaisesti, joten pentu etsi emonsa ruumista aivan turhaan. Pennun turkki oli aikamoinen nky, selvsti sit oli purtu. Ilmeisesti karhunaaraan omat pennut olivat olleet vanhempia kuin olin olettanut ja se oli vieroittanut sek omansa ett vieraan pennun samanaikaisesti. Todennkisesti vieras pentu oli kuitenkin roikkunut naaraan mukana, kunnes uros oli kyllstynyt siihen kosiskelunsa aikana ja htnyt pennun pois naaraan reviirilt.

Sit en ymmrtnyt, ett miksi pentu ptti palata takaisin niitylle, mutta olin iloinen sen suomasta seurasta. Vaikkei se ihmisseuraa tysin korvannutkaan, oli se tyhj niitty parempi vaihtoehto.

Tmminen lyhyt aloitus seuraavalle luvulle. Saas nhd ehdittek ttkn jatkamaan.

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Viestej: 2030
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.01.10 - klo:23:30 »
Sit en ymmrtnyt, ett miksi pentu ptti palata takaisin niitylle, mutta olin iloinen sen suomasta seurasta. Vaikkei se ihmisseuraa tysin korvannutkaan, oli se tyhj niitty parempi vaihtoehto.
Niin sitten jaoin karhun kanssa niittyaukean. Annoin sen kaikessa rauhassa tutustua minuun, vaikka olimmehan jo aikaisemmin tavanneen, joskin ikviss merkeiss.
Aikaa myden meist tulikin hyvt kaverit, vaikka toisinaan kadehdinkin sen kyky tulla ja menn mielens mukaan. Niin hetkin toivoin, ett voisinpa minkin lhte tlt. Tunsin olevani hkiss kuin kaukaisten maiden kauniit ja vrikkt laululinnut. Tai kuin suuressa saippuakuplassa, joka rajasi koko muun maailman minun ympriltni, niin etten voinut sit nhd lainkaan. Halusin pois tlt niitylt tai aukeamalta, mik lie tm sitten olikin, mutten halunnut ett kukaan muu joutuisi kokemaan samaa yksinisyytt ja paikallaan oloa kuin min.
Onneksi karhu sentn oli seuranani, muuten olisin varmasti seonnut.

Niittyni toisen laidan vieritse virtasi pieni joki, jonka veteen en voinut pulahtaa, mutta kuulin sen aina ja muistin miten ihanalta tuntui pulahtaa raikkaaseen veteen uimaan lmpimn kespivn ja juoda sit janoonsa. Surin sit ett ainoa mit pystyin en juomaan oli kuuma punainen veri, ei koskaan en vett, eik mitn muitakaan herkkuja. Vain verta.
Kaverini keksi ett voisi kytt jokea juoma ja ruokapaikkana, joten kuulin miten se monet kerrat loiskutteli vedess ja yritti saada lohia tervkyntisiin tassuihinsa. Joinain kertoina sit onnisti, toisina taas ei ja silloin se tallusteli mrkn ja pettyneen nkisen luokseni.
Se tuntui hakevan turvaa minusta ja jotenkin taisi aistia ett muut karhut ja elimet vlttelivt tt niittyaukeamaa ja se saattoi pit tt reviirinn ja turvapaikkanaan muilta otuksilta.
Aika taisi tuon nkymttmn rajan toisella puolella kulkea eri tahtiin kuin kuplani sisll. Sill joka kerta kun karhu lhti vaeltelemaan toisaalle, se saapui aina vain vanhemman nkisen takaisin, kuin olisi ollut poissa vuosia, vaikka omien laskelmieni mukaan vain muutaman pivn.
Olikohan aika tss kirotussa kuplassa pyshtynyt, jnyt siihen hetkeen jona tuo nainen kirottiin, vai oliko tll niityll odottanut aikaansa muitakin kirottuja ennen hnt. Toivoin niin, ett keksisin tavan pst pois, kiroamatta ketn toista tilalleni.
Ikuisuus epkuolleena, ilman seuraa olisi kidutusta seuraavalle uhrille, niin kuin se oli ollut minullekin.
Muutaman kerran minusta tuntui kuin tuo nainen olisi ollut lhell, mutta sitten lhtenyt pois. Ei ollut halunnut tulla vankilaani katsomaan vankiaan.
Ern pivn, kun ystvni oli jlleen lhtenyt matkoilleen, tll kertaa pentujen kanssa, jotka se oli kynyt nyttmss minulle, tunsin jonkun tai jonkin liikuskelevan tuon rajan toisella puolella. Tll kertaa se ei ollut tuo tumma nainen, vaan joku synkempi ja pahempi. Tuo joku tai jokin huomasi varmasti minut, mutta ilmeisesti en ollut se, jota hn tai se oli tullut katsomaan. Tuo jokin kierteli hetken vankilani lheisyydess, kunnes lhti, jolloin synkk ilke tunnelma kaikkosi, kuin pilvi auringon plt.
Mietin tulisiko tuo jokin viel takaisin, ent nainen tulisiko hnkn?
Seuraavana pivn Saanaksi nimemni karhu palasi jlleen pentuineen, jotka jivt niitylle leikkimn, sen itsens tassutellessa joelle. Kuulin miten se kuopi maata, kaivoi ja samalla loiskutteli vett.
Tulin uteliaaksi ja halusin tiet mit kummaa se oikein teki. Astelin lhemmksi ja nin sen kaivavan maata, kuin vyl vedelle.
Meinaatko, ett olen pesun tarpeessa? Kysyin naurahtaen ja karhu katsoi minua kullanruskeilla silmilln ja kntyi jatkamaan kaivamistaan.
Seurailin sen touhuja ja vankilani rajan reunan tlle puolelle alkoi ilmaantua pieni lammikko, joka kasvoi kasvamistaan, kunnes oli viimein niin iso, ett voisin siin kylpe. Astelin tuoreen lammen reunalle, kyykistyin ja kosketin kylm vett ja tunsin, en mitn. Nousin pettyneens seisomaan, en kykenisi en milloinkaan tuntemaan asioita kuin ennen. Min tajusin sen, en en ollut ihminen, vaan kuolemattomuuteen kirottu ihmisen irvikuva.

No niin toivonmukaan jatkopalanen on mieleisesi...
« Viimeksi muokattu: 25.09.13 - klo:09:59 kirjoittanut Nefertiti »
Eilisiltana tulit luokseni ja painoit psi tyynylleni pni viereen.
Kuinka viiksesi kutittivatkaan rakas, hupsu kissani.

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #4 : 25.08.12 - klo:21:18 »
Kuuntelumusaaa, vaikka koko tarinan ajaksi. Tehosekoitin - Hetken tie on kevyt kaksin kulkea

Meinaatko, ett olen pesun tarpeessa? Kysyin naurahtaen ja karhu katsoi minua kullanruskeilla silmilln ja kntyi jatkamaan kaivamistaan.
Seurailin sen touhuja ja vankilani rajan reunan tlle puolelle alkoi ilmaantua pieni lammikko, joka kasvoi kasvamistaan, kunnes oli viimein niin iso, ett voisin siin kylpe. Astelin tuoreen lammen reunalle, kyykistyin ja kosketin kylm vett ja tunsin, en mitn. Nousin pettyneens seisomaan, en kykenisi en milloinkaan tuntemaan asioita kuin ennen. Min tajusin sen, en en ollut ihminen, vaan kuolemattomuuteen kirottu ihmisen irvikuva.

Se min olisin varmasti sittenkin, jos joskus sattuisinkin psemn pois tlt kirotulta aukiolta. Min vain en halunnut langettaa samaa kirousta kenellekn toiselle.

Karhuystvni istahti kaivamansa lammikon reunalle ja katsoi minua p kallellaan, samalla kun sen pennut intoutuivat leikkimn vedess. Ne jahtasivat toisiaan veteen ja sielt pois, kunnes olivat likomrki. Saana psti erityislaatuisen murahduksen, joka kuitenkin kuulosti yllttvn lempelt ja pennut tallustelivat sen luo. Kuin Saana olisi halunnut, ett minkin saisin nauttia vedest.

Kyll min pesen itseni, mutta nauttimisen min jtn sinulle. Min sanoin surumielisesti ja huomasin neni kuulostavan oudolta. No eihn se mikn ihme ollut, sill en ollut ties kuinka pitkn aikaan jutellut yhdenkn ihmisen kanssa, joten puhetaitokin alkoi hivenen ruostua kytn puutteesta.

Niin min sitten riisuin rsyt yltni ja pulahdin veteen, joka viileys ei tuntunut missn. Yritin olla vlittmtt tuosta tunteettomuudesta, vaikka se kiusasikin minua ja keskityin pesemn pahimmat liat pois. Melkein ajattelin, ett kohta tuo vesi olisi kyttkelvotonta, kun nin itsestni irtoavan lian liukenevan veteen ja vrjmn sen tumman ruskeaksi. Viimein aloin nytt slliselt, vaikken ollutkaan pessyt itseni kuin vedell. Mistp olisin saippuaa saanut, vaikka luoja yksin tiet, ett min kaipasin sitkin. Tosin epilin, etten pystyisi senkn tuoksusta ja tunnusta en nauttimaan.

Min olin tunteeton peto, tai no en kai ihan, koska pystyin sentn surua ja eptoivoa tuntemaan, sek empatiaa, mutta ne tuntemukset, joita olin eri asioista oppinut ihmisen ollessani tuntemaan olivat mennytt ja jotain sellaista, jonka toivoin saavani takaisin. Tiesin nyt, miten korkean hinnan kuolemattomuudestani jouduin maksamaan. Vaikka aurinko ei minuun vaikuttanut, epilin tokko voisin sen valossa en sen jlkeen olla, jos psisin pois vankilastani. Mutta min ptin, ett jos kuitenkin psisin, jos kuitenkin lytyisi ihminen, joka tuon palveluksen minulle haluaisi tehd, vaikka hinta olikin korkea, min etsisin keinon, jolla vapauttaa sen, joka vapauttaisi minut. Min en halunnut, ett joku toinen joutuisi krsimn, kuten itse krsin.

neti puin plleni ne rsyt, vaikka ne alkoivatkin olla jo niin puhki kuluneet ja repaleiset, etteivt en kauan pysyisi pllni. Tosin mietin oliko sill mitn vli, ett olinko alasti vai en. Enhn en tuntenut talven kylmyytt tai auringon lmp ihollani. Min en ollut en kykenev kuolemaan, joten aivan hyvin voisin olla alasti. Vaikka kun oikein tarkkaan mietin, voisi alaston vartaloni jrkytt sit, joka vankilaani eksyisi. Aikaisemmasta elmstni, elmst ennen tt, olin oppinut, ett alastomuus oli epsive ja sopi vain kylpyhuoneen puolelle ja peiton alle, ei muualle.

Niin sitten ptin yritt pit ne vhiset rsyt peittonani, jotten olisi sikyttnyt paljaalla olemuksellani potentiaalisia pelastajia pakoon. En edes ajatellut, ett tekisin parhaasta ystvstni taljan itselleni, ptin ett se pitkn turkkinsa itse. Jos sitten vaatteet putoaisivat pltni, niin sitten putoaisivat ja min olisin alasti. Sitten sain ajatuksen ja polvistuin lammen reunalle ja kumarruin katsomaan tyynen veden pintaa, mutten nhnyt kuvajaistani. En siis tiennyt milt nytin nyt. Olin varmasti muuttunut paljonkin, mutta kuinka paljon, sit en tiennyt. Enk saisikaan tiet, kun en voinut katsoa itseni heijastavista pinnoista. Sen tiesin, ett ihoni oli muuttunut hyvin vaaleaksi, melkein sinertvn vaaleaksi, kynteni olivat kasvaneet ja koska en ollut voinut leikata ja harjata hiuksiani, olivat nekin kasvaneet pituutta ja olivat pahasti takkuiset. Arvelin, etten tainnut kovin mukavalta nytt, saati turvalliselta. No en min ollutkaan turvallinen, mutta niin kauan, kun en ollut todella janoinen en hykkisi kenenkn kimppuun.

Saana viihtyi viel jonkin aikaa seuranani, kunnes hipyi taas omille teilleen. Viel muutaman kerran se saapui pentujensa kanssa ja joka kerran pennut olivat kasvaneet paljon edellisest. Ajan tytyi tosiaan kulua eri tahtiin vankilani ulkopuolella, sill kuplan sisll tuntui, kuin kaikki aika olisi pyshtynyt. Kuin olisin vankina ajassa. Mietin alituiseen, mithn perheelleni kuului ja mit isni minusta ajatteli. Oli varmaankin pettynyt ja ehk huolissaankin, kun en ollut palannut. Toisaalta, jos aika kului eri tahtiin kuplan ulkopuolella, olivatkohan nm en elossakaan.
Ikvin kotiani ja perhettni kovin ja kaduin yh tuota erhettni, joka maksoi minulle enemmn kuin minulla olisi ollut siihen varaa.

Saana tuli ja meni miten tahtoi, sen pennut kasvoivat ja pian jttivt emonsa. Joskus Saana ji pidemmksi aikaa ja joskus se vain tallusteli aukean lpi matkalla jonnekin. Joka kerran se tuntui muuttuvan ja ikn kuin harmaantuvan.
Ern iltana se saapui ja nytti hyvin vanhalta ja raihnaiselta. Arvelin, ett se alkoi jo olla niin iks, ett oli tullut aika jtt sille lopulliset hyvsti. Se tallusti hitaasti luokseni ja kvi vierelleni makuulle. Tunsin itseni surulliseksi, sill tiesin menettvni uskollisen ystvni, jonka avulla olin jotenkuten pysynyt selvill ajankulusta ja joka oli ollut minun seuranani niin kauan. En halunnut satuttaa sit, vaan halusin antaa sen nukkua rauhassa pois. Se oli sen ansainnut. Niin min sitten silittelin sen harmaantunutta turkkia ja nin miten elm hiljalleen lipui pois siit ja jljelle ji vain sen maalliset jnnkset. Kun olin aivan varma sen kuolemasta, min aloin kaivaa kuoppaa sit varten, sill en halunut sen joutuvan metsn elinten ruoaksi.

Aikaahan minulla oli loputtomasti, joten min kaivoin ja kaivoin paljain ksin, kunnes hyvin pitkn ajan kuluttua olin saanut aikaiseksi niin ison kuopan, ett Saanan ruho mahtui siihen. Min ajattelin raahata sen ja hmmennyin, kuinka helposti melkein toista sataa kiloa painava ruho nousi. Niin min kannoin sen ja laskin hellvaroen kuoppaan, jonka peitin maalla. Ystvstni oli jljell vain maakumpu, joka muistuttaisi minua siit aina.

Saanan pennut tulivat ja menivt nekin, mutta olivat niin paljon villimpi, kuin emonsa, ett ne eivt tulleet kovin lhelle minua, vaan pitivt tietyn etissyyden minusta. Pian nekin lakkasivat tulemasta ja epilin ett nekin olivat kohdanneet loppunsa lajitoveriensa tai metsstjien toimesta.

4.Luku

Aika kului ja min menetin ajantajuni. En edes tiennyt kuinka kauan oli ollut tuolla kirotulla aukiolla, varmaankin vuosia, ehk jopa vuosisatoja arvelin, sill aukio pysyi muuttumattomana, eik juuri mitn muita kuin elimi eksynyt aukiolle.

Ern iltana tunsin aukion lhell olevan jonkun. Tuo tunne oli uusi, sill kyseess ei ollut se neito, joka minut tlle aukiolle oli tuominnut, eik myskn se paha, jonka olin joskus aikaisemmin havainnut. Ei, kyseess oli ihminen. Lihaa ja verta oleva ihminen. Min en laulanut, mutta pistin houkutustaitoni rimmilleen ja toivoin, ett tuo joku tulisi aukealle. Min halusin nhd hnet, ennen kuin pyytisin tuota suurta palvelusta. Pienen tovin kuluttua aukealle asteli paljasjalkainen neito. Neito oli kaunis katsella ja sen lisksi, ett tunsin outoa vetoa tt kohtaan, sek verenjanoa, tunsin mys viettieni hernneen, tunsin ett halusin naisen omakseni, min halusin hnt, kuten mies haluaa naista. Tunsin himoni hernneen, eik tm ollut nlk tai janoa, vaan voimakasta halua.

En tietenkn halunnut pakottaa naista tekemn vastoin tahtoaan ja halusin antaa tlle mahdollisuuden pernty. En min voinut tuomita hnt samaan kiroukseen, jonka uhriksi min olin omaa typeryyttni joutunut.
Huomasin, ett pystyin vaikuttamaan naiseen ja niin tm luuli, ettei paikalla ollut ketn. En halunnut hnen nkevn minua. En viel. Min halusin katsella hnt, varmistua ett voisin thn luottaa. En ole varma tunsiko hn minun lsnoloni, mutta hn tuntui vrhtvn hienoisesti, kun astelin hnen ohitseen. Seurailin hnen liikkeitn ja ihailin hnen kauneuttaan. Hn toi minulle mieleen ern, jonka kanssa olin aikonut menn naimisiin ja olisinkin mennyt, jos en olisi ollut niin typer ja langennut lumoukseen, kuin mikkin houkka.

Min aloin pit naisesta ja tunne siit, etten halunnut hnelle pahaa, enk langettaa kirousta, voimistui.
Viimein ptin nyttyty ja arvelin, ett paras oli tehd se varovaisesti, etten sikyttisi naista tiehens. Min astelin hieman kauemmaksi naisesta, jota yh katselin ja suuntasin ajatukseni thn. 'Ne minut nyt.' Min ajattelin ja miltei heti huomasin naisen htkhten katsovan minuun.

l pelk, min en aio satuttaa sinua. Min sanoi ja neni oli karhea ja hiljainen. Enk aio pakottaa teit jmn. Lhde jos haluat. Min jatkoin, sill aikeenani ei ollut pakottaa naista jmn tai muutenkaan vahingoittaa hnt.

Min en varsinaisesti ollut nlkinen, sill olin joitain tunteja aiemmin ravinnut itseni ketun verell, ennen kuin nainen ilmaantui aukioni lhelle.

En min pelk teit. Nainen sanoi ja sai minut hmmentymn.

Luulin, ett nyttisin hnen silmissn vhintnkin julmalta, tunteettomalta pedolta. Likainenkin olin taas, enk uskonut tuoksuvani erityisen raikkaalle. Min en en kyttnyt vetovoimaani naiseen, sill en halunnut vaikuttaa milln tavoin hnen ptksiins, mit ne sitten tulisivat olemaan.

Mik tm paikka on? Nainen kysyi ja katsoi ymprilleen uteliaana ja nin vasta silloin miten nuori tm oli, tuskin viel kahdeksaatoistakaan.
Tm voi olla hivenen noloa, mutten tied oikein itsekn. Sanoin hiljaa ja katselin nuoren neidon kauniita kasvoja, joista hehkui elinvoima.

Melkein huomaamattani ja melkeinp vaistonvaraisesti minun katseeni lipui hnen kaulalleen ja etsiytyi valtimon kohdalle. Min pakotin itseni lopettamaan moisen, en halunnut hykt. En halunnut, en vai halusinko sittenkin. Niin voimakkaita tunteita, vaikken voinutkaan tuntea kuin ihminen ja silti olin ristiriidassa itseni ja tunteideni kanssa.

Tm on vhn kolkko paikka. Neito sanoi viimein. Miten jouduitte tnne ja kuka te olette? Hn kysyi.
Nimeni on Aaren, Matiaksen poika. Esittydyin. Pahoittelen vhemmn hehke ulkomuotoani, mutta olen ollut tll jo kauan ja tarina siit, miten jouduin tnne ei ole kovin pitk. Omaa typeryyttni saan siit syytt. Min jatkoin ja kerroin sitten miten olin omaa tyhmyyttni joutunut tlle aukiolle.
Mikset vain lhde pois? Neito kysyi.
Lhtisin, jos voisin. Min vastasin surullisena.
Mik sinua est? En ne tll aitoja tai muitakaan esteit. Neito sanoi.
Ei tll nkyvi esteit ole, mutten silti pse tlt pois, vaikka haluaisinkin. Min sanoin. Min en tied itsekn miten tm toimii ja kuinka vanha tm paikka on. Jatkoin ja mietin, voisinko pyyt neidolta niin isoa palvelusta. Katsoin tmn innokkaita pisamaisia kasvoja, suuria vihreit silmi ja punertavia kutrejaan ja ptin, etten voisi pyyt sellaista hnelt.
Onko mitn keinoa, mill psisitte tlt pois? Neito kysyi jlleen.
On yksi. Min vastasin ja katsoin onnettomana neitoa. Niin lhell ja kuitenkin kaukana.
Miksi et sitten ole kyttnyt sit keinoa? Neito ihmetteli ja astui lhemmksi minua.
Koska silloin jonkun olisi tultava omasta tahdostaan minun tilalleni, enk min halua langettaa tt kirousta kenellekn toiselle. Se ei olisi oikein. Min sanoin murheellisena. Min jn tnne ikuisesti, sill en voi vaatia ketn uhrautumaan minun vuokseni. Min lissin.
Ent, jos min olisin valmis tekemn tuon uhrauksen. Neito sanoi.
En voi hyvksy sit. Teill on elm edessnne, l uhraa sit minuun. Minut on kirottu kuolemattomuudella, eivtk minunlaiseni ole erityisen tervetulleita tavallisten ihmisten pariin. Parempi on, ett pysyn tll, niin en saa niin pahaa vahinkoa aikaiseksi, sill min tarvitsen elkseni elvien olentojen verta. Min kerroin ja toivoin, ett neito lhtisi. Tietenkin olin seuraa kaivannut, mutta en min halunnut tmn uhraavan itsen ventovieraan verenimijn takia. Ettehn te edes tunne minua, joten teill ei ole mitn syyt tehd mitn puolestani. Lissin.
En ehk tunne teit, mutta min olen vapaa pttmn itsestni ja tekemisistni. Neito sanoi. Ei minulla ole ketn, joka minua jisi kaipaamaa, joten miksi en siis voisi antaa elmni teille, joka olette olleet tll jo niin kovin kauan. Hn jatkoi ja nin kuinka voimakastahtoinen hn oli ja siin silmnrpyksess havaitsin rakastuneeni hneen auttamattomasti.
Oletteko aivan varma siit, mit te tahdotte ja mit te olette nyt tekemss? Min kysyin, sill en olisi todellakaan halunnut vangita neitoa tlle aukealle, kenties ikuisiksi ajoiksi.
Olen tysin varma. Neito sanoi ja lissi. Te voitte kutsua minua Mariaksi.
Maria. Sanoin hiljaa. Teill on kaunis nimi. Min lissin ja tunsin jotain voimakasta sydmessni, joka ei en sykkinyt ja jos olisikin, niin se olisi sykkinyt Marialle.

Maria asteli aivan lhelleni ja min muistin sen yn, jolloin menetin vapauteni. Vaikka min halusinkin koskettaa naista, min tunsin etten voisin tehd tt hnelle. Maria ei vaikuttanut hyvuskoiselta hlmlt, vaan hyvinkin voimakastahtoiselta ja viisaalta nuorelta naiselta.

Mene kun viel voit. Min sanoin tukahtuneella nell ja astahdin kauemmaksi hnest. En voi tehd tt teille. Lissin hiljaa.

Koko sotku oli omaa syytni, miksi siis vetisin jonkun tysin tuntemattoman siihen mukaan ja pilaisin tmnkin elmn.

Mutta min haluan auttaa sinua. Maria sanoi ja astui lhemmksi minua. Kerro, mit minun pit tehd. Hn pyysi.

Min tunsin hnen lsnolonsa hyvin voimakkaasti, haistoin hnest huokuvan kukkaistuoksun ja erityisen voimakkaasti min tunsin hnen sydmens sykkeen, kuin jos olisin painanut pni hnen rintaansa vasten. Hnen sydmens ei hakannut pelosta, vaan sykki tasaisena ja voimakkaana.

Tarvitsisin vain vertanne, mutta kuten jo sanoin, en voi antaa teidn tehd sit. Min sanoin. Te olette kaunis, juuri sellainen jonka mieluusti olisin ottanut vaimokseni, mutta min en halua tahrata teit, enk riist teilt elmnne. En halua kahlita teit tlle aukealle ikuisiksi ajoiksi. Min jatkoin.
Min en vlit. Maria sanoi ja ylltten painautui minua vasten. Se tuntui suorastaan huumaavalta ja minun oli kerttv kaikki tahdonvoimani, jotten olisi antanut periksi vieteilleni ja verenhimolleni.
Sink tosissasi haluat jd vangiksi tlle aukealle ja muuttua samanlaiseksi verenhimoiseksi olennoksi kuin min? Min kysyin.
Tahdon min. Maria vastasi.
Oletko valmis seuraamuksiin. Min varmistin ja ptin, ett auttaisin Mariaa, vaikka mik tulisi.

Enhn voisi jtt hnt aukealle ikuisiksi ajoiksi. Ehk min lytisin lkkeen thn kiroukseenkin, niin ett voisin vanheta yhdess Marian kanssa. Hankkia hnen kanssaan lapsiakin. En oikein uskonut, ett vampyyrit pystyisivt lisntymn, muuten kuin puremalla ihmisi ja muuttamalla heidt kaltaisikseen.

Olen. Maria vastasi ja nosti katseensa minuun.

Hn ei todellakaan pelnnyt ulkomuotoani, ei vaikka minun silmieni tytyi hehkua pimess kuin suden silmt. Himme valoa, vrist en tiennyt oliko se kellertv vai punertava.

Hyv on. Ainakin olen varoittanut sinua ja olen kertonut millaisia seuraamuksia tll on sinulle. l siis syyt minua, jos et pidkn siit millaiseksi tulet muuttumaan, millaiseksi elmsi tulee muuttumaan. Min sanoin.
En min syyt sinua. Min haluan auttaa sinua. Maria henkisi.
Ennen kuin teen yhtn mitn, min lupaan sinulle yhden asian. Min lupaan, ett yritn etsi keinon, jolla sinut saisi vapaaksi, ilman ett ketn toista tarvitsisi tuomita sinun tilallesi ikuiseen piinaan. Min sanoin ja katsoin Mariaa silmiin.
Aaren. Tee se nyt. Maria sanoi hiljaa ja vastasi katseeseeni.

Min nykksin ja painoin hampaani hnen kaulalleen. Tunsin miten kulmahampaani lvistivt pehmen ihon. Maistoin suolaisen veren suussani ja se maistui kuin olisin juonut parhainta viini. Niin erilaista kuin elinten veri, niin paljon parempaa. Tunsin miten Maria vrhteli ksissni ja minun oli jlleen hillittv itseni, jotten olisi imenyt hnt tyhjiin. Min irrotin otteeni hnest ja laskin hnet hellsti nurmimatolle, jonka pehmeytt hnkn ei pian tuntisi.

Ajattelin, etten aivan heti jttisi hnt yksin. En halunnut hnen kokevan samaa, kuin mit itse olin kokenut. Katselin Mariaa, kun hn lepsi silmt ummessa nurmella, kasvot hyvin vaaleiksi muuttuneina. Hn nytti enemmn kuolleelta, kuin elvlt. Kesti jonkin aikaa, kunnes hnen luomensa aukenivat vrhten ja hn katsoi minua. Nin, ett hnen silmiins oli tullut hienoinen punertava hehku. Hn oli nyt samanlainen, kuin itse olin ja min olin vapaa lhtemn. Mutta mihin minulla kiire olisi ollut, olinhan kuolematon, enk uskonut, ett kukaan en kaipaisi minua, joten jin viel, kuten olin pttnyt, Marian seuraan.

Sin olet nyt vapaa, miksi et lhde? Maria kysyi.
En haluaisi jtt sinua ja mik kiire tss on. Minulla ei ole muuta kuin aikaa, elv min en ole ensinkn. Min sanoin. Ajattelin hankkia sinulle ruokaa, sill ennen pitk tulet kokemaan hirvittv janoa, jos et saa tuoretta verta. Lissin.
Voi Aaren. Maria sanoi ja hymyili. Sin olet niin erilainen kuin kukaan kohtaamistani ihmisist. Tai no, ethn ole ihminen, enk minkn en. Hn sanoi sitten.

Niin min sitten jin hnen luokseen viel pitkksi aikaa ja kuten olin todennut, pivsaikaan en voinut kuplan sislt poistua, sill se olisi ollut kuolemakseni. Sen huomasin, kun ensimmist kertaa sit yritin. Se tunne, se kuumuus ja kipu olivat vied jrkeni ja minun oli palattava takaisin paikkaan, joka tuntui suojaavan meit auringon vahingolliselta valolta jotenkin. Vasta iseen aikaan, minun oli turvallista liikkua, tosin silloin oli vhemmn elimi liikkeell ja minun oli aika vaikea saada saalista. Takaisin minun oli palattava ennen pivn koittoa, jos en halunnut krventy.

Me vietimme aikaa kaksin ja koska aukealle hyvin harvoin eksyi ketn, elimi lukuun ottamatta, oli minulla ja Marialla hyv aikaa tutustua toisiimme monin tavoin ja tilaisuus tehd keskenmme, mit vain halusimme. Pian tunsimme toisemme paremmin kuin hyvin. Min tiesin, etten voisi ainiaaksi jd Marian seuraan, vaan minun olisi lhdettv, mikli mielin saada kirouksen kumottua kokonaan ja ehk el normaalia elm, jos se suinkin olisi mahdollista.
Saapui jlleen ilta ja pian min voisin lhte, vaikka se tekikin kipe ja vaikka en olisikaan tahtonut lhte.

Aaren, tulethan pian takaisin. Maria pyysi.
Tulen, jos voin. Min sanoin. Haluan saada sinut vapaaksi tlt. Lissin ja painoin helln suudelman hnen otsalleen.
Ole varovainen siell suuressa maailmassa. Maria sanoi.
Olenhan min. Min lupasin.

Tietenkin olisin varovainen ja min tiesin, etten voisi noin vain hykkill ihmisten kimppuun, vaikka ihmisveri olikin niin makoisaa ja se, josta sain eniten voimaa. Ei, jos min avoimesti alkaisin hykkill ja tappaa ihmisi, jisin ennen pitk kiinni ja minut tapettaisiin todennkisesti jttmll aurinkoon krventymn. Viel kerran min katsoin Mariaa, ennen kuin astelin pois aukiolta. Jos vampyyri vain voi tuntea rakkautta, niin min rakastin Mariaa, enk luovuttaisi ennen kuin saisin hnet vapaaksi tuosta helvetillisest kirouksesta. Ensitikseni minun olisi siistiydyttv ja saatava ylleni slliset vaatteet, sill enhn min tmn nkisen turjakkeena voinut ihmisten ilmoille menn.

Astelin eteenpin pimeydess ja tunsin voimakkaasti Marian takanani, samoin aukion. Sen lisksi tunsin edesspin olevan kaupungin ja min melkein pystyin koskettamaan siell olevia ihmisi, mutta vain ajatuksin. Tiesin, ett minun olisi saatava itselleni yksi nukkumapaikka, sill jos jisin auringon valoon, se olisi minun loppuni.

5.Luku

Min astelin pitkin kaupungin autioita katuja ja yritin etsi samalla sopivaa vaatekertaa itselleni. Enhn min lhes alastomana voisi liikkua kaupungin katuja, sill ennen pitk joku minut hoksaisi ja nostaisi lkn. Katuja kulkiessani min huomasin miten kaupunki oli muuttunut ja totesin, ett olin ollut aukealla jo satoja vuosia, sill niin moni minulle rakas paikka oli poissa ja tilalla jotain ihan muuta. Jopa isni kauppa oli muuttunut, niin etten sit ollut tuntea, liek se en sukuni nimisskn, epilin. Min astelin kaupalle ja katselin sit hiljaa. Niin paljon muistoja kohosi mieleeni, muistoja ajasta jolloin kaikki oli viel ollut hyvin. En tietenkn voisi vaatia kauppaa takaisin itselleni, miten edes voisin todistaa olevani sukua, etenkin kun aikaakin oli niin kauan jo kulunut. Haikein mielin siis jtin kaupan ja aloin tallustaa eteenpin, tietmtt mit tehd ja mihin menn.

kki trmsin johonkuhun ja pernnyin hieman. Nin edessni miehen, joka oli pukeutunut oudonlaiseksi, tai outo se minulle oli, sill en ollut ennen moisia pukineita nhnyt. Pukeutuminenkin oli siis muuttunut ajan myt, min pttelin ja arvelin ett mies varmaan luuli minua ties miksi, kun pllni oli vain rsyj. Lisksi olin likainen ja haisin varmasti pahalle. No en min ollutkaan nhnyt saippuaa aikoihin.

Anteeksi. Min mutisin ja katsoin hmmentyneen miest. En edes lynnyt uusia voimiani kytt.
Katsoisit vhn mihin kuljet. Mies tiuskaisi puoliksi peloissaan, puoliksi rtyneen.
Ei ollut tarkoitus. Sanoin ja katsoin miest ja mietin mahtuisiko hnen vaatteensa minulle. Lisksi aloin tuntea tuttua nlk, vai pitisik sanoa janoa.
Mit sin tlltt? Eik sinun pitisi olla kyhintalossa, kuten muutkin kerjliset. Mies tiuskaisi uudelleen.

Vasta silloin lysin, ett minun olisi tehtv jotain, sill jos hykkisin noin vain, mies pitisi sellaista melua, ett pian puoli kaupunkia olisi kimpussani. Min siis hydynsin voimiani, joita aiemmin olin kyttnyt lhinn elimiin, tuohon onnettomaan mieheen. Olin hieman pahoillani hnen takiaan, mutta mit muutakaan olisin voinut tehd.
Niin min sitten sain miehen kulkemaan kanssani sivukujalle, jossa painoin hnet sein vasten. Hn tuntui tottelevan pientkin elettni, eik pistnyt vastaan, kun viimein upotin kulmahampaani hnen kaulaansa ja aloin ahnaasti ime hnen elmnnestettn. Se maistui hyvlt, joskaan ei aivan niin hyvlt, kuin Marian, mutta paremmalta kuitenkin kuin elinten veri ja min tunsin miten voimani alkoivat kasvaa. Pttelin siis, ett tysi annos verta tarkoittaa hyv oloa ja paljon voimia, vhinen voimattomuutta ja ikv janoa.

Min imin miehen veren viimeist tippaa myden ja sen jlkeen laskin hnet alas maahan. En min halunnut heitt hnt kuin rsynukkea, kun hn kuitenkin oli tavallaan ollut minulle avuksi. Tmn jlkeen min ymprilleni vilkuillen riisuin miehen vaatteet ja puin ne ylleni. Ihme kyll ne sopivatkin minulle hyvin. Lopulta kersin talteen mys miehell olleen puukon ja rahapussukan, josta tulisi olemaan hytykin. Sill en tietenkn voinut pelkstn sammuttaa janoani, minun oli kerttv tietoa.

Mutta nyt minun olisi riennettv jonnekin turvalliseen paikkaan piv pakoon. Ennen kuin ehdin liikahtaa, se tuli mieleeni. Tietysti, miksi en mennyt sinne jo aikaisemmin, ajattelin ja suuntasin kulkuni kohti kaupungin kirkkomaata. Siell voisi olla sopiva hautaholvi, jota voisin kytt, kunnes saisin paremman paikan, jossa levt pivisin auringolta piilossa. Taivaanrannassa alkoi jo hmtt kapea kullanhohtoinen raita ja min tiesin, ett olisi jo kiire. Niinp min sitten lissin vauhtia ja jouduin itsekin hmmstelemn, kuinka nopeasti oikeastaan psinkn hautausmaalle. Avasin portin ja pujahdin sislle hiljaiseen paikkaan, jossa ehk olisin turvassa. Ainakin pienen hetken, mutta en min tiennyt minne muuallekaan olisin mennyt.

Hiippailin nettmsti pitkin hautarivej ja etsin sopivaa soppea. Pian pyshdyin kauniisti koristellun hautaholvin eteen. Min astahdin edemmksi ja tynsin raskaan oven auki. Vaikka holvissa oli pime, min nin kuin olisi ollut piv ja osasin edet varovasti. Painoin oven kiinni huolellisesti, ennen kuin etenin pitkin kosteankylm kytv, joka vei avaraan tilaan. Tilan keskell oli kivinen jalusta ja sill kivinen arkku. En erityisemmin halunnut hautarauhaa rikkoa, mutta jotain oli tehtv, joten siirsin kivisen kannen syrjn, jolloin sen alta paljastui puinen arkku. Tynsin arkun kannenkin auki ja kiskoin kauan aikaa sitten kuolleen ruumiin pois ja asettelin sen huolellisesti sivulla olevalle hyllylle. En sentn halunnut kohdella vainajaa epkunnioittavasti, joten siksi hylly.

Tmn jlkeen pujahdin arkkuun ja kytin voimiani saadakseni molemmat kannet kiinni. Vihdoin tunsin olevani turvassa ja saatoin vaipua unenkaltaiseen horrokseen pivn ajaksi. En tiennyt kuinka kauan olin maannut tss horroksessa, kun havahduin johonkin. En tied mit se oli, mutta vaistosin vaaraa. Juuri kun olin nousemassa arkusta, joku astui hautaholviin.

No niin, naputtelin sitten tllaisen ptksen thn. Jatkakaatten tarinaa. :)
« Viimeksi muokattu: 24.01.17 - klo:17:52 kirjoittanut Nefertiti »

Min haluan tiet tarpeeksi, ett pystyn valehtelemaan vrikksti. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.11.12 - klo:15:55 »
Tynsin arkun kannenkin auki ja kiskoin kauan aikaa sitten kuolleen ruumiin pois ja asettelin sen huolellisesti sivulla olevalle hyllylle. En sentn halunnut kohdella vainajaa epkunnioittavasti, joten siksi hylly. Tmn jlkeen pujahdin arkkuun ja kytin voimiani saadakseni molemmat kannet kiinni. Vihdoin tunsin olevani turvassa ja saatoin vaipua unenkaltaiseen horrokseen pivn ajaksi. En tiennyt kuinka kauan olin maannut tss horroksessa, kun havahduin johonkin. En tied mit se oli, mutta vaistosin vaaraa. Juuri kun olin nousemassa arkusta, joku astui hautaholviin.

Min pysyin paikallani, kun en itsekn tiennyt mit minun olisi pitnyt tehd. En halunnut hykt, sill se ei ainakaan parantaisi tilannettani milln lailla. Niin min sitten vain olin alallani ja odotin. Eik mennytkn kovin kauaa, kun kuului rahinaa ja kumpikin kansi tynnettiin auki. Tietenkin. Olisihan minun pitnyt arvata, he tiesivt jonkun olevan tll, koska olin nostanut arkun alkuperisen omistajan jnnkset hyllylle. Ehk olisi sittenkin pitnyt pist ne jonnekin muualle ajattelin, vaikka tiesinkin ett vhn liian myhist se nyt kuitenkin oli.
Min tunsin itseni hyvin janoiseksi, mutta hykt en ehtinyt, kun useampi ksipari tarttui minuun ja kiskoi kovakouraisesti pois arkusta.

Min en tuntenut kipua, en tuntenut kuinka tiukkaan miehet minusta pitelivt kiinni. Jos olisin ollut normaali itseni, kuolevainen nuorukainen, olisin varmasti kiljunut tuskasta, mutta nyt min olin vain kylm ruumis, vailla tuntoa. Tosin jos olisin ollut oma itseni, ennen muutostani en edes olisi moista lepopaikkaa itselleni valinnut, kuin vasta sitten, kun maallisen vaellukseni aika olisi ollut tulossa ptkseens.

Kyllp tll on kylm iho. Totesi yksi miehist. Olisin voinut luulla vaikka tuoreeksi kalmoksi, jos se ei olisi liikkunut. Hn lissi ja vilkaisi minuun inhoten.

He eivt siis en uskoneet yliluonnollisiin olentoihin, kuten minun aikanani viel oltiin herksti uskottu ja olin siit yht aikaa hmmentynyt ja tyytyvinen. Toivoin, ett he menisivt, ennen kuin verenjanoni kvisi jlleen ylivoimaiseksi. Saatoin nimittin kuulla jokaisen sydmen sykkeen, tuntea pulssin ja aistia veren, joka syksyi heidn suonissaan kuumana ja niin kutsuvana. Tuo elmn neste oli se, jota min saatoin en juoda, kaikki muu oli minulta kielletty.

Viedn tm sekop hullujenhuoneelle. Yksi sanoi.

He siis pitivt minua vain hulluna, totesin hiljaa mielessni ja mietin, saisinko koskaan tiet, mik vuosisata oli meneilln. Oli niin paljon, mit halusin tiet ja arvelin, ettei tiedonhankinta ainakaan kaltereiden takaa onnistuisi.

Miksi sinne? Toinen kysyi. Tm taitaa olla syyp Strmbergin kuolemaan. Vankilaan min tuon veisin. Hn lissi.
Hulluhan se on, kun arkussa nukkuu, vai vielk sin uskot vampyyreihin? Ensimminen naurahti kolkosti.

Tietisitp vain, min ajattelin, mutta pysyin vaiti. Ehk min voisin viel pst vapaaksi, min ajattelin ja ptin katsoa mit tuleman piti. Toivoin toki, etteivt jttisi minua aurinkoon, sill se olisi loppuni. Vaikken pitnytkn siit, mik minusta oli tullut, toivoin, ett voisin jotenkin selvitt asian ja ehk muuttua entiselleni ja el sitten sen lopun elmni kunnialla, kaunis Maria rinnallani. Toinen miehist tyytyi selitykseen ja he raahasivat minut ulos hautaholvista, lpi illan hmrtmn hautausmaan ja tyrkksivt vaunuihin, jollaisia en viel koskaan ollut nhnyt.

No minulta oli niin paljon muutakin jnyt nkemtt ja kokematta, sen thden, ett oli ollut aukiolla vankina.
Nyt min olisin vanki ja lisksi pitivt minua hullunakin. Minun pitisi nyt keksi keino, ett psisin vapaaksi ilman, ett kukaan tulisi minun perni, mutta epilin, tuskin se verettmsti tulisi tapahtumaan, jos nyt ei ihmett tapahtuisi. Tunsin miten krryt trhtelivt kivetyst vasten ja kuulin hevosten kavioiden kopsahtelut ja hirnahdukset, valjaiden narahdukset ja kilahdukset, kuin olisin ollut vieress. Lisksi min aistin hullujenhuoneen paljon ennen kuin se tuli edes nkyviin. Tunsin sen kolkkouden ja lisksi jotain mrittelemtnt tunnetta, joka siit huokui.

Se oli jotain sellaista, josta en pitnyt. Kuulin mys huoneisiinsa lukittujen hoidokkien net ja voihkeet, sek paljon muuta mit en olisi halunnut kuulla. Tss oli sellainen hetki, jolloin toivoin, omaavani aivan tavallisen kuolevaisen kuulon, tai ett olisin ollut kuuro, sill nuo kammottavat net aivan saivat korvani srkemn, enk min voinut sulkea niit ni pois. Vaunut pyshtyivt kolkolle pihalle ja min kurkisti kaltereiden lpi ja se mink nin, sai minut vrhtmn inhosta, vaikka muuten en mitn tuntenutkaan. Vaunun ovi avattiin ja miehet raahasivat minut ulos ja sitten pihan poikki ja viimein sislle tuohon synkkn rakennukseen. He kuljettivat minua pitkin synkki kytvi, joiden kauhut avautuivat minulle, sill minhn nin pimess, kuin jos olisi ollut kirkas pivnpaiste. Toivoin, etten olisi nhnyt, sit mit nin, sill se sai minut huonovointiseksi, niin tunteeton kuin olinkin.

Mutta jotain inhimillist minussa taisi viel olla jljell, kun pystyin tuntemaan tllaisia tunteita ja rakkauttakin, siin miss kaiken ylittv verenjanoa. Minut tuupattiin ikkunattomaan koppiin ja kuulin miten ovi kalahti kiinni. No jos jotain hyv piti etsi tst asiasta, niin olin ainakin auringolta suojassa. Paikka vain ei ollut sellainen, jossa olisin halunnut pivni viett ja lisksi olisin halunnut pst poiskin halutessani. Olin ollut vanki jo niin kauan, etten todellakaan halunnut olla sit en kauempaa, kuin oli pakko. Min joutuisin olemaan tllkin ikuisesti, sill minhn en voinut kuolla ja tuskin nuo olivat valmiita pstmn minua pois noin vain.

Min astelin vankilassani edestakaisin kuin hkkiin laitettu villielin. Tunsin janoni yltyvn yltymistn ja min mietin, pystyisink hillitsemn itseni lainkaan, jos joku ihminen tulisi lhellekn minua. Tunsin, miten jrkev ajatteluni alkoi vhitellen visty elimellisten vaistojeni ottaessa minusta vallan. Min tiesin, ett se, joka tulisi minua nyt katsomaan, olisi hyvin pian kuoleman oma, sill min en pystyisi en kauaa pidttelemn itseni, enk verenhimoani. Min aistin vangitsijani ja vartioiden saapumisen paljon, ennen kuin kuulin heidn askelensa. Min saatoin melkein tuntea heidn tasaisen sydmensykkeens ja kuulla sen.

Min kuulin miesten keskustelun, kuin jos olisin seissyt heidn vierelln. Kuulin jokaisen sanan, jonka he sanoivat. He keskustelivat minusta, olin ilmeisesti hyvinkin kiinnostava tapaus ja hetken jo epilin tiesivtk he sittenkin mik min oikeasti olin. Ei, he eivt tienneet, sill seuraavassa hetkess joku totesi minun olevan vain pelkk harhainen raivohullu. Shisin hiljaa, vai raivohullu, min ajattelin. Harhainen, en nyt sentn. Min olin vain erittin janoinen vampyyri, min ajattelin.

Vaikka en yleisesti ottaen halunnutkaan satuttaa ketn, niin nyt minun teki mieleni upottaa hampaani tuohon mieheen, joka niin ilkesti puhui minusta, vaikkei edes tuntenut minua. Ja se mit olin epillyt vankeudestani osoittautui todeksi. Min olisin tll ikuisuuden, jos nyt en keksisi keinoa pst ulos. Yksi keino tietenkin oli, mutta se tarkoitti sit, ett joutuisin tappamaan, vaikka sisimmssni sit vastustinkin. Mutta ehk se nyt oli oikeutettua. Viimein kuulin lhenevien askelten kaiun, se lheni, lhenemistn, kunnes loppui, kun miehet pyshtyivt kaltereiden taakse. Vaikka olikin hyvin pime ja heill vain muutama himme lamppu, nin min heidt kuin jos olisin ollut pivnvalossa.

Verenjanoni kvi sietmttmksi. Miehet olivat niin lhell ja kuitenkin ulottumattomissani. Vai olivatko sittenkn. Jos min jaksoin tuosta vain nostella raskaita karhunruhoja, jaksaisin min vnt kalteritkin sijoiltaan, min pttelin ja astelin pehmein, lhes kuulumattomin askelin kaltereiden luo. Nin miten miehet htkhtivt, sill eivt osanneet odottaa, ett osaisin kvell niin hiljaa, lhes tulkoon neti. Min saatoin aistia hyvin voimakkaasti heidn pulssinsa, kuulla sydmens sykkeen ja haistaa tuon elmnnesteen, joka syksyi kuumana heidn suonissaan. Min nojauduin vasten kylmi kaltereita, liikkuen sulavasti kuin kissa. Taisin nnht jotain, sill miehet katsoivat minua ja htkhtivt uudelleen. Eik ihme, silmni takuulla hehkuivat pimess kuin kekleet.

Tuota noin, min olen professori Grn ja tahtoisin kernaasti keskustella kanssanne. Professoriksi esittytynyt mies sanoi epvarmasti ja tuntui kiskovan mustaa takkiaan tiukemmin ylleen, kuin olisi nhnyt miten tuijotin hnen kaulaansa.
Ent jos min en halua keskustella kanssanne. Min sanoi ja neni kuulosti oudon pehmelt ja vaaralliselta.

Min tiesin sen, olin vaarallinen, eik kestisi en kovinkaan kauaa, kun itsehillintni pettisi. Nin, ett hn kirjoitti kiivaasti yls muistiinpanoja minusta. Ehk voisin jtt hnet eloon, ajattelin sill hnen avullaan voisin lyt keinon pelastaa Maria aukiolta ja ehk lopettaa koko kirouksen. Tosin minun pitisi varmaankin etsi se nainen ksiini ja kysy hnelt itseltn miten hn tuli joutuneeksi aukiolle. Ehk sitten voisin lyt vastauksen tuhansille kysymyksilleni, joihin tuo mies tuskin osaisi vastata.

Te siis kuvittelette olevanne vampyyri? Professori kysyi toteavaan svyyn ja min aistin hnen hermostuneisuutensa, vaikka hn yritti peitt sen minulta.
Kuvittelen. Min sanoin venytellen ja kiedoin pitkkyntiset sormeni kaltereiden ymprille. Ei, min en kuvittele mitn. Min sanoin viimein ja tunsin miten itsehillintni viimeisetkin rippeet alkoivat hiljalleen huveta.
lk nyt viitsik. Professori sanoi ja min aistin hnest pelon.
Te pelktte. Min sanoin ja melkein nautin siit.
Pty. Professori vastasi.
l valehtele, min tunnen pelkosi. Min sanoin. Sin pelkt minua. Min lissin ja kirskutin hampaitani yhteen. Tunsin tervt kulmahampaani huuliani vasten.
Tm mies... Professori aloitti ja kntyi vartioidensa puoleen, mutta vaikeni nhdessn miten elimelliselt nytin.
Min en ole mikn mies. En ole ollut aikoihin. Min sanoin ja neni kuulosti melkein murahdukselta.

Sitten kadotin itsehillintni ja hykksin. Min vnsin kalterit, kuin ne olisivat olleet pehme voita ja astuin tulleesta aukosta ulos. Professori ehti karkuun, mutta vartijan kvi huonommin. Miespoloinen jin minun elimellisen raivoni tielle. Min iskin hampaani hnen kurkkuunsa ja imin hnet kuiviin. Se tapahtui yllttvn nopeasti ja kun olin valmis pstin hnen ruumiistaan irti ja se lyshti lattialle pehmesti tmhten. Kun olin saanut janoni sammutettua, ptin ett minun oli tehtv jotakin, tai saattaisin olla kuoleman oma. Niinp sitten yhytin pari muuta vartijaa, sek professorin ja kytin lumovoimaani heihin.

Lumoaminen oli oikeastaan hyvin helppoa ja pian he olivat vallassani, tekivt mit ikin olisin halunnut heidn tekevn. Nyt min halusin vain suojan ja mahdollisesti ravintoa, mutta niin ettei tarvinnut tappaa ketn sen vuoksi.

Min haluaisin paikan, jossa nukkua pivn ja johon auringonvalo ei ulotu. Lisksi haluaisin siistiyty. Min sanoi ja minun tahtooni taipuneet miehet nykyttelivt ptn.
Seuraahan minua. Tohtori sanoi ja suuntasi kulkunsa kohti ylempi kerroksia, eloonjneiden vartioiden alkaessa siivota pois kuolleen kollegansa jnteit.

Jatkakaatten tarinaa vuorostanne te...
« Viimeksi muokattu: 19.04.13 - klo:19:13 kirjoittanut Nefertiti »

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #6 : 22.12.12 - klo:22:30 »
Lumoaminen oli oikeastaan hyvin helppoa ja pian he olivat vallassani, tekivt mit ikin olisin halunnut heidn tekevn.
Nyt min halusin vain suojan ja mahdollisesti ravintoa, mutta niin ettei tarvinnut tappaa ketn sen vuoksi.
Min haluaisin paikan, jossa nukkua pivn ja johon auringonvalo ei ulotu. Lisksi haluaisin siistiyty. Min sanoi ja minun tahtooni taipuneet miehet nykyttelivt ptn.
Tohtori sanoi ja suuntasi kulkunsa kohti ylempi kerroksia, eloonjneiden vartioiden alkaessa siivota pois kuolleen kollegansa jnteit.

6.Luku

Tohtori ohjasi minut huoneeseen, joka epilemtt oli hnen omansa, ptellen siit, ett se oli kodikkaampi kuin muut huoneet, joita olin jo ehtinyt ohimennen nkemn. Min katselin hmrsti valaistua huonetta, josta suurimman osan vei kirjahylly, sek sen edess oleva iso typyt. Typydll ja sen vieress lojui pinoittain kirjoja ja papereita. Ehk voisi hydynt hnen kirjojaan ja laajentaa siit sitten muualle, kun olisin hnen kirjastonsa kynyt lpi. Joskin epilin, tokko lytisin etsimni hnen kirjojensa joukosta, jotka suurimmalta osin taisivat liitty enemmn tai vhemmn hnen tyhns ja yleenskin lketieteeseen, josta minulla ei ollut hajuakaan. Minhn olin ollut vain kauppiaan poika, eik ollut oppinut juuri muuta kuin lukemaan ja laskemaan sen verran, ett sill prjisi ammatissa, jonka olisin perinyt isltni, jos en olisi lhtenyt seikkailemaan metsn silloin kauan sitten.

Min astelin yllttvn kevyin askelin kirjahyllyn luo ja aloin tutkia teoksia. Ehdin juuri ottaa ksiini itseni kiinnostavan opuksen, kun kuulin lhestyvi askelia. Vahingosta viisastuneena astuin mit pikimmin varjoihin, sill en halunnut tulla nhdyksi, eik minun vieraanvarainen isntnikn halunnut pit melua olemassa olostani.
Seurailin tapahtumia varjosta, jossa olin ja kytin jlleen voimiani, kuten olin tehnyt aukiolla, eik viaton palvelijatar nhnyt minua. Min sen sijaan nin, ett tytt oli vsynyt ja epilemtt hertetty kesken makeimpien uniensa.
Hn asteli haukotellen lpi huoneen ja pyshtyi vasta ovelle, joka oli miltei nkymttmiss ja tynsi sen auki. Kuulin miten kovanisesti oven ikivanhat saranat narahtivat ja sitten kuului pehme kolahdus oven painuessa kiinni.

Kuulin, miten palvelustytt liikkui oven toisella puolella ja olin kuulevinani hnen mutisevan itsekseen isnnn omituisista oikuista ja siit ettei saanut nukkua. Olin pahoillani tytn vuoksi, enhn min tietenkn ollut halunnut vaivaksi olla, mutta arvelin kuitenkin, ett oli parempi siistiyty, sill en tosiaankaan tainnut ainakaan ruusuille tuoksua, vaan pikemminkin katuojalle ja tunkiolle.

Min uskaltauduin astumaan pois varjosta ja aloin lehteill hyllyst ottamaani opusta. Pidin kuitenkin korvani auki, vaikka kirjan sisllys olikin kiintoisaa, joskin minun oli sit vaikea lukea vajavaisen lukutaitoni takoa. Kirjaimet olivat kovin kiemuraisia ja vanhoja, eik kirjassa ollut juurikaan kuvia. Mutta onnekseni tunnistin sanan sielt, toisen tlt.

Kuten olin jo ptellyt tehtvni ryhtyessni, pitisi minun tosiaankin hioa taitojani paremmiksi, jotta pystyisin nopeammin lukemaan, tai muuten istuisin tss huoneessa viel tuhannen vuoden pstkin. Aikaahan minulla toki oli, kun en min kuollakaan voinut, jollei sitten joku ilkemielinen haluaisi iske minuun vaarnaa tai katkaista kaulaani. Enk min toki halunnut antaa sellaiseen aihettakaan. Tytn kevyet askelet ja saranoiden parahtava narahdus sai minut havahtumaan ajatuksistani ja min astuin taas varjoihin. Seurasin tytn askelia neti, kunnes tm katosi ulos ovesta. Kuulin hnen askeltensa kaiun, joka loittoni ja viimein hvisi kuulumattomiin. Ehdin jo ajatella, ettei hn tulisi takaisin, kun kuulin askelia jlleen. Kuuntelin tarkkaan ja kun ne tulivat lhemmksi, tajusin ett ne olivat huomattavasti raskaammat ja lisksi kuulin yskisyn, joka kieli tohtorin olevan tulossa. Ovi avautui ja hn astui huoneeseen katsoen plyillen ymprilleen. Hn selvstikin htkhti, kun astuin nkyviin piilostani.

Pahoitteluni, tarkoitukseni ei ollut sikytt teit, sanoin ja laitoin kirjan takaisin hyllyyn.
Eh... ei se mitn. En vain viel ole oikein tottunut, Tohtori sanoi ja henkisi syvn.
Minun taholtani sinulla ei ole pelttv, sill minulla ei ole minknlaisia aikeita, saati haluakaan iske hampaitani teihin, min huomautin ystvllisesti, pyrin mieluummin vlttmn sit, etenkin kun teist on enemmn hyty elvn kuin kuolleena, muistutin viel.
Niin, tietenkin, Tohtori sanoi ja kuulin huojennuksen hnen nestn, jos nyt seuraisitte minua, niin psette siistiytymn. Haen teille puhtaan vaatekerran sill vlill, jos sopii, hn lissi ja min kuulin hienoisen epvarmuuden hnen nestn.
Min kiitn teit vieraanvaraisuudestanne, min sanoin kohteliaasti, sill oli is sentn tavat takonut kovaan kallooni ja muistin saaneeni pari kertaa kunnollisen selksaunakin, kun olin pahemman kerran tppillyt. Min muistaisin ikuisesti, ett asiakkaat olivat trkeit, eik heit sopinut miten hyvns kohdella.

Tohtori nykytti ja suuntasi kulkunsa ovelle, jonka takana palvelustytt oli aikansa touhunnut, ennen kuin oli lhtenyt.  Min seurasin tohtoria ja nin, ettei hn oikein pitnyt siit, miten nettmsti min pystyin kulkemaan. Tavallaan min ymmrsin hnt, mutta mink min sille voisin. Enhn en ollut tavallinen kuolevainen, vaan yn pimeyteen kirottu saalistaja, jonka kuuluikin pysty kulkemaan meluamatta. Johan siin ptyisi seivstettvksi, ennen kuin kissaa ehtisi sanomaan, jos rymistelisi niin, ett koko talo herisi.

Oven takana oli kapea ja synkk kytv, jota pitkin tohtori minua johdatti. Hn pyshtyi viimein yhden tumman oven kohdalla ja tynsi sen auki.

Palvelustytt laittoi teille veden valmiiksi. Kun olette valmis, voin nytt teille, miss voitte levt pivn, Tohtori sanoi.
Min kiitn, min sanoin ja astuin huoneeseen.

Haistoin kostean tuoksun ja mieleeni tuli kotitalo ja sen yhteydess oleva sauna. Siitkin oli niin kovin kauan ja min kaipasin kaikkia niit tuoksuja, savun hajua, koivun tuoksua, pihkaa ja tuore puu, sek kotitekoinen mnnyntuoksuinen saippua. Min kaipasin mys sit lmp, joka sai posket punoittamaan ja raukeuden levimn hyvll tavalla jseniin. Kaipasin niin kovin asioita, joita en voisi en kokea, kuten koin ne tuolloin. Se oli minulta kielletty ja minulla oli niist vain kaukainen muisto mielessni.

Riisuuduin ja laskin vaatteeni pienelle jakkaralle. Katselin kalman kalpeaa ihoani, jossa saatoin nhd sinervin kiemuroina verisuonet. Olisivatkohan kasvoni samannkiset, min mietin, sill peilikuvaani en voinut nhd.
Hetken katselin pesupaljua, kunnes viimein laskin siihen jalkani. Vesi oli lmmint, mutta yht kaikki, min tunsin yht vhn, kuin olin tuntenut tuon vankilani pieneen lammikkoon pulahtaessani. Yritin olla vlittmtt siit ja keskityin peseytymn. Vaikka valaistus oli hmr, saatoin nhd oikein hyvin, miten likainen vesi minusta lhti. Niinp niin, vuosien tai jopa vuosisatojen liat liukenivat nyt veteen ja sai minun vaalean ihoni entistkin vaaleammaksi.

Nautin tst sen mink pystyin ja pesin itseni huolellisesti saippualla, sill vaikka olenkin elv kuollut, ei minulla ollut halua haista yht kamalalle kuin mdntyv ruumis. Lisksi halusin nytt mahdollisimman ihmismiselt, vaikka en ihminen en ollutkaan. Kun olin valmis, nousin paljusta ja otin pyyhkeen, joka oli laskostettu tuolinkarmille odottamaan. Min tunsin sen karheuden ihoani vasten, en oikeastaan mitn muuta ja kuivasin itseni. Vasta siin vaiheessa min tajusin, miten ihoni ikn kuin hehkui himmess valaistuksessa. Kaipa se kuului jotenkin vampyyrin luonteeseen, min ajattelin ja toivoin, ettei siit olisi haittaa jatkossa, sill en kuitenkaan halunnut hankkia uutta likakerrosta itseeni. Sit laatua olin kestnyt ihan tarpeeksi, sit paitsi tyrmv mdn lyhk saattaisi kavaltaa minut, mik tarkoitti sit, etten myskn liiemmin voisi lotrata minknlaisilla muillakaan hajusteilla, jos halusin pysy nkymttmiss ihmisilt.

Min viel kuivailin itseni, kun ovelta kuului koputus ja hetke myhemmin se tynnettiin auki.
Tohtori astui sislle ja laski vaatenipun tuolille.

Voisin yritt tehd jotakin teidn hiuksille ja parralle, Tohtori sanoi ja kehotti minua istuutumaan, mink teinkin, kun olin ensin kietonut pyyhkeen lanteilleni. Kuulin, kuinka tohtori avasi kaapin oven ja etsiskeli sielt hetken, kunnes lysi etsimns ja asetteli sakset, harjan ja kamman, sek parranajovlineet pienelle ksialtaan vieress olevalle pydlle.

Hn ensin ptkisi pitkn ptkn hiuksia pois, ennen kuin alkoi harjata hiuksiani. Kenties helpompi nin, sill hiukseni olivat tosiaankin kasvaneet pitkksi ja olivat nyt takkuinen pehko. En onnekseni tuntenut kipua, joten tohtori sai rauhassa selvitell takut, joita tuntuikin riittvn. En tied, kuinka kauan siin kesti, mutta pian tunsin itsekin, miten harjaaminen tuntui onnistuvan ilman, ett harja ji en kiinni mihinkn. Kuulin miten sakset pitivt nt, kun tohtori lyhensi hiukseni sopivan mittaiseksi. Tmn jlkeen hn siirtyi siistimn partaani lyhemmksi, kunnes se oli niin lyhyt, ett hn saattoi nyt ajaa lopunkin partaa pois.

Hn levitteli partavaahtoa naamalle ja veti partaveitsell varovasti kerran toisensa jlkeen, kunnes viimein oli valmis ja saattoi pyyhki puhtaalla pyyhkeell ylimriset partavaahdot pois. Olisin toki mielellni katsonut tulosta peilist, mutta oli sanomattakin selv, miksi se ei kynyt pins, joten tyydyin tunnustelemaan kasvojani ja lyhyit puhtaita hiuksia ksin. Vaikken juurikaan en tuntenut mitn, niin sen verran sentn tunsin, ett tukka oli nyt pehme ja lyhyt ja kasvot silet.

No niin, nyt nytt paremmalta ja kasvosikin nkyvt hieman paremmin, Tohtori sanoi, toin teille tosiaankin puhtaat vaatteet ja voitte pukeutua sill vlin, kun min lakaisen nuo roskat pois lattialta, hn lissi.
Min kiitn teit Tohtori Grn, min sanoin kohteliaasti.
Voitte kyll aivan hyvin puhutella minua etunimellnikin. Se on Johannes, Tohtori huomautti ystvllisesti ja nin, ett hn oli mielissn, kohteliaasta puhuttelutavastani.
Hyv on, Johannes, min hymhdin, astellessani sermin taakse pukeutumaan, hnen hakiessa harjan ja rikkalapion ja alkaessa lakaista lattiaa.

Min puin kaikessa rauhassa ja olisin nauttinut puhtaan vaatteen tunnusta, jos vain olisin sen voinut tuntea. No nautin sitten mist pystyin, vaikka aika vhiseen sellaiset asiat olivat minun kohdallani kyneet. Sen mit ilman peili itseni nin, saatoin todeta, ett nytin hyvlt saamissani tummissa vaatteissa. Ne olivat tietenkin aivan erilaiset, kuin mit itse olin kyttnyt aikoinani. Niin ne ajat vain muuttuvat, min ajattelin. Huoneen verhot olivat kiinni, mutta min saatoin rakosesta nhd, ett aamu teki jo tuloaan ja sanoinkin sen tohtorille.

Niinp taitaa tehd. Kovin on nopeaan aika kulunut, Johannes sanoi kovin mietteliseen svyyn, no mutta, min nytn teille nyt, miss te voitte nukkua.
Ei teidnkn minua tarvitse teititell minua. Min olen Aaren, min sanoin ja hymyilin.
Hyv on, Aaren, Johannes sanoi hymhten, mennnps sitten. Hn sanoi ja avasi oven.

Me kuljimme kytvn poikki ja lpi hnen tyhuoneensa ja suuntasimme takaisin alempiin kerroksiin.

Saanen tiedustella, mihin minua viet? Min kysyin, sill en halunnut palata siihen kammottavaan kopperoon, johon minut oli aluksi tuotu. Se ei ollut lheskn niin hyv, kuin arkku, kuten olin jo todennut.
Me menemme tmn laitoksen vanhimpaan osaan, joka aikoinaan oli kirkon yllpitm laitos epvakaille henkilille, joita ei voinut vapaanakaan pit. Tmn rakennuksen yhteydess on vanha krypta, jonne tuona aikana haudattiin asukit ja muutama paikan johtajistakin, Johannes kertoi, nykyisin  tmn paikan asukit haudataan jonnekin muualle, jolleivt he ole luovuttaneet ruumistaan lketieteellisiin tarkoituksiin. Tst syyst kryptaa ei ole aikoihin kytetty, eik siell muutoinkaan kukaan ky, joten se voi olla tarkoitusperiisi sopiva paikka, jos ei muuten niin siell saanet levt pivt rauhassa, hn jatkoi.
Kuulostaa hyvlt, min sanoin ja sitten mieleeni nousi muuan kysymys ja ptinkin saman tien ottaa sen esille. Miten on, mahtaako tuolta kryptasta pst muutakin reitti ulos, kuin vain laitoksesi kautta? Min kysyin.
No tuota psee, Johannes sanoi ja selitti, ett sielt psi vanhalle kirkolle, hautausmaalle ja kaupungin viemriverkoston vanhimpaan osaan, josta taas psi lhes kaikkialle.
lk katsoko minua noin. En min aio kytt mainitsemianne uloskyntej ihmisten metsstykseen. Haluan vain, ett minulla on tarvittaessa mahdollisuus paeta, jos joku kumminkin haluaa tulla hiritsemn rauhaani, min sanoin, kun nin epilevisen ilmeen Johanneksen kasvoilla.
No niin sitten, hn sanoi ja hymyntapainen kvisi hnen huulillaan, sallinette kai sen, ett voin vastineeksi tehd teist tutkimuksen, koska te tosiaankin olette hyvin kiinnostava tapaus. Ei, ei mielenterveydellisess mieless, vaan ihan muutenkin. Harvoin sit psee tutustumaan oikeaan vampyyriin, jos te kerran sellainen olette, hn sanoi selitellen.
No hyv on, mutta min pyydn, ett pidtte tmn kuitenkin omana tietonanne, min sanoin. En todellakaan kaivannut laumaa ihmisi pyrimn ymprilleni, etenkn silloin, kun en ollut synyt. En todellakaan halunnut ottaa enempi ihmishenki tunnolleni, kuin oli pakko.
Tietenkin. Min lupaan, Johannes sanoi ja asteli ikivanhalta nyttvn kytvn, joka oli rakennettu isoista kivist.

Lattia oli osin maalattiaa, osin sileiksi hioutuneita kivi, jotka tekivt reitin kovin eptasaiseksi. Kivet ja lattia kiilsivt kosteudesta ja kytvss haisi home, sek jokin muu, ei niin miellyttv tuoksu, joka sai jopa minutkin vrhtmn inhosta. Ehk minussa sitten oli viel ihmisyyttkin jljell, min ajattelin. Kytv tuntui painuvan koko ajan syvemmlle ja syvemmlle maan alle. Se alkoi pian kaartaa, kunnes saavuimme isolle rautaiselle ovelle. Johannes katseli lyhtyns himmess valossa mukanaan kantamaansa avainnippua, jossa ei kovin montaa avainta ollutkaan. Hnell kesti, sill eihn hn tietenkn nhnyt hmrss valossa yht hyvin kuin min. Mutta min jaksoin odottaa, sill eihn minulla tss mitn ht ollut. Olin syvll maan alla, minne auringon valo ei pssyt vahingoittamaan minua.

Katselin siis kaikessa rauhassa ymprilleni, kunnes viimein Johannes lysi oikean avaimen. Kuului raapivia ni, kun hn knsi avainta lukossa. Sitten kuului lonksahdus, joka kertoi lukon auenneen. Hn tynsi oven auki ja ovi psti korviavihlovaa raapivaa nt, sek kirskuntaa, joka lhti ruosteisista saranoista, joita ei oltu kai aikoihin huollettu milln lailla. Kosteuksin oli kaiketi oman osansa tehnyt ja olivat oven rautaiset osat pahoin ruosteessa.
Oven toiselta puolelta leyhhti ummehtunut ja homeinen haju, joka kieli siit, ettei paikassa tosiaan oltu aikoihin kyty. Astuimme tuonne synkkn ahtaaseen tilaan tai oikeammin lyhyeen kytvn ptkn, joka pttyi suureen avonaiseen tilaan.

Tm kai oli nyt se krypta. Ei se kovin isolta vaikuttanut, mutta sopi hyvin minulle. Katselin ymprilleni ja nin seinill koloja, joissa oli ikivanhan nkisi arkkuja. Arkut olivat paksun plykerroksen alla ja nyttivt kovin huonokuntoisilta, etteivt varmasti kestisi kovin kovaa ksittely. Aika oli tehnyt niillekin tehtvns, yhdess kolean ja kostean ilman kanssa. Kiertelin hieman ja katselin ymprilleni. Lattialla, aivan huoneen keskell oli suuri koristeellinen viemrinkansi, jonka pttelin olevan mys reitti viemriverkostoon. Lisksi huoneen vastakkaisella puolella, joka oli vasta pt sit kytv, josta olimme tulleet, oli oviaukko, joka epilemtt vei kirkon tiloihin tai hautausmaalle tai kenties molempiin paikkoihin. Muita reittej, en huomannut. Sen sijaan huomasin suuren kivisen ja koristeellisen sarkofagin, joka vaikutti ihanteelliselta paikalta minun viett lepohetkeni.

Nen, ett tm miellytt sinua, Johannes totesi.
Miellytt tosiaan. Min kiitn, enk pidttele sinua kauempaa. Nemme sitten illalla, min sanoin ja Johannes nykksi.

Nin, ett hn nytti helpottuneelta, saadessaan poistumisluvan. Ymmrsin kyll, ettei hnt tllainen paikka kauheasti viehttnyt, kun hn viel oli elv ja tulisi viel elmn monta hyv vuotta. Olisihan minullakin vuosia edessni vaikka kuinka, mutta min tiesin jo, kuinka kytt ne, sill minulla oli pmrni. En min halunnut viett koko ikuisuutta elvn kuolleena. Min halusin ratkaista tmn ongelman ja vistmtt mielessni kvi, oliko olemassa muitakin kaltaisiani, kuin Maria, vai olimmeko me ainoat.

En oikein uskonut sit ja mietinkin, jos oli olemassa muitakin minun ja Marian kaltaisia, mahtaisinkohan kohdata heidt ja jos niin milloin. Eniten halusin tavata uudelleen tuon neidon. Halusin palavasti saada tiet kuka hn oli ja miten oli aikoinaan joutunut tuohon samaan vankilaan, jonne oli minut tuominnut. Mutta kaikkein eniten halusin lyt ratkaisun tilaani, sill vaikka vampyyrin olemissa olikin puolensa, niin halusin silti mieluummin olla tavallinen kuolevainen. Min halusin perustaa perheen, halusin el ja nauttia elmstni, kunnes tulisi aikani jtt tm maailma taakseni. Ei ikuinen elm loppujen lopuksi ollut tavoittelemisen arvoista.

Kuulin kauempaa rautaoven kirskuntaa, kun Johannes laittoi sen kiinni. Kuuntelin, hnen askeleidensa kaikua, joka heikkeni ja katosi viimein. Min itse olin yksin kryptan hiljaisuudessa. Tai no ei siell kovin hiljaista ollut, sill min saatoin oikein hyvin kuulla rottien kipittelevn seinien viert ja veden virtaavan viemriss. Mutta muutoin tll oli rauhallista, sill laitoksen potilaiden net eivt syvlle maan alle kantautuneet. Min astelin sarkofagin luo, sivellen hetken sen rosoista pintaa. Sitten tynsin kannen auki, sek aukaisin sen alla olevan arkun kannen. Nostin arkun alkuperisen omistajan pois ja sijoitin sen yhteen hyllyill olevista arkuista, jonne se mahtuikin hyvin, mik ei ollut ongelma eik mikn, kun ruumis oli lhinn luuta, nahkaa ja vhn kankaanriekaleita.

Palasin sarkofagille ja siistin hieman arkkua, jotta siell olisi hivenen mukavampi olla. Ajatus edellisen omistajan jnteist vaatteillani, saati ihollani, ei vaikuttanut kovinkaan mukavalta ajatukselta. Kun viimein olin tyytyvinen, sujahdin arkkuun ja vedin sarkofagin kannen kiinni, samoin arkun kannen. Aloinkin jo olla levon tarpeessa, joten vaivuin tuohon horroksenkaltaiseen tilaan, jossa sitten vietinkin koko pivn.

7.luku

Vasta illan lhetess, min aloin herill. Sen lisksi, ett olin levnnyt tarpeeksi, aloin olla nlkinen ja toivoin, ett saisin pian ravintoa, ettei minun tarvitsisi hykt taas jonkun viattoman ihmisen kimppuun. Min siirsin sivuun arkun kannen ja sarkofagin kannen ja nousin venytellen istumaan. Kun viimein kmmin pois lepopaikastani, huomasin, etten ollutkaan yksin kryptassa.

Min sek aistin hnet, ett nin, vaikka kryptassa olikin skkipime. En ollut viel koskaan ennen tavannut hnt, mutta tunsin, ett hness oli jotain oudosti tuttua. Hn ei ollut tuo pahantahtoinen olento, jonka olin tuntenut kerran kulkevan minun vankilani lheisyydess, vaan tm oli joku aivan muu. Sitten mieleeni nousi kuva hyvin kauniista nuoresta naisesta, jolla oli surumielinen katse silmissn. Olikohan tuo joku tuolle naiselle hyvin lheinen tai perti sukua. Min seisoin eptietoisena paikallani ja katselin suuntaan, jossa vaistosin tuon jonkun olevan. Viimein tuo joku ptti tehd siirtonsa ja asteli lhemmksi minua, jotta saatoin nhd hnet paremmin. Hn kuitenkin pysyi sopivan vlimatkan pss minusta, mink hyvin ymmrsin.

Saanko tiedustella, kuka te olette ja mit te teette tll? Min kysyin viimein ja mietin mys kiivaasti, ehtisink ajoissa saamaan ravintoa, etten joutuisi alentumaan tappamiseen jlleen kerran.
Ei sill vli, mies vastasi ja hnen tumma sointuisa nens kaikui kryptassa pehmen kuin sametti.

Min kuulin jonkinlaisen korostuksen hnen puheessaan ja arvelin, ettei hn ainakaan tklisi ollut. Seuraavaksi ajatuksiini plkhti, ett mit ilmeisemmin vampyyrit saattoivat ymmrt toisiaan huolimatta siit, mit kielt olimme alun alkaen puhuneet, mutta se ei ymmrrettvist syist vienyt outoa korostusta pois. Taisin miehen korvissa kuulostaa vhintnkin yht oudolta, kuin hn minun korvissani.

Olemmeko kenties tavanneen joskus aiemmin? Min kysyin ja lis kysymyksi nousi mieleeni.

En tiennyt, mit hn tll teki ja mit minusta halusi, mutta jotenkin vaistosin, ettei hnell ainakaan pahat olleet mielessn. Miehell olisi ollut vaikka kuinka monta tilaisuutta nitist minut, jos olisi halunnut. Enk min edes ollut kaksinen taistelija, sill niin kovin vhn minulla oli viel kokemusta vampyyrina olosta ja sen tuo mieskin taisi tajuta, koska naurahti kevyesti, kuin olisi suorastaan lukenut ajatukseni.

Ei, me emme ole tavanneet. Mutta te olette tainneet tavata sisareni, mies sanoi ja hnen nens kaikui jlleen tummana ja sointuisana kryptan pimeydess.
Sisarenne? Min kysyin hmmentyneen, kunnes tajusin. Tietenkin se neito aukealta.
Niin, Isabel. Minun rakas sisareni, jonka te vapautitte tuosta vankilasta, hn sanoi.
Niin taisi tehd, min sanoin vaatimattomasti, mutta ette kai te sen thden ole tullut tapaamaan minua tnne kryptaan? Min kysyin ja katsoin tuota hoikkaa miest, jonka muuten niin ilmeettmill kasvoilla kvi kiitvn hetken surumielinen ja lmmin hymy.
En min sen takia tosiaan tullut, mies naurahti hiljaa, mutta totuuden nimiss minun on sanottava, ett olen min hieman utelias nkemn sen henkiln, joka auttoi sisareni vapaaksi, hn jatkoi.
No saanko sitten kuulla syyn, miksi etsitte minut ksiinne? Min kysyin.
Saatte kyll aikanaan ja totta puhuen, teit ei ollut kovinkaan vaikea lyt, mies hymhti.
Tst voin ptell, ett te haluatte tehd kanssani yhteistyt, min sanoin toteavaan svyyn.
Kyll, sill te lienette avain, joka saattaa ratkaista koko tmn sotkun, joka alkoi lhes tuhat vuotta sitten, mies sanoi.
Vai niin, min sanoin ja uteliaisuuteni alkoi hert, vaikka toisaalta olinkin hieman epilevinen, jos totta puhutaan, niin minkin haluan selvitt tmn ja lyt keinon purkaa koko tuon vankilan kirouksen, sill ei ole kovinkaan mukavaa, ett sinne j joku muu viel vangiksi, min lissin.
Aivan, mies sanoi, jos haluatte tiet enemmn, tulkaa ensiyn kaupungin kirjastoon. Siell saamme olla rauhassa.
Tietenkin tulen, sanoin, sill halusin palavasti lyt ratkaisun koko thn sotkuun ja ilmeisesti hnkin oli saanut tarpeekseen iisyyden kestvst vaelluksestaan, mutta haluaisin sit ennen tiet kuka te olette, min huomautin.
Tietenkin, mies sanoi nykten kevyesti, nimeni on Isaiah. Ja Aaren, l myhsty.
En tietenkn, min sanoin ja tajusin, ett hn oli sanonut nimeni, vaikken ollut edes esittytynyt hnelle, mutta miten te tiesitte nimeni? Min kysyin ja tajusin vasta silloin, ett mies oli jo mennyt menojaan.

Se oli nit vampyyrin taitoja, joita saisin itsekin viel hioa, min kirosin ja suuntasin kulkuni kytvn. Tunsin nlkni jlleen kasvavan ja tiesin, mit siit seuraisi, jos en pian saisi illan ateriaa.

Jatkakaapas te vaihteeksi. Miten mahtanee kyd. :)
« Viimeksi muokattu: 19.04.13 - klo:19:24 kirjoittanut Nefertiti »

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #7 : 30.01.13 - klo:01:51 »
Tietenkin. Mies sanoi nykten kevyesti. Nimeni on Isaiah. Ja Aaren, l myhsty.
En tietenkn. Min sanoin ja tajusin, ett hn oli sanonut nimeni, vaikken ollut edes esittytynyt hnelle. Mutta miten te tiesitte nimeni? Min kysyin ja tajusin vasta silloin, ett mies oli jo mennyt menojaan.

Se oli nit vampyyrin taitoja, joita saisin itsekin viel hioa, min kirosin ja suuntasin kytvn. Tunsin nlkni jlleen kasvavan ja tiesin mit siit seuraisi, jos en pian saisi illan ateriaa.

Min siis suuntasi kulkuni kytvn ja kohtasin Johanneksen kesken matkani. Hn oli tuomassa minulle ruokaa, tss tapauksessa sikaa, jonka oli todennut halvimmaksi ja vhiten huomiota herttvmmksi ravinnoksi. Ainakaan kukaan ei kyselisi mit sioille tapahtuisi, etenkin kun arvelin, ettei Johannes heittisi ruhoakaan mihinkn mtnemn, vaan hydyntisi sen vaikka laitoksensa asukkien ruuaksi. Min olin tyytyvinen, sill sika oli varsin kaikkiruokainen otus kuten ihminen, joten sen veri sopi oikein hyvin. Eihn se tietenkn ollut petoelinten tai ihmisveren veroista, mutta oli sentn tyhj parempi.

Min h, jtn sinut nyt ruokailemaan, Johannes sanoi ja nytti yht aikaa huonovointiselta ja kiinnostuneena.

Ymmrsin hnt hyvin ja olin kiitollinen hnen hienotunteisuudestaan, ettei hiritsisi ruokailuani, en oikein innostunut itsekn siit, ett joku katselisi minua.

Min kiitn, sanoin kohteliaaseen svyyn ja keskityin sikaan, Johanneksen astellessa poispin.

Halusin rauhoittaa elimen, ennen kuin iskisin hampaani siihen, sill en halunnut sen krsivn yhtn enemp. Vaistosin nimittin, ettei se ollut kovinkaan mielissn pimeiss kytviss olemisesta. Viimein sika oli kuin puoliunessa ja min saatoin iske hampaani siihen. Se ei edes inahtanutkaan, minun ruokaillessani. Kun olin valmis, siirsin ruhon kytvn seinn viereen ja suuntasin kulkuni laitoksen sisempiin tiloihin.

Liikuin neti ja aistit valppaina. Olin kyllinen, joten minulla ei ollut tarvetta hykt, joskaan en tuntenut olevani aivan niin voimissani, kuin ihmisveren nauttimisen jlkeen, mutta en kuitenkaan halunnut joutua minknlaisen hykkyksen kohteeksi. Mit lhemmksi laitoksen asukkien asuintiloja tulin, sit ahdistavammalta minusta tuntui. En varmasti koskaan oppisi pitmn paikasta, mutta ehk voisin oppia sietmn sit, sill tm tuskin tulisi olemaan ensimminen tai viimeinen kerta, kun kyn Johanneksen luona.

Huomasin, ett saatoin liikkua hyvinkin nopeasti, jos vain halusin ja hydynsinkin tt ja olinkin sitten aika pian Johanneksen omissa tiloissa. Koputin oveen ja tynsin sen auki. Astuin huoneeseen ja nin Johanneksen htkhtvn, sill olin sittenkin yllttnyt hnet. En uskonut, ett hn tottuisi viel pitkn aikaan minun nettmn liikkumistapaani. Lisksi aistin, ett hn jollain tasolla viel pelksi minua, vaikka minulla ei ollutkaan minknlaisia aikeita iske hampaitani hnen kaulaansa tai mihinkn muuhunkaan hnen ruumiinosiinsa.

Sait sitten nautittua ruokasi, hn totesi ja yritti selvsti ryhdistyty.
Kyll ja kiitos siit kuuluu sinulle, sanoin ja istuuduin vapaalle tuolille, kuten jo aikaisemmin sanoin, minulla ei ole halua iske hampaitani sinuun, jos suinkin voin sen vltt, min jatkoin.
Niin. Suo anteeksi, mutta tm on minullekin uutta ja voi olla etten kovin nopeasti totu seuraasi, Johannes sanoi.
No etp ole ainoa, jolla on viel paljon oppimista, totesin hymhten.

Tosiaan, oli viel kovin paljon sellaista mit en tiennyt ja tiesin, ett minun oli parempi olla varovainen, jos en halunnut saattaa itseni pulaan.

Sittenhn meit on kaksi, Johannes sanoi ja tuntui hivenen vapautuneemmalta, vaikka ninkin, ettei hn viel kovin paljoa uskaltautunut rentoutua seurassani, mik oli hyvin ymmrrettv.

Huoneeseen laskeutui hetkellinen hiljaisuus, kunnes Johannes alkoi kysell minulta siit miten minusta oli tullut se mik olin nyt ja millaista sellainen oli. Min kerroin ja totesin kuitenkin, ettei se ollut kovinkaan tavoiteltavaa, eik niin hohdokasta kuin ehk kirjallisuus ja kansantarinat antavat uskoa. Nin meni koko y ja kun se alkoi knty aamuksi min jtin hnet kirjoittamaan yls muistiinpanojaan ja siirryin takaisin kryptaan odottamaan seuraavaa iltaa.

8.Luku

Y saapui ja aterioituani Johanneksen tuoman sian verell, ptin lhte kirjastolle. Ptin kytt viemriverkostoa, sill ajattelin ett se olisi nopein reitti ja lisksi herttisi vhemmn huomiota, kuin yllinen hiippailija kirjaston ulkopuolella, sill tuskinpa tavan kansalaisilla oli tapana yaikaan kirjastolla kyd. Vaikken tuntenutkaan viemriverkostoa lainkaan, enk ollut viel kertaakaan sit kyttnyt, jotenkin min silti lysin perille. Sekin lienee nit vampyyrin ominaisuuksia, joista ilahduin ja mietin, mit kaikkea viel tulisin oppimaan itsestni ja tst olemuksestani, johon minut oli kirottu.

Olin kai saapunut etuajassa, sill totesin olevani, jossain rakennuksen uumenissa rapistelevia rottia ja hiiri lukuun ottamatta, yksin koko rakennuksessa. Astelin neti pitkin rakennusta, jossa oli hyllymetreittin uusia ja vanhoja, isoja ja pieni kirjoja. En kuitenkaan ehtinyt ottaa ainuttakaan kirjaa kteeni, kun huomasin saaneeni seuraa.

Iltaa, kuului matala ja hivenen huvittunut ni ja Isaiah astui esiin.
Iltaa, vastasin ja siirryin kauemmaksi hyllylt.
Tulit ainakin ajoissa, kuten pyysin, Isaiah sanoi ja kuulosti tyytyviselt.
Tietenkin, sanoin, sill tapanani ei ollut myhstell, jos tuota kohtalokasta erhettni ei laskettu lukuun.
Hyv, nen ett olet sanasi mittainen mies, hn sanoi ja lissi, mutta nyt itse asiaan, sill minulla on sinulle paljon kerrottavaa ja lienet halukas saamaan lis tietoa.
Kyll. Min odotinkin malttamattomana tapaamistamme, sill on paljon asioita, jotka haluaisin tiet, min sanoin.
Niin paljon on tapahtunut sen jlkeen, kun muutuin, ett on hieman vaikea ptt mist aloittaisin, etenkin kun tss on mukana ers, jota sinun on syyt varoa, sill hn ei epri tappaa, jos kokee sinut uhaksi, Isaiah alkoi puhua ja asteli levottomasti edestakaisin.
Kuka 'hn' sitten on? Min kysyin, sen kyll tiesinkin, ett tm tuntematon oli kuitenkin pahantahtoinen, se oli selv.
Hn, Isaiah aloitti ja vaikeni hetkeksi. Hn asteli yh levottomana edestakaisin, kasvoillaan synkk ilme ja min arvelin, ettei hn kovin mielelln halunnut puhua asiasta. Kukaan ei tied hnen oikeaa nimen, liek hn en itsekn sit muistaa, Isaiah aloitti, hnet tunnetaan monilla nimill, mik vain kulloinkin sopii hnen suunnitelmiinsa, hn jatkoi huokaisten raskaasti.
Siis hn on itse ppiru? Min kysyin hmmentyneen.
En usko, ett ppiru sentn, hn vain on saanut monia nimi vuosituhansien aikana, sill hn on hyvin vanha, niin vanha, ett tokko hn itsekn en tiet ikns. Sen tiedn, ett minua vanhempi hn ainakin on ja varmasti useamman tuhat vuotta. Luulisin, ett hn on saanut alkunsa joskus silloin, kun ihminen alkoi rakentaa ensimmisi kaupunkejaan, Isaiah kertoi.
Mutta miten tm liittyy sinuun? Min kysyin hmmentyneen.
Monin tavoin, Isaiah vastasi ja nin hnen katseensa synkistyvn, mik kieli minulle, ett jotain tapahtui kauan sitten, ennen kuin hn joutui saman kirouksen uhriksi kuin minkin.
Isaiah, mit tapahtui? Min kysyin ja katsoin hnt myttuntoisena.
Viel tuhat vuotta sitten sukuni oli elinvoimainen ja suuri, mutta sitten jokin meni pieleen ja hn tuhosi melkein kaikki. Vain min ja sisareni olemme jljell, Isaiah sanoi, oli minun aikani astua samaan tehtvn, jota isni oli tehnyt ennen minua. Mutta sit ei ehtinyt tapahtua, sill hn tai mill nimell haluatkin hnt kutsua, ehti iske ensin. Hn... hn tappoi kaikki, vain min ja sisareni ehdimme pakoon, hn jatkoi ja kuulin surun hnen nessn ja nin miten se nousi hnen kalpeille kasvoilleen.

En tiennyt mit sanoa, mutta min halusin lohduttaa hnt. Olisin halunnut tehd hnen olonsa paremmaksi, mutten tiennyt kuinka. Ehk kenties sitten hnkin voisi olla rauhassa, jos tuo demoni tai mik olikaan, saataisiin viimeinkin hengilt. En ehtinyt sanoa mitn, kun hn jatkoi.

Min ja sisareni elimme vuosia pakolaisina ja haimme turvaa melkeinp jokaisesta sen aikaisesta tunnetusta maailmankolkasta, mutta aina hn tuntui lytvn meidt, Isaiah jatkoi ja hnen kasvoilleen levisi ahdistunut ilme, jonka tuo menneen tapahtuman muisto toi, Sitten kerran emme ehtineetkn paeta ja hn iski. Hn muutti sisareni ja minut sellaisiksi kuin olemme nyt ja vangitsi sisareni tuohon kummalliseen vankilaan, jossa hnen oli oltava siit piten ja niin hn olikin, kunnes sin saavuit ja annoit hnelle hnen vapautensa. Min sen sijaan vannoin, ett viel lytisin keinon, jolla voisin lopullisesti tuhota tuon pahan olennon. Vain hnen kuollessaan, me voimme vapautua hnen langettamastaan kirouksesta, hn ptti tarinansa.
Ja sek vaikuttaisi suotuisasti mys tuohon vankilaan, siis ett sinne vangiksi jnyt saisi vapautensa ja elmns takaisin? Min kysyin.
Luulisin, Isaiah sanoi, min vain haluan tmn pttyvn sill ihan liian monta vuosisataa olen ollut tss maailmassa. Minun aikani olisi ollut kauan sitten, mutta niin kauan kuin tm kirous lep yllni, en saa lepoa, eik myskn sisareni, hn lissi.
Min ymmrrn, olen itse viettnyt mit ilmeisemmin satoja vuosia tuossa oudossa vankilassa, mutta vain hyvin pienen hetken vapaana ja minulla on viel paljon opittavaa, min sanoin, ja koskapa meill ei muuta olekaan kuin aikaa, kyttkmme se hyvin, min huomautin.

Jatkakaahan ja kertokaa, mit seuraavaksi tapahtuu...  ;)
« Viimeksi muokattu: 23.07.13 - klo:16:15 kirjoittanut Nefertiti »

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.02.13 - klo:16:31 »
Ja sek vaikuttaisi suotuisasti mys tuohon vankilaan, siis ett sinne vangiksi jnyt saisi vapautensa ja elmns takaisin? Min kysyin.
Luulisin, Isaiah sanoi, min vain haluan tmn pttyvn sill ihan liian monta vuosisataa olen ollut tss maailmassa. Minun aikani olisi ollut kauan sitten, mutta niin kauan kuin tm kirous lep yllni, en saa lepoa, eik myskn sisareni, hn lissi.
Min ymmrrn, olen itse viettnyt mit ilmeisemmin satoja vuosia tuossa oudossa vankilassa, mutta vain hyvin pienen hetken vapaana ja minulla on viel paljon opittavaa, min sanoin, ja koskapa meill ei muuta olekaan kuin aikaa, kyttkmme se hyvin, min huomautin.

Itse asiassa, meill ei ole aikaa, Isaiah sanoi ja katsoi minua totisena, on tapahtunut kaikenlaista, joka kielii, ett jotakin isompaa on tekeill. Olen aistinut useammin kuin kerran hnen lsnolonsa tss kaupungissa, mutta en tarpeeksi hyvin, ett olisin osannut paikallistaa hnt, hn jatkoi huokaisten.
Mit hn viel haluaa? Min kysyin hivenen rtyneen, sill jos aikaa tosiaankin oli vhn, ei minulla olisi mitn mahdollisuuksia hioa taitojani, saati etsi tarvittavia tietoja. Min en ollut viel lheskn valmis kohtaamaan tuota nimetnt pahaa, jonka ainoa pmr oli tappaa ja kiduttaa niit, jotka sattuivat hnen tielleen.

Tll hetkell hn halunnee saada ksiins sisareni ja minut, mutta onnekseni olen vienyt sisareni sellaiseen paikkaan, josta hn toivoakseni ei osaa etsi Isabellea, Isaiah sanoi ja huokaisi raskaasti, en usko, ett minusta koskaan olisi hnelle vastusta, sill hnen tietonsa ja taitonsa ovat niin suuret, ett me vhisemmt voimme vain uneksia niist, hn jatkoi, astellen levottomasti edestakaisin.
Mutta jos hn on niin voimakas kuin sanot, niin onko meill lainkaan mahdollisuuksia hnt vastaan? Emmek ole hnelle vain kuin hyttynen, jonka hn voi nitist halutessaan? Min kysyin ja mietin kiivaasti, mit voisimme tehd voittaaksemme sellaisen, jolla oli kertynyt mahtava mr tietoa, taitoa ja kokemusta niiden tuhansien vuosien aikana, jotka hn oli ihmisten keskuudessa kulkenut.
Mynnn, me olemme hnelle helppo vastus, mutta luulen ett meill on jotain, mit hn ei osaa odottaa, kenties se ase, joka viimein lhett hnet takaisin sinne, mist hn on tullut, Isaiah vastasi ja min katsoin hnt hlmistyneen.

Mietin kiivaasti, ett mik se sellainen ase olisi, mutta tajusin kuitenkin, ett Isaiahilla oli ollut kaikki nm vuodet aikaa kiert maailmaa ja kyd lpi suuriakin tietomri. Kenties hn oli kirjoja selatessaan lytnyt jotain, josta meille voisi olla hyty, min ajattelin.

Oletko sitten lytnyt jotain? Kysyin yht aikaa uteliaana ja epvarmana. Arvelin, ett koko juttu liittyisi jollain tavalla minuun.
Luulisin niin, hn vastasi ja osoitti lheisell pydll lepv suurta paksukantista kirjaa. Se vaikutti hyvin vanhalta ja kuluneelta. Aika oli jttnyt siihen jlkens, samoin kosteus.
Tuossako on se tieto, jota me tarvitsemme? Kysyin ja astelin lhemmksi kirjaa.
Kyll. Minun tytyy viel tarkistaa muutama juttu, jonka jlkeen lhdemme yhdess kymn Noahin luona. Hn on yksi vanhimmista meidnlaisistamme, Motin jlkeen, Isaiah kertoi.
Hmm... vampyyreja taitaa olla paljon enemmn kuin oletin, sanoi miettelin ja arvelin, ett useimmille ik ja kokemus oli opettanut miten olla ihmisten keskuudessa, ilman ett nm huomaisivat mitn. Tavallaan min ymmrsin sen, sill muutoinhan he olisivat jo aikaa sitten menettneet henkens.
No jonkin verran, muttei loppujen lopuksi hirve mr, muutoin meille ei ruoka riittisi, Isaiah naurahti.
Niin, tietenkin, min hymhdin ja kumarruin tutkimaan vanhaa kirjaa vhn lhemmin.

Teksti oli koukeroista ja vaikea lukea. Paikoin taas oli kirjoitettu jollain sellaisella kielell, jota min en ymmrtnyt.
Latinaa se ei ollut, sill sen verran minkin sit osasin, ett tiesin milt se nytti. Tm oli jotain muuta ja varmasti paljon vanhempaa kielt.

Se on hyvin vanha kieli, joka alkaa olla jo kokonaan hvinnyt. Sit puhuttiin siin kylss, jossa min ja sisareni asuimme, ennen tuhoa, Isaiah kertoi ja kuulin surun hnen nessn.

Olin aikeissa sanoa jotain, kun kuulin jotain. Vilkaisin Isaiahia ja nin, ett hn oli jykistynyt paikoilleen ja tuijotti jonnekin hyllyrivien vliin. Siin samassa minkin aistin sen, jotain voimakasta ja pahansuopaa oli aivan lhell. Melkein niin lhell, ett olisin voinut koskettaa sit.

Aaren, ota kirja ja hivy, Isaiah kski, kntmtt katsettaan minuun.
Mut..., min aloitin ja vaikenin, kun nin Isaiahin kasvot.

Ne olivat muuttuneet hirvittviksi katsoa. Oli kuin hn olisi vetnyt jonkinlaisen naamion eteens, ne olivat kuitenkin yh hnen kasvonsa ja kuitenkin niiss oli jotain elimellist, jotain joka nytti olevan puhdasta raivoa. Hnen silmnskin hohkasivat punaisina kuin kekleet ja saatoin aistia niist huokuvan raivon ja kylmyyden, joka tosin ei ollut osoitettu minulle.

Ota kirja ja hivy! Isaiah kski uudelleen ja nyt hnen nens tuntui kuulostavan syvemmlt ja matalammalta. Kuin siihen olisi tullut uusi sointi.
Hyv on, min sanoin, sill tiesin etten mahtaisi hnelle mitn, eik minulla edes ollut haluakaan tapella.
Etsi Noah, hn osaa auttaa sinua Isaiah sanoi ja hetken hn kuulosti omalta itseltn.

Min nykksin ja olin jo perntymss, kun jokin suuri ja tumma hykksi Isaiahin kimppuun. Tiesin, ett minun pitisi lhte, mutten voinut. En voinut jtt Isaiahia tuon pahantahtoisen olennon armoille. Niin min sitten tein taas toisin, kuin oli ksketty ja hykksin Isaiahin avuksi. Tuo pahansuopa olento yllttyi tempauksestani siin mrin, ett psti irti Isaiahista. Tiesin, ettei minusta olisi hnelle mitn vastusta, mutta en aikonutkaan jd taistelemaan, vaan tarkoitus olikin vain auttaa Isaiah pakoon.

Otin vauhtia ja kytin hyvkseni kirjahyllyj, joita pitkin kipusin kettersti ja kevyesti kuin pantteri. Tuo pahansuopa mies seurasi minua liikkuen jos mahdollista, vielkin kettermmin kuin min, mutta min olin nopeampi. Olinhan viel nuorukainen hnen rinnallaan. Viimein olin korkeimman hyllyn pll. Nin, miten mies kiipesi yls hyllykk pitkin, tavoittaakseen minut. Nappasin kiinni katosta ja aloin jaloilla heiluttaa hyllykk, kunnes sain sen liikkumaan. Sitten tynsin niin lujaa kuin pystyin ja hyllykk lhti kaatumaan hitaasti ja nin miten tuo mies yh yritti kiivet yls, mutta eponnistui. Kuulin  vihaisen rkisyn, joka peittyi huumaavaan meteliin hyllykn rojahdettua alas  ja kaataessa mennessn muitakin hyllykit, joiden sislt levisi pitkin lattiaa. Itse psti irti kattoparrusta ja hyppsin alas kevyesti. Tuo mies olisi hetken poissa peliss, joten se aika oli kytettv hydyllisesti. Suuntasin Isaiahin luo ja autoin hnet jaloilleen.

Senkin tomppeli, minhn kskin sinun hipy tlt, Isaiah rhti.
En voinut jtt ystv pulaan, min sanoin, vaikka tavallaan ymmrsin hnt.

Isaiah oli vaiti ja katsoi minua. Nin hnen kasvoillaan ihan uudenlaisen ilmeen, kuin hn ei olisi uskonut korviaan.

Ystv, Isaiah sanoi hiljaa, siit on kauan, kun minulla on viimeksi ollut ystv, hn lissi ja knsi katseensa pois minusta.

Arvasin, ett hn oli kai ollut aika yksininen kaikki nm vuodet ja vaikka hnell olikin siskonsa, ei se ollut aivan sama asia kuin ystv.

Niin ja nyt ehdottaisin, ett poistumme, kun se viel on mahdollista, min huomautin ja nappasin pydlle jneen kirjan ksiini.
Olen samaa mielt, Isaiah totesi, seuraa minua, hn lissi ja suuntasi kulkunsa aivan toiseen suuntaan, kuin mist min olin kirjastolle tullut.

Min astelin neti hnen perssn ja annoin hnen johdattaa itseni pois tlt. Emme halunneet jd ottamaan selv, halusiko tuo mies tapella ja lisksi rymistelyni oli varmasti saanut mys yvartijat liikkeelle, emmek me halunneet heihinkn trmt juuri nyt.

Jatkakaahan ja kertokaahan, pseek kaksikko pakoon vai trmvtk viel johonkuhun...?
« Viimeksi muokattu: 19.04.13 - klo:19:39 kirjoittanut Nefertiti »

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.01.17 - klo:14:04 »
Min astelin neti hnen perssn ja annoin hnen johdattaa itseni pois tlt. Emme halunneet jd ottamaan selv, halusiko tuo mies tapella ja lisksi rymistelyni oli varmasti saanut mys yvartijat liikkeelle, emmek me halunneet heihinkn trmt juuri nyt.

9.Luku

Astelimme pitkin ummehtunutta kytv, jota ei kaikesta ptellen oltu kytetty ikuisuuksiin, ptellen lattiaa peittvst paksusta plykerroksesta ja katossa roikkuvista hmhkin verkoista.
Vaikka tiesinhn ett moni asia oli nyt toisin, jouduin hmmstymn uudelleen ja uudelleen. Niin oli nytkin, sill vaikkemme erityisesti varoneet askeliamme, niin siltikn emme nostattaneet ply ilmaan, saati jttneet jalanjlki, mik oli hyv, sill en todellakaan toivonut kenekn seuraavan meit.

Kytv tuntui jatkuvan loputtomiin ja arvelin, ett se oli kai ollut joskus jonkilainen salareitti kahden paikan vlill, joista toinen oli kirjasto. Liek kirjasto edes ollut viel silloin kirjasto, kun tm kytv tehtiin, mietin mielessni.

Vaikka mielessni pyrikin useita kysymyksi, joihin kaipasin kipesti vastausta, sek uudet kyvyt joita huomasin omaavani, en silti uskonut tuon kirjastossa kohtaamamme olennon jttvn asiaa sikseen. Varsinkaan nyt, kun hn oli hvinnyt minulle, joka olin vasta lapsi hnen rinnallaan. Asia joka ei varmasti lakkaisi hiritsemst hnt.

En myskn halunnut avointa taistelua, sill me emme tuolle olennolle prjisi, vaikka minulla olikin sattunut olemaan hieman onnea. Tuo olento tuskin en tekisi toistamiseen samaa virhett, vaan liiskaisi minut kuin itikan ja sen jlkeen tekisi Isaiahista selv jlke.

Isaiahin tytyi aistia mietteeni, sill hn katsahti minuun nopeasti ja hymyili rohkaisevasti. Vaikka toisaalta saatoin mys lukea hnest, ett hn ei ollut kovin mielissn minun uhkarohkeasta tempustani ja min ymmrsin hnt. Asiat olisivat voineet menn pahemmaksikin, jos me emme olisi psseet karkuun.

Me siis jatkoimme kulkuamme, kunnes saavuimme jyrkille, mutkitteleville portaille, jotka veivt ylspin, vanhalle ovelle. Rappuset eivt olleet meille ongelma, vaikka epilen, ett jos olisin ollut viel ihminen, niin minulla olisi ollut vaikea pysy pystyss, sill portaat olivat osin hyvin huonossa kunnossa ja osa jopa murentunut kokonaan. Mutta nykyisess muodossani, ne eivt tuottaneet lainkaan ongelmia ja pian olimme yltasanteella, ison vanhan oven edess. Saranat ja muut metalliosat olivat aivan ruosteessa ja puuosat nyttivt lahoilta ja kuluneilta.

Isaiah tynsi oven auki ja saranat pstivt kauhean korvia srkevn natinan, joka kaikui kytvn hiljaisuudessa. Liek saranoitakaan huollettu satoihin vuosiin, mietin ja livahdin Isaiahin perss oven toiselle puolelle.
Isaiah tynsi oven kiinni ja me nostimme ison raskaan puisen puomin oven eteen, sille tarkoitetulle paikalle.

Ei tuokaan est hnt tulemasta lpi, mutta hidastaa edes vhn, Isaiah vastasi nettmn kysymykseeni.

Nykksin ja astelin Isaiahin perss, kun hn luotsasi meit pitkin mutkittelevia kytvi. Nousimme viel yhdet portaat ja huomasin, ett olimme jossain hyvin hyvin vanhassa rakennuksessa, joka todellakin oli nhnyt parhaat pivns satoja vuosia sitten. Miten lie pysyi viel pystyss, vaikka olikin varmasti jo tysin laho ja tuhoelinten valtaama.

Jossain ylpuolellamme lenteli lepakoita, joiden rauhaa olimme kaiketi hirinneet. Ulkoa taas kantautui plljen huhuilua. Olimme siis kaiketi kaukana kaupungista, pttelin ja seurasin Isaiahia lpi hallin aina isoille oville asti. Hn tynsi ovet auki ja ne nitisivt ja natisivat yht pahasti kun kytvss ollut iso puinen ovi. Astuimme ulos ja nautin viilest yilmasta joka tuntui huomattavasti paremmalta kuin kytvn ummehtunut plyinen ilma.

Mennn, Isaiah murahti, vilkuillen samalla ymprilleen, kuin varmistaakseen, ettei meit seurattu ja lhti mrtietoisesti harppomaan kohti metsikk.

Min seurasin hnt ja kuljettuamme jonkin aikaa metsss, saavuimme talolle, jonka piha oli kasvanut umpeen. Joka paikassa kasvoi orjantappuraa ja talo nytti jos mahdollista viel vanhemmalta ja lahommalta kuin se, mist tulimme ulos.

Osa puista kasvoi niin lhell taloa, ett niiden oksat raapivat seini ja osa oksista oli kasvanut seinien lpi. Talon ulkoseint olivat huonossa kunnossa ja laasti mureni sielt tlt. Kattokin nytti olevan paikoin hyvin reikinen.

Villiintyneet muratit ja ruusupensaat kasvoivat pitkin talon seini ja peittivt ikkunat osittain. Osasta ikkunoista oli lasit hajalla. Kun nyt tarkemmin katselin taloa, olin hmrsti muistavinani, ett oli ehk tuonut jopa tnnekin joskus entisess elmssni tilauksia ja silloin tll oli viel ollut elm. Tosin saatoinhan muistaa vrinkin.

Isaiah asteli yh mrtietoisesti eteenpin, nousi portaat ja tynsi oven auki. Tll kertaa ovesta ei kuulunut inahdustakaan, joten pttelin, ett joku huolsi sit tarkoin ja ett tll asuttiin viel, vaikka talo vaikuttikin asumiseen kelvottomalta paikalta.

En sanonut mitn, vaan seurasin Isaiahia, joka painoi oven kiinni jlkeeni. Me seisoimme himmesti valaistussa eteishallissa, josta Isaiah johdatti meidt sisemmksi, ohi portaikon, sen taakse suureen huoneeseen, joka oli tynn kirjoja.

Huoneen keskell oli iso vanha pyt, sekin tynn kirjoja ja erilaisia outoja esineit, jollaisia en ollut koskaan ennen nhnyt. Mys pydn takana olevan takan reunalla oli kaikenlaisia pikkuesineit ja seinll suuri muotokuva.

Pydn ress istui kumarainen hahmo, jolla oli pitkt valkeat hiukset, tuuheat kulmakarvat joiden alta katsoivat hyvin kirkkaat siniset silmt, pitkin kymyisen nenn vartta.

Iltaa Isaiah, mik lenntti sinut tnne? Mies kysyi yllttvn pehmell nell, ollakseen niin vanha.

Iltaa Noah, Isaiah sanoi ja painoi pns kevyeen kumarrukseen, min lysin sen, mit te pyysitte minua etsimn, hn jatkoi ja laski ison plyisen kirja Noahin eteen pydlle.

Hienoa, Noah sanoi ja hnen katseensa tuntui kirkastuvan ja pieni hymyn poikanen kvi hnen suupielissn, oikein hienoa. Nyt meill on mahdollisuus, hn jatkoi ja alkoi tutkia kirjaa.

Min seisoin neti paikallani, sill arvelin ettei minun ollut sopivaa puhua, ennen kuin minua puhuteltaisiin, olinhan vasta poikanen niden kahden rinnalla ja minulla olisi viel paljon opittavaa, enk varmasti sittenkn olisi heidn veroisensa, sill heill taisi olla useamman sadan, jollei jopa tuhannen vuoden takainen kokemus, kun minulla vain murto osa siit.

Isaiah istuutui vapaalle tuolille odottamaan, kun min jin paikalleni odottamaan. Noah selasi kirjaa hyvin keskittyneen ja tuntui hetkeksi unohtavan, ett me olimme siell, mutta se ei tuntunut hiritsevn Isaiahia lainkaan. Kai hn sitten oli tottunut thn, pttelin.

Lopulta Noah nosti katseensa ja tuntui huomaavan minut. Tunsin hnen tutkivan katseensa minussa. Hnen katseensa ei kuitenkaan ollut vihainen tai epilevinen, vaan ennemminkin utelias ja kiinnostunut, kuin hn olisi nhnyt jotain uutta.

Mutta enhn min ollut mitn uutta, saati erityist, min ajattelin ja mietin, mithn miehell mahtoi olla mielessn.

Kiintoisaa, Noah sanoi ja nousi paikaltaan ja asteli luokseni, hyvin kiintoisaa, hn jatkoi.

Nin, ettei hn seistessn vaikuttanut ihan niin koukkuiselta, kuin istuessaan. Ehk valo oli tehnyt tepposet, min ajattelin, mutta en estnyt hnt mitenkn, sill arvelin ettei minusta olisi hnelle vastusta, enk halunnut tappeluakaan. Yksi riitti sille iltaa aivan mainiosti.

Mik niin?, Isaiah kysyi ja nousi tuolista.

Tm poika, hn on kuin me ja kuitenkin aistin hness jotain muutakin, jotain jota en kuvitellut koskaan kohtaavani, Noah sanoi.

Nyt en ymmrr, Isaiah sanoi hmmentyneen, mit tarkoitat?

Hn on erilainen, Noah vastasi, l katso noin, hn on kuitenkin verenimij kuten mekin, mutta silti jokin on toisin, on kuin hn olisi Mordukin vastakohta, puhdas ja viaton. Ehk me olemme lytneet vastauksen viimeinkin, hn jatkoi.

Niink, Isaiah sanoi ja katsoi Noahia ja sitten minua.

Kyll, Noah sanoi ja hnen silmissn nkyi tyytyvinen vlkhdys, hn on tosin viel hyvin nuori ja tarvitsee opetusta, sin voisit varmaankin hoitaa asian Isaiah, hn jatkoi ja kntyi katsomaan Isaiahia.

Tietenkin, Isaiah lupasi heti, ent kirja?, hn kysyi.

Kirja on avuksi mys. Minun on kytv sit viel lpi, sill tarvitsemme viel muutakin kuin tmn pojan, Noah vastasi ja huomautti, hnest yksin ei ole vastusta Mordukille.

Morduk, sanoin hmmentyneen, mutta Isaiah sanoi, ettei tiennyt mik sen olennon nimi on ja ett sill on monta nime.

Isaiah on oikeassa, Mordukilla on monta nime, mutta min kytn hnest tuota nime jolla opin hnet tuntemaan, Noah vastasi.

Hyv on, min sanoin ja tyydyin vastaukseen, ai niin, minulla on viel kysymys, miten min saisin lumouksen raukeamaan, sill nyt tuolla aukiolla on jlleen yksi jumissa. Hn auttoi minut sielt pois ja min haluan korvata sen hnelle, kerroin.

Min olen yrittnyt etsi vastausta ja nyt kun minulla on musta kirja, niin emmekhn me yhdess lyd vastausta thnkin pulmaan, sill en minkn halua, ett en yksikn ihminen j Mordukin lumouksen vangiksi, Noah totesi.

Min kiitn teit, vastasin kunnioittavasti ja tunsin jonkinlaista helpotusta, ehk jopa toivoakin siit, ett voisin saada Marian vapaaksi.

Mutta aika rient ja teidnkin on syyt rient omiin piiloihinne ennen pivn koittoa, Noah huomautti.

Me nykksimme ja hyvstelimme hnet. Olimme juuri astumassa eteishalliin, kun...

No niin, kertokaahan te vuorostanne, ett mit seuraavaksi tapahtuu.
« Viimeksi muokattu: 10.12.17 - klo:22:14 kirjoittanut Nefertiti »

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.05.17 - klo:00:18 »
Me nykksimme ja hyvstelimme hnet. Olimme juuri astumassa eteishalliin, kun etuovi tynnettiin auki. Ilmavirta sai kauhtuneet verhot lepattamaan hetken, kuin mitkkin aaveet.

Jokaisen katse oli nauliutunut oviaukossa seisovaan hahmoon, joka oli kookas ja pitk.

No jo on hilpe vastaanotto, hahmo tokaisi ja naurahti sutkautukselleen, astuen sislle kenenkn pyytmtt.

Caleb, Isaiah sanoi huojentuneena, joskin olin kuulevinani hienoista rtymyst hnen nessn.

Omassa persoonassani, Caleb vitsaili ja virnisti niin, ett tummansiniset silmt tuikahtivat iloisesti hmrss valossa.

Vaikka Caleb olikin isokokoinen, ei hn silti vaikuttanut pahantahtoiselta. Pin vastoin, hnen kasvonsa vaikuttivat jopa hivenen poikamaisilta ja viattomilta, vaikka hn ei varmasti ollutkaan viimeksi mainittua.

Hn hymyili vallatonta hymyn ja asteli peremmlle, kunnes istuutui lhimpn mukavaan nojatuoliin.

Onko meill kunnia kuulla, vierailusi syy, Isaiah sanoi pistelisti, sill hnt ei selvstikn haluttanut kuluttaa yhtn enemp aikaa turhanpiviseen jaaritteluun ja min ymmrsin hnt, sill en minkn innostunut ajatuksesta jd pivnvaloon krventymn.

Jatkoinpa sitten ttkin, joten jatkakaahan te puolestanne. Pahoittelut tosin siit, ett on nin lyhykinen ptknen.

Ai muuten, min ajattelin, ettei Caleb ole paha. Hn on ehk itsen tynn oleva pelleilij ja jopa rasittavakin, mutta loppujen lopuksi hn on aika fiksukin ja hnell on hyv sydn. Hn on oikeastaan ideoitu Castle sarjan nimikkohenkilst, joka on vhn kaikkea tuota, mutta tosiaan oikeasti hyv, vaikka sheltkin toisinaan ja on itsen tynn.
« Viimeksi muokattu: 23.06.17 - klo:09:53 kirjoittanut Nefertiti »

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #11 : 23.06.17 - klo:12:11 »
Hn hymyili vallatonta hymyn ja asteli peremmlle, kunnes istuutui lhimpn mukavaan nojatuoliin.

Onko meill kunnia kuulla, vierailusi syy, Isaiah sanoi pistelisti, sill hnt ei selvstikn haluttanut kuluttaa yhtn enemp aikaa turhanpiviseen jaaritteluun ja min ymmrsin hnt, sill en minkn innostunut ajatuksesta jd pivnvaloon krventymn.

Ei erityisemp, mutta sen sanon, ett joku sohaisi ampiaispes, Caleb vastasi omaan huolettomaan tapaansa, kirjastolla oli nimittin melkoinen kuhina kun viel olin siell. Lisksi aistin jotain epmiellyttv, joten katsoin aiheelliseksi vaihtaa maisemaa, hn kertoi.

Pahus, Isaiah murahti ja mietti kiivaasti, kuinka pst takaisin omille leposijoille, sill hntkn ei houkuttanut kohdata sen enemp tuota kirottua oliota, kuin paikallisia vartiosotilaita.

Minhn olin jo heihin tutustunut ja sill kertaa olin pssyt loppujen lopuksi aika vhll, mutta epilin, ettei se onnistuisi toistamiseen. Ymmrsin hyvin, ett vaikka uskomukset tietyist asioista olivat aikojen saatossa hipyneet, eivt ne silti olleet tysin kadonneet ja toisaalta jos meit pidettisiin murhaajina, ptyisimme vankilaan, tosin aurinko tekisi tehtvns sit ennen ja meist jisi jljelle vain kasa tuhkaa. Ei kovin mielt ylentv ajatus, se minunkin oli mynnettv.

Minulla on tilaa talon kellarissa, jossa voitte tmn pivnne viett, Noah puuttui puheeseen, lienee parempi vltt kaupunkia juuri nyt, sill tavalliset kuolevaiset eivt meist erityisemmin pid ja minkn en haluaisi juuri nyt kahnauksia paikallisten ja meidn vlillemme, kun jo Mordukissakin on riittvsti tekemist ilman vihaisia ihmisi, hn totesi.

Min kiitn, Isaiah sanoi ja vilkuili paksujen verhojen vlist nkyv maisemaa. Jossain kaukana taivas alkoi jo hiljalleen vaaleta ja tiesin, ettemme ehtisi muutenkaan.

Jos teit ei haittaa, minkin jn. En erityisemmin pid auringosta nykyisin, Caleb vitsaili ja venytteli laiskasti.

Isaiah mulkaisi vhemmn ystvllisesti Calebia ja murahti jotain epmrist, jonka tulkitsin vhemmn ystvlliseksi kommentiksi, jonka jtn tss toistamatta.

Caleb, suosittelisin sinuakin hieman muuttamaan kytstsi, et prj sutkautuksillasi Mordukille, jos satut kohtaamaan hnet, Noah muistutti pistelisti, se piru ei anna armoa, eik pyshdy kuuntelemaan, vaan tekee selv jlke kaikista, jotka ovat hnt vastaan, hn lissi.

Tietenkin, Caleb vastasi ja nousi tuolilta, en min nyt niin hullu ole, ett haastaisin sen haaskan kaksintaisteluun, yksin, hn jatkoi ja asteli rennosti kohti kellarin ovea, jolla Noah seisoi.

Hn on toivoton tapaus, Isaiah tuhahti ja pyritti ptn, en yllttyisi, jos kuulisin hnen saaneen surmansa, sill kuka tahansa haluaisi tehd sen moisen suunsoiton takia, hn huomautti ja vilkaisi Calebia tympesti.

Noh, noh, en min nyt niin avuton ole, saati typer, ett menisin soittamaan suutani Mordukille. Ehei, pysyn hnest mieluumin mahdollisimman kaukana, Caleb vastasi, mist pttelin, ettei hn tainnut ihan niin tyhm olla, kuin mit kytksest voisi luulla. Mutta silti epilin, ett hn saattaisi saada ongelmia tuollaisella kytksell, sill jotkut eivt ehk olleet aivan niin anteeksi antavaisia ja ymmrtvisi, kuin me olimme.

Vasta silloin Caleb tuntui huomaavan minut ja katseli minua uteliaana, me emme olekaan viel tavanneet, hn sanoi ja virnisti, min olen Caleb ja ket minulla on kunnia puhutella?, hn sanoi vitsailevaan tyyliins.

Min olen Aaren, vastasin tyynesti ja katselin hivenen uteliaasti tt miest.

Aaren, Caleb sanoi, kuin tunnustellen nimeni, taidat olla uusi ja nyttkin niin kovin nuorelta, hn lissi.
No en sanoisi ihan uudeksi, mutta ehk uusi tss kaupungissa, totesin tyynesti, on tss jo jokunen vuosisata mennyt totutellessa uuteen olomuotooni, lissin ja livahdin Isaiahin perss pimeisiin rappusiin, jotka veivt kellarikerrokseen.

Vai niin, Caleb sanoi kiinnostuneena, mik vain vahvisti ksitystni siit, ett hn oli oikeastaan hyvinkin fiksu, vaikka kyts olikin kaikkea muuta kuin fiksua, saanko kuulla, miten sinusta tuli meidn kaltaisemme?, hn kysyi uteliaana.

Kerroin lyhyesti sen, mink olen jo edell kertonut, samalla kun seurasin Isaiahia ja Noahia yh syvemmlle kellariin. Siell oli yllttvn paljon kytvi, mutta se oli tavallaan hyv, sill jos sinne joku tulisi, hn ei ihan helposti lytisi lepopaikkaamme ja mekin psisimme helposti pakenemaan, jos sellaista tarvetta ilmenisi.

Lopulta saavuimme suureen kryptaan, joka haiskahti aika tunkkaiselle ja homeiselle, mutta muuten vaikutti juuri meidnlaisillemme sopivalta paikalta. Joskin hmhkit olivat vallanneet oman osansa seinilt, sek nurkilta ja nest ptellen tll pitivt majaansa mys rotat ja hiiret.

En tiennytkn, ett Isaiahilla on sisko, Caleb rikkoi hiljaisuuden, samalla kun katseli kryptan hmhkinseittist, plyist sislt.

No nyt tiedt, mutta kehotan sinua pysymn erossa sisarestani tai revin psi irti, Isaiah tokaisi vhemmn ystvllisell nensvyll.

Hyv on, hyv on. l nyt viittaasi revi, Caleb sanoi rauhoitellen. Vaikka hn elessn oli ollut melkoinen naisten mies ja oli sit vielkin, oli hnell silti itsesuojeluvaistoa sen verran ett ymmrsi pysy erossa tietyist neidoista. Mutta se ei saanut silti hnt unohtamaan omaa kaunista vaimoa ja tytrt, jotka aika oli jo vienyt. Tai no vaimon, mutta tytr oli kadonnut kuin tuhka tuuleen, mutta kai tmkin oli jo siirtynyt manan maille aikaa sitten.

Minullakin on ers. Hnen nimens on Maria, Aaren sanoi ja mietti, voisiko kyd katsomassa Mariaa jonain yn. Voisi samalla vied jotain tlle, ettei tmn tarvitsisi vanhoissa rsyiss olla, hn mietti.

Maria, Caleb sanoi ja pyshtyi kisti. neen oli tullut uusi svy ja tuo niin poikamainen virne tuntui haihtuneen miehen kasvoilta.

Niin, min vastasin ja huokaisin hiljaa.

Tyttreni nimi oli Maria, mutta hn katosi, Caleb sanoi ja kntyi katsomaan minua. Htkhdin ja astahdin tahtomattani askelen taaksepin, sill miehen silmt hehkuivat pimess kuin kaksi punaista keklett.

Min kuvailin neidon Calebille, jonka ilme tuntui muuttuvan yh vaarallisemmaksi, kunnes kisti hn tarttui rinnuksiini ja rysytti minut pin sein.

Sin, sin, Caleb shisi raivoissaan ja muutos tuosta niin poikamaisesta, virnuilevasta miehest thn paholaismaiseen olemukseen oli htkhdyttv, suorastaan kauhistuttava.

Olen pahoillani, en halunnut, ett hnelle kvisi nin, min sanoin, sill se oli totuus. Min olin antanut tytlle mahdollisuuden pernty. Lhte pois, mutta hn oli pttnyt toisin, mink min kerroinkin Calebille.

Caleb, pst irti hnest, Isaiah kski tervsti ja hnenkin yleisilmeens oli muuttunut. Hn oli selvsti valmis taiselemaan, jos Caleb ei rauhoittuisi.

Hetken nytti silt, ettei Caleb tottelisi, mutta lopulta hn hellitti otteensa minusta.

Olen oikeasti hyvin hyvin pahoillani, sanoin ja tarkoitin sit mys. Min halusin entist enemmn saada tuon kirouksen kumottua ja Marian vapautettua vankilastaan. Mutta se ei kaiketi onnistuisi niin kauan kun Morduk olisi elossa. Tai no elossa ja elossa, jos hnt nyt elvksi voisi sanoa, mik hn sitten olikaan.

Min rakastan Mariaa, sanoin sitten, ja teen kaikkeni saadakseni hnet vapaaksi, lissin, vaikka se veisi henkeni.

Me katselimme toisiamme tiukasti, kunnes Caleb tuntui uskovan minua, rauhoittui ja kntyi poispin minusta. Tavallaan min ymmrsin hnt, sill olinhan saattanut kiroukseen sen ainoan, joka oli ollut hnelle trke. Tai no olihan tytt vielkin hnelle trke, mutta nyt kirouksen alainen, kuten me muutkin.

Kun tilanne oli nyt saatu rauhoittumaan, Noah nytti kiviset sarkofagit, joita nytti olevan riittvsti. Hn itse suuntasi kohti suurinta, jota oli selvsti kytetty pitkn, sill siin oli vhemmn hmhkin verkkoja ja ply.

Me valitsimme sitten muista itsellemme mieluisammat ja hvisimme niiden rauhoittavaan pimeyteen odottamaan seuraavaa yt.

Aika kului horrostaessa ja kun aurinko viimein katosi horisontin taakse, nousimme yls ja uskaltauduimme takaisin talon ylempiin kerroksiin ja sielt ulos hakemaan hieman hiukopalaa, ennen kuin alkaisimme tosissamme tyskentelemn. Me tarvitsimme tietoa, sill se olisi ainoa keino nujertaa tuo kirottu olento, Morduk.

Nyt meill oli aikaa ja me tutkimme tuomaani kirjaa, joka selitti osin joitain asioita, mutta tuohon metsaukion kiroukseen sielt ei vastausta lytynyt. Ei kai sitten ollut muuta mahdollisuutta, kuin yritt tuhota Morduk. Tosin se saattaisi tarkoittaa mys sit, ett hnen langettamansa kirous lhtisi pois mys meist itsestmme ja me ehk kuolisimme, sill olimme elneet pidempn kuin kuolevaiset.

Mutta parempi sekin, kuin el ikuisesti kirottuna, yhn sidottuna, vailla mahdollisuutta nhd en koskaan pivn valoa.

Ptin viel kerran kyd tuon suuren vanhan kirjan lpi, vaikka minun pitisi lukea se sivu sivulta, alusta loppuun saakka, mik olisi aika hidas prosessi, kun ei minun lukutaitoni ollut mikn kovin hyv.

Olinhan min kylkoulua kynyt ja oppinut jotensakin aakkoset, numerot sek kirjoittamaan ett laskemaan vlttvsti, jotta prjsin suhteellisen hyvin isni kaupassa. Olihan is ilmeisesti tarkoittanut, ett min jatkaisin hnen jalanjljissn, kuten vanhimman pojan oli tarkoituskin.

No se virka oli varmasti mennyt minun veljelleni sen jlkeen, kun min olin kadonnut, arvelin ja tunsin oloni kurjaksi. Min tunsin, ett olin pettnyt perheeni, kun olin antautunut tuohon vaaraan, kuin mikkin aasi. Antanut lumota itseni ja sitten kirota. Sen kanssa minun oli elettv ja se minun oli kestettv, mutta nyt min etsisin keinon, vaikka mik olisi, min ptin.

Olin tavaamassa ensimmist sivua, Isaiahin ja Calebin istuessa takkatulen ress ja Noahin tutkiessa isoa kirjarykkit, kun ovi tynnettiin auki kevyesti ja sisn astui kaunis nainen. Nainen jonka min olin nhnyt kerran ennenkin.

Nainen, joka oli langettanut ylleni kirouksen pstkseen itse vapaaksi. Isabelle, Isaiahin sisar.

Nainen painoi oven takanaan kiinni ja alkoi kiskoa hansikasta pois kdestn, astellen samalla edemmksi. Hnen liikkumisensa tuntui olevan netnt ja vartalon liikkeet melkein kuin kissalla. Pehmet ja keinuvat.

Caleb katsoi naista peittelemttmn kiinnostuneena, mutta knsi sitten katseensa, huomattuaan Isaiahin mulkoilevan hnt rumasti. Viisas ratkaisu, min ajattelin, sill Caleb ei varmasti prjisi Isaiahille, jolla oli kokemusta paljon pidemmlt ajalta, kuin Calebilla.

Isabelle, mit sin teet tll? Isaiah kysyi ja nousi seisomaan.

Ptin tulla katsomaan, ett olet kunnossa, kun et palannutkaan retkiltsi takaisin, kuten yleens. Min huolestuin, Isabelle vastasi ja hnen nens oli niin kaunis, kuin muistin.

Vasta silloin hn huomasi minut ja katseli minua uteliaana, mutta mys hivenen surullisesti.

Aaren, olen pahoillani siit, mit silloin tein, mutta minun oli pstv pois sielt, Isabelle sanoi ja saatoin hnen nestn havaita, ett hn tarkoitti sit.
Saatte anteeksi, min sanoin, sill halusin olla kohtelias. En halunnut rsytt Isaiahia yhtn enemp, kuin mit Caleb olemuksellaan teki.

Ah, ja te lienette Caleb, josta ihastuttava isoveljeni on varoitellut, Isabelle sanoi ja hnen punaiset huulensa kaartuivat hymyyn ja olin kuulevani, miten Isaiah tuhahti rtyneesti. Hn ei selvstikn ollut tyytyvinen Calebin ja Isabellen tuttavallisiin vleihin.

Ah, ma belle enchantress, Caleb sanoi nousten seisomaan ja kumarsi hieman liioitellen Isabellelle.

Caleb, Isaiah rhti ja nytti silt, ett haluaisi repi miehen pieniksi kappaleiksi.

No mutta Isaiah, l viitsi olla tuollainen. En min en mikn lapsi ole, Isabelle huomautti, ojentaessaan ktens Calebille, joka herrasmiehen ohjasi Isabellen nojatuoliin istumaan ja painoi kevyen suudelman tmn kdelle.

Kun olisitkin edes valinnut jonkun muun, kuin tmn lipevn lirkuttelijan, Isaiah sanoi erittin rsyyntyneen.
Ptin piilottautua kirjan taakse, jottei Isaiah nkisi huvittuneisuuttani, sill hn selvstikn ei ollut huvittunut tilanteesta.

Kuten sanottu, minulla on oikeus ptt kenen kanssa olen, Isabelle napautti.

Sopii, mutta jos Caleb satuttaa sinua milln tavoin, niin hn toivoo ettei olisi koskaan ennen nhnytkn sinua, Isaiah murahti ja mulkaisi Calebia paljon puhuvasti.

Min olen herrasmies, Caleb sanoi.

Naistenmies, pikemminkin, Isaiah muistutti ja sai Calebin punastumaan, sikli kun se vampyyreill oli mahdollista.

Ne metkut ovat mennytt, Caleb sanoi sitten, seisten ryhdikkn ja asetteli vaatteitaan siistimmin.

Juu, ehk sitten kun lehmt lentvt, Isaiah totesi, enk min voinut olla naurahtamatta.

Isaiah mulkaisi minua vhemmn ystvllisesti, joten ptin jatkaa kirjan lukemista, sill en halunnut haastaa riitaa Isaiahin kanssa. Hn nitistisi minut armotta kuin hyttysen, sill hnell oli tietoa ja osaamista enemmn kuin minulla.
Isaiah, olen iloinen siit ett olet rakastava isoveli, joka huolehtii minusta, mutta min osaan kyll pit huolen itsestni, Isabelle sanoi naurahtaen, ja mit Calebiin tulee, jos hn yhtn satuttaa minua, niin hn tulee kyll katumaan sit, min pidn siit huolen itse, hn jatkoi ja katsoi Calebia paljon puhuvasti.

Calebin virnistys lientyi hieman, sill hn tajusi ettei tmn naisen kanssa leikit, mikli halusi silytt henkikultansa. Siis sen mik nyt vampyyreit voisi elvksi sanoakaan.

Vilkaisin Noahia, joka oli osin piilossa kirjakasan takana ja nin, ett hnkin oli huvittunut tilanteesta. No ehk pieni hupi oli paikallaan, kun tilanne muutoin oli niin synkk ja me tiesimme olevamme koko ajan vaarassa, ainakin niin kauan kun Morduk liikkui lhialueilla.

Niin min ja Noah jatkoimme etsiskelyj, kun Isaiah tyytyi mulkoilemaan happamesti Isabellea ja Calebia, jotka rupattelivat iloisesti takkatulen ress. Kaikki tuntui olevan hyvin sill hetkell, kuin mitn pahaa ei olisi koskaan olemassakaan.

Mutta tmkin hetkellinen tunnelma rikkoutui, kun kki ovi paiskattiin auki. Voimakas tuulenpuuska sai takkatulen vrjmn ja kynttiln liekit lepattamaan.

Sydntni kylmsi, kuin jokin koura olisi siihen tarttunut siihen ja rutistanut kunnolla ja nin, ett muut tunsivat samoin. Tiesin nkemttkin ett tulija oli Morduk, joka oli lytnyt meidt.

Caleb, Isabelle ja Isaiah olivat nousseet seisomaan, samoin Noah. Jokaisen kasvot olivat muuttuneet, kuin jokin elimellinen olisi astunut nyttmlle. Jokaisen silmt hehkuivat pimeydess, eik se ollut heijastusta tulenkajosta.

Mys min nousin seisomaan, en aikonut jd siihen istumaan ja katsomaan kun minulle trkeiksi tulleet henkilt teurastettaisiin, sill epilemtt sen Morduk oli tullut tekemn.

Ennen kuin kukaan ehti liikahtaakaan, Morduk liikahti nopeasti kuin musta varjo, Isabellen luokse ja kietoi ktens tmn ymprille.

Liikahda ja hn kuolee, ni tuntui kaikuvan kaikkialla talossa ja pidemme sisll, mutta sanat oli tarkoitettu vain Isaiahille, joka selvsti valmistautui hykkmn. Hn nytti niin elimelliselt, ett jopa minkin htkhdin. En edes kirjastolla ollut nhnyt hnen nyttvn tuolta.

Pst hnet! Isaiah rjisi ja hnen nens tuntui muuttuneen karheammaksi, kuin vihaisen karhun tai koiran murahdukseksi.

Ja jos en, niin mit voit tehd? Morduk rsytti tahalleen, kuin olisi halunnutkin Isaiahin hykkvn. Kuin haluaisi tmn tekevn virheen.

Isaiah teki ptksens, samoin tein minkin ja sit Morduk ei ollut osannut odottaa. Hn lennhti pin sein ja Isabella psi vapaaksi. Min pyrhdin lattialle Isabellen vierelle.

Nousin lhes samantien yls. Vilkaisin Isabellea, joka nytti olevan kunnossa, sitten knntyin katsomaan Isaiahia, joka taisteli Mordukin kanssa.

Caleb, ole kiltti ja vie Isabelle ja Noah pois tlt, tai meist ei j yhtkn vastustamaan Mordukia, min sanoin.

Caleb nykksi ja syksyi auttamaan Isabellen yls lattialta. Nuo kaksi, sek Noah katosivat yhn ja jljelle jivt vain min, Isaiah ja Morduk.

kki Isaiah sinkoutui pin sein, jolloin osa tauluista lenteli lattialle ja hn valui alas sein lattialle, jtten jlkeens ilken verivanan.

Min tiesin, ett minun oli tehtv jotain, muutoin Isaiah olisi mennytt, sill Morduk tuskin antaisi armoa.

Mietin kiivaasti mit minun pitisi tehd, samalla kun nin, miten varjomainen Morduk ikn kuin kasvoi ja kurotteli kohti Isaiahia, kuin tmn veri olisi houkutellut hnt entistkin enemmn.

Nin miten varjomainen musta lonkero kietoutui Isaiahin kaulan ymprille, kiristyen siihen yh tiukemmin ja liikkui kuin olisi imenyt jotain. Isaiah alkoi nytt todella huonolta, kuin veren lisksi menettisi elmnvoimaansa.

Min tarvitsisin joko auringon valoa tai jotain pyh tai mit vain, mik voisi tuota hirvit vahingoittaa. Etsin katseellani olisiko tss talossa mitn sellaista. Sitten tajusin, tll oli tulta joka varmasti vahingoittaisi.

Nappasin typydlt kljylampun ja suuntasin pttvisesti kohti Mordukia, joka oli niin keskittynyt Isaiahiin, ettei huomannut minua. Paiskasin ljylampun pin Mordukia, niin ett lamppu hajosi ja ljy levisi pitkin olennon varjomaista vaatetta. Sen jlkeen nappasin palavan halon takasta ja paiskasin sen pin ljyist Mordukia, joka leimahti tuleen kuin kuiva puu.

Se kirkui ja huusi, mutta psti irti, juosten ulos avoimesta ovesta ja katosi yn pimeyteen. En uskonut ett se olisi tuhoutunut vielkn, mutta ehk sen verran vahingoittunut, ettei en tn yn nyttisi naamaansa missn.

Katselin hetken oviaukkoa, kuin pelten Mordukin palaavan, mutta kun olin varmistunut siit, ettei se en tulisi, astelin lattialla, seinn nojaavan Isaiahin luo.

Tm nytti huonokuntoiselta ja min tein ptkseni. Laskeuduin polvilleni hnen vierelleen, vedin hihan pois kdestni ja viilsin tervll kynnellni ranteeseeni syvn haavan, josta valui verta, mink jlkeen painoin ranteeni Isaiahin suulle. Ensin nytti silt, ettei hn jaksaisi ruokailla, mutta sitten hn tarttui ahnaasti ranteeseeni alkoi ime.

Tunsin vhist kipua ranteessani ja minua heikotti, mutten antanut sen haitata, sill minun oli pelastettava Isaiah, josta oli tullut minulle opastaja ja ystv. Mit enemmn hn joi vertani, sit paremmalta hn alkoi nytt. Min sen sijaan aloin voida huonommin. Hetken jopa luulin, ett Isaiah imisi minut kuiviin, mutta hn lopetti, kun nki miten huonolta min nytin.

Se ei silti vienyt huonoa oloani, sill heti kun hn irrotti otteensa minusta, min lyshdin kyljelleni lattialle ja kaikki katosi syvn pimeyteen.

Kun...

No niin, tapahtuikin jnnittvi asioita ja mithn seuraavaksi mahtaa tapahtua, joten jatkakoon seuraava tst. :)
« Viimeksi muokattu: 21.07.17 - klo:07:37 kirjoittanut Nefertiti »

Nefertiti

• Yleisvalvoja
  • Erittin aktiivinen
  • Kissa, Pomosi
    • Profiili
« Vastaus #12 : 18.07.17 - klo:13:03 »
Tunsin vhist kipua ranteessani ja minua heikotti, mutten antanut sen haitata, sill minun oli pelastettava Isaiah, josta oli tullut minulle opastaja ja ystv. Mit enemmn hn joi vertani, sit paremmalta hn alkoi nytt. Min sen sijaan aloin voida huonommin. Hetken jopa luulin, ett Isaiah imisi minut kuiviin, mutta hn lopetti, kun nki miten huonolta min nytin.

Se ei silti vienyt huonoa oloani, sill heti kun hn irrotti otteensa minusta, min lyshdin kyljelleni lattialle ja kaikki katosi syvn pimeyteen.

Kun
lopulta palasin tajuihini, min makasin sohvalla tosin en en siin talossa, jossa olimme olleet. Tm paikka tuntui paljon ylellisemmlt ja siistimmlt kuin se talonrttel, jossa olimme olleet. Huone oli kuitenkin samalla tavoin himmesti valaistu ja hienosti koristellussa takassa paloi tuli.

Noah istui typydn ress, ymprilln pinottain kirjoja, kuin mitn ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Isabella ja Caleb seisoivat takan luona, keskustellen hiljaa.

Knsin ptni ja nin Isaiahin, joka istui viereisell tuolilla hievahtamattakaan kuin mikkin kuvapatsas. Mutta hneen tuli heti eloa, kun hn nki minun olevan hereill.

Kohottauduin varovaisesti istumaan, sill oloni oli yh hyvin hutera kaiken sen jljilt, mit oli tapahtunut.

Varovaisesti, Isaiah sanoi yllttvn lempesti, tss, sinun on ravittava itsesi,  hn sanoi ja ojensi minulle kulhollisen punaista nestett. Min haistoin siit huokuvan tuttuakin tutumman tuoksun. Verta, elmn nestett ja minun oli nlk.

Otin kulhon ja kumosin sen sislln kurkkuuni, nauttien sen mausta, jossa yhtyivt makeus, rautaisuus ja suolaisuus. Vaikka annos ei ollutkaan niin iso kuin olisin tarvinnut, oli se silti riittv saamaan oloni hieman paremmaksi, joskaan taistelukunnossa min en tietenkn ollut.

Huoneeseen laskeutui syv hiljaisuus ja tunsin kaikkien katseet itsessni. Olin hieman vaivautunut tst ja olisin varmasti punastunutkin jos se olisi ollut mahdollista.

En tiennyt mit sanoa, sill omasta mielestni olin tehnyt oikein ja tiesin, ett tekisin saman uudestaankin, jos oli pakko. Sill min en jttisi heit pulaan, me tarvitsimme jokaista, jos mielimme saada Mordukin kukistettua, ennen kuin hn tuhoaisi meidt. Sen hn varmasti tekisikin heti kun saisi haavansa hoidettua ja min olisin nyt hnen thtimessn, kun olin kehdannut nousta hnt vastaan.

Onko parempi olo? Isaiah kysyi ja otti kulhon minulta.

Paljon parempi, vastasin, miss me olemme?

Minun vaatimattomassa asunnossani, Caleb vastasi yht vaatimattomasti, kuin olisi sanonut, olen kuningas.

Isaiah hymhti tietviseen svyyn ja vilkaisi Calebia vinosti hymyillen, kohottautuessaan seisomaan, lep sin viel, hn sanoi minulle ja hipyi viemn kulhon pois.

Tytyy sanoa, ett pojassa on enemmn, kuin pllepin nkyy, Caleb tokaisi ja kuulin syv kunnioitusta hnen nessn.

Olen samaa mielt, vastasi Isaiah, joka palasi takaisin oleskeluhuoneeseen, paljon enemmn, kuin Morduk arvasikaan, hn lissi istahtaessaan takaisin tuolille, jossa oli istunut odottamassa virkoamistani, olen toistamiseen sinulle henkeni velkaa, hn sanoi, kntyen katsomaan minua.

No jaa, min mutisin hmmentyneen ja...

Jatkakaapas te vuorostanne tst...
« Viimeksi muokattu: 20.10.17 - klo:18:00 kirjoittanut Nefertiti »

Copyright © 2000 Juplin.net. All Rights Reserved. Design by Juplin.