Asuminen ja sen hinta

Aloittaja Juplin, 27.06.08 - klo:20:23

« edellinen - seuraava »

Juplin

Mitä mieltä olette tällä hetkellä asumisen kustannuksista? Itse asun vuokra-asunnossa aika lähellä Tampereen keskustaa, mutta en kuitenkaan ihan. Neliöitä huoneistossani on 40,5. Se sisältää pienen makuuhuoneen ja hieman isomman tupakeittiöolohuoneen, kohtuu ison kylppärin, pienen noin kahden istuttavan saunan ja pienen pihaterassin. Kämppä on siisti ja mukava paikka asua, ympäristö on rauhallista ja kaunista.

No ei siinä mitään... Vuokra nyt vaan nousee heinäkuun alussa parilla kympillä ja hintaa tulee 487,92 euroa plus autopaikasta 7 euroa. Yhteensä siis 494,92 euroa. Melko kallista. Ei! Ihan sikamaista ryöstöä, ja paljon halvempia asuntoja en ole Tampereelta löytänyt. Missään koirankopissa kun en kuitenkaan halua asua. Positiivista on että vuokraan kuuluu vesi ja meganen netti.

Teen vartijan töitä ja yleensä päivävuoroja. Palkkani kuukaudessa on nettona noin 1160 euroa, jos tunnit tulevat täyteen, eli ei mitenkään erityisen paljon. Palkastani vajaa puolet menee siis pelkästään vuokraan, ja lopusta pitäisi sitten maksaa sähköt, puhelinlaskut yms. kulut. Syödäkin olisi ihan kiva ja tehdä joskus jotain mukavia hankintoja tai muuten vaan käyttää rahaa johonkin mukavaan harrastukseen. No eihän sitä hirvittävästi jää, varsinkin kun toi pirun autokin imee sitä rahaa niin perkeleesti...

Mielestäni asumisen hinnat ovat nykyään aivan poskettomia ja jotain tälle asialle pitäisi tehdä. Miten vielä pienempipalkkaiset kuin minä tulevat toimeen, ja miksi rikkaiden annetaan porskuttaa ökypalkoillaan ja asunnoillaan. Perseestä sanon minä. Ainakin yleisenasumistuen tulorajaa pitäisi nostaa ja paljon, että vuokrakuluja saataisiin hieman tasattua.
Elämä ei ole mustavalkoista, vaikka Juplin.net olisikin.

Floora

Hah! Aivan samaa mieltä. Tällä hetkellä asun yksiössä, 34 neliötä + parveke 530 €/kk + sähkö. Saunavuoroja tai autopaikkaa ei ole kun yritän nipistää kustannuksista (eikä ole korttia). Asun espoossa. Vuonna 2004 asuin 26 neliön yksiössä 390 €/kk + vesi 16 € ja sähkö, saman taloyhtiön samanlaiset kämpät on tällä hetkellä 500 + vesi 18 ja sähkö. Ruoan hintakin kuulemma nousee vielä ja itselleni jää käteen palkasta saman verran kuin Juplinilla noin suurinpiirtein. Ei tule olemaan varaa kohta enää elää suomessa. Terveyspalveluiden hinnat nousevat, julkisten kulkuneuvojen hinnat nousivat juuri, sähkön hinta nousee jatkuvasti :(

Espoossa ei esimerkiksi saa yksityiseltä kämppää (yksiö) alle 450 Euron.. halvin tähän mennessä on ollut 38,5 neliöö saunalla ja parvekkeella 530 €/kk + vesi ja sähkö, neliöhinnaltaan siis.

Mietin jo vakavasti muuttoa ulkomaille ja esimerkiksi äitini antaa täyden tukensa sen ajatuksen taakse..
Strange but not twisted

Juplin

Lainaus käyttäjältä: Floora - 30.06.08 - klo:09:34
Mietin jo vakavasti muuttoa ulkomaille ja esimerkiksi äitini antaa täyden tukensa sen ajatuksen taakse..

Onhan tuo itsellänikin käynyt mielessä. Ongelma vaan maissa, missä asuminen on edullisempaa, on, että yleensä palkatkin ovat pienempiä, eli suhteessa tilanne saattaa tulla olemaan aivan sama kuin Suomessa, ellei jopa huonompikin. Lisäksi ongelmaksi tulee etsiä hyvä työpaikka, eikä kielimuurikaan luultavasti ei ole mikään maailman helpoin asia. Itselläni ainakaan tuo kielitaito ei ole näin puhemielessä mikään erityisen loistava.
Elämä ei ole mustavalkoista, vaikka Juplin.net olisikin.

Floora

Lainaus käyttäjältä: Juplin - 02.07.08 - klo:14:32
Onhan tuo itsellänikin käynyt mielessä. Ongelma vaan maissa, missä asuminen on edullisempaa, on, että yleensä palkatkin ovat pienempiä, eli suhteessa tilanne saattaa tulla olemaan aivan sama kuin Suomessa, ellei jopa huonompikin. Lisäksi ongelmaksi tulee etsiä hyvä työpaikka, eikä kielimuurikaan luultavasti ei ole mikään maailman helpoin asia. Itselläni ainakaan tuo kielitaito ei ole näin puhemielessä mikään erityisen loistava.

Norjassa on kuulemma pirun kallista mutta ansioihin nähden halvempaa kuin Suomessa. Näin olen kuullut. Bisse maksaa kuulemma sen 12 euroa ja pizza 20 (hyviä nämä vertaukseni) mutta siellä tienaa kuulemma niin hyvin ettei ole niinkään vaivaa maksaa korkeampaa hintaa. Suomenruotsalaisena ei tuo kielen oppiminenkaan olisi mikään major problem. Tämä nyt on ainoa maa josta olen kuullut että olisi tulo- ja menotasot kohdillaan.
Strange but not twisted

theevilone

Lainaus käyttäjältä: Floora - 02.07.08 - klo:14:46
Norjassa on kuulemma pirun kallista mutta ansioihin nähden halvempaa kuin Suomessa. Näin olen kuullut. Bisse maksaa kuulemma sen 12 euroa ja pizza 20 (hyviä nämä vertaukseni) mutta siellä tienaa kuulemma niin hyvin ettei ole niinkään vaivaa maksaa korkeampaa hintaa. Suomenruotsalaisena ei tuo kielen oppiminenkaan olisi mikään major problem. Tämä nyt on ainoa maa josta olen kuullut että olisi tulo- ja menotasot kohdillaan.
Norjasta lähellä rajaa olevat käykin Suomessa kaupoissa, paljon halvempaa. Toisaalta sitten suomalaiset käyvät rajan takana töissä ja näin tienaavat paremmin? Tietysti verot menee vielä tälläkin puolella, mutta... noh, mene ja tiedä. :)
Itsehän asun mukavassa hyvänkokosessa kaksiossa täällä Oulussa. Vähän päälle 400 on vuokra + sähkö ja muut sellaiset. Vesi kuuluu vuokraan. Ainoa häiriö on tällä hetkellä tupakoivat naapurit. Ei viitsi pitää kovin parvekkeen ovea tai ikkunaa auki kun heti tulee savut sisälle.
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Mina

Itse olen avokin kanssa katsellu Hämeenlinnasta omaa kämppää, tai siis vuokraomaa mutta kuitenkin. Aateltiin jos sais yhden yhteisen tutun nurkilta, sillä todella iso yksiö ja maksaa vuokraa 395€ Olisin valmis asumaan siinä ihan pidemmänkin aikaa jos vaan voisi, muttakun se on nuorten ensiasunto, niin eipä kauheesti ole mahdollisuuksia. Mutta tuosta on hyvä ponnistaa eteenpäin kun opiskelut saa suoritettua etc :)
If only I had a heart it would break - Oh sure

Juplin

Asun edelleen samassa asunnossa, ja tavan mukaan toukokuun alussa vuokra nousi jälleen. Nyt vuokra on sitten 526,91 €, sisältää autopaikan, minkä hintaa sitäkin nostettiin 7 eurosta 10 euroon. Tilannetta ei tietenkään yhtään helpota se, että olen tällä hetkellä työtön... :D
Elämä ei ole mustavalkoista, vaikka Juplin.net olisikin.

theevilone

Lainaus käyttäjältä: Juplin - 11.06.09 - klo:18:22
Asun edelleen samassa asunnossa, ja tavan mukaan toukokuun alussa vuokra nousi jälleen. Nyt vuokra on sitten 526,91 €, sisältää autopaikan, minkä hintaa sitäkin nostettiin 7 eurosta 10 euroon. Tilannetta ei tietenkään yhtään helpota se, että olen tällä hetkellä työtön... :D

Öh lama iskee. :P
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Mina

Diudiu, eli siis edellisen postauksen jälkeen löydettiin oma kämppä.. Vuokra 498€/kk sis. 4krt/kk saunavuoro, vesi ja autopaikka. Eli sinänsä ihan kiva. Palkkaa saan nettona tällä hetkellä n. 1200€, tuosta vuokraan minun osaltani menee 250€, eli en valita, mutta jos sattuisikin tulemaan ero, niin mitäs sitten tehdään? Olisi todella hauskasti sitten vuokraa maksettavana, varsinkin kun elokuun lopussa palkkakin laskee, eli bruttotulot olisivat n. 1300€. Ja kun olin työttömänä, KELAlla ja sossulla jostain ihme syystä kesti tukihakemusteni käsittely, jotenka en saanut mitään tuloja about kolmeen kuukauteen, jolloin vuokrarästejä on nyt about 1000€ edestä. Hienosti menee. Enkä saa poikaystävääni ymmärtämään, että hän lentää asunnosta siinä samalla kun minä jossemme maksa tuota rästiä mahdollisimman pian.
If only I had a heart it would break - Oh sure