Tänään on keskiviikko 26. tammikuuta 2022
Nimipäivää viettää Joonatan

Kirjoittaja Aihe: Asuminen ja sen hinta  (Luettu 7033 kertaa)

Juplin

• Ylläpitäjä
  • Aloittelija
  • Viestej: 94
    • Profiili
    • Juplin.net
Asuminen ja sen hinta
« : 27.06.08 - klo:20:23 »
Mit mielt olette tll hetkell asumisen kustannuksista? Itse asun vuokra-asunnossa aika lhell Tampereen keskustaa, mutta en kuitenkaan ihan. Neliit huoneistossani on 40,5. Se sislt pienen makuuhuoneen ja hieman isomman tupakeittiolohuoneen, kohtuu ison kylpprin, pienen noin kahden istuttavan saunan ja pienen pihaterassin. Kmpp on siisti ja mukava paikka asua, ymprist on rauhallista ja kaunista.

No ei siin mitn... Vuokra nyt vaan nousee heinkuun alussa parilla kympill ja hintaa tulee 487,92 euroa plus autopaikasta 7 euroa. Yhteens siis 494,92 euroa. Melko kallista. Ei! Ihan sikamaista ryst, ja paljon halvempia asuntoja en ole Tampereelta lytnyt. Missn koirankopissa kun en kuitenkaan halua asua. Positiivista on ett vuokraan kuuluu vesi ja meganen netti.

Teen vartijan tit ja yleens pivvuoroja. Palkkani kuukaudessa on nettona noin 1160 euroa, jos tunnit tulevat tyteen, eli ei mitenkn erityisen paljon. Palkastani vajaa puolet menee siis pelkstn vuokraan, ja lopusta pitisi sitten maksaa shkt, puhelinlaskut yms. kulut. Sydkin olisi ihan kiva ja tehd joskus jotain mukavia hankintoja tai muuten vaan kytt rahaa johonkin mukavaan harrastukseen. No eihn sit hirvittvsti j, varsinkin kun toi pirun autokin imee sit rahaa niin perkeleesti...

Mielestni asumisen hinnat ovat nykyn aivan poskettomia ja jotain tlle asialle pitisi tehd. Miten viel pienempipalkkaiset kuin min tulevat toimeen, ja miksi rikkaiden annetaan porskuttaa kypalkoillaan ja asunnoillaan. Perseest sanon min. Ainakin yleisenasumistuen tulorajaa pitisi nostaa ja paljon, ett vuokrakuluja saataisiin hieman tasattua.
« Viimeksi muokattu: 02.07.08 - klo:14:28 kirjoittanut Juplin »
Elm ei ole mustavalkoista, vaikka Juplin.net olisikin.

Floora

• Aktiivinen
  • Viestej: 328
    • Profiili
Vs: Asuminen ja sen hinta
« Vastaus #1 : 30.06.08 - klo:09:34 »
Hah! Aivan samaa mielt. Tll hetkell asun yksiss, 34 nelit + parveke 530 /kk + shk. Saunavuoroja tai autopaikkaa ei ole kun yritn nipist kustannuksista (eik ole korttia). Asun espoossa. Vuonna 2004 asuin 26 nelin yksiss 390 /kk + vesi 16 ja shk, saman taloyhtin samanlaiset kmpt on tll hetkell 500 + vesi 18 ja shk. Ruoan hintakin kuulemma nousee viel ja itselleni j kteen palkasta saman verran kuin Juplinilla noin suurinpiirtein. Ei tule olemaan varaa kohta en el suomessa. Terveyspalveluiden hinnat nousevat, julkisten kulkuneuvojen hinnat nousivat juuri, shkn hinta nousee jatkuvasti :(

Espoossa ei esimerkiksi saa yksityiselt kmpp (yksi) alle 450 Euron.. halvin thn menness on ollut 38,5 neli saunalla ja parvekkeella 530 /kk + vesi ja shk, nelihinnaltaan siis.

Mietin jo vakavasti muuttoa ulkomaille ja esimerkiksi itini antaa tyden tukensa sen ajatuksen taakse..
Strange but not twisted

Juplin

• Ylläpitäjä
  • Aloittelija
    • Profiili
    • Juplin.net
« Vastaus #2 : 02.07.08 - klo:14:32 »
Mietin jo vakavasti muuttoa ulkomaille ja esimerkiksi itini antaa tyden tukensa sen ajatuksen taakse..

Onhan tuo itsellnikin kynyt mieless. Ongelma vaan maissa, miss asuminen on edullisempaa, on, ett yleens palkatkin ovat pienempi, eli suhteessa tilanne saattaa tulla olemaan aivan sama kuin Suomessa, ellei jopa huonompikin. Lisksi ongelmaksi tulee etsi hyv typaikka, eik kielimuurikaan luultavasti ei ole mikn maailman helpoin asia. Itsellni ainakaan tuo kielitaito ei ole nin puhemieless mikn erityisen loistava.

Floora

• Aktiivinen
  • Viestej: 328
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.07.08 - klo:14:46 »
Onhan tuo itsellnikin kynyt mieless. Ongelma vaan maissa, miss asuminen on edullisempaa, on, ett yleens palkatkin ovat pienempi, eli suhteessa tilanne saattaa tulla olemaan aivan sama kuin Suomessa, ellei jopa huonompikin. Lisksi ongelmaksi tulee etsi hyv typaikka, eik kielimuurikaan luultavasti ei ole mikn maailman helpoin asia. Itsellni ainakaan tuo kielitaito ei ole nin puhemieless mikn erityisen loistava.

Norjassa on kuulemma pirun kallista mutta ansioihin nhden halvempaa kuin Suomessa. Nin olen kuullut. Bisse maksaa kuulemma sen 12 euroa ja pizza 20 (hyvi nm vertaukseni) mutta siell tienaa kuulemma niin hyvin ettei ole niinkn vaivaa maksaa korkeampaa hintaa. Suomenruotsalaisena ei tuo kielen oppiminenkaan olisi mikn major problem. Tm nyt on ainoa maa josta olen kuullut ett olisi tulo- ja menotasot kohdillaan.
Strange but not twisted

theevilone

• Yleisvalvoja
  • Kokenut
  • Viestej: 161
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.07.08 - klo:02:15 »
Norjassa on kuulemma pirun kallista mutta ansioihin nhden halvempaa kuin Suomessa. Nin olen kuullut. Bisse maksaa kuulemma sen 12 euroa ja pizza 20 (hyvi nm vertaukseni) mutta siell tienaa kuulemma niin hyvin ettei ole niinkn vaivaa maksaa korkeampaa hintaa. Suomenruotsalaisena ei tuo kielen oppiminenkaan olisi mikn major problem. Tm nyt on ainoa maa josta olen kuullut ett olisi tulo- ja menotasot kohdillaan.
Norjasta lhell rajaa olevat kykin Suomessa kaupoissa, paljon halvempaa. Toisaalta sitten suomalaiset kyvt rajan takana tiss ja nin tienaavat paremmin? Tietysti verot menee viel tllkin puolella, mutta... noh, mene ja tied. :)
Itsehn asun mukavassa hyvnkokosessa kaksiossa tll Oulussa. Vhn plle 400 on vuokra + shk ja muut sellaiset. Vesi kuuluu vuokraan. Ainoa hiri on tll hetkell tupakoivat naapurit. Ei viitsi pit kovin parvekkeen ovea tai ikkunaa auki kun heti tulee savut sislle.
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Mina

• Aktiivinen
  • Viestej: 327
    • Profiili
« Vastaus #5 : 10.07.08 - klo:13:16 »
Itse olen avokin kanssa katsellu Hmeenlinnasta omaa kmpp, tai siis vuokraomaa mutta kuitenkin. Aateltiin jos sais yhden yhteisen tutun nurkilta, sill todella iso yksi ja maksaa vuokraa 395 Olisin valmis asumaan siin ihan pidemmnkin aikaa jos vaan voisi, muttakun se on nuorten ensiasunto, niin eip kauheesti ole mahdollisuuksia. Mutta tuosta on hyv ponnistaa eteenpin kun opiskelut saa suoritettua etc :)
If only I had a heart it would break - Oh sure

Juplin

• Ylläpitäjä
  • Aloittelija
    • Profiili
    • Juplin.net
« Vastaus #6 : 11.06.09 - klo:18:22 »
Asun edelleen samassa asunnossa, ja tavan mukaan toukokuun alussa vuokra nousi jlleen. Nyt vuokra on sitten 526,91 , sislt autopaikan, mink hintaa sitkin nostettiin 7 eurosta 10 euroon. Tilannetta ei tietenkn yhtn helpota se, ett olen tll hetkell tytn... :D

theevilone

• Yleisvalvoja
  • Kokenut
  • Viestej: 161
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.06.09 - klo:11:06 »
Asun edelleen samassa asunnossa, ja tavan mukaan toukokuun alussa vuokra nousi jlleen. Nyt vuokra on sitten 526,91 , sislt autopaikan, mink hintaa sitkin nostettiin 7 eurosta 10 euroon. Tilannetta ei tietenkn yhtn helpota se, ett olen tll hetkell tytn... :D

h lama iskee. :P
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Mina

• Aktiivinen
  • Viestej: 327
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.06.09 - klo:17:12 »
Diudiu, eli siis edellisen postauksen jlkeen lydettiin oma kmpp.. Vuokra 498/kk sis. 4krt/kk saunavuoro, vesi ja autopaikka. Eli sinns ihan kiva. Palkkaa saan nettona tll hetkell n. 1200, tuosta vuokraan minun osaltani menee 250, eli en valita, mutta jos sattuisikin tulemaan ero, niin mits sitten tehdn? Olisi todella hauskasti sitten vuokraa maksettavana, varsinkin kun elokuun lopussa palkkakin laskee, eli bruttotulot olisivat n. 1300. Ja kun olin tyttmn, KELAlla ja sossulla jostain ihme syyst kesti tukihakemusteni ksittely, jotenka en saanut mitn tuloja about kolmeen kuukauteen, jolloin vuokrarstej on nyt about 1000 edest. Hienosti menee. Enk saa poikaystvni ymmrtmn, ett hn lent asunnosta siin samalla kun min jossemme maksa tuota rsti mahdollisimman pian.
If only I had a heart it would break - Oh sure

Copyright © 2000 Juplin.net. All Rights Reserved. Design by Juplin.