Unet ja niiden tulkinta

Aloittaja Nefertiti, 31.01.08 - klo:03:35

« edellinen - seuraava »

nocturna

Monesti tulee nähtyä unia ja sitten jää mieleen vaan pääpiirteet mutta sitten päivällä tulee ihan sellanen tunne että tuosta näin unta vaikka oli ihan mitätön ajatus, tulee hullu tunne. Mutta luulisin että se johtuu jotenkin siitä, että unet on niin laajoja asiakokonaisuuksia aivoissa, että kun uni osuu edes lähelle sitä asiayhteyttä missä säpsähtää että tämä oli unessa niin varmaankin muistaa unesta asioita ja yksityiskohtia, joita siinä ei oikeesti ollut ja luulee vaan muistavansa nyt tarkemmin kuin aamulla ja näin. Luulisin siis mielikuvituksen selittävän yhteensattumat. Eli että taannehtivasti kehittää unelle lisää sisältöä tai jtn..

Floora

Huh, olen nyt kahtrena yönä peräkkäin nähnyt painajaista :/ ei kovin kivaa.. sunnuntai-aamuna heräsin zombie-uneen mutta viime yö oli pahempi.. pelkotilat alkoivat jo ennen nukahtamista ja heräsin sitten omaan huutooni ja puuskuttamiseen. Oli jopa vähän koomista herätä niin, muistan nimittäin koko unen ja mitä huusin. Jostain syystä puhuin unessani englantia ja heräsinkin huutoon "they're everywhere". Näin unta että heräsin omassa sängyssä murinaan, olin herättänyt koiran ja sängyssäni olikin hyvin paljon jackrusselia muistuttava koira. Rapsuttelin sitä vähän hämmentyneenä ja ihmettelin kenen se on. Kaulapannassa oli jokin nettiosoite mutten erottanut sanoja (ne liikkuivat kuten tekstit yleensä unessa). Nousin ylös ja totesin olevani kaverillani mutta kaikki puhuivat englantia ja oli tarkoitus mennä kellariin suihkuun mutta siellä oli jotain. En osaa selittää mitä se oli mutta talo tuntui huokuvan pahaa. Menin takaisin ylös kylpytakki päällä ja kysyin "is there another bathroom upstairs" ja keittiöstä huudettin että ei mutta kuitenkin menin toisen kylpyhuoneeseen ja se oli liikaa. Sen jälkeen menin paniikkiin ja aloin huutamaan vain nimeä Morgan ja juoksin pihalle. Olin näkevinäni lepakon kaltaisen olennon puskassa kun perhe seurasi minua kauhuissaan ulos ja kysyi mikä on, huusin vain "they're everywhere" ja tähän heräsinkin. On jännä tunne herätä omaan puheeseen kun sitä vain pakottaa sanat suustaan, vaikkei saisi suutaan kunnolla edes auki. Sanat vain mölähtivät ulos ja tosiaan hengitys oli pinnallista, kiivasta puuskutusta.

Hyi.. se oli vain niin todentuntuinen uni.
Strange but not twisted

perhonen

Löysin tämän sivuston sattumalta, ja laitan tänne näkemäni unen, koska en kehtaa sitä kenellekään muulle kertoa.

Eli uni alkoi niin, että olin kylvettämässa nuorimmaista tyttöäni, ja oma isäni oli siinä vieressä. Olin riidellyt aviomieheni kanssa (oikeassakin elämässä tällä hetkellä konfliktia, avioeroprosessi vireillä). Olin ottanut tyttäreni pois vannasta, minkä jälkeen isäni sanoi minulle, että tule tänne, niin halataan. Siis sitä varten, koska minulla oli paha mieli. En olisi halunnut halata isääni, mutta halasin kuitenkin. (Lapsuuden perheessämme ei juuri halailla oikeastikaan ihan muuten vain). Isäni halasi minua, ja yritin irrottautua otteesta, ja isäni vain puristi kovempaa. Seuraavaksi unessa tajusin, että isäni nosti minut ylös, aikomuksenaan raiskata minut, ja itse yritin huutaa apua, aviomieheni oli makuuhuoneessamme, ja muut kaksi lasta lastenhuoneessa. Unessa kuitenkin tunsin paniikin kasvavan, ja huomasin, että en saanut ääntä ulos suusta, vaikka kuinka koitin. Tämän jälkeen olen herännyt.

En tiedä, mitä uneni tarkoittaa, mutta teki hyvää, kun sain sen kerrottua edes kirjoittamalla, koska tosiaan kenellekään en ole kehdannut kertoa, koska ei kai se nyt ole ihan normaalia nähdä unta, jossa oma isä yrittää raiskata. Ja tietääkseni mitään tuollaista ei ole menneisyydessä oikeasti tapahtunut.

Loather

On tullut nähtyä outoja unia jo noin vuoden ajan yhestä saaresta, jossa pikkusena olin aina perheeni kanssa kesäisin tai syyslomalla. Yleensä niissä unissa on ollut vampyyrejä ja kerran myös jotain pimeitä ja pahoja häiskiä. Ne pahat oli aina justiinsa siinä saaren osassa, jossa en ole koskaan käynyt. Niitä unia on ollut kolme, ainakin mitä nyt muistan.

Toissapäivänä kuulin kaveriltani että siinä saaren majakassa on ollut joskus jotain satanisteja ja joku pikkulapsi oli nähnyt majakan sisällä yksin käydessään verta ja suolenpätkiä seinillä.

Tuo satanisti-juttu ei välttämättä edes ole totta, tai siis olen kuullut siitä vain kaveriltani, mutta voisiko siellä oikeasti olla jotain pahaa? Saaressa on myös talo, jota sanotaan "kummitustaloksi". En tiedä miksi, kaiketi se vain näyttää siltä, pienenä pelkäsin olla sen lähellä, koska talo tosiaan on aika karmivan näköinen.

theevilone

#49
Lainaus käyttäjältä: perhonen - 11.02.09 - klo:16:37
Löysin tämän sivuston sattumalta, ja laitan tänne näkemäni unen, koska en kehtaa sitä kenellekään muulle kertoa.

Eli uni alkoi niin, että olin kylvettämässa nuorimmaista tyttöäni, ja oma isäni oli siinä vieressä. Olin riidellyt aviomieheni kanssa (oikeassakin elämässä tällä hetkellä konfliktia, avioeroprosessi vireillä). Olin ottanut tyttäreni pois vannasta, minkä jälkeen isäni sanoi minulle, että tule tänne, niin halataan. Siis sitä varten, koska minulla oli paha mieli. En olisi halunnut halata isääni, mutta halasin kuitenkin. (Lapsuuden perheessämme ei juuri halailla oikeastikaan ihan muuten vain). Isäni halasi minua, ja yritin irrottautua otteesta, ja isäni vain puristi kovempaa. Seuraavaksi unessa tajusin, että isäni nosti minut ylös, aikomuksenaan raiskata minut, ja itse yritin huutaa apua, aviomieheni oli makuuhuoneessamme, ja muut kaksi lasta lastenhuoneessa. Unessa kuitenkin tunsin paniikin kasvavan, ja huomasin, että en saanut ääntä ulos suusta, vaikka kuinka koitin. Tämän jälkeen olen herännyt.

En tiedä, mitä uneni tarkoittaa, mutta teki hyvää, kun sain sen kerrottua edes kirjoittamalla, koska tosiaan kenellekään en ole kehdannut kertoa, koska ei kai se nyt ole ihan normaalia nähdä unta, jossa oma isä yrittää raiskata. Ja tietääkseni mitään tuollaista ei ole menneisyydessä oikeasti tapahtunut.

Voisiko unesi liittyä kasvuun ja kehitykseen? Millainen on kehityksesi ollut vauvasta vanhemmaksi? Isän mukanaolo kuulostaisi siltä, että jotain selvittämätöntä on oidipaalisvaiheessa. Miksi et olisi halunnut halata isääsi? Yhdistitkö sen unessa oikeaan elämään ja lapsuuteen? Onko joku koittanut... kosketella sinua siveettömästi joskus jossain? Tietääksesi ei, mutta... Voisiko jotain sitten olla? Lapsena jo pienikin "ylitys" voi hämmentää lapsen mielen ja seksuaalisuuden ja se voi tulla vastaan vanhemmassa iässä.Yleensä unessa henkilöt ovat sellaisia, ettei asioita käsitä väärin. (Esim. näin yhdestä ihmisestä hieman _sellaista_ unta, mikä oli kasvu&kehitysuni, koska tiesin että en ajattele tyypistä yhtään _siten_, hänet oli turvallista sijoittaa uneen siihen rooliin.) Onko isä kuitenkin turvallinen? Toisaalta sitten taas sanotaan, että unessa kaikki henkilöt on unennäkijä itse.

Varmasti raastavaa käydä moista prosessia läpi jo itseään ajatellen, saati sitten lapsia. Kannattaa ehkä miettiä vähän lapsia, omaa lapsuuttaan, tilannetta jossa nyt elät(te) ja sitten miettiä, mistä moinen uni on voinut tulla ja mitä se voisi opettaa. MItä raiskaus sinulle on?

Tai jotain. Pitää vielä vähän lukea ja miettiä kun on enemmän hereillä. :P
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Nami

Itse en näe kovin paljon painajaisia ja muistankin unistani todella harvoin mitään.
Viime viikolla sattui poikkeus, tuntui että näin koko yön samaa painajaista.
Uni alkoi sillä että asuin jossain valtavassa kartanossa, joka oli opiskelijasolu. Silloin sinne ei ollut muuttanut vielä ketään muuta kuin minä ja joku jannu. Unen sen osan muistan vain hämärästi, pientä erotiikkaa oli ilmassa ja loppujen lopuksi päädyin etupihallemme kaivamaan jonkun hautaa kynsilläni auki ja huusin tällä hetkellä kateissa olevan kissani nimeä.
Se alkoi varmaan siitä huutamisesta. Aloin pikku hiljaa tukehtua omaan huutooni ja yritin herätä. Uni jatkui vain seuraavaan.
Seuraavaksi olin uimassa aurinkoisella metsälammella. Unen sävy oli ihan erilainen kuin ensimmäisen, värimaailma oli kirkas kun kartanomme oli ollut sininen. Se ei kuitenkaan muuttanut jatkoa miksikään. Seuraavaksi valtavat värikkäät kalat alkoivat työntää minua kauemmas rannasta ja aloin taas huutaa. Sain keuhkoni täyteen vettä ja tajusin sen taas uneksi. Yritin jälleen herätä.
Seuraavasta unesta en muista muuta kuin sen, että tukehduin oksentamalla niitä samoja kaloja joiden seassa edellisessä unessa uin. Niitä alkoi kasvaa kurkustani ja oksentelin läpikuultavia erakkorapuja, kultakaloja ja mustekaloja. Hemmetin ahdistavaa. Tajusin kuitenkin tämänkin uneksi ja yritin taas herätä.
Tällä kertaa avasin silmäni omassa sängyssäni. Huokaisin ja yritin sanoa jotain ääneen, mutta pihaustakaan ei lähtenyt. Yhtäkkiä tuli taas se sama tukehtumisen tunne. Yritin huutaa ja kurkustani valui verta. Kieriskelin hetken ennen kuin tajusin että vaikka olen omassa sängyssäni niin en voi olla hereillä.
Heräsin unessani vielä muutaman kerran omasta sängystäni ja kurkkuni kuivui taas ja aloin taas kirkua niin että lakanat muuttuivat verestä punaisiksi. Pelkäsin jo etten herää ikinä.
Viimeisellä kerralla olin ihan varma että nyt heräsin. Ajattelin että pakko kävellä eteenpäin etten nukahda taas, en halunnut kokea sitä taas. Puolessa välissä huonettani kurkkuni kuivui taas. Hätäännyin ja yritin TAAS huutaa ja pyytää vanhempiani auttamaan. En saanut pihaustakaan kuuluviin ja kaaduin lattialleni. Aloin potkia Kissan kuljetuskoppaa herättääkseni porukat mutta ne eivät kuulleet. Sitten tukehduin
ja heräsin. Olin ihan läpimärkä hiestä enkä uskaltanut nousta ettei viimeinen uni olisi toteutunut. En kuitenkaan uskaltanut laittaa silmiä kiinni uuden unen pelossa.
Se oli ihan hullun ahdistavaa. Jos mun varjosieluni seikkailee tolla tavalla niin onnea sille.:D

Nuubialainen Prinsessa

#51
No huh, onpas ollut painajainen, Nami:S
Onneksi vain unta. Voin uskoa, että tuntui kamalalta.
Muistan itsekin miten kauhealta tuntui herätä painajaisesta, kun ei uskaltanut liikahtaakaan peiton alta, hyvä jos hengittää.
Se on kamala tunne. Varsinkin, jos on syytä pelätä jotain oikeastikin..
Onneksi en enää viimeaikoina ole nähnyt eräitä painajaisia kuten ennen, vain toisinaan jotain pientä.
Yövalo on tuollaisen unen jälkeen enemmän kuin tervetullut..ja nippu aku ankkoja:)

Niin, ja muuten.. tervetuloa tänne sekalaiseen joukkoomme:) Aina on kiva saada uutta verta sekaan..

Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

Nami

Kiitos.:)
En ole täällä kyllä ihan ensimmäistä kertaa, pyörin myyttien keskusteluissa nuorempana nickillä DarkAngel. Mutta kiitos kuitenkin. Kiva olla täällä taas.^^
Tuo yövalo olisi kyllä kova juttu. Enää en pelkää pimeää niin paljon kuin ennen, voi johtua siitä että on jäänyt kauhuleffojen katsominen niin paljon vähemmälle. Mutta voisi hommata vastaisuuden varalle. Kesällä on kyllä sen verran valoisammat yöt että verhojen avaaminen auttaa.
Näkeekö kukaan teistä ihmissuhdepainajaisia? Vaikka että riitelee myrkyisästi poikaystävän kanssa tms? Niistä on tullut mulle aika yleinen ongelma, ja herättyään on pakko varmistaa että toinen ei ole suuttunut mistään tai lähtenyt pois vierestä. Joskus on tullut kiukkuista murinaa takaisin kun olen alkanut yöllä tökkimään että "ethän oo menossa mihinkään?":D

Nuubialainen Prinsessa


Ai DarkAngel. No, enpäs ois tajunnut. Heh:)

Nuo ihmissuhdepainajaiset on kyllä tosi ärsyttäviä.
Kun näkee jotain sellaista,
niin on herättyään itse niin pahalla päällä,
ettei paljon naurata..

On ensin levättävä hetken aikaa,
ennenkuin pahatuuli katoaa ja tajuaa, että se olikin vain unta..
ja vasta sen jälkeen voi nauraa omalle tyhmyydelleen, hih.


Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"

theevilone

Lainaus käyttäjältä: Nami - 28.05.09 - klo:16:28
Näkeekö kukaan teistä ihmissuhdepainajaisia?

Viimeksi viimeyönä lapsuudenystävän kanssa menneistä väleistä... Tai hänestä aika monestikin, kait pitäisi ottaa rohkeasti yhteyttä ja puhua asiat halki kun se näyttää niin vaivaavan. Vaikka hän sen alotti - vai lopetti - voin minä sen lopettaa / sitä jatkaa? :P
"Wise men don't need advice. Fools won't take one."

Nuubialainen Prinsessa

#55
Lainaus käyttäjältä: theevilone - 01.06.09 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: Nami - 28.05.09 - klo:16:28
Näkeekö kukaan teistä ihmissuhdepainajaisia?

Viimeksi viimeyönä lapsuudenystävän kanssa menneistä väleistä... Tai hänestä aika monestikin, kait pitäisi ottaa rohkeasti yhteyttä ja puhua asiat halki kun se näyttää niin vaivaavan. Vaikka hän sen alotti - vai lopetti - voin minä sen lopettaa / sitä jatkaa? :P

Kenties ystäväsikin muistelee ystävyyttänne? Oveen koputtavalle avataan :D


Näin viimeyönä hyvin levotonta unta. Se liittyi erääseen ystävääni, enkä voi siitä puhua kenellekään.
Jäin vain miettimään, miksi uni tuntui jotenkin merkitykselliseltä ja olen pohtinut unta koko päivän.
Unet taitavat tosiaankin olla kurkistus omaan sielunmaisemaan. Ne saattavat kertovat kaikenlaisia tukahdettuja asioita,
joita ei haluaisi hereillä ollessa ajatella laisinkaan.

Noh, jokatapauksessa mieltäni vaivaa tuo uneni ystävä.
Olikohan kyseessä vain mieleni esiintuoma levoton uni,
vai sittenkin jotain muuta?
Ei voi tietää...

Edith: kyseessä ei sitten ollut mikään eroottinen uni. Tunnepitoinen monin tavoin ja sekava, mutta ei sellainen..;)
Luettuani uudestaan, tajusin tuon kirjoitukseni olevan tulkittavissa monintavoin :D
Lapsissa asuu rakkaus.

"Suuret ajatukset seuraavat pienien perässä.
Ne uskaltautuvat esiin piiloistaan vain harvoin, ja tarvitsevat tuekseen suuren joukon pieniä ystäviään."

"Itselleen nauraminen on terapeauttista"